DoKa met 5 cilinder TDI

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: DoKa met 5 cilinder TD

Ongelezen bericht door Kire »

En als je een plaat met sintervoering gebruikt (of doe je dat al)?
Vreet wel in het vliegwiel en de drukgroep.

Groet,

Erik.
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: DoKa met 5 cilinder TD

Ongelezen bericht door casss »

Hoi Douwe, heb je al weer nieuwe updates voor ons? Ik vind dit echt een super gave aanpassing!
gr, Cas
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: DoKa met 5 cilinder TD

Ongelezen bericht door servicebus »

Doka rijdt eigenlijk gewoon goed!
Koppeling slipt niet meer door, deze lijkt het te hebben geleerd.
Vorige week nog wel een pech gevalletje, bus wilde niet meer starten ('s avonds om 22.00u in de stad)
Bleek dat het stuurrelais voor de ECU stuk te zijn, soldering los gekomen.
Nog te doen is het comfort verbeteren, met name het lawaai wat vanaf de voorkant komt.
Bij snelheden boven de 100kmh hoor je de motor nog maar amper, dus ik wil met name het dashboard isoleren vanaf de onderkant.
Ook ga ik op zoek naar een windruispakket voor de voordeuren.
En omdat de motor zwaarder is dan een standaard blok hangt de bus iets achterover.
Dus voorkant wordt nog iets verlaagd.
En niet geheel onbelangrijk, het brandstof verbruik is 1 op 12,5.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: DoKa met 5 cilinder TD

Ongelezen bericht door motnamol »

Ik heb extra hulp veren achter zitten . 100 kg per kant extra draagvermogen en hij staat ook hoger.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: DoKa met 5 cilinder TD

Ongelezen bericht door Kire »

Achter de vering verzwaren lijkt mij beter dan vóór verlagen, maar dat is een persoonlijke keus.
Verlagen geeft doorgaans slechtere rij eigenschappen.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: DoKa met 5 cilinder TD

Ongelezen bericht door servicebus »

De achterkant verzwaren houdt ook in dat de bus dan hoger komt te staan.
Dat wil ik niet omdat de aandrijfassen al een grotere hoek maken vanwege de toegepaste 012 versnellingsbak.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: DoKa met 5 cilinder TD

Ongelezen bericht door motnamol »

Daar hield ik dus geen rekening mee met mijn eerdere advies.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: DoKa met 5 cilinder TD

Ongelezen bericht door casss »

Oke, dus als het gaat om meer vermogen dan is deze ombouw een goede aanrader (hoeveel best veel werk), want je krijgt aanzienlijk meer power zonder op je verbruik in te leveren.

Als het mij puur gaat om verbruik, dan blijf je toch rond hetzelfde punt hangen als bij een gezonde 1.6 td JX motor. Dan is de ombouw niet echt lonend.

Kan ik het zo stellen?
gr, Cas
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: DoKa met 5 cilinder TD

Ongelezen bericht door servicebus »

@Cas,
Het is maar net hoe je het bekijkt.
Voor mij is de fun-factor ook wel heel bepalend.
Daarbij opgeteld mijn liefde voor 5 cilinder motoren.
En ik kan alles in eigen werkplaats doen.
De hele ombouw heeft mij zo ongeveer €1500 gekost, en daar heb ik nu ook het plezier van.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: DoKa met 5 cilinder TD

Ongelezen bericht door casss »

Hm ja dat is inderdaad wel een heel nette prijs!
Als ik zelf voor 1500 mijn bus kon laten ombouwen zou ik het ook direct doen 😬.
Maar mijn vertrekpunt is wel wat anders met een luchtgekoelde 2-liter.
gr, Cas
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: DoKa met 5 cilinder TD

Ongelezen bericht door motnamol »

Daar past een lucht gekoelde V6 in van een Chevrolet Corvair wel in. Of een lucht gekoelde V8 van een Tatra
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: DoKa met 5 cilinder TD

Ongelezen bericht door motnamol »

De Corvair is een 6 cilinder boxer motor dus geen V 6
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: DoKa met 5 cilinder TD

Ongelezen bericht door casss »

Haha dat klinkt stoer, maar voor mij gaat het vooral om lekker cruisen, het gevoel dat je onbezorgd de wereld rond kunt reizen. Als je 1:4 of 1:5 rijdt met zo’n 6 of 8-cilinder dan doet dat voor mij teveel afbreuk aan het gevoel van vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. Daarnaast heb ik ook wel een zwak voor de volkswagen diesel motoren. Die 2.5 tdi is heel nice, maar vroeger reed ik 1:20 in een golf 2 gtd en dat was ook heel erg fijn!
gr, Cas
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: DoKa met 5 cilinder TD

Ongelezen bericht door servicebus »

Wederom koppeling perikelen.
De koppelingsplaat blijkt het vermogen niet aan te kunnen.
Doordat er hier en daar een stukje plaat losgekomen is begon deze weer te slippen.
Nu eea weer los gehaald en ook kunnen ziet dat de veren en de kamers waar deze in zitten kapot gaan.
Mijns inziens te wijten aan het koppel wat met name onderin geleverd wordt.
De toegepaste plaat is van een 1.9TDI en meet 228 mm.
Ik ga nu kijken of er een complete set van een V6 tdi in gaat passen.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: DoKa met 5 cilinder TD

Ongelezen bericht door servicebus »

Een gehele wijziging qua vliegwiel en koppeling blijkt minder eenvoudig dan het klinkt.
Nu eerst een koppelingsplaat gevonden bij een koppeling specialist.
Dit is een plaat van een Audi 90 5 cilinder met 100KW.
Verschil met de oude plaat is dat deze ook bestemd is voor een setup met een vast vliegwiel.
Oude plaat heeft een lichter veren pakket omdat deze bedoeld was voor gebruik in combinatie met een dubbel massa vliegwiel (is van een Audi TDI 4 cilinder)
Eea vanmiddag gemonteerd, maar nog niet mee gereden.
Screenshot_20230806_211906_Gallery.jpg
De nieuwe plaat is de rechtse, veren zijn dubbel uitgevoerd.
Schade aan de oude plaat is op de foto niet zichtbaar, zit op de andere kant.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: DoKa met 5 cilinder TD

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ja tork geeft veel wrijving op de platen.

Theo
Plaats reactie