Nog maar weer eens naar de Peloponnesos

Vakantie, reis verhalen, leuke campings of plekken gezien?
Vertel het hier in de herberg
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Nog maar weer eens naar de Peloponnesos

Ongelezen bericht door leof »

Op 12 september 2017 zijn we weer eens naar Griekenland vertrokken. Het idee was om via de Alpen tussen Zwitserland en Italië te gaan. Dan vanuit Bari met de boot naar Patra. Onderweg zouden we enkele beeldentuinen en ook Florence bezoeken. Zo gezegd, zo gedaan.

Onderweg bezochten we met aardig weer Konstanz. De oude stad in het diepe zuiden van Duitsland aan de Bodensee. We bekijken het Kramerhaus, een Jugendstil huis met absurde gevel. Daarna gaan we via Liechtenstein en Zwitserland naar de Splügenpas om in Italië te komen. Helaas was het weer om te huilen en ziet zo’n pas er dan ook niet uit.
Afbeelding

Na een zeer koele overnachting in Isola bezochten we de Thermae in Salsomaggiore. Eeen weelderig gebouw van begin vorige eeuw.
Afbeelding

En daarna het Ferrari museum in Modena. Niet voor de collectie, maar voor het gebouw.
Afbeelding

Dan was het de beurt aan Florence. We waren ooit in Sienna, maar toen we de kathedraal met bijgebouwen in beeld kregen viel onze mond toch wel open van verbazing. Wat een weelderigheid!
Afbeelding

Onderweg daarheen bezochten we twee van die oude stadjes die op een heuvel liggen. Ze zijn het mooist van een afstand. Als jet er doorheen loopt is het niet veel anders dan oude stadjes die niet op een heuveltop liggen.
Afbeelding

Ik ga niet alle beeldentuinen die we bekeken hebben noemen, maar voor één wil ik een uitzondering maken: Giardino dei Tarocchi met beelden van de wereldberoemde Niki de Saint Phalle. Hij ligt bij Capalbio zo’n 100 km noord van Rome. Ga er gerust heren met je kinderen: ze weten niet wat ze zien. Daarmee vergeleken is het Park Guëll van Gaudi een eenvoudig tuintje.
Afbeelding

De opgraving Vulci, niet heel ver van die tuin is zeer geschikt voor het maken van een mooie wandeling en het bekijken van Etruskische ruïnes.
Afbeelding

Het weer was inmiddels zodanig opgeknapt dat het de moeite waard werd om eens een bezoek aan de Middellandse Zee te brengen. Tevoren had ik een plekje op Google maps gezocht en gevonden. Iets noord van Civitavecchia. Daar is volop ruimte voor campers. Weliswaar geen mooi zandstrand maar het was er aangenaam vertoeven.
Afbeelding

Via de Abruzzen reden we via Manfedonia naar Bari. In Manfredonia zag ik de allernieuwste T6 als camper. Vergeten foto te maken! Dit heuvellandschap is ons niet speciaal bevallen. We hadden de boot van Bari niet tevoren geboekt en we waren dan ook benieuwd of we diezelfde dag meekonden: het kon. Het was niet speciaal warm zoals we eerder wel hadden meegemaakt. Wel heel speciaal was dat bij de stop in Igoumenitsa, waar alle Turkse vrachtwagens van boord gaan, alle trucks ruim tevoren hun motoren warm lieten draaien. Met uitlaatgassen die zowat rechtstreeks je bus binnenkomen. Geen prettige ervaring!
Voor Griekenland hadden we geen speciaal programma opgezet. We zouden wel zien. Dat we zó beperkt op de Peloponnesos zouden verblijven hadden we tevoren niet ingeschat. Ik geloof niet dat we 500 km gereden hebben tijdens ons verblijf daar. Het is gewoon een uitermate luie vakantie waarbij we van strand naar strand gingen. En die zijn er op de Peloponnesos genoeg! Een impressie:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hebben in Griekenland de nodige T3’s gezien. Op de terugweg ook vaak in Montenegro. Hier een opname uit Messini, Griekenland. Met custom uitlaat.
Afbeelding

Op de terugweg naar huis stonden we in Albanië een nacht op Bunec Beach. Niet echt wat je je bij een strand voorstelt. Maar het weer was er dan ook naar: veel licht en geluid die nacht.
Afbeelding

Dan was het een stuk beter in Montenegro, waar we even koffie dronken in Sveti Stefan.
Afbeelding

In Kroatië overnachtten we in een alleraardigst klein dorpje waar we deze T3 tegenkwamen:
Afbeelding

Maar dan. We rijden op de kustweg van Kroatië voor het Velebit gebergte en het begint steeds harder te waaien en regenen. We rijden door een bocht en worden flink gegrepen door de wind die vanaf het land waait. Door een kneep in het gebergte heb ik de grootste moeite om de bus op de weg te houden en we besluiten een goed heenkomen te zoeken achter een huis. Hier stond ook al een Duitse camper. Tot overmaat van ramp valt de stroom compleet weg in de bus zodat ik de motor niet meer kan starten. De huishoudaccu werkt nog wel. Mijn conclusie was dan ook dat de startaccu de geest gegeven had. We besluiten hier te wachten tot het minder wordt en overleggen met Walter uit de Duitse camper. Zodra hij het verantwoord vindt om te vertrekken zullen we startkabels aansluiten en zo proberen de motor te starten.
We staan hier bijna twee dagen (!) en Walter wil niet langer wachten. Dus sluiten we de kabels aan maar de startmotor draait te langzaam rond om de motor te starten. Dan maar de ANWB bellen. Na ruim een uur komt iemand van de HAK (Hrwatski AutoKlub), die maar heel weinig tijd nodig heeft om de diagnose te stellen. Met zijn speciale startaccu lukt het om de motor te starten. De laadspanning is in orde dus is de accu overleden. Gelukkig is er 10 km verder in Karlobag een nieuwe accu beschikbaar. De goede HAK-man zet die er keurig voor ons in en we kunnen verder.
Al die tijd was de wind nog steeds onaangenaam hard maar ik kreeg toch het idee dat we beschutting hadden gezocht op een plek waar het bovengemiddeld waaide. Blijkbaar was die wind reeds de voorbode van de storm (een mediterranean hurricane) die thans de westkust van Griekenland teistert. Zijn we toch nog op tijd weggegaan!
Afbeelding

We besluiten verder te gaan via de autoweg (waar het bijna niet meer waaide) na een overnachting bij Gospic. Hier had het al flink gesneeuwd. Daarna reden we zonder verdere problemen in 2 dagen naar huis, waar het ook al tamelijk koud is.
Laatst gewijzigd door leof op 18 nov 2017 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Nog maar weer eens naar de Peloponnesos

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Mooie foto's zo 😉 jammer genoeg 2 jaar geleden Kroatië zonder bus moeten doen maar met de motor en tentje (Back to Basic 😂) mag ik vragen welk van die zuidelijke landen het meest heeft bevallen?
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Nog maar weer eens naar de Peloponnesos

Ongelezen bericht door leof »

Ha Sjoerd,

Dank voor je reactie.
Wij zijn verstokte wildkampeerders. Dan is Griekenland eigenlijk de enige optie. En Griekenland is relaxed. Alles kan en alles mag.
Daar staat tegenover dat de kust van Kroatië erg mooi is. En er zijn veel campings. Dus dat is ook fijn, maar niet voor ons. Kijk, één nachtje is nergens een probleem, maar 6 weken wildkamperen in Kroatië zie ik niet gebeuren zonder in aanraking met de politie te komen.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Nog maar weer eens naar de Peloponnesos

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Mooi ja Kroatië heeft een ruim aanbod aan campings en bij sommige betaal je egt geen drol en heb je een hoop vrijheid wildkamperen vind ik leuk zolang het mag en geen conflict met lokalen oplevert ;) ik heb jammer genoeg nog geen hh accu in mijn bus en dat is ook een reden dat we vaak campings zoeken. Heb je het schiereiland peljesac gereden of de grens overgang met Bosnië?
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Nog maar weer eens naar de Peloponnesos

Ongelezen bericht door leof »

Voor de terugweg van Griekenland gebruiken we één van de volgende:
1. Via Albanië, Montenegro (Piva kloof!), Bosnië, Kroatië door het binnenland
2. Via Albanië, Montenegro, Kroatië en Slovenië langs de Adriatische kust resp. via de snelweg in Kroatië en Slovenië
3. Snelweg via Macedonië, Servië en Hongarije
Meestal gebruiken we optie 2. Peljesac ken ik wel maar daar ga je niet overheen om thuis te komen.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Nog maar weer eens naar de Peloponnesos

Ongelezen bericht door wouth »

Is Albanie een prettig land om doorheen te rijden?
Ik hoor er eigenlijk alleen maar slechte verhalen over. [[sad]]
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Nog maar weer eens naar de Peloponnesos

Ongelezen bericht door leof »

Albanië is geen land waar ik gauw vakantie zou vieren. Maar om er doorheen te rijden is geen probleem. De infrastructuur is de laatste 8 jaar drastisch verbeterd. Alleen is de rijstijl van sommige Albanese chauffeurs niet heel voorzichtig. Maar ook dat, heb ik het idee, is aan het verbeteren.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: Nog maar weer eens naar de Peloponnesos

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Mooi reisverslag [[thumbup]]
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Nog maar weer eens naar de Peloponnesos

Ongelezen bericht door leof »

Doordat we zo weinig hebben gereden op de Peloponnesos liep ik tegen een probleempje aan: de huishoud-accu raakte leeg. Dat krijg je met het opladen van iPad, 2 telefoons, 2 ereaders, bluetooth speaker en iPod. Ik heb nu in China een 5/12/18V draagbaar zonnepaneeltje besteld van 21W. Eens kijken of dat het probleem oplost.

Ik heb veel gehad aan de informatie op de website van AartJan.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Nog maar weer eens naar de Peloponnesos

Ongelezen bericht door leof »

We zullen zien Steven.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Nog maar weer eens naar de Peloponnesos

Ongelezen bericht door leof »

Na de winterstalling bleek de huishoud-accu overleden. Dit keer vervangen door een Varta LA70 AGM. Eens kijken hoe lang die mee gaat.
De batterij bleek trouwens bij Marinol in Den Haag nog 25 euro goedkoper dan de goedkoopste online verkoper die ik kon vinden: https://www.advitek.nl/merken/varta/var ... 278x1.html
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Nog maar weer eens naar de Peloponnesos

Ongelezen bericht door leof »

Steven V schreef: 20 nov 2017 10:59 Hoi Leo,

dat ga je niet redden met slechts 21W. Die levert, bij maximale (!) opbrengst, nog niet eens 2A. Een gemiddelde moderne telefoon heeft dat al gauw allemaal nodig om op te laden. De iPad meer en de speaker ook gok ik.
Als je echt je accu op peil wilt houden raad ik je een groter paneel met laadregelaar aan.
Ik heb in Spanje wat ervaring met dit paneeltje opgedaan:
Een iPad opladen duurt ongeveer 3 uur en een smartphone anderhalf. Dat is met 100% zonneschijn. Valt me lang niet tegen!
De accu heb ik er niet mee opgeladen. Dat test ik nog wel als ik langer op één plek blijf staan.

Afbeelding
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Nog maar weer eens naar de Peloponnesos

Ongelezen bericht door leof »

Ik heb bij mijn zonnepaneeltje een Power bank gekocht, waarmee je ook je auto kan starten.
HTB1dQ4nivNNTKJjSspeq6ySwpXaC.jpg
Om met dat laatste te beginnen: ik startte er moeiteloos een Kia Picanto mee. Was wel onder ideale omstandigheden. Of ik mijn diesel bus er in de kou ook mee kan starten moet nog blijken. Daar kom ik t.z.t. nog op terug.

Maar het laden van onze iPad Air 2 kostte meer moeite: toen de Power bank (vanaf 100%) leeg was, was de iPad voor slechts 87% geladen. Dat vond ik toch weer wat minder.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Nog maar weer eens naar de Peloponnesos

Ongelezen bericht door Ewout »

Dat wordt dus voortaan je diesel starten met je IPad :mrgreen:
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Nog maar weer eens naar de Peloponnesos

Ongelezen bericht door leof »

Ik heb dit weekend geprobeerd de motor van mijn T3 te starten met de Power bank. Mooi niet dus!

De startmotor ging maar 2 keer rond. Bij nogmaals starten nog maar 1 keer.
Daar start je de diesel niet mee. En dan was de temperatuur nog goed.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Plaats reactie