Je hebt gelijk Rolf, kwestie van mij moed in te praten
Er is al heel wat geschreven over het koelsysteem van een T3 waarvan heel wat verkeerde. Het hoogte punt in het koelsysteem van een T3 is ... jawel, de mini-radiator (warmtewisselaar) onder het dashboard. Dit is dan ook de reden waarom je de neus moet opkrikken bij het ontluchten (bij het opkrikken van de achterzijde moet die heel wat hoger opgekrikt worden om het hoogste punt te worden).
Ik heb dan ook een sterk vermoeden dat m'n probleem bij de ontluchting zit want:
1. de nieuwe radiator (dasis - staat niet op de radiator, wel op bijgeleverde howto) ziet er exact hetzelfde uit als deze van de JP group
2. bij het lossen van de aanvoer en retour van de warmtewisselaar kwam geen druppel koelvloeistof uit de aanvoer ...
Door het opmerken van de bovenstaande punten heb ik de warmtewisselaar (ww) nog niet vervangen maar de cockpit teruggeplaatst en enkel het noodzakelijke aangesloten om te kunnen rijden. Hierbij had ik het lumineus idee om de aanvoer en retour van de ww op te gieten om het aandeel lucht reeds te verminderen. En maar bijgieten maar niet willen overlopen ...
Blijkt bij controle het niveau van het bijvultankje heel wat hoger te staan. De blauwe dop op het drukvat mag/moet opengaan bij een bepaalde druk maar staat bij mij blijkbaar constant open.
Hierna de koelslangen op de ww aangesloten en de motor warmgereden, daarna vooraan op houten blokken gezet en > 15 min ontlucht: ik zag een aantal luchtbellen ontsnappen maar geen koelvloeistof wat volgens mij ook aan de blauwe dop ligt daar het systeem niet genoeg druk kan opbouwen. De koelventilator slaat aan wanneer de temp meter op het ledje komt.
Morgen de dop maar eens testen. Mysterie mysterie of beter myserie myserie?