Gasmeter LPG tank kampeerbusje
- anco
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
- Locatie: Wolphaartsdijk
Gasmeter LPG tank kampeerbusje
Busvrienden,
Wie kan hier duidelijkheid scheppen?
De gastank van Westfalia is voor koken en het koelkastje. Er kan 18 liter in, is 80%. Er zit geen vulstop op.
Ik heb overladen tot 23 l waarna het overdrukventiel onderweg LPG ging uitstoten. Ik heb gas laten ontsnappen. De tank is helemaal leeg geweest.
Uit onwetendheid dat er op dat moment teveel was getankt, is het overdrukventiel vernieuwd.
Ook is een vulstop (bij Günzl) besteld maar niet geplaatst. Deze zou bij gastanken te snel afsluiten omdat de tank onder een hoek onder de auto is gemonteerd. De drijver aan de vulstop zou er voor zorgen dat de tank maar voor een deel kan worden gevuld.
De inhoudsmeter (merk Livello) is vervangen door SGR type 487 om alle mankementen uit te sluiten.
En nu? Op vakantie deze zomer gaf de inhoudsmeter 20% aan, dat had ik nog niet eerder meegemaakt met veertien dagen kamperen. Bij tanken ging er echter maar 9 liter in bij 80%. Conclusie: 20% op de meter =50% gevuld?
Ik overweeg nu de oude Livello terug te zetten. Maar zo op het oog zijn beide meters met de vlotter hetzelfde?
Wie kan mijn helpen met de juiste beslissing? Kan de meter ooit goed functioneren gezien de hoek die de tank met meter maakt?
Met vr. groet,
Anco
Wie kan hier duidelijkheid scheppen?
De gastank van Westfalia is voor koken en het koelkastje. Er kan 18 liter in, is 80%. Er zit geen vulstop op.
Ik heb overladen tot 23 l waarna het overdrukventiel onderweg LPG ging uitstoten. Ik heb gas laten ontsnappen. De tank is helemaal leeg geweest.
Uit onwetendheid dat er op dat moment teveel was getankt, is het overdrukventiel vernieuwd.
Ook is een vulstop (bij Günzl) besteld maar niet geplaatst. Deze zou bij gastanken te snel afsluiten omdat de tank onder een hoek onder de auto is gemonteerd. De drijver aan de vulstop zou er voor zorgen dat de tank maar voor een deel kan worden gevuld.
De inhoudsmeter (merk Livello) is vervangen door SGR type 487 om alle mankementen uit te sluiten.
En nu? Op vakantie deze zomer gaf de inhoudsmeter 20% aan, dat had ik nog niet eerder meegemaakt met veertien dagen kamperen. Bij tanken ging er echter maar 9 liter in bij 80%. Conclusie: 20% op de meter =50% gevuld?
Ik overweeg nu de oude Livello terug te zetten. Maar zo op het oog zijn beide meters met de vlotter hetzelfde?
Wie kan mijn helpen met de juiste beslissing? Kan de meter ooit goed functioneren gezien de hoek die de tank met meter maakt?
Met vr. groet,
Anco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Gasmeter LPG tank kampeerbusje
Of je hebt een LPG tank met automatische vulstop (80% begrenzer) of je hebt een propaantank met overloopvulkraantje. Ik denk dat je die laatste hebt. Dat betekent dat je bij vullen een klein kraantje opent en zodra deze vloeibaar gas afsputtert zit je aan je vul-limiet. Kraantje dicht en klaar.
Met een automatische vulstop moet de tank onder de juiste hoek hangen. Daar is de tank op gemarkeerd. Je kan de drijver natuurlijk ook bijbuigen maar dan is het even gokken wat je uiteindelijk erin perst. De vulmeter kan je soms afstellen door het meetklokje te verdraaien in de behuizing. Meetbereik is en blijft indicatief.
Met een automatische vulstop moet de tank onder de juiste hoek hangen. Daar is de tank op gemarkeerd. Je kan de drijver natuurlijk ook bijbuigen maar dan is het even gokken wat je uiteindelijk erin perst. De vulmeter kan je soms afstellen door het meetklokje te verdraaien in de behuizing. Meetbereik is en blijft indicatief.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- anco
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
- Locatie: Wolphaartsdijk
Re: Gasmeter LPG tank kampeerbusje
Ronald,
Dank voor je reactie!
Met het kraantje (overloopkraantje?) dat je op de foto ziet kan ik de tank helemaal leeg laten lopen en heb dat al eens gedaan. Het is m.i. geen ventiel dacht ik, of heb ik dat nou mis? Ik tank altijd LPG, geen Propaan.
De tank heeft vast gelaste beugels waarmee hij tegen de onderkant is gemonteerd. De hoek waaronder deze gemonteerd is, is dus een vast gegeven.
Het meetklokje verdraaien? Zit de klok dan los in zijn behuizing of moet er aan een stelschroefje worden gedraaid? Ik heb dat nog niet gezien. De vlotter bijbuigen zou een gok zijn. Het is moeilijk te weten hoever je moet bijbuigen.
Mvg., Anco
Dank voor je reactie!
Met het kraantje (overloopkraantje?) dat je op de foto ziet kan ik de tank helemaal leeg laten lopen en heb dat al eens gedaan. Het is m.i. geen ventiel dacht ik, of heb ik dat nou mis? Ik tank altijd LPG, geen Propaan.
De tank heeft vast gelaste beugels waarmee hij tegen de onderkant is gemonteerd. De hoek waaronder deze gemonteerd is, is dus een vast gegeven.
Het meetklokje verdraaien? Zit de klok dan los in zijn behuizing of moet er aan een stelschroefje worden gedraaid? Ik heb dat nog niet gezien. De vlotter bijbuigen zou een gok zijn. Het is moeilijk te weten hoever je moet bijbuigen.
Mvg., Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Gasmeter LPG tank kampeerbusje
Bij dat kraantje zit er een grote rode ronde schijf met opschrift "wenn flüssigkeit ausstritt füllen beënden" Niet meer en niet minder. Dat is je vulgraad.
Je hebt dus een originele dampgastank als de montagesteunen zo erop gelast zitten. Wanneer leeg, of bijvullen, kraantje open, gas vullen, en als uit het kraantje vloeibaar gas sputtert stoppen en kraantje weer dicht.
Geen automatische 80% vulstop. Misschien wel te maken maar met kraantje werkt net zo goed. (als je hem schoon houd tenminste)
Tankmetertje werkt op magneetje, door het kunststof metertje in de behuizing te draaien kan je de weergave enigszins wijzigen. kwestie van proberen. Ligt misschien aan de versie van meter, ik denk dat de oudere redelijk vast in het huis kunnen zitten, maar nieuwe hebben vaak het meetklokje met twee schroefjes in het huis. Dus schroefjes los, verdraaien en met lijm of tape vastzetten in de voor jouw gunstige stand. Lijkt erop dat jouw meetklokje met twee mini imbusjes op het huis vast zit. Met geluk kan je deze lossen en het klokje in het frame verdraaien.
Je hebt dus een originele dampgastank als de montagesteunen zo erop gelast zitten. Wanneer leeg, of bijvullen, kraantje open, gas vullen, en als uit het kraantje vloeibaar gas sputtert stoppen en kraantje weer dicht.
Geen automatische 80% vulstop. Misschien wel te maken maar met kraantje werkt net zo goed. (als je hem schoon houd tenminste)
Tankmetertje werkt op magneetje, door het kunststof metertje in de behuizing te draaien kan je de weergave enigszins wijzigen. kwestie van proberen. Ligt misschien aan de versie van meter, ik denk dat de oudere redelijk vast in het huis kunnen zitten, maar nieuwe hebben vaak het meetklokje met twee schroefjes in het huis. Dus schroefjes los, verdraaien en met lijm of tape vastzetten in de voor jouw gunstige stand. Lijkt erop dat jouw meetklokje met twee mini imbusjes op het huis vast zit. Met geluk kan je deze lossen en het klokje in het frame verdraaien.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- anco
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
- Locatie: Wolphaartsdijk
Re: Gasmeter LPG tank kampeerbusje
Zo zeg, dat is een duidelijke analyse.
Inderdaad dat is de tekst geweest op de ronde schijf.
Nog een verduidelijking? Als ik LPG ga tanken wat is dan de volgorde:
Ik denk slang aankoppelen, kraantje open, drukknop LPG indrukken, en opletten tot vloeibaar gas uitstroomt, dan stoppen. Maar, Ronald, als ik het kraantje openzet zal het resterend gas, zij het niet vloeibaar, er met volle kracht uitstromen. Klopt dat dan wel? Het lijkt me ook wel een beetje brandgevaarlijk.
Maar als het zo bedoeld is, akkoord.
Mvg., Anco
Inderdaad dat is de tekst geweest op de ronde schijf.
Nog een verduidelijking? Als ik LPG ga tanken wat is dan de volgorde:
Ik denk slang aankoppelen, kraantje open, drukknop LPG indrukken, en opletten tot vloeibaar gas uitstroomt, dan stoppen. Maar, Ronald, als ik het kraantje openzet zal het resterend gas, zij het niet vloeibaar, er met volle kracht uitstromen. Klopt dat dan wel? Het lijkt me ook wel een beetje brandgevaarlijk.
Maar als het zo bedoeld is, akkoord.
Mvg., Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Gasmeter LPG tank kampeerbusje
Volgens mij heb je het zo goed in beeld. Dat beetje gas is niet gevaarlijker dan de wolk bij afkoppelen LPG en benzinedamp bij de andere tank. Kraantje gewoon goed sluiten en bij twijfel vervangen, heb je met overdrukventiel al gedaan blijkbaar.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: Gasmeter LPG tank kampeerbusje
En ik heb me nooit echt verdiept in de inhoud van de tank, maar meer dan 9 liter heb ik er ook nooit ingekregen. Ook niet toen hij helemaal leeg was.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- anco
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
- Locatie: Wolphaartsdijk
Re: Gasmeter LPG tank kampeerbusje
Ronald, dank voor de instructie en commentaar.
Ik ga het zo doen.
Mvg., Anco
Ik ga het zo doen.
Mvg., Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
- anco
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
- Locatie: Wolphaartsdijk
Re: Gasmeter LPG tank kampeerbusje
Michel,
De inhoud van de tank is 18 liter bij 80% vulling.
Je leest dat ook in de handleidingen.
Toen de tank helemaal leeg was heb ik een aantal dingen laten vervangen.
Daarbij ontdekt dat mijn gastank geen vulstop had.
Dat betekent bij dit type tank afvullen zoals Ronald beschrijft.
Waar ik 9 liter noem, gaat het over bijvullen tot 80%, is 18 liter.
Bij mij werkt de nieuwe meter niet goed. Daar ging dit over.
Een vulstop regelt hoeveel gas erin gaat.
Aan de vulstop zit een drijver die door het vullen de toelaat langzaam afsluit.
Als dit te vroeg gebeurt, zoals verwacht werd met de vulstop die ik aanschafte, kan er niet voldoende gas is.
Je komt dan niet aan 18 liter, maar misschien maar 9 liter zoals jij noemt.
Ik heb om die reden de oude vulmond zonder stop weer teruggezet (op advies van een LPG specialist weer terug laten zetten). Er gaat bij mij dus gewoon 18 liter in.
Mvg. Anco
De inhoud van de tank is 18 liter bij 80% vulling.
Je leest dat ook in de handleidingen.
Toen de tank helemaal leeg was heb ik een aantal dingen laten vervangen.
Daarbij ontdekt dat mijn gastank geen vulstop had.
Dat betekent bij dit type tank afvullen zoals Ronald beschrijft.
Waar ik 9 liter noem, gaat het over bijvullen tot 80%, is 18 liter.
Bij mij werkt de nieuwe meter niet goed. Daar ging dit over.
Een vulstop regelt hoeveel gas erin gaat.
Aan de vulstop zit een drijver die door het vullen de toelaat langzaam afsluit.
Als dit te vroeg gebeurt, zoals verwacht werd met de vulstop die ik aanschafte, kan er niet voldoende gas is.
Je komt dan niet aan 18 liter, maar misschien maar 9 liter zoals jij noemt.
Ik heb om die reden de oude vulmond zonder stop weer teruggezet (op advies van een LPG specialist weer terug laten zetten). Er gaat bij mij dus gewoon 18 liter in.
Mvg. Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
- a_j
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 07 jun 2012 21:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Gasmeter LPG tank kampeerbusje
Niet toevallig in de war met kg? Er kan namelijk 18 liter gas in wat overeenkomt met 9kilogram.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Aart
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY
- a_j
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 07 jun 2012 21:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Gasmeter LPG tank kampeerbusje
De juiste vulstop is gewoon te koop. Afgelopen winter mijn gastank opgeknapt en laten keuren. Nieuwe vulstop, overdrukventiel en kraan en drukregelaar. Er ging de eerste keer vullen ruim 18 liter in, iets meer dan 80% dus.anco schreef: ↑07 okt 2019 10:03
Een vulstop regelt hoeveel gas erin gaat.
Aan de vulstop zit een drijver die door het vullen de toelaat langzaam afsluit.
Als dit te vroeg gebeurt, zoals verwacht werd met de vulstop die ik aanschafte, kan er niet voldoende gas is.
Je komt dan niet aan 18 liter, maar misschien maar 9 liter zoals jij noemt.
Ik heb om die reden de oude vulmond zonder stop weer teruggezet (op advies van een LPG specialist weer terug laten zetten). Er gaat bij mij dus gewoon 18 liter in.
Op jou foto lijkt de orginele drukregelaar er nog op te zitten, deze moet je eigenlijk elke 10 jaar vervangen. Er staat als het goed is een jaartal op.
Groeten, Aart
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Gasmeter LPG tank kampeerbusje
Hallo Aart, heb jij de originele onderbouw gastank? Deze zitten volgens mij op 90° en bij de rode nieuwe LPG dampgastanks zitten de appendages op 105°. Ik heb voor de oude tanks eigenlijk nog geen juiste nieuwe vulbegrenzers kunnen vinden. De tankmeters heb je wel in 90°.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- a_j
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 07 jun 2012 21:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Gasmeter LPG tank kampeerbusje
Ja, ik heb ook de orginele westfalia onderbouw tank. Ik heb de tank weggebracht naar wynen-gas in Duitsland. Die hebben alle onderdelen voor de orginele gastank. (Er lagen nog een stuk of 8 dezelfde westfalia tanks van een T3voor keuring toen ik er was, bekend adres in Duitsland voor de T3). Ik denk trouwens dat de appendages ook op 105 graden zitten, in ieder geval niet op 90.
Groeten, Aart
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY
- anco
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
- Locatie: Wolphaartsdijk
Re: Gasmeter LPG tank kampeerbusje
Nou ben ik toch benieuwd, na jullie reacties lezende, wat een originele gastank is, Ronald en Aart.
Hebben jullie een idee wat voor (damp)gastank ik heb, zie de foto aan het begin.
Onder welke hoek is de tank geplaatst en heb ik wel het juiste metertje (SRG487) aangeschaft, dat fout aangeeft?
De tank is immers onder een hoek gemonteerd met vaste beugels maar wat voor hoek.
Met vr. groet,
Anco
Hebben jullie een idee wat voor (damp)gastank ik heb, zie de foto aan het begin.
Onder welke hoek is de tank geplaatst en heb ik wel het juiste metertje (SRG487) aangeschaft, dat fout aangeeft?
De tank is immers onder een hoek gemonteerd met vaste beugels maar wat voor hoek.
Met vr. groet,
Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.