Ja, hoe is dat mogelijk zou je denken. Nou dat ging als volgt.
We reden op 11 september richting Italië. Eerder al hadden we de Alpen gekruisd over de Splügenpas, de Penserjoch en de Stelvio. Dus dachten we nu dat het tijd was voor de Timmelsjoch. Bovendien staan er op en over de pas een paar aardige architectonische leukigheden. Ook is er een motormuseum. De weg over de pas is privé, dus je moet wel tol betalen: € 16,00. Het weer was meer dan uitstekend en we waren zondagochtend de 14e om 09.00 uur op de pas. Na het passeren van het tolstation/motormuseum zagen we algauw het eerste gebouwtje:
En even later de pas zelf:
De beklimming van de pas is minder heftig dan de Stelvio (2.757 meter) maar met 2.509 meter toch een aardige kluif. Aanbevolen, zeker als je motorliefhebber bent. Bij de afdaling ga je nog over de Jaufenpas. Wat onze hond hier dacht te vinden blijft nog een raadsel:
En daarna passeerden we nog de typische Dolomieten:
In Italië zijnde hebben we diverse beeldenparken bezocht. Ik weet het, je moet er liefhebber van zijn maar hier een paar voorbeelden:
Wat in Italië opviel is dat de wegen er wel erg slecht zijn. Als ze dat willen oplossen hebben ze veel geld en tijd nodig. Ook is de mentaliteit op de weg niet te vergelijken met Nederland of Duitsland. In Griekenland zijn veel automobilisten ook niet erg gedisciplineerd, maar daar rijden onnoemelijk veel minder auto’s dan in Italië (met z'n ultra-korte in- en uitvoegstroken).
Toen we genoeg hadden van de beelden zijn we van Bari overgestoken naar Patras op de Peloponnesos. Dat is puur voor het strand met mooi weer. Daar kunnen we geen genoeg van krijgen.
De weg naar huis ging geheel over land. Eerst reden we vanuit de Peloponnesos in twee dagen naar het begin van de tolweg in Macedonië. Vandaar helemaal over autosnelwegen naar huis. Maar bij de grens tussen Kroatië en Slovenië ging het mis. We stonden voor de grenscontrole toen ik de bus niet meer in de eerste versnelling kreeg. Alleen nog door de motor uit te zetten en hem in z’n één te zetten en dan weer te starten lukte dat. Eerst gekeken naar het vloeistofniveau achter het instrumentenpaneel. Dat was wel wat gezakt. Al rijdende kwam ik er achter dat het pompen met het koppelingspedaal averechts werkte. Hoe minder ik het pedaal gebruikte hoe vaker de zaak normaal ontkoppelde. Pas na enkele malen het pedaal te gebruiken of ingedrukt te houden, trad het probleem op. Zo ben ik dus naar huis gesukkeld en omdat we louter op snelwegen reden gaf dat weinig problemen. Alleen in de file was het wat lastiger.
Ik ga ervan uit dat er ergens een lekje zit. Veel zakt het vloeistofniveau niet. Heb al bij de gever en nemer gekeken maar die leken me droog. Misschien in de leiding van voor naar achter. Als dat zo is dan heb ik nog geluk gehad dat het maar een heel klein gaatje is. Met een groter gat was het nooit gelukt naar huis te rijden zonder reparatie.
Overnachtingen tijdens zo’n terugreis zijn niet altijd even prettig. Het is over het algemeen koel, om niet te zeggen koud. Vaak regenachtig of veel wind. En zes dagen achtereen alleen maar in de auto zitten is toch ook niet je van het. Misschien volgend jaar toch maar met de boot terug naar Italië.
Het weer was bijna de hele reis mooi. Goede temperaturen en weinig neerslag. Warm zeewater. Griekenland blijft toch een favoriete bestemming!
Timmelsjoch, beelden, strand en toch nog met een kreupele bus thuiskomen
Timmelsjoch, beelden, strand en toch nog met een kreupele bus thuiskomen
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: Timmelsjoch, beelden, strand en toch nog met een kreupele bus thuiskomen
Mooi avontuur, prachtige foto's en gelukkig toch nog thuis gekomen!
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Timmelsjoch, beelden, strand en toch nog met een kreupele bus thuiskomen
Hallo Leo
Wanneer het een laag remoliepeil is had je toch simpel remolie kunnen bijvullen. Om wetende met een laag peil door te rijden is vragen om problemen. Bij verdergaande lekkage had je voor verrassende remproblemen kunnen komen te staan. Het geluk was misschien veel snelweg en weinig remmen. Met pech had dat weinig remmen je ook kunnen verrassen met opeens niet werkende rem. Kijk ook naar je wielremcilinders achteras. Die willen weleens lekken bij ouderdom.
Wanneer het een laag remoliepeil is had je toch simpel remolie kunnen bijvullen. Om wetende met een laag peil door te rijden is vragen om problemen. Bij verdergaande lekkage had je voor verrassende remproblemen kunnen komen te staan. Het geluk was misschien veel snelweg en weinig remmen. Met pech had dat weinig remmen je ook kunnen verrassen met opeens niet werkende rem. Kijk ook naar je wielremcilinders achteras. Die willen weleens lekken bij ouderdom.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: Timmelsjoch, beelden, strand en toch nog met een kreupele bus thuiskomen
Ja Ronald, dat was het eerste wat ik deed. Maakte voor het probleem helaas niet uit. Het niveau was, toen ik na twee dagen rijden thuis kwam, nauwelijks gezakt.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Timmelsjoch, beelden, strand en toch nog met een kreupele bus thuiskomen
Mooie foto's!
6 dagen rijden is idd wel wat veel. Al bekend wat het probleem met de koppeling is?
6 dagen rijden is idd wel wat veel. Al bekend wat het probleem met de koppeling is?
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Re: Timmelsjoch, beelden, strand en toch nog met een kreupele bus thuiskomen
Zes dagen is veel. Als het mooi weer is, is het geen probleem. Maar bij lage temperaturen en als het koud en vroeg donker en laat weer licht is, is het niet echt prettig.
Ik ben bij mijn garage geweest maar die had pas eind volgende maand tijd om er naar te kijken! De bus gaat dus nu eerst de winterstalling in en dan vóór de voorjaarsvakantie wordt het probleem hopelijk opgelost. Ik kom er dan nog op terug.
Ik ben bij mijn garage geweest maar die had pas eind volgende maand tijd om er naar te kijken! De bus gaat dus nu eerst de winterstalling in en dan vóór de voorjaarsvakantie wordt het probleem hopelijk opgelost. Ik kom er dan nog op terug.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D