1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Die foto die je van internet hebt geplukt is een tdi met aaz dynamo/waterpomp. Dit is de mooist oplossing in combinatie met een vrijloop poelie op de dynamo en past net als de jx onder de deksel.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

sjoerd_s89_xj-49-dv schreef: 10 apr 2018 10:04 Die foto die je van internet hebt geplukt is een tdi met aaz dynamo/waterpomp. Dit is de mooist oplossing in combinatie met een vrijloop poelie op de dynamo en past net als de jx onder de deksel.
Ha. ik hoop dan dat de steun, mét airco dan ook wel past, want die foto betreft een motor met een standaard versnellingsbak. Bij mijn T3 komt er een flipped audi versnellingsbak achter, en dus heb ik de motorbeugels aangepast (zakt de motor 4 cm).

Oh wacht: Op foto zie ik een syncro bak.. daar hangt de motor standaard al langer geloof ik. Naja: we gaan het wel zien dan.

(Project Airco laat ik vooralsnog even zitten hoor, eerste de TDI aan het lopen, dan CruiseControl, en daarna misschien eens Airco).

Zie wel een mooie veer constructie onder die dynamo zitten trouwens, als spaninrichting neem ik aan? Bij mij zit de dynamo star, en wordt de multiriem met een spanrol op spanning gehouden.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Ik rij met arko scheelt 2 pk :buiken:
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

Hmmm Next

Afbeelding

Afbeelding

Ik vroeg mij al af of de olie-peilstok wel een beetje in de buurt van het inspectieluikje uit komt.. maar met de olievulpijp krijg ik NOG meer ruzie zo te zien.

Inteferentie met de airco-pomp en riem met de vulpijp voor olie.

('t is een camper, dus liefst gebruik ik het serviceluikje: Olie peilen (en mogelijk bijvullen) is natuurlijk typische iets dat je onderweg naar je vakantiebestemming zal doen, waarbij het achterbed vol met bagage zal liggen).

Wordt aanpassen, met maatwerk, waarschijnlijk pas als de motor eenmaal in de bus hangt. Iets verdraaien van de pijp kan werken, maar dan komt de vulopening óf veel hoger, óf veel langer dan origineel. Het blok zakt 4 cm, en gaat 1 cm naar voren, maar toch.

Ik heb de vulpijp bekeken, en er zit ergens een deuk in, om ruimte te maken waarschijnlijk rondom de motordrager/motorbeugel.. en aangezien het met losse beugels nog steeds lastig is om in te schatten hoe het in de bus zal passen..

Edit:

Zie foto's van het internet.
http://cdn.johnywheels.com/2015/10/09/v ... 3cc606.JPG
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

Heeft er iemand een foto'tje van het inspectieluikje? ( wartungsklappe ) van een standaard JX? of zelfs met een TDI erin?
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

De deuk is voor de uitlaat Jaap.
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Tjeerd »

Geen foto gemaakt van het luikje maar je peilstok komt net onder de rand uit naast je koelwatervaatje. Linksonder zie je nog de vulbuis heb ik niets aan verandert, en alles past onder het deksel(motor ook ongeveer 4 - 4,5 cm laten zakken).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Tjeerd op 17 apr 2018 21:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

Dank!

De peilstok komt wel goed denk ik: Die zit bij mij ook op de bout vast van de dynamo steun. Hij zal misschien een beetje in de weg zitten bij het koelvloeistof reservoir, maar ik heb het oogje aan peilstok aangepast, waardoor de peilstok minder ver uitsteekt.

Maar hoe ik die vulpijp goed krijg? *we gaan het zien*
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Jaap,

Ik heb de vulpijp iets verbogen.
Als je het kunstof verlengstuk omhoog trekt kan je gewoon olie tappen.
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door luizenbos »

ik lees dat er sommige dingen nogal lastig gaat :lol:

wat ik had zelf gedaan is de vulpijp afgedopt en er een plaatje op carter pan had gemaakt en dan bij vullen via de dop
De peilstok had ik de originele peilstok gebruikt en op nieuw ingemeten wel langer gemaakt om dieper in carter te komen maar wel olie peilen via de motor klep even omhoog doen .

al lees dat je dat lastig vind met spullen erop aan de andere kant 1 keer op de tig tijd even de klep omhoog of eraf halen vind ik een stuk makkelijker
ook onder weg tot datje ongeveer weet wat het verbruik is daarna word het minder . [[thumbup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Volgens mij is die stuurpomp al eens eerder door iemand geprobeert hier en die sloeg een paar kilometer voor Zijn sleutelloods vast. Was een rooie cu omgebouwd naar 1.8t of iets dergelijks. De aaz oplossing lost al de problemen waar je nu tegenaanloopt in 1 keer op. Je dynamo zit ook nog steeds te hoog voor je klep.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

De stuurpomp ben ik niet zo bang (meer) voor. Die is echt leeg, draait alleen een lager dat normaal ook niet gesmeerd is.

De hoogte van het geheel, de plek van de oliepeilstok, en de vulpijp voor de olie baren mijn meer zorgen.

Maar goed: angst is bang zijn voor iets dat nog niet is. Eerst de andere zijde van het blok maar eens in orde maken.
Inmiddels het blok daarvoor omgedraaid, en ik kijk nu naar een maagdelijke motor:
- geen spruitstukken
- geen motorsteun
- geen turbo/uitlaatsteun
- geen startmotor

Daar ga ik binnenkort maar eens wat verandering in brengen. Het uitlaatspruitstuk heb ik laten vlakken en de tapeindjes die vergaan waren zijn inmiddels ook vernieuwd (uitboren, opnieuw tappen, tapjes met een likje uitlaatcement vast gezet).
Als ik het uitlaatspruitstuk gemonteerd heb, en de motorsteun erop zit, kan ik de uitlaat demper plaatsen (die steunen zitten er inmiddels allemaal weer op) en de Turbo pas gaan maken.

Turbo van de AFN (Audi Turbo beschikbaar) met adapterplaten van Tim Shettle,. ik ben benieuwd wat aan documentatie heb ik daar vrijwel niets over/van. Ik weet ook nog niet precies hoe en waar ik het intercooler systeem ga plaatsen, dus ook dat is spannend.

( ik wil uiteindelijk de intercooler op de bak vast zetten, maar ik weet niet hoeveel ruimte er is om de leidingen daarheen te brengen: Eerst 't blok inbouwen dus, en daarna het pijpenwerk + intercooler plaatsen) .
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

Turbo Time!

Met het blok omgekeerd, tijd voor de spruitstukken. Uitlaat van de week reeds voorzien van nieuwe tapeindjes en het pasvlak tegen de kop is dus ook gevlakt.

Eerste proefpassing met startmotor, uit en inlaat erop... en de standaard turbo:
Afbeelding

Zie, de olie-aanvoer zit niet op de juiste plek zo, dat is niet zo erg, maar de olie retour wijst nu ook niet loodrecht naar beneden, maar richting het blok. (Turbo op foto is de Golf 3 AFN turbo).

Omdat ik nog nooit zelf een Turbo heb open geschroeft, en al helemaal geen variabele, neem ik de Golf AFN turbo als test-case.. Met de verstelling eraf gehaald kom ik er al snel achter dat de Golf AFN turbo goed dicht gekoekt moet zitten: de verstelling van de vaantjes ( vanes, schoepen ) zit best wel muur vast.

Openmaken dan maar: Niet omdat het moet ( deze turbo ga ik toch niet gebruiken), maar omdat het kan.

Afbeelding
Roest, Roet en aanslag. Tja. Dan snap ik dat ie niet zo lekker wil verstellen. Ook is daarmee mogelijk de hoeveelheid rook die de motor produceerde verklaard: Geen verstelling, wel verrijking = redelijk rijk mengsel ?

Open maken, schoonmaken en gangbaar!

Afbeelding

De boutjes die het verstelwerk vast houden, was bij de Audi AFN turbo uitgevoerd met torx boutjes, die bij de Golf AFN met inbusjes.. Die van de Audi zaten muurvast, brak m'n bitje af, en die van de Golf kreeg ik met niet al te veel moeite gewoon los.. Naja. De Turbo van de Audi bleek wèl soepel te bewegen, alsof de boel van binnen in 't vet lag. De boel los gehaald, verdaait en even ingespoten met WD40 voor een soepele montage.


Afbeelding

Ik heb de verstelling dus inderdaad verdraait, zodat de olie-retour nu mooi richting 'aarde' staat bij gemonteerd blok.

dat kan je hier 'redelijk' zien:

Afbeelding

Het inlaatsysteem van de JX even gemonteerd, en ik denk (!) dat het ongeveer zo hoort te zitten? (Ik zoek bevestiging!)

Ik wil , in plaats van de AFN inlaat, de JX inlaat blijven gebruiken:

Afbeelding

Het aansluitpunt van de ingaande lucht wil ik van een Golf 2 pakken (bochtje ipv recht stuk), zodat ik vanaf de bak zijde de slang vanaf de intercooler kan aansluiten. ik HOOP dat ik dan het originele luchtfilter van de JX kan terugplaatsen. (Die grote koektrommel/bus).

OF dat gaat passen, weet ik nog niet, zien we dan wel weer. Wat ik wel weet (natuurlijk) is dat ergens ná het luchtfilter en vóór de turbo de luchtmassameter van de Golf 3 techniek moet worden tussen gepast.


Voorlopig ligt het boeltje er nu zo bij:

Afbeelding

Uitlaat gepast, dat wil nog niet zo mooi passen als ik wil ( er staat spanning op, de bocht loopt niet zo mooi naar de demper: Wellicht omdat het goedkope imitatietroep is? (De bocht vanaf de turbo richting demper heb ik ooit op marktplaats gescoord, en de demper is ook niet meer de nieuwste: Ik kreeg het niet gemakkelijk netjes in elkaar geschoven.

Enige aanpassing die ik nu nog moet doen aan de turbo: Het verstelmechniek aanpassen en de drukdoos er weer opzetten.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

Vragen:
- Klopt de inlaat bocht naar de Turbo zo ongeveer?
- De hitteschildjes op het uitlaatspruitstuk zijn best wel vergaan: waar koop ik nieuwe?
- Wat zie ik over het hoofd?
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

hylkeanne schreef: 30 apr 2018 21:07 Uitlaat:
Ernst, Eberspacher <KNIP>

Ik heb zelf het nieuwe type met grotere uitlaatdemper en aansluitingen met een flens in plaats van dat de pijp erin gestoken zit. Dit bevalt me veel beter dan het oude type dat ik eerst had.
Wat heb je daar voor nodig? Andere beugels? of is het met de oude beugels ook pas te maken? Als ik niet de boel naar tevredenheid vast kan zetten, gooi ik er een nieuwe uitlaat op, dan ga ik liefst direct voor zo stil mogelijk. Ik heb ook al een 'voorpijp' gezien met een flexibel stuk er tussen. Spanningsvrij ophangen wordt dan een stuk makkelijker.

Ik heb juist gekozen voor deze oplossing, met adapters, zodat ik de originele uitlaat kan blijven gebruiken: Grootste kans dat de uitlaat het een keer op vakantie begeeft, en dan is het prettig om bij de lokale snelfitter gewoon een uitlaat 'uit het rek' te kunnen laten monteren. (ik denk voorruit).
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Ik heb de demper opgehangen. Daarna de pijp op maat gemaakt, lees zaag erin en vast gelast. Pijp en demper zitten wel origineel aan elkaar bevestigd 😆
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Plaats reactie