.
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Bij mijn bus is de voorzijde 41,5 cm en achter 43,5 cm (en dat is dan met een benzinemotor en standaard veren).
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Ik heb 41.5 gemeten rondom. Ik ga er vanuit dat de veren origineel zijn (omgebouwde Transporter, geen originele camper of personenbus). 3cm omhoog aan de voorzijde met nieuwe veren vind ik persoonlijk wat veel. Eerst maar eens de bevindingen van Hylke afwachten mbt de Koni's. Misschien is alleen de dempers vervangen een redelijk compromis.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Ik zou thuisblijven. Dichte winkel, kou...
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Een vriendelijk gezicht brengt overal licht
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Zo te zien is het laat geworden met sleutelen .
Teleurstellend resultaat helaas. Je hoopt na deze inspanning en kosten toch op een serieuze verbetering.
Al een plan gemaakt voor het vervolg? Het lijkt er nu op dat je met de originele oude combinatie nog beter af bent.
Teleurstellend resultaat helaas. Je hoopt na deze inspanning en kosten toch op een serieuze verbetering.
Al een plan gemaakt voor het vervolg? Het lijkt er nu op dat je met de originele oude combinatie nog beter af bent.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Ik neem aan dat je je ervan bewust bent dat strakkere schokbrekers ook zwakheden aan de rest van de voorwielophanging aan het licht brengen? Fuseekogels, stuurkogels, stabilisatiestangrubbers etc. Ook de uitlijning qua toespoor en wielvlucht is cruciaal. Maar, je hebt een E46 en dat is ook een drama auto om bij een standaard bedrijf uit te laten lijnen. Daar maakt het merk of zelfs type band een wereld van verschil in hoe stabiel de auto rechtuit gaat. Dus dat zul je allemaal wel weten.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Beetje mosterd na de maaltijd misschien maar zouden dual rate veren van bv gowesty verbetering geven?
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Je zou nog even bij campervanculture kunnen kijken. Die verkopen ze ook. Scheelt misschien nog wat in verzendkosten. Dat valt vaak tegen vanuit USA.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Mijn ervaring is dat CampervanCulture evenduur is dan Gowesty, met dat verschil dat UK (voorlopig) nog EU is.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Af en toe hebben mensen een kort lontje.
Gaarne respectvol naar elkaar omgaan.
Gaarne respectvol naar elkaar omgaan.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Weet je zeker dat het geen schokbrekers zijn voor verlaagde veren? Zelfs met originele veren zou je dan nog maar aan een uitveerafstand zitting van ca 6-7cm en dat lijkt me nog steeds erg weinig (tijdens het opkrikken lijkt het in ieder geval veel meer).
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Bij het plaatsen van de hulpveren bij mijn werkbus blijken de schokbrekers ook 2 cm minder lang dan de maximale uitveerweg. (en dat uitveren is een stuk harder nu) Bij diepe putten of terreinrijden drukt de vering dan ook de demper op volle uitslag. niet optimaal. Advies was voor normaal rijgedrag een uitvering vanuit de normale rijhoogte met ca. 4 cm. Dat heeft die en dus eigenlijk ook nog over. Je eigen 2,9 cm is dan wel weinig. Is dat gemeten vanuit belaste toestand (rijhoogte) naar volledige uitvering?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Hoi Hylke,
Wat ook goed is om te weten, de maximale uitveerweg zonder demper. Bij mij zat daar dus ca. 2 cm verschil in dat de veerweg langer is dan de uitslag van de demper. Ik heb dezelfde middag van de inbouw bij een sloperij nagemeten en het verschil zit echt in de verhoging van de Dangel. Deze zit tussen vering en chassis. Advies was om gewoon van de standaard demper het onderste oog af te slijpen en er een bus van 25mm tussen te lassen. Wilden ze ter plaatse wel gelijk doen maar was niet persé nodig omdat ik wel de minimaal geadviseerde uitveerweg van 40 mm had.
Meten bij mij syncro heeft voor jou geen zin denk ik.
Hier nog wel de lijst met bekende schokbrekers en hun data http://www.t3-pedia.de/index.php?title= ... C3%A4mpfer De maten zijn voor de syncro maar als ik het goed begrijp van je dat is de demperlengte hetzelfde maar heeft de syncrodemper de veerschotel eraan zitten en bij de 2wd is dit op de draagarm. Misschien dat je op onderdeelnummer van de 2wd dempers bij leveranciers de maten kan terugvinden.
Wat ook goed is om te weten, de maximale uitveerweg zonder demper. Bij mij zat daar dus ca. 2 cm verschil in dat de veerweg langer is dan de uitslag van de demper. Ik heb dezelfde middag van de inbouw bij een sloperij nagemeten en het verschil zit echt in de verhoging van de Dangel. Deze zit tussen vering en chassis. Advies was om gewoon van de standaard demper het onderste oog af te slijpen en er een bus van 25mm tussen te lassen. Wilden ze ter plaatse wel gelijk doen maar was niet persé nodig omdat ik wel de minimaal geadviseerde uitveerweg van 40 mm had.
Meten bij mij syncro heeft voor jou geen zin denk ik.
Hier nog wel de lijst met bekende schokbrekers en hun data http://www.t3-pedia.de/index.php?title= ... C3%A4mpfer De maten zijn voor de syncro maar als ik het goed begrijp van je dat is de demperlengte hetzelfde maar heeft de syncrodemper de veerschotel eraan zitten en bij de 2wd is dit op de draagarm. Misschien dat je op onderdeelnummer van de 2wd dempers bij leveranciers de maten kan terugvinden.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer
Veerweg zowel achter als voor is bij mij 6.25cm vanaf normale hoogte tot geheel uit geveerd. Betreft een normale 2WD bus met vast dak, een simpele keuken en achterbank. Geen water en of gastanks. Ik vermoed dat veren en schokbrekers geheel origineel zijn maar zeker weten doe ik het niet. Het is in ieder geval niet verlaagd.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)