Advies motor inhoud

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
verliefdopT3
Komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2018 09:10

Advies motor inhoud

Ongelezen bericht door verliefdopT3 »

Ik heb even dit bericht verplaatst van even voorstellen naar het juiste gedeelte van het forum;

Bij de keuze van de t3, kom ik er niet helemaal uit wat nu het beste bij mijn situatie past;
Al veel over de verschillende type motoren gelezen en dan kom ik uit op een 2.0 luchtgekoeld benzine; aangezien ik ook over de grens wil en naar een bergachtig landschap en soms ook in wil halen. Of zijn er ook andere type motoren waarbij dit geen probleem vormt?

Kunnen jullie ook jullie ervaringen delen van een hefdak of vast hoogdak?
Hefdak: meer ruimte, minder weerstand met rijden, maar ook vrij koud bij typisch hollands weer..? 10-15 graden
vast hoogdak: beperkte parkeermogelijkheden, meer weerstand met rijden, +?

Ik ga de t3 zo en zo laten keuren bij een t3 specialist voordat ik de knoop doorhak, maar moet dan wel al een keuze hebben gemaakt uit het huidige aanbod [[head]]

https://link.marktplaats.nl/m1263225718

of kan ik met 2 linkerhanden en hoge onderhoudskosten toch beter voor een t4 gaan :cry:
https://link.marktplaats.nl/m1263202088

Alvast heel erg bedankt voor jullie tips &trics! [[thumpsup]]
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Advies motor inhoud

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Een 2.0 cu in de bergen? [[sad]] met geduld gaat dat prima maar dat is zeker geen motor waar je zonder kennis en begrip voor het blok een pas mee moet bedwingen. Ga voor een t4 tdi en bespaar je een hoop kosten.

Edit" bekijk net je link en als je die t3 goed wilt laten spuiten om zo niet een unieke bus te verpesten met rollers kun je daarna minimaal de helft van het aankoop bedrag aan een spuiter overdragen.

Eigenlijk is alleen de 2.1 wbx in een t3 in mijn ogen toereikend voor een moderne rijstijl. Maar ook deze hebben regelmatig onderhoud nodig (net als elk ander blok in de t3. Je komt dan al snel op het vervangen van de motor voor een ander blok en dan heb je het weer over 2 linker handen en dus een hoop kosten.

T4 is egt verstandiger.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5454
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Advies motor inhoud

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Helemaal eens met bovenstaande. Een T4 is technisch een veel betere bus, maar als je toch geld wil gaan uitgeven en een T3 wilt, is de 2.1 wbx de beste optie. Deze motor levert voldoende vermogen om min of meer normaal te rijden. De overige motoren vragen wat meer geduld om ter plaatse te komen. Maar er zijn ook diverse ombouws naar 2.0 gti en 1.9 tdi voorhanden die qua vermogen een duidelijke verbetering zijn. Het nadeel met veel aangeboden T3's is achterstallig onderhoud, slechte technische staat en roest. Je bent dan qua aanschaf al een vermogen kwijt, en dan begint het pas qua kosten. Alleen als je de T3 echt goed kent kun je kaf van koren scheiden bij je aanschaf. Dus als het je gaat om lekker zorgeloos op pad te zijn met 'een' busje, neem een T4. (En let dan vooral goed op roest). En neem een tdi als je voor diesel gaat. De oude 5 cilinders die de voorkamertechniek gebruiken hebben ook geen vermogen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14984
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Advies motor inhoud

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Motor? Een lucht koeler moet in staat zijn je rij plezier te geven.
De ervaring leert dat je maar zelden een motor aantreft die nog goed is.
En heel vaak is de reden hier van, het onderhoud is zo gemakkelijk dat kun je prima zelf doen.
Vaak is het blok dan versleten, en ook de term gereviseerd zou ik mee uitkijken.
Voor velen is dit al gebeurd als er nieuwe bougies in komen en de kleppen gesteld zijn :D
Het blok wordt nog even schoongemaakt en kijk aan gereviseerd, dit is wel strak om de bocht maar om aan te geven dat zonder nota en bedrijf je hier niet al te veel waarde aan moet hechten.
De prijs, is gerechtvaardigd als alles klopt.
Maar ook hier weer, de ervaring leert dat in het land der blinden, er maar leuk raak gevraagd wordt en betaald wordt.
Dus als alles klopt en bij de keuring niets maar dan ook niets wordt gevonden, dan is het een prima koop.

De T4, is op zich de betere auto!
Van binnen wel kleiner als de T3, maar is gewoon meer auto voor je geld.
Ook hier, kijk goed naar de wiel kasten en laat het keuren.
Kijk verdacht goed naar de motor, en laat hier goed naar kijken.
Prijs is strak van het ding.

In het algemeen hoogdak, heb geen klap dak, is onrustig bij het rijden met zij wind.
Ook het extra wind geruis kan storend zijn, mits je een benzine motor hebt.
Deze zijn dusdanig stil dat je het kunt horen, het windgruis.
Maar het grote nadeel wat iedereen verteld, je kunt een parkeer garage niet in, dat heb wij nog nooit mee gemaakt in de afgelopen 18 jaar.
Domweg omdat we niet komen op plekken waar parkeer garages nodig zijn!
Dat zijn keuzes, en het grote voordeel is de ruimte die een hoogdak geeft.
Verbruik? Ja dat zal ongetwijfeld meer zijn, maar kan dat boeien?
Bedoel als het al van een halve liter benzine meer verbruik afhangt of je een bus wilt kopen of in bezit kunt houden? :mrgreen:

Onderhoud, wij besteden alles uit een de plaatselijke dorps garage.
En de kosten hier van, berekend over 18 jaar gebruik, kom je uit op een gemiddelde van 350 euro per jaar.
Daar wil ik niet voor op de grond liggen of smerige handen voor krijgen. :D
En wij vinden dit bedrag te overzien, niet een reden om het niet te doen dus.
Een opmerking nog hier over, ik ga er van uit dat je al een garage hebt, die weet wat auto's zijn, en waar je al jaren komt en een vertrouwens band mee hebt.
Zonder zo een garage en met linker handen, wordt het moeilijk hoor.
Komt nog bij kijken, de ouderwetse techniek van een T3, is helemaal niet zo van ik kan het prima zelf doen.
Zie de vele verhalen over de voorontsteking van de LBX (Lucht BoXer).
Of het afstellen van een carburateur, om maar iets te noemen.

Als laatste tip, houd zo lang mogelijk je geld op zak, en kijk rond ook bij andere merken.
Je zult zien dat ieder merk zo zijn voor en tegens heeft.
Roesten doen ze echt allemaal, de een wat erger dan de ander :D

Theo
Laatst gewijzigd door Theo Postma op 18 mar 2018 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Advies motor inhoud

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Daar geef je wel iets aan theo. De bus is al 18 jaar in jou bezit. Jij weet de stand van zaken rondom de motor van jou bus en geeft elk jaar om en nabij 350 euro uit. Dat is niet representatief voor een bus van 40 jaar oud die je nu pas aanschaft en de afgelopen 18 jaar bijv 4 eigenaren heeft gehad :wink:
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14984
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Advies motor inhoud

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Dus?
Je moet dat weten en mee nemen, er wordt gevraagd naar ervaringen.
En stel dat je wel de juiste auto treft?
Vandaar ook het schrijven laat je niets wijs maken, zonder onderbouwing van een garage die wat doet, geloof ik niemand op zijn blauwe ogen.
En ja 18 jaar geleden stonden wij ook voor een financiële ramp, wat nu als naam de Rooie mee heeft gekregen.
Om het geheel eerst veilig te krijgen, waren we al ruim 1500 euro kwijt, en nog geen meter mee gereden :mrgreen:
Ja van aankoop plek naar huis, met bolle banden en bijna zonder remmen.
Het was maar goed dat het maar 15 km was naar huis.
Ramp verhalen kan ik je vertellen, ook bij een bus die we nu al 18 jaar hebben.

Theo
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Advies motor inhoud

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Klinkt bekend [[head]] sta je dan in zweden met de achterremvoering los in de trommels. Ik bedoeld daarmee meer als bewust wording dat de bussen inmiddels tegen de 40 jaar gaan lopen ipv toen bijna 22 jaar :wink:
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1296
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Advies motor inhoud

Ongelezen bericht door Coen »

Als je naar een T4 kijkt: na 1998 zijn ze beter en minder roestgevoelig. Schrik dan niet van de prijs overigens.
Voor vw-campers wordt veel gevraagd en geboden.
Een T3 op de weg houden betekent ieder jaar weer geld neerleggen: bij mij was het ene jaar de stuurbekrachtiging kapot, het andere jaar de hoofdremcilinder en aansluitend de remleidingen naar de vaantjes. Weer een ander jaar blies de turbo z’n laatste deuntje. Dit jaar laswerk en een nieuwe tank eronder gehangen. Gemiddeld toch een 800-1000 euro per jaar. Camper huren is voordeliger
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 839
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: Advies motor inhoud

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

Chantal , ik lees bij het voorstel rondje dat in Rotterdam woont . Hoe woon je ten opzichte van de milieuzone en hoe ga je de bus gebruiken.
Een oude auto benzine of diesel is dan misschien überhaupt geen optie . Een T4 is inmiddels ook gewoon oud dus verkijk je niet op de onderhoudskosten na aanschaf , als je vervolgens de bus 5 tot 10 jaar houdt dan vallen de kosten meestal gezien over de jaren weer mee . Als je niet teveel km rijdt zou ik voor een T4 met een benzine motor gaan maar deze zijn niet eenvoudig te vinden
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Plaats reactie