Waterkoeling

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Waterkoeling

Ongelezen bericht door Johannus »

Dames ( en heren )

Ik heb een probleem/uitdaging. Ik wil twee sensoren plaatsen in het koelsysteem van m'n bus (koelwaterslangensysteem: JX 1.6 diesel)

Op deze pagina
http://www.kerschhofer.net/t3/kuehlung.htm
kon ik redelijk precies destilleren hoe het systeem werkt.

Met een schema'tje in kleurtjes:

Afbeelding

_ Kleine kringloop, voor als de motor koud is (ROOD)
met als sub:
Verwarmings kringloop, welke functioneerd óók als de motor nog koud is ( ORANJE )


_ Grote kringloop, voor als de motor warmer wordt ( termostaat open ) ( BLAUW )
met als sub:
Oliekoeler kringloop, met extra elektrische pomp, welke functioneerd als de motor warm is. ( PAARS, AANGESLOTEN OP BLAUW )

(en nog het overlooptankje, groen)

Ik wil een tweetal extra temperatuur sensoren plaatsen, en daarvoor heb ik dus twee van deze pijpjes gekocht:

Afbeelding

In de korte kringloop past zit niet: De slangtules zijn klein. Formaat van de slang die achterop de kop zit.

Dus, logischerwijze, zou ik ze kunnen plaatsen in de slang die vanaf de kop, richting de interieurverwarming loopt. Ik heb een bestelbus, dus ik heb enkel de voorste verwarmingsradiateur, in het dashboard. (de oranje kringloop)

Of, qua slangdikte, zouden de sensoren óók kunnen passen in de paarse kringloop, van de extra pomp/oliekoeler.

Maar! Pakken we het schema er nog eens bij.
Afbeelding

Hoewel er in de tule op de kop óók een temperatuur sensor zit, zit deze zo dicht op de kop, dat er géén water stroming door die slang nodig is om toch een goede meting te kunnen verrichten. De oranje kringloop kán dus gewoon gesloten zijn,..

Is dat ook zo? Volgens de plaatjes en schema's die ik heb kunnen vinden (bus 1990, dus nieuwer type waterkraan, onder de vloer ipv in de cabine) sluit je met de kraan de volledige toevoer van warmwater naar de kachelradiateur af. Ergens in deze slang een temperatuursensor plaatsen om zo de motortemperatuur te volgen, is géén optie, zeker niet in de zomer, als je de kachel dicht hebt staan.

Wáár plaats ik dán het beste de extra sensoren?

Lang verhaal kort:

Ik heb een AFN motor ingebouwd, de originele flens met ruimte voor twee sensoren op het blok past niet op het 1.9 TDI blok. Er kan maar één sensor in die flens, en daar zit de originele sensor ( 4 draadjes ) in voor de AFN computer en het Golf Dashboard-temperatuur-metertje. Het Golf temperatuurmetertje gebruik ik overigens niet.

De flens op de kop heb ik gewisseld voor die van de JX, daarin zit nu dus ook gewoon de schakelaar voor de extra elektrische waterpomp.

De twee 'extra' sensoren zijn voor de JX kabelboom: Het dashboard metertje ( hoe warm de motor is) wil ik liefst met de originele sensor laten werken ( of heeft de AFN sensor voor het dashboard soms exact dezelfde weerstandswaarden??? ) én ik gebruik, in plaats van het AFN systeem, óók het JX gloeisysteem. Het gloeirelais heeft daarvoor een temperatuursensor om te meten of de motor warm is of niet (lang versus kort gloeien).

Keuzes keuzes.

Beide sensoren zijn in iedergeval NIET geschikt om te plaatsen in een circuit dat alleen doorstroming heeft als de kachel op warm staat (want die staat in de zomer, en zeker op vakantie, zonder airco) potdicht. (ORANJE)

Maar beide sensoren zijn ook niet zo geschik om te plaatsen in het circuit dat pas warm wordt als de termostaat open gaat ( lees: het circuitje langs d oliekoeler/elektrische pomp (PAARS)

Wat is wijsheid? Een Caravelle heeft onder de achterbank een extra kacheltje. Ik zou mogelijk dus wel ergens een 'overbrugging' kunnen maken in het koelwatersysteem, waarbij er altijd wat water stroomt via het ORANJE circuit, maar of dat slim is?

Wie weet raad, en wie heeft een goede tip? De schakelaar voor de extra elektrische waterpomp verplaatsen naar het paarse circuit ipv achterop de kop is een optie (want die schakelaar hoeft immers alleen te meten als het toch al erg warm is), maar de temperatuur áán de kop is eerder 107 graden (schakeltemperatuur) dan in het slangetje naar dat pompje toe. Een op een lagere temperatuur schakelende schakelaar zou kunnen. Dan zou het tempsensorsignaal voor het dashboard eventueel nog van de Golf sensor kunnen worden afgenomen (vermits die weerstandswaarden gelijk zijn, weet iemand dat?) en de sensor voor de motortemperatuur-voor-het-gloeisysteem komt dan achterop de kop te zitten.

Tips als: Gebruik liever het AFN gloeisysteem, want zus ofzo; daar kàn ik niet perse wat mee. Het gloeirelais van de AFN heb ik dan wel geplaatst, maar dat is puur om motormanagement te foppen (foutmeldingen te voorkomen). Het gloeilampje in het dashboard is dus ook gewoon aangesloten op het voorgloeisysteem van de JX.

Is het een idee om het PAARSE circuit niet op het BLAUW te laten uitkomen, maar op het oranje?


Dus:
Origineel:
Afbeelding

Aanpassing:
Afbeelding

Uiteindelijk:
Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: Waterkoeling

Ongelezen bericht door Johannus »

Te heet is niet goed, te koud is niet goed.

Daar ben ik zeer zeker van op de hoogte. De buffer (met zo ongeveer 19 liter koelvloeistof) is groot, maar de hoeveelheid rijwind die de motor zelf vangt is klein.

But all bullshit aside: Ik kies er dus voor om een hybride systeem te hanteren. Het metertje in het dashboard, hoe heb jij deze aangesloten? Want als deze inderdaad gewoon op de 4-polige Golf stekker kan, dan zou dat mooi zijn. Zijn het dezelfde weerstandswaarden?

Er zijn 2 sensoren die ik wil plaatsen:
- De originele bus temperatuur sensor voor het metertje in het dashboard
- De originele bus temperatuur sensor voor het gloeisysteem van de bus, waarmee de bus 'meet/weet' of en hoe lang er moet worden voorgegloeid.

Het systeem van de AFN kàn ik wel gebruiken, het schema van de ECU kan ik inmiddels zo'n beetje dromen, maar ik vind het ook wel wat hebben om gewoon óók de bus nog een beetje controle te geven :-)

Aanwezige termostaat: Is gewoon de originele van de AFN. Ik ga niet 'spelen' met andere temperaturen, van alle volkswagens die ik heb of heb gehad werkte het koelsysteem altijd gewoon naar behoren: strak op 90 graden, tenzij er iets niet aan de haak was (een defect).
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Waterkoeling

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Hier ga je de mist mee in met deze constatering.
De temp meter van een moderne VW en afgeleiden, geeft echt wel de reële waarde weer.
Bij een te hoge temp zie je de meter echt wel stijgen, en omgekeerd bij koud weer.

Theo
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Waterkoeling

Ongelezen bericht door Theo Postma »

jij je zin :???:

Theo
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Waterkoeling

Ongelezen bericht door Theo Postma »

ja ik zei toch al, jij je zin.
hier valt niet tegen op te schrijven.
Wil niet eens de moeite meer nemen om er tegen in te gaan, je weet het toch altijd beter.

Theo
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Waterkoeling

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Het verhaal van Hylke komt wel overeen met wat een Audimonteur mij eens vertelde... Dit zou zijn omdat mensen nogal zenuwachtig worden van schommelende temperatuurmeters terwijl een motortemperatuur nooit constant is.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Waterkoeling

Ongelezen bericht door RoonT3 »

De voorloper van sjoemelsoftware. Ook bij het dieselschandaal was de bedoeling mensen gerust te stellen (dat ze minder belastend voor het milieu rondrijden) [[thumbup]]
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Waterkoeling

Ongelezen bericht door RoonT3 »

O ja, ik geef beiden gelijk op basis van interpretatie van de gebruikte terminologie.
hylkeanne schreef: Je hebt al voor een paar euro een OBD scanner die je kan verbinden met je mobiele telefoon of laptop, dan kan je ook met een gratis app uitlezen wat de exacte temperatuur is.
Aflezen exacte temperatuur vanuit de software is waarschijnlijk heel wat anders dan de (digitale) temperatuur weergave op het dashbord.
Theo Postma schreef: De temp meter van een moderne VW en afgeleiden, geeft echt wel de reële waarde weer.
Bij een te hoge temp zie je de meter echt wel stijgen, en omgekeerd bij koud weer.
Reële waarde is een ruim begrip. Niemand zegt dat de temperatuur(meter) niet kan stijgen of dalen. Er wordt aangegeven dat de afgelezen waarde op het dashbord (wijzer of digitale weergave) binnen een vastgesteld temperatuurbereik niet of nauwelijks verandert. Voor mij zou dit temperatuur bereik een "reële waarde" kunnen zijn.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Waterkoeling

Ongelezen bericht door servicebus »

Hier van alles roepen over een temperatuur meter vind ik persoonlijk iets te kort door de bocht.
Ga maar eens bij verschillende temperaturen op de motor meten met een infra rood temperatuur meter en kijk dan ondertussen ook eens op je wijzer van je instrumentenpaneel.
Dan zie je dat de meter wel degelijk van positie verandert bij temperatuur wijziging.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Waterkoeling

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik vind het niet realistisch een meetwaarde als zijnde exact te noemen. Dat is ook relatief aan de locatie waar je meet onder de omstandigheden die op dat moment heersen. Waarom en hoe zou die meetwaarde jou verzekeren dat dit de juiste is in relatie tot optimaal presteren van de motor? Want hoe is dat gedefinieerd? Optimaal in de zin van brandstofefficiëntie, afgifte vermogen of duurzaamheid/levensduur etc?

Er van uit gaande dat de maker er een bedoeling mee heeft dat het werkt zoals het werkt kan het mij helemaal niet boeien tenzij de nervositeit van de meter mij nerveus maakt.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Waterkoeling

Ongelezen bericht door Coen »

Ik heb de wijzer van mijn temperatuurindicator van mijn Golf 4 TDI nog nooit anders dan zien bewegen naar de 90 graden en daar blijven staan. Zomer of winter.
Dus hoewel Hylkeanne soms wat vasthoudend is kan ik zijn boude bewering nu niet anders dan onderschrijven.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Waterkoeling

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

mmmmmm, ik moet zeggen. er zou hier best eens wat in kunnen zitten.
tijdje terug heb ik een externe watertemperatuurmeter aangesloten. gewoon omdat de standaard raar ging doen en ik te lui was om het uit te zoeken (of geen tijd had of, of, of.)
eerste wat op viel was dat de standaard meter veel sneller oploopt, tot ongeveer 2/3e daarna bleef het weer gelijk.
en de standaard meter bleef idd altijd strak op dezelfde plek staan, tenzij het echt te gek werd, maar die externe fluctueert veel meer.
niet extreem, niet meer dan een graad of 10 of zo, maar je ziet idd verschil of je een helling op- of af rijdt.
en dat was bij de standaard meter niet zo.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Waterkoeling

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Johannus schreef: 20 mei 2019 09:34 Is het een idee om het PAARSE circuit niet op het BLAUW te laten uitkomen, maar op het oranje?
Ik vermoed dat hier voor de hoeveelheid water te weinig is om koeling uit te halen.
Verders kun je natuurlijk overal in het systeem sensoren in zetten, om te meten wat je wilt.
Maar of zo iets zin heeft?
Wat je wilt weten, ik dus wel, is de temperatuur van je koelwater in de hoofdleiding richting radiateur.
En je olie temperatuur bij de koppen.
Als extra zou je bij de radiateur nog een sensor kunnen plaatsen bij de retour, het verschil geeft aan of de radiator werkt en dat er stroming is.
Vergeet niet dat als de waterthermostaat geheel geopend is, er geen koelvermogen meer is.

Theo
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Waterkoeling

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hallo Hielke, Heel mooi in beeld gebracht de wijzer en digitale meetwaarde. Een beeld zegt meer dan 1001 woorden. [[thumbup]]

Ook wat meneer Weemhoff zegt is een feit. Veel mensen die een aftermarket extra opbouwmeter plaatsen zijn in 1e instantie nerveus omdat deze anders reageert dan de originele. Vraagt een periode van gewenning om te leren onder welke omstandigheden het normaal is dat de meter fluctueerd.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: Waterkoeling

Ongelezen bericht door Johannus »

Heren, heren

Er is helemaal geen 'de temperatuur'.

Want hoe kan er anders sprake zijn van koeling als de inlaat van de radiateur dezelfde temperatuur dezelfde is als de uitgaande temperatuur?

Wat ik wil, is een metertje in mijn dashboard dat ongeveer nauwkeurig aangeeft dat de motor ongeveer op bedrijfstemperatuur is, en dat ik óók kan zien wanneer de motor warmer wordt dan normaal ( onder normale omstandigheden door bijvoorbeeld een defect, of onder zware omstandigheden (aanhanger, bergen, hoge buitentemperatuur) zodat ik kan anticiperen.

Dat het metertje 'ongeveer nauwkeurig' op 90 graden staat, zit in de regeltechniek opgenomen,. Bewust. Want heftig slingerende wijzertjes, daar wordt niemand wijzer van. Ha.

Wat ik bedoelde met de termostaat: Er zit gewoon de termostaat in die in de motor zat toen ik de auto aanschafte. De standaard termostaat die er bij een Golf 3 Cabriolet Avantgarde met Airco in zit, geleverd nieuw in België. Dus géén warme of koude landen termostaat. Géén afwijkingen ten opzichte van standaard. Ja, er zijn koudere en warmere termostaten, en misschien dat een auto met airco ook nog wel eens een iets vroeger openende termostaat bevat, want de radiateur heeft immers minder koelcapaciteit), maar ik bedoelde dus enkel aan te geven dat ik er niet specifiek voor gekozen heb om af te wijken van de standaard 87 graden termostaat.

Qua signaal: De NTC sensor die in de Golf gebruikt wordt, bevat twee termokoppels, één voor de ECU, en één voor de meter in het dashboard. Volgens mij ( uit mijn polo ervaring ) gaat het draadje van de sensor naar de meter ook totaal niet langs de ECU. De kenn-lijn voor de meter is wel volledig anders dan die voor de computer.

Qua meetlocaties: Meting aan de motor, daar waar water uitstroomt.

Qua gloeisysteem: Kijk, dáár kan ik wat mee, met die opmerking; TDI hoeft minder lang te gloeien. Misschien dat stukje toch maar aanpassen.. Welke signalen heeft de ECU nodig om te gloeien? Hoe stuurt de bus het ledje in het dashboard aan?
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: Waterkoeling

Ongelezen bericht door Johannus »

Er bestaat geen "De temperatuur"; Daarmee bedoelde ik te zeggen: Wáár je meet heeft nogal invloed.

De temperatuur bij de uitgang van de radiateur is lager, nogal wiedes, dus het water is nooit '90 graden', enkel daar waar het gemeten wordt. De meting is ook geen exacte meting; en dat terwijl termokoppels super nauwkeurig zijn; Volkswagen werkt ook gewoon met kennvelden; koud is bijvoorbeeld tussen -50 en + 15 graden, mediumkoud is alles tussen +15 en 45 graden, en medium tot warm is alles van 45+ graden tot 120 graden. Bijvoorbeeld he? Ook al kan je de temperatuur op de komma nauwkeurig aflezen, de waarde van je aflezing kennen is ook best belangrijk.

Een ledje ter controle of je fan het doet is een leuke gimmick.

Ik ga eens kijken of ik de temperatuur voor het dashboard naar de AFN sensor kan leiden. Het gloeisysteem laat ik nog even zo, net als de aansturing voor de extra waterpomp. Eerst maar eens zien of het zo werkt, en dat ik weer kan schakelen. Een pook is nogal afwezig.

Enige wat ie écht doet is remmen. En stilstaan. Schakelen en rijden zijn ook best essentieel.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Plaats reactie