Jokertje: winter 2018/2019

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
eric.c
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 542
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
Locatie: Betuwe

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door eric.c »

Die remleiding zit volgens mij op drie plastic klemmetjes, dus dat moet te doen zijn.
Foto van de achterzijde:
IMG_2934.JPG
Groet,
Eric
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door RVB »

Dank jullie. Ik vermoedde dat ook. Maar probleem is dat de koppelingsleiding ook wel wat aan zijn eind is. Die loopt over het hoge gedeeltd van dr tank heen. Zover ik heb kunnen zien. Ik zal denk ik eerste de leidingennweg halen dn dan kijken of ik fatsoenlijk de nieuwe leidingen kan monteren. Zo niet... dan moet de tank er toch onderuit.

Vooralsnog twee 20l jerrycans via mp gescoord.

Verder ga ik toch ook wat aanschaffen. Bij HBM! Aliexpress is uit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door RVB »

Goed om te weten in elk geval Hylke. Ik heb de neiging niet om het heel anders te doen. Maar goed. We gaan het zien, op de oprit van mijn broer... met dit weer ... want dit werk kan ik niet in die ruimte uitvoeren waar ik snel weer uit moet. Straks breekt er wat af....

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
eric.c
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 542
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
Locatie: Betuwe

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door eric.c »

Rolf,

Zou je niet eerst de APK in orde maken voor je de koppelingsleiding aanpakt? Als het met die koppeling tegenzit krijg je extra stress.

Die vacuumpomp heb ik ook gekocht, en ik ben best handig maar voor die ontluchter van HBM buig ik mijn hoofd, daar moet je klaarblijkelijk voor doorgeleerd hebben. Met name op gebied van lek en luchtdicht.
Als het jou lukt hoor ik het graag.
De remmen ontlucht ik weer op de oude manier, met twee handen en één afstand-bedienbare voet.

Groet, Eric
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door RVB »

afstand-bedienbare voet (= vriendin helpt mee met het rempedaal).
:buiken:

Goed om te weten. Ik zal eens kijken naar wat reviews.

Mbt jezelf te veel werk geven heb je een punt. Ik zocht er naar, maar ik kwam er niet achter, maar stellen ze aan koppelingsleidingen dezelfde eisen als aan remleidingen? Het is idd zo dat hij is afgekeurd op remleidingen. Maar erachteraan zei hij... je moet gewoon even al die leidingen nalopen. Begrijp ik wel, omdat je een deel van de leidingen niet ziet ivm reservewiel of tank.

Ik vind het zelf vrij lastig om goed te beoordelen of een leiding aan vervanging toe is of nog niet. Maar als de eisen anders liggen dan opteer ik idd voor alleen de remleidingen.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door RVB »

Bij mij is die leiding aan de voorkant niet ok. Tot en met het deel wat met een paar hoeken boven de tank verdwijnt. . Wat achter de tank zit is nog ok. Maar omdat je daar makkelijk bij kan en er weinig bochtenwerk zit, is het met mijn kant en klaarset zelfs eenvoudiger om alles te vervangen. Maar ik geloof idd dat de koppelingsleiding geen apk afkeurpunt is. (Ik kan er op de site van de rdw niets over vinden en ook als ik google niet) Dan is de optie om de leiding te plaatsen zonder de tank los te halen wel aantrekkelijk... Vandaag alvast met wd40 aan de slag gegaan. Ws maandag echt aant werk.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1296
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door Coen »

Ik zou echte kruipolie gebruiken. Bij mij is de garage indertijd 3 dagen bezig geweest met het loskrijgen (zonder beschadiging) van de nippels uit de remkrachtverdeler. Stalen remleiding was lek achter de tank en is vervangen door koper, langs de kokerbalken.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door Mitch »

Hoi Rolf,

De remleidingen zijn zeker als je een set hebt heel goed te doen en ik zou eerlijk gezegd ze allemaal doen dan. Heb je alles vanaf dezelfde datum nieuw is ook wel lekker en ze liggen er nu toch, hoef je maar 1 keer te ontluchten. Koop een goeie remsleutel, dat maakt het werken er aan heel veel prettiger zo niet bepalend of de klus makkelijk lukt of niet. Laat de remleiding sleutels van de HBM alsjeblieft liggen die passen net niet. De koppelingsleiding is een andere maat dan je remleiding, iets dikker was het bij mij. Ook dat vervangen was niet een heel drama, alleen bij de pedalen de zooi er af en weer op krijgen was in mijn herinnering lastiger qua werkhouding. En ik zou deze ook gelijk vervangen maar wat je kan doen is deze als laatste doen kun je zelf nog inschatten of je er tijd/zin in hebt. Koppeling heeft niet dezelfde eisen als remmen overigens.

Als laatste denk ik dat je kunt kijken of je de tank kunt laten zakken ipv er helemaal onderuit. Helemaal er onderuit maakt het werken wel makkelijker dat spreekt voor zich.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door RVB »

Dank je Michiel. Ik ga helemaal met je mee. Ik heb in elk geval al een goede sleutel... (al kan ik bij het verwijderen ook een ringsleutel gebruiken. ) idd. De koppelingleiding is dikker. Ik meen dat remleidingen 4.75mm zijn en koppeling 6mm. Ik ben nu bezig om te kijken naar de ontluchtingsnippels. Achter zijn ze 6x28 en voor ATE 7x30. Listige maten. Even checken of ikmde juiste in huis heb. Achter, dus vanaf de splitsing ga ik niet vervangen. Dat deed ik wat jaartjes terug. Het ziet er nog goed uit. Dat stukje laten zakken is wellicht een goed idee. Maar hoe dan ook wil ik de diesel er uit halen. Eigenlijk is die meer dan halfvolle tank en het gerommel van de remvloeistof mijn grootste zorg. Ik schaf ook een remleidingbuiger aan. Wat later APK en wat koude handjes overleef ik wel.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Er zijn halve ring sleutels, zo eentje waar een sleufje voor in zit zodat je dit om de leiding kunt steken.

Theo
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door ReneK »

Ik weet niet of jouw tank voorzien is van een balanspijp maar het laten zakken geeft wel wat risico's voor de plastic Y-stukken en rubbers. Als deze oud zijn en er komt spanning op tijdens het te ver laten zakken van de tank dan bestaat de kans dat je hier later krijgt (daar kom je waarschijnlijk pas achter als je weer gaat tanken). Als de ze nog nooit vervangen zijn is dit misschien een mooi moment...
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door Bob »

Als dit de eerste keer is dat ze over de remleidingen vallen, zou ik er eerst gewoon even een stuk schuurlinnen langs halen.(ontroesten) En daarna in de zwarte tectyl. Zo heeft mijn keurmeester het 3 jaar lang gedaan tot er echt delen vervangen moesten worden.
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door RVB »

Thanks Rene, ik zal eens kijken als ik de tank laat zakken. Vooralsnog kijk ik hoever ik kom zonder de tank te lossen. Bob. De plekken die hij aanwees waren geen twijfelgeval.

Rolf
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1296
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door Coen »

Stalen remleiding roest van binnenuit. Vervangen door koper is dus altijd zinvol.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1414
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door wouth »

Bob schreef: 20 jan 2019 14:11 Als dit de eerste keer is dat ze over de remleidingen vallen, zou ik er eerst gewoon even een stuk schuurlinnen langs halen.(ontroesten) En daarna in de zwarte tectyl. Zo heeft mijn keurmeester het 3 jaar lang gedaan tot er echt delen vervangen moesten worden.
Helaas heeft de keurmeester van Rolf het afkeurpunt (putjes in de remleiding??) al ontdekt en zal Rolf moeten aantonen dat hij de remleiding heeft vernieuwd; dan is tectyl dus uit den boze! :evil: :evil:
Vergelijk het maar met een rotte plek in jouw chassisbalk, als jouw keurmeester jou opdraagt om die te herstellen, mag je het laswerk niet afdichten met tectyl of verf.

Also sprach mein überprüfer.
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Jokertje: winter 2018/2019

Ongelezen bericht door RVB »

Idd Wout. Vandaag vroeg op. Langs volksrepair en HBM. En een flinke dag bezig geweest. Eigenlijk best mooi weer. Het is mij niet tegengevallen. Tank kan blijven zitten. Oa. De van-voor-naar-achter leiding heb ik kunnen doortrekken. Veel oude leidinghouders zijn zo bros dat ze afbreken. Ik heb wel nieuwe, maar niet de a typische. Verder opvallend dat in de set niet aanwezig is de leiding van hoofdremcylinder naar remdrukverdeler en naar de splitsing boven het li voorwiel. Gelukkig had ik die nog liggen. Morgen klaar!

:?:

Groetjes Rolf
Plaats reactie