Redone revisie DJ en winterwerk
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14866
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
ja we weten inmiddels hoe zijn werk er uit zien en vooral hoe het in de praktijk er mee gaat.
Man is gewoon goed voor zijn geld, en ik heb ervaring met hem. Zo kwam de mijne terug.
Ook al weer 4 jaar geleden.
Theo
Man is gewoon goed voor zijn geld, en ik heb ervaring met hem. Zo kwam de mijne terug.
Ook al weer 4 jaar geleden.
Theo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- 7rider
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
- Locatie: Enschede
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Hoi Theo, zie ik t goed dat die van jou een WBX met carburator is? Welke motorcode is dat.
Nu nog even allerlei dingen verzamelen:
Bougies;
Tapeinden met bijbehorende moeren en plaatjes:
Koelvloeistof, ik dacht aan G11;
Motorolie, moet ik me nog even in verdiepen;
Thermostaat;
Nieuwe bedrading voor de oliedruk sensoren;
Paar nieuwe stekkertjes hier en daar;
Aantal nieuwe koelslangetjes;
Nieuw expansievaatje;
En er zal vast nog wel wat bijkomen.
Als iemand suggesties heeft over het bovenstaande rijtje of aanbevelingen, graag
Nu nog even allerlei dingen verzamelen:
Bougies;
Tapeinden met bijbehorende moeren en plaatjes:
Koelvloeistof, ik dacht aan G11;
Motorolie, moet ik me nog even in verdiepen;
Thermostaat;
Nieuwe bedrading voor de oliedruk sensoren;
Paar nieuwe stekkertjes hier en daar;
Aantal nieuwe koelslangetjes;
Nieuw expansievaatje;
En er zal vast nog wel wat bijkomen.
Als iemand suggesties heeft over het bovenstaande rijtje of aanbevelingen, graag
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!
groet,
Herman
groet,
Herman
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14866
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Klopt een DG.
Deze was ooit 78 pk, René kon niet garanderen of dit nog zo was.
Omdat het zeer waarschijnlijk is dat er nu wat meer pk's bij zijn gekomen, door de bekende puntjes op de I te zetten.
Ik gebruik volsynthtische olie 5W40 en koelvloeistof wat nu de VW specs heeft.
In mijn topic van de Rooie is weer wakker geworden staat dit wel.
Ook heb ik alle rubber slangen vervangen, deze heb ik gekocht bij Thomas Koch.
Theo
Deze was ooit 78 pk, René kon niet garanderen of dit nog zo was.

Omdat het zeer waarschijnlijk is dat er nu wat meer pk's bij zijn gekomen, door de bekende puntjes op de I te zetten.
Ik gebruik volsynthtische olie 5W40 en koelvloeistof wat nu de VW specs heeft.
In mijn topic van de Rooie is weer wakker geworden staat dit wel.
Ook heb ik alle rubber slangen vervangen, deze heb ik gekocht bij Thomas Koch.
Theo
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Ziet er goed uit Herman!
Daar kan je weer veel mooie kilometers mee maken.
Mbt de thermostaat zou ik het houden bij een originele wahler. Ik had eerst een of andere immitatie (JP group dacht ik) en deze had een karakteristiek die ervoor zorgde dat de temperatuur hoger opliep bij meer belasting. Toen vervangen door de wahler en alles weer ok.
Neem tevens bij het opstarten van het blok even de tijd om het functioneren van de oliedrukschakelaars en waarschuwings buzzer te controleren.
Had je van René nog de tip gekregen om eerst een tijdje te starten zonder bougies voor het rondpompen en op druk brengen van de olie?
Daar kan je weer veel mooie kilometers mee maken.
Mbt de thermostaat zou ik het houden bij een originele wahler. Ik had eerst een of andere immitatie (JP group dacht ik) en deze had een karakteristiek die ervoor zorgde dat de temperatuur hoger opliep bij meer belasting. Toen vervangen door de wahler en alles weer ok.
Neem tevens bij het opstarten van het blok even de tijd om het functioneren van de oliedrukschakelaars en waarschuwings buzzer te controleren.
Had je van René nog de tip gekregen om eerst een tijdje te starten zonder bougies voor het rondpompen en op druk brengen van de olie?
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- 7rider
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
- Locatie: Enschede
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Dank voor de tips mbt de thermostaat, was nog zoekende, weet nu dus waar ze te koop zijn.
De tip mbt de olie had ik niet van René maar van m’n oudste zoon, die ook ervaren is wat motoren betreft.
De tip mbt de olie had ik niet van René maar van m’n oudste zoon, die ook ervaren is wat motoren betreft.
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!
groet,
Herman
groet,
Herman
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
@Steven, ik heb hem toen bij Brikwerks besteld.
@Herman, ik ben benieuwd hoe het blokje draait straks. We zullen je ervaring binnenkort wel mogen lezen [[thumbup]] .
@Herman, ik ben benieuwd hoe het blokje draait straks. We zullen je ervaring binnenkort wel mogen lezen [[thumbup]] .
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- 7rider
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
- Locatie: Enschede
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Eindelijk.
Doordat de revisie behoorlijk uitliep, m’n werk ondanks, of juist door de Corona, veel tijd vergde, was er geen tijd om aan de bus te werken. Nu eindelijk begonnen met het klaarmaken van het blok. Bedoeling is om het vrijdag in de bus te hangen.
Ondertussen wel alle bouten en schroeven en nog wat losse onderdelen laten verzinken. Tevens heb ik de klepdeksels en het luchtinlaattraject laten Poedercoaten in de kleur antraciet.
Het complete uitlaatsysteem heb ik behandeld met hittebestendige verf en heb nieuwe koppelingspedaal met drukgroep geplaatst.
Hier een paar foto’s
Wat ik ook probeer: krijg de foto’s niet rechtop.
Plaats ze nu maar gewoon en hoop dat iemand suggesties heeft hoe ik ze gewoon rechtop kan plaatsen.
Doordat de revisie behoorlijk uitliep, m’n werk ondanks, of juist door de Corona, veel tijd vergde, was er geen tijd om aan de bus te werken. Nu eindelijk begonnen met het klaarmaken van het blok. Bedoeling is om het vrijdag in de bus te hangen.
Ondertussen wel alle bouten en schroeven en nog wat losse onderdelen laten verzinken. Tevens heb ik de klepdeksels en het luchtinlaattraject laten Poedercoaten in de kleur antraciet.
Het complete uitlaatsysteem heb ik behandeld met hittebestendige verf en heb nieuwe koppelingspedaal met drukgroep geplaatst.
Hier een paar foto’s
Wat ik ook probeer: krijg de foto’s niet rechtop.
Plaats ze nu maar gewoon en hoop dat iemand suggesties heeft hoe ik ze gewoon rechtop kan plaatsen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!
groet,
Herman
groet,
Herman
- Jeltuh
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
- Locatie: Franeker
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Ik zou ook overwegen Marco Mansi injectoren te plaatsen, deze hebben een effectiever sproeibeeld dan het originele ontwerp. Of in ieder geval de huidige te (laten) testen op sproeibeeld.
https://www.thesamba.com/vw/classifieds ... id=2209878
Sowieso alle benzine slangen, dus ook tussen je injector rail en injector, vervangen.
https://www.thesamba.com/vw/classifieds ... id=2209878
Sowieso alle benzine slangen, dus ook tussen je injector rail en injector, vervangen.
Groeten,
Jelte
Dehler Profi 2.1WBX '88
Jelte
Dehler Profi 2.1WBX '88
- VW_Sk8r
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
- Locatie: Delft
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Ziet er netjes uit Herman [[thumbup]] bijna zonde om zo’n blokje weg te stoppen in een motorruimte 

Mvg Klaas.
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
- Ewout
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1515
- Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
- Locatie: Utrecht
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Precies! Hoogste tijd voor een (plexi)glazen motordeksel.
Ziet er top uit [[thumbup]]
Ziet er top uit [[thumbup]]
Groet, Ewout
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Rode Volvo 245 estate 1992
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Rode Volvo 245 estate 1992
Rode Peugeot 205 CTI 1991
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Netjes hoor Herman, je pakt het goed aan.
Ben benieuwd naar je eerste kilometers maar dat ga je ons vast nog wel melden.
Ben benieuwd naar je eerste kilometers maar dat ga je ons vast nog wel melden.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- 7rider
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
- Locatie: Enschede
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Hij zit weer op z’n plek
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!
groet,
Herman
groet,
Herman
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Ziet er mooi uit .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1177
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Goes
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Met een nietje er door kan die foto zo op de middenpagina.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 370.000 km op de teller!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 370.000 km op de teller!
- 7rider
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
- Locatie: Enschede
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Deze week gebruikt voor het opbouwen van de motor. Alle koelleidingen opnieuw aangesloten en waar nodig vervangen. En ik heb bijna alles vervangen. Wat zitten er veel kleine slangetjes aan zo’n blok. Nieuw expansievat geplaatst. Nieuwe thermostaat eerst getest( hij deed t!) de bekabeling van een T3 vind ik echt een janboel. Bij mijn bus liep alles in een kabelboom die omwikkeld was met een afgrijselijke beige kleur plastic. Dus om het netjes te krijgen alles omwikkeld met textieltape. Zwart. De kabelboom terug geplaatst en geprobeerd om het een wat overzichtelijker en netter aanzicht te geven. Maar wat je ook doet: het blijft spaghetti.
Uitlaat geplaatst. De uitlaatpijpen heb ik behandeld met speciale hittebestendige verf. Vind zelf de kleur echt mooi. Zal de volgende keer een foto meesturen van t spuitbusje. Motorbeplating geplaatst, aan de rechterkant ontbrak een deel, die heb ik toch noch op de kop kunnen tikken.
Vanmiddag was het dan zover: olie erin, koelvloeistof erin en starten.
Het vullen van t koelsysteem ging gemakkelijker dan ik dacht. De bus stond vanachter hoog en in die stand eerst maar zoveel mogelijk bijgevuld. Toen de bus op de wielen gezet, ontluchting radiateur open en bijvullen. Toen gestart.
Duurde even, maar na met de hand met de stroomverdeler te zoeken naar t betere ontstekingstijdstip, kwam er beweging in het blok. Hij liep!! Nog wel een beetje ratelend door de lege klepstoters, maar dat geratel was met een paar minuten verdwenen. Hij loopt nu mooi rustig en reageert goed op t gas.
Had een video gemaakt, maar lukt niet die hier in te plakken.
Dus blijft t bij een paar foto’s
Uitlaat geplaatst. De uitlaatpijpen heb ik behandeld met speciale hittebestendige verf. Vind zelf de kleur echt mooi. Zal de volgende keer een foto meesturen van t spuitbusje. Motorbeplating geplaatst, aan de rechterkant ontbrak een deel, die heb ik toch noch op de kop kunnen tikken.
Vanmiddag was het dan zover: olie erin, koelvloeistof erin en starten.
Het vullen van t koelsysteem ging gemakkelijker dan ik dacht. De bus stond vanachter hoog en in die stand eerst maar zoveel mogelijk bijgevuld. Toen de bus op de wielen gezet, ontluchting radiateur open en bijvullen. Toen gestart.
Duurde even, maar na met de hand met de stroomverdeler te zoeken naar t betere ontstekingstijdstip, kwam er beweging in het blok. Hij liep!! Nog wel een beetje ratelend door de lege klepstoters, maar dat geratel was met een paar minuten verdwenen. Hij loopt nu mooi rustig en reageert goed op t gas.
Had een video gemaakt, maar lukt niet die hier in te plakken.
Dus blijft t bij een paar foto’s
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!
groet,
Herman
groet,
Herman
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Echt mooi , zie alleen op de eerste en vierde foto dat de slangenklem op de blauwe dop niet goed zit .
Of zie ik dat verkeerd ?
Of zie ik dat verkeerd ?
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny