Opknap project James
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
dat had ik eerst inderdaad ook met een andere nieuwe sensor, daarmee stond die ook wat hoger. Nu een iets duurdere imitatie waarmee die dezelfde stand ongeveer aangeeft als met de oude. daarma stond die ook al net voorbij het ledje. Als ik maar weet dat de temp goed is, vind ik het prima, maar nu rij ik steeds met een schuin oog op de temperatuurmeter.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
Hmm dat zou ook nog een verdachte kunnen zijn, heb er nu de 3e inzitten. Weet alleen niet meer hoe de wijzer exact stond voordat ik met opknappen begon helaas...
Iemand nog tips qua merk /graden voor een 1.6 cs?
Iemand nog tips qua merk /graden voor een 1.6 cs?
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Opknap project James
Dat thermostaat probleem komt me ook al bekend voor. Met een nieuwe liep de temperatuur zo hoog op bij file rijden of stevige heuvels op hoge snelheid dat het ledje ging knipperen. Toen weer de oude terug gezet en probleem opgelost. De nieuwe was ook weer een goedkope imitatie. Ik heb nu een originele Wahler als reserve maar die heb ik nog niet getest.
Ik weet dat bij DJ motoren ook vaak een 80gr thermostaat geplaatst wordt als de temperatuur meter regelmatig te hoog staat. Als je dit niet weet en je vervangt hem door een standaard staat de meter ineens ook hoger.
Ik weet dat bij DJ motoren ook vaak een 80gr thermostaat geplaatst wordt als de temperatuur meter regelmatig te hoog staat. Als je dit niet weet en je vervangt hem door een standaard staat de meter ineens ook hoger.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Re: Opknap project James
op catcar.info zie ik staan thermostaat 87c-102c nr =068121113H , kan alleen niet zo snel zien voor welk motortype .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
Omdat er met de koelbuizen ook e.e.a. geklooid was (een kunsstof en de ander uitgestukt ijzer) vroeg ik mij af of de aansluiting op de koeler juist is. Ik heb deze overgenomen zoals het was, maar zou het graag zeker weten. Ik zat zelf namelijk ook al te klooien met het verschil in dikte, het zou natuurlijk kunnen dat de buizen omgewisseld zijn zodat dit beter paste... De RVS buizen hebben dezelfde dikte als de oude ijzeren, maar de kunststof buis was natuurlijk dikker.
Hoe het nu aangesloten is:
1. Naar het blok
2. Naar de thermostaat
Weet iemand of dit zo klopt?
Hoe het nu aangesloten is:
1. Naar het blok
2. Naar de thermostaat
Weet iemand of dit zo klopt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
Dat lijkt wel te kloppen zie ik nu ik wat beter zocht:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
Ondertussen de bus eens warm gereden en met een infrarood thermometer de slangen en het blok gemeten. Naar de koeler toe rond de 90°, terug rond de 50/60° ook de koel aansluitingen bij het blok rond de 90°. De meter op het dashboard geeft daarbij een stuk voorbij het ledje aan. Maar gezien de temperatuur in de motorruimte ben ik weer gerustgesteld. Geeft wel een prettiger gevoel om om pad te gaan. 

Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
Re: Opknap project James
Je kunt de draad van de tempsensor van de meter en het gloeirelais eens omwisselen om te kijken of je meter een andere stand aangeeft. Deze zijn identiek. Zitten tegenover elkaar op dezelfde flens.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
Die had ik inderdaad ook al eens omgewisseld, maar met hetzelfde resultaat.
Bij mij zit die trouwens niet op dezelfde flens, die van het voorgloeien zit bij mij op de flens aan de bovenzijde van t blok, of eigenlijk zijkant aangezien die schuin ligt
Bij mij zit die trouwens niet op dezelfde flens, die van het voorgloeien zit bij mij op de flens aan de bovenzijde van t blok, of eigenlijk zijkant aangezien die schuin ligt

Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
Re: Opknap project James
Dat s apart. Wat zit er dan 180 graden tov van de temperatuurmetersensor in die kopflens?
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
Tegenover zit niks, is bij mij een flens met maar plek voor 1 sensor. Misschien oud type CS? Het is een 83er
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
Vandaag op het werk doet de bus dienst als 'foodtruck' voor de bbq op mijn werk.
Hopelijk dat de geur er donderdag een beetje uit is als ik vertrek richting Lowlands en aansluitend op vakantie, bestemming nog onbekend
Hopelijk dat de geur er donderdag een beetje uit is als ik vertrek richting Lowlands en aansluitend op vakantie, bestemming nog onbekend
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
In augustus lekker op pad geweest met mijn busje. Niet al te ver weggeweest, maar wel genoten, ook van mijn busje.
Het begon weer als vanouds op de medewerkerscamping van Lowlands, waar ik de bus alleen gebruikt heb als slaapkamer. Na een nachtje thuis bijslapen samen met de hond richting Friesland vertrokken. Camping de Pasveer is het uiteindelijk geworden, aan de rand van Sneek. Makkelijk te doen op het fietsje naar het centrum van Sneek en vissen vanaf de camping, ideaal
Zwaar was het wel volgens Kees..
Hierna een paar kilometer verplaatst naar het T3 liefhebberstreffen in Snikzwaag. Kostelijk vermaakt (boottocht door Giethoorn, gezellige feestavond
) daar en veel nieuwe mensen leren kennen.
Hierna maar weer wat rust op gezocht aan het water bij Heeg.
Hier werd ik nog weer vergezeld door mijn vader met zijn T4 voor een nachtje en Marlies met haar T3. De camping eigenaar vroeg al of ik de camping aan het promoten was
Eigenlijk geen enkel probleem met mijn busje gehad. Maar op het laatste stukje van mijn terugweg meende ik al ietsje diesel te ruiken. Eenmaal thuis aangekomen zag ik bij het uitpakken dat er een plas diesel ontstond onder de bus.... uiteindelijk viel het reuze mee gelukkig. Het eindstukje van de retourslang van de verstuiver bleek te zijn gebarsten. Snel weer gefixt dus.
Afgelopen vrijdag de bus voor de apk gehad en na complimenten van de keurmeester over de staat van de bus, heeft die dan ook weer 2 jaar apk verdiend
Het begon weer als vanouds op de medewerkerscamping van Lowlands, waar ik de bus alleen gebruikt heb als slaapkamer. Na een nachtje thuis bijslapen samen met de hond richting Friesland vertrokken. Camping de Pasveer is het uiteindelijk geworden, aan de rand van Sneek. Makkelijk te doen op het fietsje naar het centrum van Sneek en vissen vanaf de camping, ideaal

![Very Happy [[toast]]](./images/smilies/bier.gif)
Hier werd ik nog weer vergezeld door mijn vader met zijn T4 voor een nachtje en Marlies met haar T3. De camping eigenaar vroeg al of ik de camping aan het promoten was

Afgelopen vrijdag de bus voor de apk gehad en na complimenten van de keurmeester over de staat van de bus, heeft die dan ook weer 2 jaar apk verdiend

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
Afgelopen dagen maar eens tijd genomen om het dak wat te isoleren en af te werken.
bovenin was het houtwerk nog onbehandeld, waardoor condensvocht in het houtwerk was getrokken en zwart was geworden ... oftewel tijd om de handen maar eens uit de mouwen te steken en het houtwerk te vervangen en direct te behandelen. Ben wel tevreden met het resultaat, al was het vele passen en meten met die leuke raampjes bovenin
Rest me alleen nog het isoleren van de kastruimtes erachter.
bovenin was het houtwerk nog onbehandeld, waardoor condensvocht in het houtwerk was getrokken en zwart was geworden ... oftewel tijd om de handen maar eens uit de mouwen te steken en het houtwerk te vervangen en direct te behandelen. Ben wel tevreden met het resultaat, al was het vele passen en meten met die leuke raampjes bovenin

Rest me alleen nog het isoleren van de kastruimtes erachter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
Oef! ruim 2 jaar geleden alweer sinds mijn laatste post.
Naja intussen is er buiten de bus om ook veel veranderd, papa geworden (en bonuspapa), de schuur opgeknapt (inclusief paardenstal, hefbrug etc).
En nu ik dus niet meer met 1 of 2 ben, moesten er plannen gemaakt worden.
Laatste 2 jaar zijn we met auto en sleurhut op vakantie gegaan (inclusief 3 kids tegenwoordig). De bus werd wel voor uitstapjes en een weekendje weg gebruikt, maar voor een vakantie met zijn allen is deze (nog) niet geschikt. De achterbank te smal, geen gordels, de matras eigenlijk te zacht, iets meer pit zou ook fijn zijn etc. Oftewel, in theorie zou ik de bus weg kunnen doen.... in praktijk natuurlijk niet en werden er plannen gesmeed.
1. Ombouw naar een 1900 diesel. Eerst nog maar met mijn huidige bak (ACP) en wat grotere wielen. Met het blok loopt het nog niet helemaal super, zie ook het draadje in het techniek deel. Al wel andere velgen kunnen vinden, 16". Nu nog even denken welke banden. Ik zit te denken aan 215/70 r16.
2. Interieur op de schop. Slaapbank over de volledige breedte van de bus, met een wat kleiner keukentje.
3. Als we dan toch bezig zijn en ik eigenlijk toch nog de spatbordrand rechtsvoor wil vervangen, doen we ook direct een ander kleurtje op de buitenkant. Een iets minder zoet groen
Oftewel, nadat de bus op een lager pitje stond, staat die weer volop in de schijnwerpers
Onze kleine draak, meteen verknocht aan de bus
op zijn nieuwe wieltjes
Zijn nieuwe hart
Naja intussen is er buiten de bus om ook veel veranderd, papa geworden (en bonuspapa), de schuur opgeknapt (inclusief paardenstal, hefbrug etc).
En nu ik dus niet meer met 1 of 2 ben, moesten er plannen gemaakt worden.
Laatste 2 jaar zijn we met auto en sleurhut op vakantie gegaan (inclusief 3 kids tegenwoordig). De bus werd wel voor uitstapjes en een weekendje weg gebruikt, maar voor een vakantie met zijn allen is deze (nog) niet geschikt. De achterbank te smal, geen gordels, de matras eigenlijk te zacht, iets meer pit zou ook fijn zijn etc. Oftewel, in theorie zou ik de bus weg kunnen doen.... in praktijk natuurlijk niet en werden er plannen gesmeed.
1. Ombouw naar een 1900 diesel. Eerst nog maar met mijn huidige bak (ACP) en wat grotere wielen. Met het blok loopt het nog niet helemaal super, zie ook het draadje in het techniek deel. Al wel andere velgen kunnen vinden, 16". Nu nog even denken welke banden. Ik zit te denken aan 215/70 r16.
2. Interieur op de schop. Slaapbank over de volledige breedte van de bus, met een wat kleiner keukentje.
3. Als we dan toch bezig zijn en ik eigenlijk toch nog de spatbordrand rechtsvoor wil vervangen, doen we ook direct een ander kleurtje op de buitenkant. Een iets minder zoet groen
Oftewel, nadat de bus op een lager pitje stond, staat die weer volop in de schijnwerpers

Onze kleine draak, meteen verknocht aan de bus

op zijn nieuwe wieltjes
Zijn nieuwe hart

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983