Jokertje: winter 2018/2019

Deel je werk met het forum,
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door krisg »

Heb ik ook eens gehad, zei de oogarts 'hij zit er al een tijdje want hij is al verroest' :)
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
eric.c
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
Locatie: Betuwe

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door eric.c »

Niet zelf gaan dokteren met een magneet hoor.
En beter een splinter dan een balk in je oog.

Neem een zonnebril mee, daar heb je wel profijt van, is althans mijn ervaring.

Groet,
Eric
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door wouth »

Rolf, ik kan uit ervaring spreken dat het niks voorstelt.
Je oog wordt verdoofd en de splinter wordt eruit gedremeld.
Het enige lastige is dat je je oog heeeeeeel stil moet houden!

De tip van de zonnebril is een waardevolle tip.

En slim om lekkere dingetjes te kopen [[thumbup]]
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door RVB »

Oog is idd verholpen. Eerst de splinter erbuit en daarna de roest uitgedremeld. Mbt remmen. Alles aangesloten. Remolie er bij, goed ontlucht. Het HBM ding heeft idd niet de kleine nippel aansluiting en toen is mijn broer bijgesprongen. Maar nog niet ok. .....ik ben er wel mee naar huis gereden btw.

Probleem: als ik rem dan heeft het pedaal een veel te grote uitslag. Hij remt heel diep, wel hard. Als ik kort er op weer trap ligt dat punt veel hoger. Bij het opkomen van het pedaal lijkt het of hij even blijft plakken onderweg. Er zit een kleine hapering in. Iemand een idee; hoofdremcylinder? Verder bedenk ik mij dat ik mij vergist zou kunnen hebben(bij mij moet je dat nooit uitsluiten) in de beide remleidingen die van de hoofdremcylinder lopen. Ik bedoel dat ik ze heb verwisseld...

Verder vraag ik mij af wat dat andere ding onder mijn auto doet. Bij het rechter voorwiel. Het maaktt ondrrdeel uit van de remleiding naar achteren. Remdrukverdeler begreep ik. Maar hij werkt dat eigenlijk?

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Zit toch nog lucht in als ik het zo lees...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door RVB »

Ja. Mss wel, maar het is niet perse sponzig wat ik voel. Al is het soms lastig te duiden. Ik heb vrij goed ontlucht, 2x 4, en minimaal drie trappen xtra per wiel. Eerder, voordat ik aan de remmen begon, had ik ook wel iets met mijn pedaal. Ik hoorde bij het loslaten een metalig klikje bij het pedaal.. (Ik zeg dit omdat mixschien iemand het herkend).

Ik las ergens dat in de cilinder zelf ook lucht kan zitten en deze kan worden verwijderd door een sensor even te lossen.

Vooralsnog ben ik zelf her en der wat aan het zoeken er over.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door RVB »

Thx Steven.

Rolf
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door Mitch »

Hoi Rolf,

Probeer dit eens:

Bij je trommels de voering helemaal tegen de trommel aan draaien door het stelschroefje zodat het blokkeert. Dan nogmaals alles ontluchten (van achter naar voren). Je begint toch wel bij bijrijderszijde achter en dan bestuurders zijde en dan bijrijderszijde voor en dan bestuurders zijde? Als je ontlucht hebt de trommels 2 of 3 slagen lossen zodat ze vrij lopen.
Is een daf tip.

Groeten michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door RVB »

Dank je Mitch. Jou methode is iets wat ik paraat hou. Die is overigens niet heel eenvoudig uit te voeren op straat. Ik stel mij voor dat het doel van je methode ook gerealiseerd kan worden met de handrem aangetrokken en vervolgens iets te lossen..... Mocht het daarmee goed gaan dan zou je alsnog de afstelling handmatig op scherp moeten zetten. Mbt de handrem ga ik proberen.

Mijn focus ligt vooralsnog op de hoofdremcylinder. Ik heb gisteren 2x wat in mijn bus gezeten. Een beetje voelen wat er gebeurd. Motor aan, motor uit.
Het feit dat mijn rempedaal soms even blijft plakken bij het terugveren zorgt dat ik daar aandenk.( De rembekrachtiger lijkt goed te werken. Er is geen vloeistof verlies) . Net of er een kauwgumpje tussen zit. Het is niet dat mijn rem blijft plakken, maar het pedaal. Als ik hem hard indruk, en hem rustig laat opkomen, dan hangt hij even voor hij boven is. Als ik minder hard druk gebeurt dit(volgens mij) niet. Als ik plots het pedaal los laat dan is er te veel kracht. Ik wil nog even achter mijn pedalen checken of er geen fysiek obstakel is.

Mijj beeld er bij het probleem van de hoofdremcilinder is dat van een brakke fietspomp. Soms pompt zo'n ding alleen als je genoeg kracht levert, bij te weinig zakt het ding plop naar beneden. Het is ook een klein beetje willekeurig wat hij wanneer doet en niet doet. Dat is op zich ook al indicatie voor een probleem met die cilinder. Ook moet ik nog een dubbelchecken of ik de twee leidingen, een naar de voor en een naar de achterremmen wel goed heb aangesloten op de cilinder.

Groetjes Rolf.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Als je het in je pedaal voelt, waarom zou je het daar niet zoeken? Is het scharnierpunt uitgesleten of bij de koppeling met de stang van de rembekrachtiger waar die dat symptoom op kan hebben?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door RVB »

Bedankt voor de reacties;
Hylke, begrijp ik nu dat jij in je eentje ontlucht met de nippel in een net geen open/ net geen dicht stand? Op zich aantrekkelijke optie. Ik heb ooit eens een potje met een fietsventiel erop gemaakt.

Ronald; ik snap dat je die oplossing geeft. Echter het mechanisme is niet slecht. Afwijkingen zijn minimaal. Primaire probleem is dat hij niet naar behoren reageert, het pedaal en het moment van remmen. Die kleine afwijkingen zouden in mijn ogen een teken zijn van een hoofdremcilinder die niet meer goed is. Zover ik dat vandaag kon zien en voelen was het hefboommechanisme van het pedaal in orde.

Ik heb wel alvast een cilinder in huis. Morgen eens kijken.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door RVB »

Pfff... nou. Het was niet de hoofdremcilinder. Ws een ontluchtingsprobleem. Ik heb er nu mijn buik van vol. Morgen ga ik ws naar de garage envragen of ze hem daar willen ontluchten. Als dat helpt, direct door voor apk. Zo niet dan plan b. Dwz bus weer stallen en het hele systeem nalopen.

Groetjes Rolf....
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door RVB »

Mijn broer opperde dat ik om er achter te komen waar de weerstand nu te weinig is en de vermoedenlijke luchtbel zit om een van de systemen. (Voorremmen of achterremmen) af te koppelen. In aanvang vond ik het een goed idee. Maar dan moet ik het systeem ook weer deels leegmaken. Maarrrr....

Er zitten 2 drukschakelaars op de hrc. Op eentje zitten mijn remlichten. Op de ander zit niks aangesloten. Volgens mij meten deze schakelaars de druk in de 2 gescheiden remsystemen. Als ik nu meet wanneer deze schakelaars ten opzichte van elkaar schakelen. En wat het verschil is tussen de eerste trap op de rem en de 2e trap, dan zou ik volgens mij wel meer info kunnen krijgen over wat er aan de hand is.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Dat je bij de tweede trap wel druk hebt, komt omdat bij de eerste trap de luchtbellen als het ware in kleine luchtbellen 'opgenomen worden' door de remvloeistof. Daardoor heb je de tweede trap wel gelijk druk.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

hoi rolf,
als je inderdaad echt in de war gebracht wil worden moet je het idd ff op facebook proberen. en is dat gelukt? dat in de war dus?
maar ik zet mijn bijdrage maar hier neer, minder druk :)
zoals al een paar keer aangebracht is het belangrijk eerst de achterremmen te stellen. en NIET met de handrem aantrekken, maar echt stellen.
hierboven staat ergens een daf tip. dat kan je natuurlijk teveel werk vinden maar lees mijn onderschrift maar eens na :)
het ontluchten zelf doe ik al jarenlang op de manier zoals hylke het beschrijft. dus ik schuif een doorzichtig slangetje op de nippel, hang het uiteinde in en potje met een laagje remvloeistof draai de nippel net aan open en pomp door tot het potje wat ik gebruik bijna vol is.
werkt perfect, alleen af en toe ff controleren of er nog genoeg in je reservoir zit anders kan je opnieuw beginnen [[head]]
de boekjes zeggen dat je een kwart liter per rem moet door pompen en daar zou ik ook niet op gaan bezuinigen.

en als je er echt niet uitkomt kom je toch ff hier naar toe? :lol:
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door RVB »

Haha. Meus. Ik heb expliciet gevraagd om ervaringsverhalen uit eerste hand op fb. Die kreeg ik overigens deels. Dat ding van toolsstation trekt wel. Ik wil wel eens klasr zijn met het ding.

Ik ben het niet met je eens mbt handrem. Natuurlijk moet je de achterremmen goed stellen. Maar om te achterhalen ofhet probleem wordt veroorzaakt door de grote te grote afstand tussen schoen trommel kan ik de handrem wel degelijk inzetten. Met de handrem aangetrokken zullen de cylindertjes van de remcylinder niet teruggeduwd worden. En als mijn bedaal hetzelfde reageert met handem aan of uit, weet ik dat ik om de oorzaak daarvan te achterhalen verder moet zoeken.

Groetjes Rolf
Plaats reactie