Toch maar weer even een update na een lange tijd... Ik had al aangegeven dat het bijhouden van een project niet echt mijn sterke kant is en wederom stel ik niet teleur in voorspellend vermogen.
Echter is er met de bus echt veel gebeurd. Ik zal onderstaand even een beknopte update geven.
Carrosserie:
Hier is tussen eind November en pakweg eind Januari de meeste tijd aan besteed... Op de bekende punten was de bus wat krokant en dus vele uren las en plamuurwerk om dit weer strak te maken.
Daarnaast was er in het oude interieur veel met popnagels vastgezet. Aangezien ik veel metalen elementen in het zicht wil laten zijn ook al deze gaten weer dichtgelast en afgewerkt.
Eind Januari kon de bus richting de spuitcabine... Voorafgaand was het interieur al in eigen beheer (maar wel met hoogwaardige lak) in de juiste kleur gespoten. De binnenzijde is gespoten in 2K medium blue... De buitenzijde is identiek gespoten maar dan met 2 lagen aan blanke lak als afwerking. Het dak is in een witte kleur gespoten.
Hier is de bus klaar voor de transformatie aan de binnenkant.
De binnenzijde in een mooie laag Medium Blue.
Op eigen vermogen richting de spuitcabine...
En een impressie van het resultaat nadat er al weer wat spullen zijn opgebouwd. Het lijkt hier of er wat kleurverschil tussen binnen- en buitenzijde is maar dat is absoluut niet het geval.
Interieur:
Toen ik de bus kocht zaten er vrij lompe piloten stoelen in... Ik was er al vrij snel uit dat ik deze niet wou laten zitten.
Deze stoelen heb ik verkocht en via marktplaats heb ik een mooie set stoelen uit een Porsche 944 weten te vinden. Deze zijn nog voorzien van de originele stoffen bekleding. Aangezien deze stoelen uit dezelfde periode komen als de bus "klopt" het gevoel en het ontwerp van de knoppen wel bij de rest van de bus... Een mooie combi!
Aangezien mijn bus vanuit zijn arbeiderstijd nog is voorzien van een metalen schot achter de bestuurdersstoel (en wij deze laten zitten) gaat alleen de bijrrijdersstoel draaibaar zijn. Ik heb hiervoor een universeel draaiplateau aangeschaft welke bijna zonder aanpassingen te gebruiken is.
Even een proefpassing van de bijrijdersstoel... Mooi detail is dat de stoelen deels electrisch verstelbaar zijn wat uiteraard weer netjes aangesloten gaat worden. Verder gaan wij de zitkussens van de bank qua kleur en stof afstemmen op de voorstoelen.
Verder ben ik bezig met het opnieuw opbouwen van het meubel. De bus had een Reimo interieur dat ik nu als basis/mal gebruik. De indeling doen wij iets anders en het nieuwe meubel wordt opgetrokken uit 12mm Populieren multiplex plaatmateriaal. Uiteindelijk zal het meubel mat wit afgewerkt worden.
Isolatie:
Okay... Na het spuiten heb je een volledig kale bus ter beschikking. Mooie kans om hem meteen piekfijn te isoleren.
Hier heb ik producten van Dodo gebruikt.
Om te beginnen zijn alle panelen (incl. het dak) beplakt met silent coat matten om geluid en dreunen van plaatwerk te verwijderen.
Vervolgens alle panelen (incl. het dak) volgeplat met 7mm thermo liner isolatie en als laatste de holle ruimtes met thermo fleece vol gestopt.
De vloer in het middengedeelte samen met het schuine deel van de achterste wielkasten beplakt met van liner isolatie om ook hier isolatie en geluidsdemping te krijgen. Op de vloer heb ik vervolgens 12mm multiplex geschroefd als ondervloer en het schuine deel afgewerkt door hier de naaldvilt bekleding op te plakken die ook in de rest van de bus gebruikt wordt.
Uiteindelijk is het mijn plan om de vloer af te werken met PVC vloerdelen. Makkelijk te plakken op de ondervloer, dun, in goede kwaliteit te krijgen en een slijtvaste afwerking.
Interieur afwerking:
de afwerking van de bus gaat bestaan uit delen van de carrosserie die in het zicht blijft en delen die ik met antraciet stretch naaldvilt beplak. Dit naaldvilt is volgens mij een veel gebruikte bekleding en ik moet zeggen dat dit echt super materiaal is om mee te werken. Hier heb ik nog niet echt veel foto's van maar bijgevoegd even de afwerking van het dak. Voor de hemelbekleding heb ik overigens een dunne (3mm) laag multiplex tegen de isolatie geplakt om weer een gladde basis te krijgen voor de naaldvilt afwerking.
Overige zaken:
Tja... En wat is er verder gedaan. Uiteraard is de techniek al helemaal nagekeken.
Dus uiteraard schone olie en bougies maar ook is de motor opnieuw afgesteld, is de lekkage bij de benzinepomp verholpen en is de volledige bekabeling nagekeken en aangepakt waar nodig. De remmen zijn herzien, afgesteld en gesmeerd.
De complete kachelinrichting is uit elkaar gehaald, schoongemaakt en alle bedieningskabels zijn gesmeerd... Dat werkt weer goed.
Wielophanging is gecontroleerd en stuurhoezen vervangen.
Zit nog te overwegen dus bus nog 4cm te laten zakken qua veren. Toen ik de bus kocht vond ik hem aardig "hoog op de poten" staan.
Verder zit er nog wat speling/ruimte op het schakelmechaniek... Hier moet nog even naar gekeken worden.
Tevens zijn beide zijramen vervangen voor glazen ramen van de originele afmeting. (hier zaten kunstof universele caravan ramen in) Dit was voor de keuken kant een kwestie van het groter maken van de uitsnede van het raam.
Helaas ging het met de schuifdeur niet zo simpel. Mijn bus is van origine een panelvan en daardoor is er geen sponning aanwezig.
Nu zou een simpele manier zijn om de schuifdeur te vervangen voor een sponning model... Helaas/gelukkig is mijn bus een oud type en zijn deze deuren vrij schaars. Daarnaast was de schuifdeur constructief goed.
Het heeft ons een flinke tijd gekost maar uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen om de ruimte tussen binnen en buiten plaatwerk op te vullen met plaatwerk. Dit was een flink klusje maar het is uiteindelijk met zorgvuldig laswerk en plamuur een erg fraai resultaat geworden!
Onderstaand even een "in progress" afbeelding hiervan.
Beetje lastig te zien maar onderstaand het resultaat van de schuifdeur nu hij gespoten is... Ook zitten hier de beklede panelen al op de volledig geisoleerde schuifdeur.
Wat nog te doen:
Momenteel ben ik druk bezig met het opbouwen... Elk schroefje en elke sluiting etc. krijgt eerst een grondige schoonmaakbeurt alvorens deze weer terug gaat in de bus. Hiermee hou je alles origineel en krijg je een mooi clean geheel. Voor mij hoeft echt niet alles nieuw te zijn en mogen onderdelen best een beetje geleefd zijn. Op deze manier hou je het karakter van de bus in balans.
Het tentdoek van het hefdak is inmiddels door een lokale zeilmakerij opnieuw gemaakt en deze kan eerdaags dus ook gemonteerd worden. De kleur van het hefdoek is gematched met het doek van de ARB luifel die aan de bus gaat komen.
Verder zal de elektra volledig nieuw worden geïnstalleerd en aangezien ik ook wel een muziek liefhebber ben komt er nog een combinatie in van een Alpine DAB+ headunit met Focal luidsprekers. Een 13cm componentenset in de portieren en een set 16cm coaxiaal onder in de bank.
Dat is hem even voor nu... De komende periode zijn er nog genoeg zaken te doen en met de huidige situatie kan ik mij hier nog goed mee vermaken. Hopelijk is de bus straks klaar als alles weer een beetje vlot is getrokken en kunnen wij gaan genieten van de Caravelle!