Redone revisie DJ en winterwerk
- 7rider
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
- Locatie: Enschede
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Dat heb je heel goed gezien. Jij hebt echt oog voor detail. Knap hoor. Zal m vandaag op z’n plaats zetten en aandraaien
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!
groet,
Herman
groet,
Herman
- insomnia
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2983
- Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
- Locatie: Dordrecht, Nederland
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Dat ziet er echt heel mooi uit..
En die kleur van de uitlaat is ook inderdaad heel gaaf. Ik heb eindpijpje van mijn uitlaat ook al eens gespoten met hitte bestendige verf maar duurzaamheid daar van was toch beperkt. Ik ben erg benieuwd hoe jouw verf blijft na zeg, 500km incl lange rit.
Al denk ik dat keer investeren in een RVS eindpijp
En die kleur van de uitlaat is ook inderdaad heel gaaf. Ik heb eindpijpje van mijn uitlaat ook al eens gespoten met hitte bestendige verf maar duurzaamheid daar van was toch beperkt. Ik ben erg benieuwd hoe jouw verf blijft na zeg, 500km incl lange rit.
Al denk ik dat keer investeren in een RVS eindpijp
Groet,
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
- 7rider
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
- Locatie: Enschede
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
De foto’s zijn inderdaad genomen toen ik nog bezig was. Wat betreft de verf op de uitlaten: tip van m’n oudste zoon. Hij heeft het gebruikt op de uitlaat van een camaro. Zit al ca drie jaar en houdt zich perfect.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!
groet,
Herman
groet,
Herman
- 7rider
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
- Locatie: Enschede
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Oeps, sorry, snap niet hoe dat kan. De ene keer staat de foto goed en de andere keer op z’n kop.
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!
groet,
Herman
groet,
Herman
-
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
- Locatie: VLEUTEN
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Herman, het ziet er allemaal prachtig uit , je geeft aan dat je drukvat van de koelvloeistof hebt vervangen , bewaar de oude ook . Het is namelijk niet altijd gezegd dat de nieuwe drukvaten beter of duurzamer zijn . Dit weet ik uit ervaring . Veel plezier met eerste ritten
Met vriendelijke groet,
Rob
California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Rob
California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Oh en die massakabel naar het blok, hoort ie daar? Bij mij zit er een massakabel tussen de carroserie en de versnellingsbak, ter hoogte van de steun met het ronde rubber erin.
gr, Cas
- 7rider
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
- Locatie: Enschede
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Rob bedankt voor de tip.
De massakabel heb ik teruggeplaatst waar hij voor de revisie ook zat. Op de plaats aan de versnellingsbak waar jij het over hebt, zit bij mij ook een massakabel.
De massakabel heb ik teruggeplaatst waar hij voor de revisie ook zat. Op de plaats aan de versnellingsbak waar jij het over hebt, zit bij mij ook een massakabel.
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!
groet,
Herman
groet,
Herman
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Bij mijn 2 waterboxers zit die daar ook.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
- 7rider
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
- Locatie: Enschede
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Even tijd voor een update.
Allerlei kleinere klusjes nog gedaan.
Versnellingsbakolie vervangen.
De hoeveelheid slijpsel op de magneet van de pluG van de versnellingsbak vond ik meevallen. Op de foto lijkt t nog wel veel, maar bij uitpluizen bleek t meeste daarvan toch olie te zijn.
Heb een foto gemaakt van t gereedschap dat bij deze klus wel handig is, misschien heeft iemand er wat aan.
Vooral de hevel waarmee ik de olie uit de fles in het blok heb gekregen, was razend handig. Heb ik ooit een keer aangeschaft bij een petroleum kachel. Bedoeld om de petroleum vanuit een jerrycan in het reservoir van de kachel te krijgen. Werkte perfect bij het vullen van de versnellingsbak.
Goeiedag wat stinkt die olie, niet normaal.
Ophangrubber versnellingsbak vervangen
Ontsteking afstellen.
Vorige week is de bus door de apk gekomen.
Ik had de monteur gevraagd om het co te controleren en bij te stellen
Had ik in elk geval een startpunt voor het afstellen van de ontsteking.
Precies alles volgens het officiele Volkswagen garage handboek:
Stekkers van de stationairregeling doorverbonden, draad van stationairregeling naar plus van de bobine los en de vacuumslangen van de gasklep en de luchtverdeler los van de vacuumdoos op de stroomverdeler en afgeklemd.
Met de grote stelschroef op het Gasklephuis had ik het stationair toerental op Ca 1000 tpm gezet. Als je alleen bent loop je kans dat de motor telkens afslaat als je hebt gestart en je weer naar achter loopt om de ontsteking af te stellen, dus daarom maar iets hoger dan de voorgeschreven 850 tpm
Vervolgens met de stroboscoop het ontstekingstijdstip bepalen en proberen dat op t streepje van de 5 graden voorontsteking te krijgen en tegelijk het stationair toerental op 850 tpm te krijgen. Dat vergt een beetje zoeken en afwisselend draaien aan de stroomverdeling en verdraaien van de grote verstelschroef op het gasklephuis. Uiteindelijk lukt t en loopt ie prachtig stationair
Vervolgens alles weer aangesloten, nog een keer gecontroleerd en de stroomverdeling vastgezet.
Hij reageert goed op het gas, maar een testrit moet uitwijzen of hij ook echt vlot in toeren wil klimmen.
Voor het afstellen had ik de motor eerst warm laten draaien. Volgens de boeken moet het afstellen gebeuren bij een motortemp vanaf 80 graden. Dat had ik dus netjes gedaan. Gecontroleerd door de waterslang die vanaf het thermostaathuis naar de radiateur loopt te voelen. Als die warm wordt, opent de thermostaat en moet de temp goed zijn. Daarna de afstelprocedure voor de ontsteking doorlopen, zoals ik hiervoor beschreven heb.
Tijdens dat warmlopen viel me op dat er een doffe tik in het blok zat.
Ik vermoedde een hydraulische stoter die niet goed gevuld werd.
Even een videootje gemaakt en naar René Vis geappt.
Die kwam tot dezelfde conclusie.
Dus: de eerste langere tocht met het gereviseerde blok gaat richting Texel.
Met een beetje geluk eind volgende week.
Wordt vervolgd.
Allerlei kleinere klusjes nog gedaan.
Versnellingsbakolie vervangen.
De hoeveelheid slijpsel op de magneet van de pluG van de versnellingsbak vond ik meevallen. Op de foto lijkt t nog wel veel, maar bij uitpluizen bleek t meeste daarvan toch olie te zijn.
Heb een foto gemaakt van t gereedschap dat bij deze klus wel handig is, misschien heeft iemand er wat aan.
Vooral de hevel waarmee ik de olie uit de fles in het blok heb gekregen, was razend handig. Heb ik ooit een keer aangeschaft bij een petroleum kachel. Bedoeld om de petroleum vanuit een jerrycan in het reservoir van de kachel te krijgen. Werkte perfect bij het vullen van de versnellingsbak.
Goeiedag wat stinkt die olie, niet normaal.
Ophangrubber versnellingsbak vervangen
Ontsteking afstellen.
Vorige week is de bus door de apk gekomen.
Ik had de monteur gevraagd om het co te controleren en bij te stellen
Had ik in elk geval een startpunt voor het afstellen van de ontsteking.
Precies alles volgens het officiele Volkswagen garage handboek:
Stekkers van de stationairregeling doorverbonden, draad van stationairregeling naar plus van de bobine los en de vacuumslangen van de gasklep en de luchtverdeler los van de vacuumdoos op de stroomverdeler en afgeklemd.
Met de grote stelschroef op het Gasklephuis had ik het stationair toerental op Ca 1000 tpm gezet. Als je alleen bent loop je kans dat de motor telkens afslaat als je hebt gestart en je weer naar achter loopt om de ontsteking af te stellen, dus daarom maar iets hoger dan de voorgeschreven 850 tpm
Vervolgens met de stroboscoop het ontstekingstijdstip bepalen en proberen dat op t streepje van de 5 graden voorontsteking te krijgen en tegelijk het stationair toerental op 850 tpm te krijgen. Dat vergt een beetje zoeken en afwisselend draaien aan de stroomverdeling en verdraaien van de grote verstelschroef op het gasklephuis. Uiteindelijk lukt t en loopt ie prachtig stationair
Vervolgens alles weer aangesloten, nog een keer gecontroleerd en de stroomverdeling vastgezet.
Hij reageert goed op het gas, maar een testrit moet uitwijzen of hij ook echt vlot in toeren wil klimmen.
Voor het afstellen had ik de motor eerst warm laten draaien. Volgens de boeken moet het afstellen gebeuren bij een motortemp vanaf 80 graden. Dat had ik dus netjes gedaan. Gecontroleerd door de waterslang die vanaf het thermostaathuis naar de radiateur loopt te voelen. Als die warm wordt, opent de thermostaat en moet de temp goed zijn. Daarna de afstelprocedure voor de ontsteking doorlopen, zoals ik hiervoor beschreven heb.
Tijdens dat warmlopen viel me op dat er een doffe tik in het blok zat.
Ik vermoedde een hydraulische stoter die niet goed gevuld werd.
Even een videootje gemaakt en naar René Vis geappt.
Die kwam tot dezelfde conclusie.
Dus: de eerste langere tocht met het gereviseerde blok gaat richting Texel.
Met een beetje geluk eind volgende week.
Wordt vervolgd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!
groet,
Herman
groet,
Herman
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Hoi Herman, goed bezig geweest! Jammer van die tik. Had ik ook na de revisie naar dan een vrij lichte tik. Ik moet er ook nog een keer mee terug naar René. Hij gaf in eerste instantie aan het even aan te zien maar ondertussen is het nog niet verbeterd. Misschien dit najaar nog eens proberen (de reistijd is wel een dingetje).
Ontsteking op 5 graden betekent dat je op 95 gaat rijden?
Ontsteking op 5 graden betekent dat je op 95 gaat rijden?
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- 7rider
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
- Locatie: Enschede
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
5 graden is volgens mij de standaard voorontsteking, althans zo lees ik het in het garage handboek
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!
groet,
Herman
groet,
Herman
- 7rider
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
- Locatie: Enschede
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Heb net deze week 98 getankt. Heb me er eerlijk gezegd, niet zo heel erg, misschien zelfs wel onvoldoende in verdiept, maar begreep dat ivm E 10 tanken van 98 de beste keuze is.
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!
groet,
Herman
groet,
Herman
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Heb je specifiek een DJ garagehandboek?
Daarin staat 10 graden voorontsteking bij gebruik van 98 en 5 graden bij 95. Het blok zal het maximale vermogen leveren bij 10 graden (dan geen 95 meer tanken natuurlijk).
Ben je van plan om 95 te gaan gebruiken? Ikzelf heb besloten het voorlopig bij 98 te houden. Mede omdat hier doorgaans weinig of helemaal geen ethanol in zit. Ook ben ik er nog steeds niet zeker van of de DJ niet te arm draait op E10 vanwege ontbreken van een lambda regeling.
Ik ben benieuwd of je verder nog verschil gaat merken als je er mee rijd.
Daarin staat 10 graden voorontsteking bij gebruik van 98 en 5 graden bij 95. Het blok zal het maximale vermogen leveren bij 10 graden (dan geen 95 meer tanken natuurlijk).
Ben je van plan om 95 te gaan gebruiken? Ikzelf heb besloten het voorlopig bij 98 te houden. Mede omdat hier doorgaans weinig of helemaal geen ethanol in zit. Ook ben ik er nog steeds niet zeker van of de DJ niet te arm draait op E10 vanwege ontbreken van een lambda regeling.
Ik ben benieuwd of je verder nog verschil gaat merken als je er mee rijd.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Redone revisie DJ en winterwerk
Haha, mijn vraag mbt 95 heb je al beantwoord terwijl ik aan het typen was.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)