
Opknap project James
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2948
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Opknap project James
Als je het bekijkt in een tijd met onderhoudsinterval van 7500km dan is elke 15000km niet eens zo gek.
(Ik heb ook nog met een Golf bedrijfswagen gereden met zo'n interval, soms op minder dan 3 weken terug naar de garage
)
(Ik heb ook nog met een Golf bedrijfswagen gereden met zo'n interval, soms op minder dan 3 weken terug naar de garage

Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Re: Opknap project James
In mijn officiële papieren staat onder de rubriek "Elke 30.000km extra bij de onderhouds-omvang elke 12 maanden": klepspeling controleren, zonodig opnieuw afstellen en pakkingen van cilinderkopdeksel(s) vernieuwen (niet bij hydraulische klepspelingafstelling)"
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
Afgelopen weekend met de bus naar de camping geweest, ideaal een camping naast de feestlocatie van een bruiloft
.
Nu mijn vriendin en ik uit elkaar zijn, was het direct een soort testje of ik nu zaken anders zou willen (behalve veel minder spullen meenemen
) maar nee dus, behalve nog steeds het plafond afwerken en wat andere kleine zaken.
Nu mijn daily weer nieuwe apk heeft, hoef ik de bus niet meer dagelijks mee naar mijn werk. Tijd dus om de bus weer even te verwennen. Dit keer met nieuwe wiellagers achter, een nieuwe hulpkoppelingscilinder en de bakolie eens vervsersen.
Alleen nog even zien of ik iets passends heb (of kan maken) om het nieuwe lager er netjes in te persen.
Komend weekend trek ik er waarschijnlijk op uit richting het 11. Bullitreffen 2019 van Die Teutonen
![Positive [[thumbup]]](./images/smilies/thumpup.gif)

Komend weekend trek ik er waarschijnlijk op uit richting het 11. Bullitreffen 2019 van Die Teutonen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
Ook ik heb de oude koelbuizen maar eens vervangen voor rvs buizen. Er zat 1 kunststofbuis onder en een ijzeren nog. Van deze laatste was ook al eens een stuk vervangen door een dikwandige pijp. Nu alles weer fris dus
Ondanks wederom goed ontluchten blijft de temperatuurmeter rechts van het ledje staan, hij is wel mooi stabiel (loopt ook wat terug als ik de verwarming open zet) zit me dit nog steeds niet helemaal lekker. Als in dat deze stand misschien bij mijn bus hoort. De tempvoeler heb ik ook al vervangen. De bedrading daarvan was al eens tot halverwege vervangen, dit heb ik nu voor de zekerheid opnieuw en netjes gedaan, maar helaas blijft de temp nog hetzelfde.
Ik zal eens proberen of ik de daadwerkelijke temperatuur van de kvs kan meten om er zeker van te zijn dat de temp goed is.
De keerringen van de bak en de bakolie ook maar eens vervangen. Er zaten wel wat vijlsetjes aan de aftapplug, maar verder zat er niks in de olie. Ik had laatst ook al een poging gedaan om de lekkage van de brandstofpomp op te lossen. Deze lekte bij de stationair vervroeger. Maar helaas lekt die nog steeds iets, na het vervangen van de o-ringen
Ik heb toen ook direct de de nokkenaskeerring vervangen, die lekte iets. helaas zie ik nu pas dat ook de krukaskeerring iets lekt... Naja maar eens zien wanneer ik alles weer lostrek

Ik zal eens proberen of ik de daadwerkelijke temperatuur van de kvs kan meten om er zeker van te zijn dat de temp goed is.
De keerringen van de bak en de bakolie ook maar eens vervangen. Er zaten wel wat vijlsetjes aan de aftapplug, maar verder zat er niks in de olie. Ik had laatst ook al een poging gedaan om de lekkage van de brandstofpomp op te lossen. Deze lekte bij de stationair vervroeger. Maar helaas lekt die nog steeds iets, na het vervangen van de o-ringen

Ik heb toen ook direct de de nokkenaskeerring vervangen, die lekte iets. helaas zie ik nu pas dat ook de krukaskeerring iets lekt... Naja maar eens zien wanneer ik alles weer lostrek
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 356
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Opknap project James
Dat uiteinde van de kunststof koelhuis komt me heel bekend voor
.
Bij mij staat de temperatuur meter ook iets hoger sinds ik de sensor heb vervangen door een imitatie (oude was defect). Originele kon ik helaas niet meer vinden. De olie temperatuurmeter geeft geen reden tot zorgen. Zolang de led niet knippert bij een iets warmere motor vind ik het prima zo.

Bij mij staat de temperatuur meter ook iets hoger sinds ik de sensor heb vervangen door een imitatie (oude was defect). Originele kon ik helaas niet meer vinden. De olie temperatuurmeter geeft geen reden tot zorgen. Zolang de led niet knippert bij een iets warmere motor vind ik het prima zo.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
dat had ik eerst inderdaad ook met een andere nieuwe sensor, daarmee stond die ook wat hoger. Nu een iets duurdere imitatie waarmee die dezelfde stand ongeveer aangeeft als met de oude. daarma stond die ook al net voorbij het ledje. Als ik maar weet dat de temp goed is, vind ik het prima, maar nu rij ik steeds met een schuin oog op de temperatuurmeter.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
Re: Opknap project James
Ik heb het idee dat het door de thermostaat komt. Ik heb er al 3 of 4 gehad en alleen bij degene die er bij aankoop in zat (originele denk ik), stond de naald precies op het ledje. Maar helaas, die thermostaat is stuk gegaan.
Ik heb me er maar bij neergelegd en let op het gedrag. Zowel van watertemp als olietemp.
Ik heb me er maar bij neergelegd en let op het gedrag. Zowel van watertemp als olietemp.
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
Hmm dat zou ook nog een verdachte kunnen zijn, heb er nu de 3e inzitten. Weet alleen niet meer hoe de wijzer exact stond voordat ik met opknappen begon helaas...
Iemand nog tips qua merk /graden voor een 1.6 cs?
Iemand nog tips qua merk /graden voor een 1.6 cs?
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 356
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Opknap project James
Dat thermostaat probleem komt me ook al bekend voor. Met een nieuwe liep de temperatuur zo hoog op bij file rijden of stevige heuvels op hoge snelheid dat het ledje ging knipperen. Toen weer de oude terug gezet en probleem opgelost. De nieuwe was ook weer een goedkope imitatie. Ik heb nu een originele Wahler als reserve maar die heb ik nog niet getest.
Ik weet dat bij DJ motoren ook vaak een 80gr thermostaat geplaatst wordt als de temperatuur meter regelmatig te hoog staat. Als je dit niet weet en je vervangt hem door een standaard staat de meter ineens ook hoger.
Ik weet dat bij DJ motoren ook vaak een 80gr thermostaat geplaatst wordt als de temperatuur meter regelmatig te hoog staat. Als je dit niet weet en je vervangt hem door een standaard staat de meter ineens ook hoger.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Re: Opknap project James
op catcar.info zie ik staan thermostaat 87c-102c nr =068121113H , kan alleen niet zo snel zien voor welk motortype .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
Omdat er met de koelbuizen ook e.e.a. geklooid was (een kunsstof en de ander uitgestukt ijzer) vroeg ik mij af of de aansluiting op de koeler juist is. Ik heb deze overgenomen zoals het was, maar zou het graag zeker weten. Ik zat zelf namelijk ook al te klooien met het verschil in dikte, het zou natuurlijk kunnen dat de buizen omgewisseld zijn zodat dit beter paste... De RVS buizen hebben dezelfde dikte als de oude ijzeren, maar de kunststof buis was natuurlijk dikker.
Hoe het nu aangesloten is:
1. Naar het blok
2. Naar de thermostaat
Weet iemand of dit zo klopt?
Hoe het nu aangesloten is:
1. Naar het blok
2. Naar de thermostaat
Weet iemand of dit zo klopt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
Dat lijkt wel te kloppen zie ik nu ik wat beter zocht:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
Ondertussen de bus eens warm gereden en met een infrarood thermometer de slangen en het blok gemeten. Naar de koeler toe rond de 90°, terug rond de 50/60° ook de koel aansluitingen bij het blok rond de 90°. De meter op het dashboard geeft daarbij een stuk voorbij het ledje aan. Maar gezien de temperatuur in de motorruimte ben ik weer gerustgesteld. Geeft wel een prettiger gevoel om om pad te gaan. 

Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
Re: Opknap project James
Je kunt de draad van de tempsensor van de meter en het gloeirelais eens omwisselen om te kijken of je meter een andere stand aangeeft. Deze zijn identiek. Zitten tegenover elkaar op dezelfde flens.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen