LG20 of CTEK acculader?
Re: LG20 of CTEK acculader?
Even een aanvullende vraag aangaande deze lader van Schaudt, ik heb in mijn 86er T3 Joker nooit een LG20 gehad maar de bekabeling ligt er wel voorbereid, ik heb gister even gemeten en meet op de rood/gele en rood/zwarte 12v, echter als ik mijn startaccu afkoppel doormiddel van de massaschakelaar blijft ik op beide 12v houden? Enig idee waarom? Komt dit door het scheidingsrelais wat de accu's verbind? Ik zou ook graag dit type lader willen installeren op mijn bestaande kabelboom.
Re: LG20 of CTEK acculader?
Vanavond toch maar even de HH accu gedemonteerd, ze hebben ooit het scheidingsrelais vervangen door een universele van Hella met 4 aansluitingen, de 2.5mm (87 volgens schema) Rood/zwarte draad die naar de LG20 aansluiting loopt hebben ze bij de rode 4mm (30) HH accu aansluiting opgeknoopt, vandaar dat ik op beide een spanning van de HH accu meet, ook weer opgelost. Nu de vraag, heb ik zo'n origineel relais nodig of voldoet deze universele ook? Ik zou dan de Rood zwarte aansluiting weer origineel bij de 87 van de startaccu moeten toevoegen, ideaal lijkt me dit niet gezien de dikte van de kabels. Op het originele relais heb je twee aansluitingen voor de 87.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr Sander
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: LG20 of CTEK acculader?
Origineel is dat 'het' relais. Kan 30A schakelen dus dat is het probleem niet.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: LG20 of CTEK acculader?
Het maakt inderdaad niet uit of je een relais met 4 of 5 aansluitingen hebt, als deze maar goed aangesloten is. Wellicht even Westfalia/Joker stroomschema er bij pakken (zwerft her en der rond). Achter de koelkast zit ook een relais die iets doet.
Groet,
Sake
T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
Sake
T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3051
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: LG20 of CTEK acculader?
Het relais achter de koelkast schakelt de 12V weerstand als de D+ opkomt om te voorkomen dat je koelkast de accu leegtrekt als je stilstaat.
Die heeft dus niks te maken met het scheidingsrelais.
Die heeft dus niks te maken met het scheidingsrelais.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Re: LG20 of CTEK acculader?
Klopt, deze draad naar de koelkast is blauw en is verbonden met de blauwe draad op dit scheidingsrelais, verder klopt alles wel dan, ze hadden alleen de aansluiting van de startaccu verwisseld met de HH accu, tenminste, als je het Westfalia schema aanhoud. Ik zit er aan te denken om een Cyrix relais te plaatsen, met de Victron Blue Smart lader op de HH accu, deze kan ik netjes onder de achterbank wegwerken en aansluiten middels de originele LG20 kabelboom, deze lader heeft een Bluetooth functie waarmee je via de telefoon de accustatus kan aflezen. Zou een 5A versie genoeg zijn?
De Victron Blue Smart lader welke ik aan wil schaffen
De Victron Blue Smart lader welke ik aan wil schaffen
Re: LG20 of CTEK acculader?
Gaaf die lader. Ik heb bewust voor de Schaudt gekozen zodat deze beide accu's gescheiden laadt aan walstroom.
Groet,
Sake
T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
Sake
T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: LG20 of CTEK acculader?
Neem de 12/15. Die trekt het ook als voeding. Let er vooral op dat je hem aansluit en dan laat zitten als je hem voor onderhoud gebruikt. Dan gaat die in de juiste onderhoudslading/cyclus. Iedere keer als je hem aansluit gaat die het hele laadprogramma af. Vaak aan/uit of los en weer vast is niet bevorderlijk tenzij je natuurlijk gewoon 'je verbruik' hebt.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: LG20 of CTEK acculader?
Oke, 15 is geen overkill? Ik heb een startaccu van 60Ah en een HH accu van 70Ah. Je hebt er ook eentje van 10 zie ik.
Re: LG20 of CTEK acculader?
Is de HH accu van 70Ah standaard?
Groet,
Sake
T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
Sake
T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: LG20 of CTEK acculader?
Met de electronische laders ben je sneller veilig dan met de ouderwetse. Voor gebruik als laden startaccu zou je uit kunnen gaan van 10% van de accu. (45A accu = 4 á 5 A lader). Bij gebruik voor huishoudaccu enkelvoudig bijladen ga je naar ca. 15%. (70A accu is dan al 10A lader) Wanneer je de accu aan walstroom bijlaad maar ook gelijktijdig gebruikers aan hebt staan dan ga je naar 20%. (70A accu = 15A)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: LG20 of CTEK acculader?
Bedankt! goede en duidelijke uitleg, daar kan ik wat mee.
Als antwoord op jouw vraag Sake, De 70AH accu zat er altijd al in, deze is nu minstens 10 jaar oud en ga ik vervangen door een VMF Sportline, in de T3 liefhebbersgroep op facebook zag ik dat meer mensen dit type hebben als HH accu, vandaar de keuze voor dit type.
Als antwoord op jouw vraag Sake, De 70AH accu zat er altijd al in, deze is nu minstens 10 jaar oud en ga ik vervangen door een VMF Sportline, in de T3 liefhebbersgroep op facebook zag ik dat meer mensen dit type hebben als HH accu, vandaar de keuze voor dit type.
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: LG20 of CTEK acculader?
Als er mensen in de sloot springen, spring je er dan achteraan? Ik zou mij er wat meer in verdiepen voor je die keuze maakt. Er is veel verschil in accu's en het maakt echt uit van je beoogt gebruik en laadmogelijkheden. (soms ben je dan weer gebonden aan de beperkte accubak onder de stoel.)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: LG20 of CTEK acculader?
Ik heb het al die jaren dat ik de T3 heb prima kunnen redden met de 70Ah die erin stond, alleen deze accu was van een ander merk, de hoogte was inderdaad voor mij belangrijk, 17.5cm, en deze VMF heeft de juiste hoogte voor de bak onder de stoel. Ik gebruik mijn camper voor weekendjes weg en heb er alleen de standaard verbruikers opzitten; koelkast ventilator, kraantje, wat extra lampjes.
Re: LG20 of CTEK acculader?
Wouter, wat voor kabeldikte heb je gebruikt voor de lader naar connector voor de accu's? Ziet er wat dun uit?wouter schreef: ↑24 mei 2018 23:20 Vanavond de lader in de bus gehangen. Hij doet nog niet wat ik wil doen, ik denk dat mijn scheidingsrelais niet correct is aangesloten, maar dat ga ik morgen controleren.. De huishoudaccu krijgt geen stroom van de lader, de startaccu wel.
small 20180524_222113 .jpg
Groet,
Sake
T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
Sake
T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: LG20 of CTEK acculader?
2,5 mm2 Sake. Het zijn kabels met een dunne mantel, maar er zit wel genoeg koper in (gelijk aan de originele kabelboom)
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982