Reisje plannen...-30

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Reisje plannen...-30

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

He allemaal,

We zijn langzaam aan een nieuw intrieurtje bij elkaar aan het sprokkelen. Bestaande uit een truma e1800 (oud maar in nieuwstaat), een smaller gas spoelbak combinatie, de kleinste dometic porta potti en volgende maand een indel b cruise 42l compressor koelkast. Dit omdat afgelopen jaar wildcamperen in zweden toch weer erg goed bevallen was (ook met de baby van 3 maanden :)) maar een gas koelbox bagger is.
image-2018-11-29.png
Nu willen we graag in februari 2020 2 weken richting kiruna voor het noorderlicht. (veel rijden zodat de motor ons een beetje warmte brengt :buiken:) iemand hieral ervaring gehad met een t3 in min 30 graden op diesel?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Reisje plannen...-30

Ongelezen bericht door RVB »

Nee ik heb geen ervaring met die temperaturen. Waar ik aan zou denken:
Bevroren diesel
Bevroren koelwater
Bevroren porta, schoon en vuilwatertank.
Werkung truma / gas bij die temperaturen
Vervang oude accus.
Dat is vast uit te zoeken en op te lossen. Die vikingen leven er ook. Ik weet wel dat auto daar voorzien zijn van systemen die zorgen dat je diesel ed niet bevriest.


Maar omdat de temperaturen vrij vijandig zijn, is het ook relevant om noodscenarios klaar te hebben
Zorg dat je ieg altijd volle smartphones hebt
Bereik
Extreme warme lleren.
Route waar in elk geval je opgemerkt wordt wanneer je pech hebt
Als die er zijn.
Contact met thuisfront over de etappes.
Bandenkeuze.. spikes? Volgens mij gebruikelijk in zweden exclusief de steden.

Als je in je bus wilt overnachten moet je de zaak wel even anders benaderen. Stel dat je bus niet start en je kachel uit valt. Iets wat onder extreme omstandigheden zomaar tegelijk op kan treden. Weet wat je dan moet doen. Zorg dat je in de bewoonde wereld staat/ neem een generator mee.

En dan zal je zien. Ben je tot de tandrn toe gewapend, vriest het snachts 3 graden, omdat ze daar ook warmere winters hebben.

Ik ben wel benieuwd hoe je reis zal gaan. Ik hoop er wat van te lezen.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Reisje plannen...-30

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Natuurlijk rolf ;) hier en/of op fb [[thumbup]] we hebben nog een ruim jaar om voor te bereiden en dat zijn idd de dingen waar ik ook al aan dacht. Ik moet nog accu's gaan kopen voor het nieuwe intrieur. Diesel is dacht ik niet meer zo'n heel groot probleem daar hier tegenwoordig toevoegingen in zitten maar wel verstandig dit even uit te zoeken. Ik verdiep me voor de accu's nu vooral in een parallel schakeling om 2x 70 ampere onder de voorstoelen te krijgen.
Het uitgangs punt is idd slapen in de auto. Elke dag een stukje te rijden om de accu's vol te houden en ik heb hier al eens gelezen dat een warmte deken op een omvormer ook kan werken om het snachts warm te houden.

https://webforum.zwedenweb.com/viewtopic.php?t=14033
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3047
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Reisje plannen...-30

Ongelezen bericht door krisg »

Mijn syncro komt uit Zweden,https://nl.wikipedia.org/wiki/Lycksele_(stad), en heeft:

zetelverwarming
druppellader op 230V
koelwaterstandverwarming: warmt eerst koelwater op en dan het interieur, maar gebruikt ook het warme koelwater voor het interieur als je net gereden hebt
elektrische carterverwarming
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Reisje plannen...-30

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Zo'n koelwaterstandverwarming is idd wel wat. Latere tdi's hebben dat allemaal omdat hij anders geen intrieur warmte geeft. Maar vraag me af of dat egt noodzaak is (zolang je niet na en nacht met -30 gelijk gaat "stampen"). Die druppellader ga ik meenemen [[thumbup]].
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Reisje plannen...-30

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Steven V schreef: 29 nov 2018 13:40 druppellader heeft natuurlijk alleen zin als je de beschikking hebt over 220V. Dat is dan dus niet tijdens wildkamperen.
Klopt steven. Het plan is om de snelweg te pakken. Ik denk dat dat me die temperaturen al genoeg avontuur met zich mee brengt ;) dan rij je dus voornamelijk bij dus kust en kunnen we haventjes opzoeken om te overnachten. (laatste stuk ga je pas egt het binnen land in) dus even goed kijken of er camper plekken zijn met stroom.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5454
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Reisje plannen...-30

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Busje startpilot meenemen. Als de gloeierij je in de steek kaat, kom je toch weg. Ook handig bij ijle lucht op hoogte.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14984
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Reisje plannen...-30

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Een warmte stift in je koelwater en pomp om het koelwater rond te pompen.
Zonder 230 ga je het niet lang redden denk ik.

Theo
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2740
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Reisje plannen...-30

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Bij -40 in Zweden gestaan en dan moet je vooral de tijd nemen voordat je vertrekt. Alles is koud ook je vering, schokdempers, bakolie etc. Rij niet door (dooi)plassen en dergelijke want dan vriest er geheid wat vast wat je niet wil.

Parkeer uit de wind(richting) of beter dek de radiateur af tegen wind. Ook motorruimte inpakken tegen tocht helpt alweer aardig.

We hebben zelf met een benzinebrander de motor opgewarmd onder het carter. Daarna gestart en rustig met iets verhoogd toerental verder op temperatuur laten komen. Heel rustig rijden voor een tijdje zodat de kou uit de mechaniek verdwijnt.

Spikes nagaan of je die bijvoorbeeld kan huren. We hebben zelf 1 winter deels met kettingen gereden maar 40km/u en de rest 90km/u op spikes voel je je ook niet veilig bij...... Daarna een tweede set MT banden meegenomen en ter plaatse laten spiken. De opvolgende set (vervangen vanwege leeftijd, niet slijtage) compleet ter plaatse gekocht. Wel ook kettingen mee! Let erop dat binnenwegen vaak niet geruimd worden. Soms voor de houtbedrijven wel maar goede kans dat dit dan dood loopt. Als je daar insneeuwt....kan het ff duren. Via delti.com kan je europees banden bestellen. Kan je laten leveren bij een montagepartner. (kan je wat prijzen vergelijken)

https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... ter+d%E4ck.

Dubbade = spikes

Ja spikes is de investering waard als je daar rondrijd. 1x van de weg kost aan berging al meer. (hoewel we met spikes en kettingen ook geregeld in de berm hingen hoor, maar met een 4x4 en veel bergingsmateriaal is dat een deel van je vermaak op die korte dagen)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Reisje plannen...-30

Ongelezen bericht door RVB »

Overigens. Goede en volle accus kunnen prima tegen de kou. Accus hebben meer last van warmte. Doordat de chemische fabriek (=accu) wat trager werkt onder invloed van kou en een lager startvermogen kan oroduceren, en dasrbij het feit dat de auto net wat lastiger aanslaat in kou, , blijkt in de winter vaak dat de accu aan vervanging toe is. Thats all.

Een lege accu overigens is wel een probleem in de winter. Die kan bevriezen. En dan is het ook einde.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Reisje plannen...-30

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Koelvloeistof voorverwarming lijkt me wat overdreven voor 2 weekjes. Geloof dat dit meer gebruikt word om de schade te beperken bij koud starten, de mensen daar doet dat natuurlijk een stuk vaker dan die paar keer dat jij het doet. Als je het goedkoop kan regelen en zin/tijd hebt om het te installeren wat let je maar ik zou daar niet te veel centen en tijd insteken. Liever zou ik me richten op de andere dingen. Nieuwe accu's en misschien ook even het start systeem na lopen lijkt me geen kwaad te kunnen die onderdelen krijgen het zwaar met die temperaturen.

Een goede set winterbanden is ook geen overbodige luxe. Zolang je op de grote wegen rijd is het allemaal wel te doen. Op de kleine weggetjes ligt vaak een goed pak sneeuw. Dit is ook de reden dat locals vaak met spikes rijden. Die weggetjes zijn redelijk te doen met winterbanden maar als er heuveltjes word het lastig. Voor jullie lijkt het me wat overdreven en onhandig je mag ze er geloof ik pas in Zweden onder binden. Al ligt dit natuurlijk erg aan je rijdstijl en geplande route.

Ik weet niet hoeveel licht er is in februari maar ik denk dat een setje extra ver/breedstralers geen kwaad zal kunnen. Vergeet ook niet de vloer goed te isoleren in mijn bus valt de isolatie van de vloer me erg tegen en ik heb dan ook het idee dat ik hier veel warmte verlies. De standkachel moest 2 weken geleden toch wel erg hard werken om het warm te houden. Zelf ben ik van plan een kleed of iets van vloer bedekking op de vloer te leggen voor de winterse tripjes.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Reisje plannen...-30

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

https://www.bol.com/nl/p/obbomed-elektr ... 047173523/ klopt het dat als het vermogen van deze deken 150 watt is dat ik dit kan delen door mijn volt's om zo de amperes te achterhalen? 150(watt)/12(volt)=12,5(ah)?
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Reisje plannen...-30

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

En idd klaas dat is exact hoe ik er insta. Beetje jammer dat ik net al mijn breed en verstralers verkocht heb :buiken:

Nou had mijn tdi in de koelwaterflens achter op de kop 3 gloeistiften zitten. De flens heb ik nog wel ergens dus misschien dat ik die maa eens ga opsnorren 🤔.

Startmotor en accu zijn net nieuw (maand oud) dus dan rest het brandstof filter en gloeisysteem zelf. Winterbandjes is te fiksen en we hebben nog wel even. De hh accu's koop ik als set met dezelfde datum stempel zoals alom word aangegeven voor wanneer je een parralel schakeling wilt maken
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Reisje plannen...-30

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Je had ze beter na je trip kunnen verkopen haha
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Cheetah
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 973
Lid geworden op: 11 mei 2014 11:46
Contacteer:

Re: Reisje plannen...-30

Ongelezen bericht door Cheetah »

koop goeie slaapzakken... bijv die van het leger,,, m90 kl
Groet Albert

http://www.karmann -coachbuilts.com
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Reisje plannen...-30

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Ff rolf zijn app testen ;)
1543740467251695.JPG
Ik heb een aantal weken terug ook een hoogdak gescoort ben er nog niet 100% uit wat ermee te doen maar voor 50 euro kon ik een middagje breken niet laten.
Ik zal nog een apart onbouw topicje voor de inbouw en dergelijke maken.
1543740466950856.JPG
1543740467251695.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door sjoerd_s89_xj-49-dv op 02 dec 2018 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Plaats reactie