.
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn
De jongen en het meisje van EVWT in Frankrijk hebben het ook gedaan, ze zijn op youtube te zien en zitten nu in Roemenie voor homologatie. Lukt dat trouwens in nederland wel ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
- sjoerd_s89_xj-49-dv
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32
Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn
Ik zou toch voor de tesla aandrijflijn gaan. Op die manier hou je ruimte over voor extra accu's achter de motor.
Gr sjoerd
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
- Ewout
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1515
- Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
- Locatie: Utrecht
Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn
Ambitieus plan! Gelukkig heb je nog even tijd ![Positive [[thumbup]]](./images/smilies/thumpup.gif)
![Positive [[thumbup]]](./images/smilies/thumpup.gif)
Groet, Ewout
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Rode Volvo 245 estate 1992
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Rode Volvo 245 estate 1992
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn
Ik vind het technisch een interessant idee, maar ik ben wel benieuwd naar je motivatie, daar ik een paar posts van je terug de indruk kreeg dat je niet veel moest hebben van de linkse ideeën. Dit riekt naar een linkse koers, omdat je technisch al een heel interessante motorisering hebt.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn
Interessant idee Hylke. Heb je een target voor de actieradius? De bus zal er niet veel lichter op worden en het blijft een baksteen
.
Is het behoud van de versnellingsbak niet zonde van het rendementsverlies?

Is het behoud van de versnellingsbak niet zonde van het rendementsverlies?
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn
Waarom eigenlijk het jaartal 2027?
Ik ken weinig mensen die zo ver vooruit plannen.
Ik ken weinig mensen die zo ver vooruit plannen.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn
Tegen 2027 zullen die rechtse grappenmakers in Den Haag wel weer wat bedacht hebben om dit soort projecten in de kiem te smoren. 

Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn
Leuk idee. Een doka of enka lijkt ook geschikt voor deze ombouw. Zelf tel ik af naar april 2022, de maand waarin mijn diesel 40 jaar oud wordt en de Nederlandse milieuzones weer in mag. Niet dat ik daar nu praktische problemen mee heb, maar omdat het kan.
Voor volledig elektrisch wacht ik langer af. De infrastructuur heel europa is nog niet zo ver en ik vraag mij af of he in het hoogseizoen langs de franse peage een halfuurtje elke 250km een paal kunt vinden.
Voor volledig elektrisch wacht ik langer af. De infrastructuur heel europa is nog niet zo ver en ik vraag mij af of he in het hoogseizoen langs de franse peage een halfuurtje elke 250km een paal kunt vinden.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2695
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn
Waarschijnlijk gaat dat elektrisch rijden geen probleem zijn maar ik vraag mij af wat dan de standaard gaat zijn met veiligheidsvoorzieningen. Dus de mate waarop moderne voertuigen met elkaar (moeten) gaan communiceren en of dit ook zo eenvoudig in te bouwen gaat zijn op de oldtimers.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- rkoffrie
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 04 jun 2007 17:57
- Locatie: Helmond
Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn
Converteren naar elektrisch kan inderdaad interessant worden. Zekers als batterijen voordeliger worden en/of redelijke 2e hands exemplaren voor aantrekkelijke prijzen van de hand gaan. Alles staat of valt ook met de inzet van de bus. Beste inzet is veel km per jaar, maar geen heel grote stukken. Bij ons rijdt de bus gemiddeld nog geen 4000 km per jaar. en als we rijden, dan ver. Dat is voor batterijen de minst aantrekkelijke inzet. Wij gaan nu wel omschakelen van diesel naar benzine. Ik zal de ombouw posten...
Groeten Robert
T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn
Iemand wel eens overwogen om een echt moderne benzinemotor zoals een 1.4 of 1.8 TSI in te bouwen? Ik heb een idee of dit technisch haalbaar is ivm motormanagement en koppeling naar overige systemen.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn
Ik vermoed dat je gelijk hebt. Daarnaast zijn de wat oudere Tsi motoren niet bepaald probleemloos en nieuwere waarschijnlijk lastig te krijgen en/of duur.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- sjoerd_s89_xj-49-dv
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32
Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn
Volgens mij is dat omgedraaid. Juist de 1.8t was betrouwbaarder dan alles wat er na komt.
Gr sjoerd
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn
Het klopt volgens mij wel dat de oude 1.8T motor goed was. Dit was nog een vrij standaard motor met turbo. Ik had het over de complexere 1.8 tsi en andere varianten die vanaf ca 2010 gekomen zijn. Hoog olieverbruik en uitgetrokken distributiekettingen zijn veel voorkomende problemen.sjoerd_s89_xj-49-dv schreef: ↑29 apr 2019 09:51 Volgens mij is dat omgedraaid. Juist de 1.8t was betrouwbaarder dan alles wat er na komt.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- sjoerd_s89_xj-49-dv
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32
Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn
Ja klopt schijnt dat de zuigers te weinig olie op de cilinderwand achterlaten waardoor deze heel snel slijten.
Gr sjoerd
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
-
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
- Locatie: VLEUTEN
Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn
Op zich denk ik dat Tesla geen optie is enerzijds omdat Amerikanen alle vormen van aansprakelijkheid willen vermijden en een Tesla bestaat uit veel meer als elektromotoren en een accupakket. Denk hierbij aan het autonoom rijden met heel veel sensoren rondom . Wel alvast wat praktisch waren onderzoek gedaan. Overigens ga ik het elektriseren van een T3 zeker volgen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,
Rob
California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Rob
California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001