Blindklinkmoertang?

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Blindklinkmoertang?

Ongelezen bericht door anco »

Beste busvrienden,

Ik wil graag de plastiek spoiler monteren in de gaten die ervoor zijn.
De plastiek spoiler bestaat uit 5 delen, destijds gemaakt voor de typen met kunststof bumpers.
De plugmoeren M6 moeten geplugd worden. Ik heb dat niet eerder gedaan.
Op internet staat de blindklinkmoertang (wat een mooi scrabbelwoord overigens) maar kan het voor eenmalig gebruik ook goedkoper?
Weten jullie of deze tang inderdaad het juiste gereedschap is voor dit klusje?
Zou het borgen van de plugmoeren ook goedkoper kunnen? Een tooltje maken, maar dan? Die plugmoeren zien er best zwaar uitgevoerd uit.
Ik ben benieuwd wie raad weet.

Met vr. groet,
Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Blindklinkmoertang?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

[BBvideo=560,315]https://www.youtube.com/watch?v=FK5ABhHam54[/BBvideo]

De veerring zorgt ervoor dat de blindklinkmoer niet mee gaat draaien. Dat had ik niet door toen ik het zelf probeerde en daarna mij wel een setje gekocht heb :roll: Tot en met M4 gaat met de tang goed. M6 doe ik tegenwoordig vaak even natrekken met het boutsysteem omdat de tang toch niet voldoende kracht geeft. M8 en groter met een bout of op me werk.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: Blindklinkmoertang?

Ongelezen bericht door anco »

Dank Ronald voor deze mooie oplossing.
Ik ga het zo doen.

Met vriendelijke groet,
Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Blindklinkmoertang?

Ongelezen bericht door Bob »

Dit filmpje klopt volgens mij helemaal niet.
Draai maar eens een moer helemaal op een bout, hou de moer vast en probeer de bout met een ratel vast te draaien. [[head]]

Je moet juist de boutkop vasthouden en dan de moer 'er af' draaien. Hierdoor trek je de blindklinkmoer naar je toe en zal hij zich borgen.
Het probleem hiermee is dat de moer juist over de blindklinkmoer moet glijden dus een veerring zal hier juist niet werken.

Ik heb het ook een paar keer geprobeerd maar heb toen maar een tang aangeschaft.
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Blindklinkmoertang?

Ongelezen bericht door Bob »

Als je er aan de achterkant ook bij kan is dit filmpje wel duidelijk; https://www.youtube.com/watch?v=Yk1R5hh ... e=youtu.be
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: Blindklinkmoertang?

Ongelezen bericht door anco »

Hallo Bob en ook Ronald,

Ik kan beide manieren uitproberen, dus aan bout of aan moer draaien.
Het is voor mij een beetje moeilijk voor te stellen wat wel werk zonder het te proberen.
Wel bijzonder dat zo'n filmpje toch niet zou kloppen, al begrijp ik de redenering van Bob wel weer.
Ik heb maar net genoeg blindmoeren M6.
Zal ik met het uitproberen de schroefdraad van de blindmoer toch niet stukdraaien?
Er wordt nogal wat kracht op uitgeoefend.

Mvg., Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Blindklinkmoertang?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Bob, het werkt niet door de moer vast te draaien om de blindklinkmoer vast te trekken. Die gaat vrolijk mee draaien.... bij mij toch....

De bout steek je door een overmaats moer (of uitgeboorde). (Hoe Gowesty dat doet? dat had ik zo snel niet gezien) De moer zorgt voor de grip en druk op de blindklinkmoer en de veerring tegen het doordraaien. Dat werkt voor mij wel.

Hier wat beter in onderdelen te zien; https://www.youtube.com/watch?v=xwSzoDyjWA8

Men doet het blijkbaar op de verschillende manieren.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: Blindklinkmoertang?

Ongelezen bericht door anco »

Dank Ronald voor deze prachtige aanvulling. Fijn om dit filmpje erbij te hebben.
Zodra ik de spoiler binnen heb ga ik aan de slag.

Mvg., Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Blindklinkmoertang?

Ongelezen bericht door luizenbos »

Hee interessant :mrgreen: ben nu dus zelf ook aan het zoeken kijken geweest en misschien als aan vulling :idea:

hier te koop maar ook dus in handbediend https://www.hbm-machines.com/producten/ ... ang-m5-m10

https://youtu.be/HN7p86poAVs dit is de dure versie op lucht
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Plaats reactie