banden 215r14c m+s

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
buske
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 dec 2016 18:39

banden 215r14c m+s

Ongelezen bericht door buske »

Goede middag ik ben op zoek naar banden 215R14C 112/110 R m+s. Momenteel liggen er deze van het merk Toyo op maar ze zijn aan vrvanging toe.
iemand een idee waar ik zo een type nog kan vinden. Merk maakt me niet zoveel uit.ik heb diverse sites reeds afgezocht maar niet te vinden. bedankt voor hullie hulp groeten Wim
Groeten
Wim
Groeten
Wim
T3 1986
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: banden 215r14c m+s

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Wanneer rij je met de bus? Enkel zomer dan zomerbanden, veel voor/najaar dan 4 seizoensbanden, jaarrond ook seizoensbanden.

Banden zijn eerder verouderd dan versleten voor de gemiddelde bus/camper. Ik heb nu 5 AT banden van 10 jaar die nog 80% zijn maar wel vervangen worden. Dat een band wat harder slijt kan geen kwaad, wordt die ook eerder vervangen....

Hoe oud zijn je huidige banden? Ik toch al een aantal bussen gehad waarbij banden van meer dan 8 jaar oud problemen gegeven hebben.

Ik heb op een andere bus MT banden, die maken pas herrie :roll:

Heb je deze banden? toyo observe winter

de door jouw gebruikte maat wordt denk ik zeldzamer....duurder ook. wat maat betreft is die hetzelfde als mijn 215/75R15. Voor een T3 heb je de Loadindex van 112/110 niet echt nodig. Een lichte bus kan met een Li tussen 96 en 100, een zwaardere camper rijd beter op 103 tot 109. Die verschillen merk je goed in rijgedrag/comfort. Ik zit te kijken naar wat audi 17"setjes met voldoende draagvermogen voor de velgen(+700kg) en 225/60R17 wat ook overeenkomt met de afrolmaat. Deze maten worden steeds couranter in vergelijking met de 14 en 15"
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
rooibus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 23 aug 2007 16:22
Locatie: Haarlem

Re: banden 215r14c m+s

Ongelezen bericht door rooibus »

RoonT3 schreef: 27 jun 2019 18:29 Voor een T3 heb je de Loadindex van 112/110 niet echt nodig. Een lichte bus kan met een Li tussen 96 en 100, een zwaardere camper rijd beter op 103 tot 109. Die verschillen merk je goed in rijgedrag/comfort.
Mijn bus heeft een maximaal toegestaan gewicht van 2340kg, waar ik met 2 personen, fietsendrager met fietsen, bagage en volle water-, benzine- en LPG-tank niet ver meer vanaf zit. Dus 585kg per band oftewel een load index van 90 of hoger. Om een beetje marge te houden rijd ik al jaren met load index 94. Zonder problemen en heel comfortabel - op de steeds slechter wordende Italiaanse wegen, in de bergen, met 130 over de snelweg, etc. Nou ben ik benieuwd welk verschil ik zou merken als ik op banden met een hogere load index ga rijden.
Groeten,
Willem

VW T3 California 1989 2.1 DJ op LPG
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: banden 215r14c m+s

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hallo Willem,

voor de draagkracht van banden ga ik uit van de maximum aslast. Bij bestelwagens van na 1997 en vermelding van de aslast in het kentekenregister is dat van toepassing. Dus voor een T3 hoeft dat niet maar is zeker niet onverstandig. Vandaar dat ik mij daar voor de benodigde loadindex op baseer.

Volgens CVO Pon, voor mijn bus is de MTM 2500kg, vooras 1300kg en achteras 1380kg. (per band is dat 690kg en rekenkundig een Li 95 minimaal)

Aangezien de bus redelijk zwaar is als ambulance, 2000kg kaal, lag er de grotere maat banden op, 205/70R14 met Li van 109. (optioneel te bestellen)

De CVO van pon geeft de volgende banden vrij (voor syncro);
Aantekening 2019-06-27 230616.png
De standaard 185/80R14 heeft dan ook een Li van 99! Lager dan 95 is naar mijn mening en ervaring ook niet veilig. Bedrijfsmatig heb ik vanaf 1991 tot 2003 met T3's gereden waarbij er wel eens tijdelijk een lichtere (personenwagen)band op werd gelegd als tijdelijke wissel bij een platte band. Dat ging vaak mis met zo'n bandje. De meest gebruikte busband (vredestein, firestone en michelin) zaten op 104/102 geloof ik.

Ik kan begrijpen dat een lage index misschien wat softer rijd, maar dat vertaald zich echt wel in rijgedrag in bochten e.d. Banden met relatief laag draagvermogen hebben geen versterkt karkas. Daarbij vaak de lagere toegelaten druk, hogere belasting en meer vervorming bij het rijden kan voor oververhitting/klapband zorgen. Zeker wanneer de banden ouder worden of het karkas beschadigd raakt.
bobbel-01.jpg
205/70R14 Li109 met blaas tussen loopvlak/karkasbreuk ca. 9 jaar oud bij aanhangertransport 2,5 ton staal/bouwmateriaal na 1 uur rijden á 90km/u


band kapot 3.jpg
215/75R15 Li100 met karkasbreuk en losgeslagen loopvlak ca. 8 jaar oud bij rit van 2,5 uur á 130km/u



Mijn ervaring is dus dat met een 2wd doka of bus een 14"band met Li van 102 of 106 heel goed te rijden is. Onder mijn relatief zware 14"syncro waren de 14" wielen met Li109 al redelijk stug. Nu rij ik met 15" met Li van 100 maar dat vind ik eigenlijk net te laag, zeker met 2 ton aanhanger erachter. Dan mag de band wat straffer zijn.

Objectief zou ik zeggen dat een band met een Li lager dan 95 niet geschikt is voor welke T3 bus dan ook. Wat voor jou zelf prettig rijdt zal aan je eigen gebruik en voorkeuren liggen. Ik weet niet hoe men in gebeurlijke ongevallen zoiets in het buitenland beoordeeld. Maar wanneer blijkt dat je niet de juiste banden hebt kan het wel eens een probleem worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door RoonT3 op 28 jun 2019 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: banden 215r14c m+s

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Dat concept M+S of 4s banden vind ik anders een uitstekende uitkomst. Ik ben opgegroeid met terreinwagens en bedrijfswagens in agrarisch/bosbouw gebruik. Daar komt het M+S profiel best tot zijn recht naast de weg. De Vredestein snow classic was ook een band waar de syncro veel mee uitgerust werd. Ik rij op mijn personenwagens ook 4s banden omdat deze ook vaak door de berm of onverhard mogen.

Voor mij een goed compromis aangezien ik dat extra beetje tractie naast de weg waardeer.

Budgetbanden zijn voor mij in ieder geval geen optie. Het aanhouden van een hogere load- en speedindex vindt ik een goede gedachte.

https://banden.autoweek.nl/ is wel een goede bandenvergelijker. In de tab met merken staan deze gegroepeerd op premium, kwaliteit of budget banden. Niet gelijk het eerste zoekresultaat aankopen maar los van de vergelijker even apart zoeken op je gewenste merk/type band. Dan komen er nog wel eens leukere aanbiedingen naar voren. Ook opletten op de vermeldingen bij de aanbieders. Die wijken nog wel eens af van de zoekopdracht. Er zijn bij het doorklikken soms verschillen in maat of beschikbaarheid. Ook komt het voor dat er banden met een DOT van meer dan 3 jaar oud worden aangeboden.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
rooibus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 23 aug 2007 16:22
Locatie: Haarlem

Re: banden 215r14c m+s

Ongelezen bericht door rooibus »

RoonT3 schreef: 27 jun 2019 23:33 ...
205/70R14 Li109 met blaas tussen loopvlak/karkasbreuk ca. 9 jaar oud bij aanhangertransport 2,5 ton staal/bouwmateriaal na 1 uur rijden á 90km/u
...
215/75R15 Li100 met karkasbreuk en losgeslagen loopvlak ca. 8 jaar oud bij rit van 2,5 uur á 130km/u
...
De voorbeelden zien er angstaanjagend uit, maar ja: de banden waren 8 / 9 jaar oud. Dat ze een load index van 109 / 110 hadden hielp dus ook niet. Mijn banden zitten, met zo'n 15.000 à 20.000km per jaar, niet langer dan 3 jaar onder de bus. En ik heb geen klachten over het bochtengedrag.
hylkeanne schreef: 28 jun 2019 00:31 Ik heb nog nooit bespaard op banden ...
Ik ook niet. Een band met uitstekende eigenschappen (in droog & nat weer, stil, slijtvast etc.) maar met een lagere load index, is meestal duurder dan een matig presterende met een hoge load index.
Groeten,
Willem

VW T3 California 1989 2.1 DJ op LPG
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: banden 215r14c m+s

Ongelezen bericht door RoonT3 »

rooibus schreef: 28 jun 2019 08:39 Een band met uitstekende eigenschappen (in droog & nat weer, stil, slijtvast etc.) maar met een lagere load index, is meestal duurder dan een matig presterende met een hoge load index.
Ik vind het een rare redenering om op rijkwaliteiten een band uit te zoeken en dan de normeringen maar een beetje buiten beschouwing te laten. Voor je eigen en anderen hun veiligheid zou je in 1e instantie op basis van de minimale draagkracht en snelheidscodering moeten selecteren en daarbinnen vervolgens op de graag geziene eigenschappen. Zoals Steven aangeeft is wat in een handleiding staat vermeld wel het minimale wat je moet monteren. Of dit nu wel of geen APK punt is maakt (voor mij) niet uit. Als eigenaar en gebruiker van een wagen dien je ten alle tijde er voor te zorgen dat deze in veilige staat is. Wanneer het fout gaat en er is causaal verband tussen je te lichte band en de oorzaak van een ongeval kan het wel eens pijn doen.

Als jij een duurdere band aankoopt met lage Li en dat vergelijkt met een matige band met hoge Li snap ik even niet waarom je voor hetzelfde geld geen kwaliteitsband koopt met juiste Li. :???:
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: banden 215r14c m+s

Ongelezen bericht door ReneK »

Ik heb indertijd veel gespeurd naar bredere opvolgers voor mij 185x14 bestelbus banden. Het probleem daarbij was dat de meeste banden dan een erg hoge load index hebben en daarmee stug zijn (altijd nog beter dan onveilig natuurlijk). Op diverse sites in de VS geeft men aan dat standaard autobanden 9% ge-derated moeten worden bij toepassing op een busje (ik dacht vanwege het hogere zwaartepunt). De Li 97 is door VW alleen toegepast met versterkte zijwanden en waarschijnlijk ook alleen op de personenbus en niet op de werkbus. Deze combi voldeed maar marginaal aan de eisen.

Ik heb zelf toen 15 inch Mercedes velgen gekocht en nieuwe 205/70/15 Michelin Latitude Cross banden. Een 4x4 band voor weggebruik (extra load met een index van 100). Veel stabieler en comfortabeler dan de oude bestelbus banden. Ziet er tevens robuust uit en heeft een iets grotere omtrek.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: banden 215r14c m+s

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Dat is een voordeel van die luxe 4x4 en SUVs. Een breder aanbod van banden met Li rond de 103 in exotische maten alleen de juiste velgen nog. Meeste zijn dan met verkeerde ET of ook te laag draagvermogen onder de 700kg.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
rooibus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 23 aug 2007 16:22
Locatie: Haarlem

Re: banden 215r14c m+s

Ongelezen bericht door rooibus »

Steven V schreef: 28 jun 2019 09:01 @Willem: het laagste getal voor loadindex dat ik in het instructieboekje kan vinden is 97. Ik ben wel benieuwd naar de redenen dat je denkt dat het ook wel met minder kan, terwijl je aangeeft dat de bus qua gewicht al lekker hoog zit.
Er zit altijd een marge in dat soort getallen, dat weet ik ook wel. Maar zoals ik mijn 16-jarige zoon vaak meedeel: als je de grens opzoekt, is de kans dat je er overheen gaat ook aanwezig.
Groeten,
Willem

VW T3 California 1989 2.1 DJ op LPG
Gebruikersavatar
rooibus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 23 aug 2007 16:22
Locatie: Haarlem

Re: banden 215r14c m+s

Ongelezen bericht door rooibus »

rooibus schreef: 28 jun 2019 08:39 De voorbeelden zien er angstaanjagend uit, maar ja: de banden waren 8 / 9 jaar oud. Dat ze een load index van 109 / 110 hadden hielp dus ook niet. Mijn banden zitten, met zo'n 15.000 à 20.000km per jaar, niet langer dan 3 jaar onder de bus. En ik heb geen klachten over het bochtengedrag.


Ik ook niet. Een band met uitstekende eigenschappen (in droog & nat weer, stil, slijtvast etc.) maar met een lagere load index, is meestal duurder dan een matig presterende met een hoge load index.
Groeten,
Willem

VW T3 California 1989 2.1 DJ op LPG
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: banden 215r14c m+s

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ik heb een goedkoopste band er om, af krijgen we ze niet.
Ik denk niet dat mijn broer ons op pad stuurt met banden die niet deugen voor de bus.
Of niet passen of niet goed zijn.
Viking is de naam er van.

Theo
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: banden 215r14c m+s

Ongelezen bericht door wouth »

Wat een mooi forum is dit toch!
Levert een bak aan informatie op [[thumbup]]
I am Wouth and I approve this message
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: banden 215r14c m+s

Ongelezen bericht door rick »

In de uitslag van bandenstesten (Adac) bungelt Viking regelmatig onderaarn het lijstje.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: banden 215r14c m+s

Ongelezen bericht door Theo Postma »

En dan zijn het de trans(porter) banden?

Theo
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: banden 215r14c m+s

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ach het zal wel, de meeste testen gaan over grip en glijden en slijtvastheid.
Winter banden en modder, is niet belangrijk voor ons, de Rooie kan hier niet tegen en staat dan binnen.
(En komen we op een camping vast te staan, wat al een paar keer gebeurt is, dan worden wij er altijd wel uit getrokken.)

Zomers staat hij meestal stil, dus de wangen moeten sterk zijn.
En tegen de tijd dat er slijta gewordt gevonden, zijn ze al 10 jaar oud, dus werd het al tijd voor nieuwe.
Ik denk dat de juiste tip dan ook zou zijn, zoek een band die op jouw specifieke wensen en gebruik is afgesteld.
Band gedrag bij hoge snelheden? Totaal niet van belang voor de bus lijkt me.
Veel kilos kunnen dragen? Dat lijkt me meer van belang bij een camper.

THeo
Plaats reactie