DoKa met 5 cilinder TD
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: DoKa met 5 cilinder TD
En als je een plaat met sintervoering gebruikt (of doe je dat al)?
Vreet wel in het vliegwiel en de drukgroep.
Groet,
Erik.
Vreet wel in het vliegwiel en de drukgroep.
Groet,
Erik.
Re: DoKa met 5 cilinder TD
Hoi Douwe, heb je al weer nieuwe updates voor ons? Ik vind dit echt een super gave aanpassing!
gr, Cas
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2475
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: DoKa met 5 cilinder TD
Doka rijdt eigenlijk gewoon goed!
Koppeling slipt niet meer door, deze lijkt het te hebben geleerd.
Vorige week nog wel een pech gevalletje, bus wilde niet meer starten ('s avonds om 22.00u in de stad)
Bleek dat het stuurrelais voor de ECU stuk te zijn, soldering los gekomen.
Nog te doen is het comfort verbeteren, met name het lawaai wat vanaf de voorkant komt.
Bij snelheden boven de 100kmh hoor je de motor nog maar amper, dus ik wil met name het dashboard isoleren vanaf de onderkant.
Ook ga ik op zoek naar een windruispakket voor de voordeuren.
En omdat de motor zwaarder is dan een standaard blok hangt de bus iets achterover.
Dus voorkant wordt nog iets verlaagd.
En niet geheel onbelangrijk, het brandstof verbruik is 1 op 12,5.
Koppeling slipt niet meer door, deze lijkt het te hebben geleerd.
Vorige week nog wel een pech gevalletje, bus wilde niet meer starten ('s avonds om 22.00u in de stad)
Bleek dat het stuurrelais voor de ECU stuk te zijn, soldering los gekomen.
Nog te doen is het comfort verbeteren, met name het lawaai wat vanaf de voorkant komt.
Bij snelheden boven de 100kmh hoor je de motor nog maar amper, dus ik wil met name het dashboard isoleren vanaf de onderkant.
Ook ga ik op zoek naar een windruispakket voor de voordeuren.
En omdat de motor zwaarder is dan een standaard blok hangt de bus iets achterover.
Dus voorkant wordt nog iets verlaagd.
En niet geheel onbelangrijk, het brandstof verbruik is 1 op 12,5.
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: DoKa met 5 cilinder TD
Ik heb extra hulp veren achter zitten . 100 kg per kant extra draagvermogen en hij staat ook hoger.
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: DoKa met 5 cilinder TD
Achter de vering verzwaren lijkt mij beter dan vóór verlagen, maar dat is een persoonlijke keus.
Verlagen geeft doorgaans slechtere rij eigenschappen.
Groet,
Erik.
Verlagen geeft doorgaans slechtere rij eigenschappen.
Groet,
Erik.
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2475
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: DoKa met 5 cilinder TD
De achterkant verzwaren houdt ook in dat de bus dan hoger komt te staan.
Dat wil ik niet omdat de aandrijfassen al een grotere hoek maken vanwege de toegepaste 012 versnellingsbak.
Dat wil ik niet omdat de aandrijfassen al een grotere hoek maken vanwege de toegepaste 012 versnellingsbak.
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: DoKa met 5 cilinder TD
Daar hield ik dus geen rekening mee met mijn eerdere advies.
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
Re: DoKa met 5 cilinder TD
Oke, dus als het gaat om meer vermogen dan is deze ombouw een goede aanrader (hoeveel best veel werk), want je krijgt aanzienlijk meer power zonder op je verbruik in te leveren.
Als het mij puur gaat om verbruik, dan blijf je toch rond hetzelfde punt hangen als bij een gezonde 1.6 td JX motor. Dan is de ombouw niet echt lonend.
Kan ik het zo stellen?
Als het mij puur gaat om verbruik, dan blijf je toch rond hetzelfde punt hangen als bij een gezonde 1.6 td JX motor. Dan is de ombouw niet echt lonend.
Kan ik het zo stellen?
gr, Cas
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2475
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: DoKa met 5 cilinder TD
@Cas,
Het is maar net hoe je het bekijkt.
Voor mij is de fun-factor ook wel heel bepalend.
Daarbij opgeteld mijn liefde voor 5 cilinder motoren.
En ik kan alles in eigen werkplaats doen.
De hele ombouw heeft mij zo ongeveer €1500 gekost, en daar heb ik nu ook het plezier van.
Het is maar net hoe je het bekijkt.
Voor mij is de fun-factor ook wel heel bepalend.
Daarbij opgeteld mijn liefde voor 5 cilinder motoren.
En ik kan alles in eigen werkplaats doen.
De hele ombouw heeft mij zo ongeveer €1500 gekost, en daar heb ik nu ook het plezier van.
Re: DoKa met 5 cilinder TD
Hm ja dat is inderdaad wel een heel nette prijs!
Als ik zelf voor 1500 mijn bus kon laten ombouwen zou ik het ook direct doen
.
Maar mijn vertrekpunt is wel wat anders met een luchtgekoelde 2-liter.
Als ik zelf voor 1500 mijn bus kon laten ombouwen zou ik het ook direct doen
Maar mijn vertrekpunt is wel wat anders met een luchtgekoelde 2-liter.
gr, Cas
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: DoKa met 5 cilinder TD
Daar past een lucht gekoelde V6 in van een Chevrolet Corvair wel in. Of een lucht gekoelde V8 van een Tatra
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: DoKa met 5 cilinder TD
De Corvair is een 6 cilinder boxer motor dus geen V 6
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
Re: DoKa met 5 cilinder TD
Haha dat klinkt stoer, maar voor mij gaat het vooral om lekker cruisen, het gevoel dat je onbezorgd de wereld rond kunt reizen. Als je 1:4 of 1:5 rijdt met zo’n 6 of 8-cilinder dan doet dat voor mij teveel afbreuk aan het gevoel van vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. Daarnaast heb ik ook wel een zwak voor de volkswagen diesel motoren. Die 2.5 tdi is heel nice, maar vroeger reed ik 1:20 in een golf 2 gtd en dat was ook heel erg fijn!
gr, Cas
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2475
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: DoKa met 5 cilinder TD
Wederom koppeling perikelen.
De koppelingsplaat blijkt het vermogen niet aan te kunnen.
Doordat er hier en daar een stukje plaat losgekomen is begon deze weer te slippen.
Nu eea weer los gehaald en ook kunnen ziet dat de veren en de kamers waar deze in zitten kapot gaan.
Mijns inziens te wijten aan het koppel wat met name onderin geleverd wordt.
De toegepaste plaat is van een 1.9TDI en meet 228 mm.
Ik ga nu kijken of er een complete set van een V6 tdi in gaat passen.
De koppelingsplaat blijkt het vermogen niet aan te kunnen.
Doordat er hier en daar een stukje plaat losgekomen is begon deze weer te slippen.
Nu eea weer los gehaald en ook kunnen ziet dat de veren en de kamers waar deze in zitten kapot gaan.
Mijns inziens te wijten aan het koppel wat met name onderin geleverd wordt.
De toegepaste plaat is van een 1.9TDI en meet 228 mm.
Ik ga nu kijken of er een complete set van een V6 tdi in gaat passen.
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2475
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: DoKa met 5 cilinder TD
Een gehele wijziging qua vliegwiel en koppeling blijkt minder eenvoudig dan het klinkt.
Nu eerst een koppelingsplaat gevonden bij een koppeling specialist.
Dit is een plaat van een Audi 90 5 cilinder met 100KW.
Verschil met de oude plaat is dat deze ook bestemd is voor een setup met een vast vliegwiel.
Oude plaat heeft een lichter veren pakket omdat deze bedoeld was voor gebruik in combinatie met een dubbel massa vliegwiel (is van een Audi TDI 4 cilinder)
Eea vanmiddag gemonteerd, maar nog niet mee gereden. De nieuwe plaat is de rechtse, veren zijn dubbel uitgevoerd.
Schade aan de oude plaat is op de foto niet zichtbaar, zit op de andere kant.
Nu eerst een koppelingsplaat gevonden bij een koppeling specialist.
Dit is een plaat van een Audi 90 5 cilinder met 100KW.
Verschil met de oude plaat is dat deze ook bestemd is voor een setup met een vast vliegwiel.
Oude plaat heeft een lichter veren pakket omdat deze bedoeld was voor gebruik in combinatie met een dubbel massa vliegwiel (is van een Audi TDI 4 cilinder)
Eea vanmiddag gemonteerd, maar nog niet mee gereden. De nieuwe plaat is de rechtse, veren zijn dubbel uitgevoerd.
Schade aan de oude plaat is op de foto niet zichtbaar, zit op de andere kant.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14949
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: DoKa met 5 cilinder TD
Ja tork geeft veel wrijving op de platen.
Theo
Theo