Wit en Bruin

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Wit en Bruin

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Ha, Steven bedankt voor je fraaie en duidelijke plaatje! Ik ga morgen eens onder de bus liggen en kijken waar al die slangen naar toe kunnen!
En dankje Coen, ik ga mijn tank nog nader inspecteren maar volgens mij is die nog in prima staat.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Wit en Bruin

Ongelezen bericht door Coen »

Ik zou overigens ook die remleiding preventief vervangen. Is een bekende plek om door te roesten daar achter die tank.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Wit en Bruin

Ongelezen bericht door Mitch »

De leiding waar de blauwe cirkel omheen staat in de onderste foto is van de beluchting van de tank. Deze gaat van het bovenstuk van de vulhals naar bovenop de tank. Op de eerste foto zie je een gat met een rubber zitten waar hij in moet. Het gat naast het verdeelstuk voor de overlooptankjes en de verbinding tussen de 2 'bulten' in de tank. Op de catcar tekening zie je waar de rubbers 6 in moeten, het gat dat ernaast zit moet de beluchting leiding in.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Wit en Bruin

Ongelezen bericht door Coen »

Als al die slangetjes zo (niet) aangesloten zaten liep de diesel toch ook wel over straat bij vol tanken neem ik aan.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Wit en Bruin

Ongelezen bericht door insomnia »

:buiken: :buiken: :buiken: :buiken:

Stond tie nou stil of liep tie over straat??

:buiken: :buiken: :buiken: :buiken:


Sorry :mrgreen:
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Wit en Bruin

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Haha, ja De Bruine Bus heeft zich tot nu toe alleen laten slepen door de dikke V8 oldtimer Chevrolet Stationwagon van neef Laurie, de Witte Bus en mijn draagbare 12V lier van Westfalia die erg handig is om bussen, die niet kunnen rijden en vast(ig) staan in de remmen, te verplaatsen.
Vandaag zijn de nieuwe 2ehandse koelwaterpijpen geplaatst en dat paste allemaal ook maar net. Ik had die pijpen al jaren liggen, het zijn TD pijpen en die schijnen iets dikker te zijn. Eigenlijk waren ze bedoeld om lang geleden al in de Witte Bus te komen tesamen met een TD radiator met zwaardere fan, maar dat is er nooit van gekomen. Zoals het nu is met het kleinere D koelsysteem blijft de temperatuur ook wel ok.
de koelwaterpijpen zitten er in.jpg

En Ik heb alles betreffende de tank bekeken en volgens mij gaat het me wel lukken om dank jullie hulp, die slangen allemaal weer ergens op aan te sluiten. Heb ook wat fotoos van het gebied boven de tank gemaakt en de remleidingen lijken toch wel enigszins gecorrodeerd. En ook beginnende roest op het chassis, alhoewel dat allemaal niet ze heftig lijkt. Maar zou eigenlijk nu wel aangepakt moeten worden...
Fraai uitzicht boven de tank.jpg
Aan het eind van de dag heb ik de onderkant boven het tankgebied eerst met ontvetter ingespoten, even laten inwerken en de hogedrukspuit er op gezet. De fotoos hierboven zijn gemaakt voordat ik de hogedrukreiniger er op had gezet. Morgen, als alles weer opgedroogd is en lekker schoon, zodat ik zonder mijn bekraste veiligheidsbril wat beter kan kijken, ga ik inspecteren en beslissen wat ik ga doen.
Wellicht dat ik het koelsysteem in orde breng maar de dieseltank nog niet plaats. Ik zet dan wel een 5 liter vat diesel ergens achterin en sluit dat aan op de brandstof voorziening van de bus. En kan ik er mee rijden en hem makkelijker verplaatsen, want alhoewel de wielen niet helemaal vastzitten, gaan ze wel erg zwaar.
En ga ik eerst bezig met een nieuwe koppeling en Vbak in de Witte Bus plaatsen om die rijklaar te hebben.
En daarna de Bruine Bus de werkplek maar weer in en heb ik alle tijd om alles beetje ontroesten, primeren, lakken, Mike Sanders rondspuiten, bekijken hoe het verder moet met de remleidingen en dan de tank er weer onder.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Wit en Bruin

Ongelezen bericht door vwt3fan »

"Wat is wijsheid ?",vroeg een forumlid zich onlangs af. En ik heb daar de afgelopen dagen over nagedacht. Maar ben er niet uitgekomen.
Sterker nog, ik heb alleen maar meer vragen in die filosofische puzzel !
Kortom, bij mij is nog steeds geen besluit gevallen, over hoe het allemaal verder moet...

Ik heb een en ander ontroest, vooral met staalborstel en even kort de Parkside zandstraler uitgeprobeerd op mijn ietwat kleine compressor. Ach die Parkside werkt best wel oke en ik ga eens kijken hoe ik zelf een houten zandstraalbak in elkaar kan zetten.
Ook de bovenkant van de dieseltank is grof ontroest en wilde ik gaan verfen met de witte kleur 'Hammerite van de Action'. Maar zag ik enkele miniscule donkere plekjes. Ik een speld pakken en ja hoor, die stak ik er zo doorheen! Maar lijkt me geen probleem om ff die gaatjes dicht te lassen en wellicht plaatje er nog overheen. Buiten die plekjes en daar rondom heen ziet de tank er nog zo slecht niet uit. Ik heb m.b.v. de zaklamp fotoos, van de binnenkant van de tank gemaakt. Lijkt mij ook allemaal zo slecht nog niet, maar het is voor mij de eerste keer dat ik in een auto brandstoftank kijk...
Met 'Fedox' schijn je een tank van binnen te kunnen reinigen', waarna je hem met 'Tapox' van binnen kan coaten, c.q. sealen. Dat lijkt me wel wat, alleen moet dat bij minimaal 15gradenC gebeuren en het is een dagenlang proces. Dus met die tank kan ik momenteel niet echt verder.
Nouja, ik hou de moed erin en wieweet dat ik morgen tot een besluit kom..!

Tot die tijd heb ik nog een vraag: Heb ik de koelwaterslangen en radiator wel nodig om de bus te verplaatsen? Als ik alleen het 'kleine koelsysteem' vul met koelvloeistof en de slangen naar radiator en verwarmingsradiatorretje afknel. En dan zo de bus start en verplaats, zeg maar 3 a 5 minuten lopen, zou dat kunnen? Of alleen de kleine verwarmingsradiator op het 'kleine koelsyteem' aangesloten te hebben??
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Wit en Bruin

Ongelezen bericht door luizenbos »

Om heel veelproblemen te vermijden zou ik voor een nieuwe gaan de kosten :?: en het werk wat je nu gaat doen en krijgt wegen niet op tegen een goede nieuwe . :idea:

En spreek een beetje uit ervaring .

https://www.hotrod.nl/shop/contents/nl/ ... bshop.html

https://www.paruzzi.com/nl/volkswagen/b ... ank/70493/

viewtopic.php?f=24&t=10770&start=1408


kijk ander even bij mij op rond pagina----- 88- ---89 :idea:
Laatst gewijzigd door luizenbos op 15 mar 2020 22:32, 2 keer totaal gewijzigd.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Wit en Bruin

Ongelezen bericht door Kire »

Steven V schreef: 15 mar 2020 22:25 die tank lijkt ook al eens gelast te zijn.
Ik kan me nog goed herinneren dat mijn vader een tankje van de Solex van mijn broer ging lassen. Wel leeg, maar dat gaf (juist daardoor?) een mooie knal. Het ding was gelijk 'uitgedeukt'. Bij zo'n grote tank van een T3 wordt dat nog mooier :|
Precies, ik las liever ook niet aan een benzinetank. Ik heb wel eens een dieseltank gelast, maar die had ik eerst bijna vol water gezet (alleen het te lassen hoekje niet).
Gewoon een nieuwe kopen.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Wit en Bruin

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Ja dank jullie voor het advies, dat wordt dan inderdaad een nieuwe tank. En heb net al met veel interesse die mooie ontdreunde luizebos tank bekeken!
Ik ga nu de nieuwe radiator en de met Action zwarte metaallak en roeststabiliserende primer ineen, geverfde ventilatorkap plaatsen en De Bruine Bus uit de werkplek halen, zodat De Witte zijn nieuwe koppeling kan krijgen en weer een al lang stilstaande 2ehandse Vbak mag proberen...

Daarna dan weer verder met De Bruine en ik denk er over om daar toch maar een benzine motor in te gaan leggen en daar een 9persoons kampeerwagen zonder hoog- of hefdak van te maken. Ik betaal nu ook kleine €1000,- per jaar aan Kamper kwarttarief diesel en dat zou dan ook zo beetje het bedrag worden met benzine en gewoon geel kenteken. Ik ga de komende tijd maar eens wat lezen en me verdiepen over de mogelijkheden voor ombouw naar benzine. De Golf GTI lijkt mij het meest voor de hand liggend, aan 110pk heb ik zat.
En nog wat assesment plaatjes wat betreft de staat van de bus. Hij was zo'n kleine 10 jaren geleden ook maar gekocht voor € 450,-
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Wit en Bruin

Ongelezen bericht door Coen »

Mijn tank kost 75 € incl verzenden. Is dus een jaar oud en ook nog in een coating gezet. Zeg t maar...
7F0B5819-9B23-4BA9-92FD-48A251923AA5.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Wit en Bruin

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Ja, wel mooie tank en oke prijs. Is die ook geschikt voor benzine?
En onder mijn sloopbus hangt ook nog een tank, die moet ik eerst nog eens inspecteren op deugdelijkheid, maar daar verwacht ik niet veel van.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Wit en Bruin

Ongelezen bericht door Coen »

Geschikt voor benzine als het geen injectie is. Uitgang is daarvoor te smal. (Anders had ik hem gehouden😉)
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Wit en Bruin

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Vandaag is de Bruine uit de werkplek gezet, alles gewoon maar met de 12V draagbare lier en staat de Witte klaar om er in gereden te worden. Maar eerst ga ik morgenvette zooi van de lekkende Vbak wegspuiten. Ik had de Bruine nog wat nader geinspecteerd op roestvorming en het lijkt eigenlijk allemaal nog wel redelijk hard. Wellicht de moeite om de carrosserie wat grondiger op te knappen. Als ik hem voor mezelf ga opknappen om er in te gaan rijden wil ik er dan maar een benzinemotor in gaan leggen. En wellicht ook een injectie motor. Mocht ik hem toch voorlopig niet zelf willen dan stop ik er ook zo weinig mogelijk geld in om hem rijklaar te hebben. Dus lap ik zijn eigen dieseltank weer op en zet hem zonder Fedox of Tapox onder de beetje gekuiste remleidingen. De volgende eigenaar krijgt dan wel een logboek en fotoos erbij en weet ie hoe het er zo beetje voor staat. Volgens mij goed genoeg om het nog jaren vol te houden en met de prima motor, nieuwe waterpomp, radiator, oliepomp, brandstofpomp en nog wel redelijk harde carrosserie (die ik dan nog wel helemaal in de Mike Sanders wil zetten), lijkt het me een hele leuke T3 voor een beginner.
Coen, dankje voor het aantrekkelijke aanbod maar voorlopig heb ik je tank niet nodig. Wel handig dat ik nu al weet dat er een speciale 'injectie tank' onder moet mocht ik ook voor GTI 2.0 gaan. Tenminste ik neem aan dat jij de 2E Golf GTI motor er onder hebt hangen.
En zo ja, hoe bevalt die motor???

In de Witte komt dus een nieuwe koppeling met andere Vbak. Maar ook moet de turbo vervangen worden want daar zat tijdelijk de turbo uit de jx sloopbus. De originele en nog vrijwel nieuwe turbo komt er weer in. Ik heb een 'uitlaatkrommer' waar een katalysator in gelast is en die krommer was afgebroken. Met het losbouten van de turbo zijn twee bouten afgebroken en moesten uitgeboord worden. En had ik er tijdelijk die sloopbus turbo eronder gehad met een normale 'krommer'.
Dat functioneerde allemaal prima alleen kreeg ik na een tijdje dikke wolken rook uit de uitlaat. Niet als ik normaal reed maar als het stationair draaide en dan ook pas na zo'n 30 seconden op stationair toerental. En als ik na een zo'n twee minuten stilstaan - bij stoplicht ofzo- dan weg reed, blies er een hele dikke vette rookwolk uit de uitlaat. Hield ik bij stationair draaien het toerental met de voet iets hoger, zeg maar 1800 toeren, dan ontwikkelde zich geen rook en ook geen of nauwelijks rook bij wegrijden. Bovendien was onduidelijk welke kleur de rook had, blauwe olierook of witte dieselrook. "Het is wit', zei de een"; "Het is blauw", zei de ander. Maar daar heb ik zo'n twee jaar geleden al een heel topic over volgeschreven.
Ik heb toen de verstuivers vervangen en vermoed daarmee de witte rook ondervangen te hebben. Maar dat is niet zo goed te zien want alhoewel minder, rookt het nog steeds na rijden. Ik vermoed dat deze blauwe rook van de turbo komt, hoop het ook, en het zal dan ook wel blijken zodra de originele turbo er weer op zit. Ik ga dan eerst eens de normale 'uitlaat-krommer' er tussen zetten en kijken hoe het met de rook is. En als dat dan prima is, zet ik de weer heel gelaste katalysator-krommer er voor in de plaats. Die bevalt mij bijzonder goed, geen stank meer uit de uitlaat en vrijwel geen rook.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Wit en Bruin

Ongelezen bericht door Coen »

“Tenminste ik neem aan dat jij de 2E Golf GTI motor er onder hebt hangen.
En zo ja, hoe bevalt die motor???”

Bevalt prima, het is overigens een AGG. Dat vraagt iets minder aanpassingen. Zie mijn topic hierover.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Wit en Bruin

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Ha, heel interessant allemaal in je topic en je AGG !
Ik had gisteravond al beetje gesurft op de 2E en welke Golf dat is. Ik moet dus een Golf 3 GTI hebben. In Duitsland is de 2E geen optie meer want krijg je daar geen goede Eurosticker. Maar voor NL maakt dat meen ik niet uit. Naast de 2E schijn je ook nog de ADY, AGG en AKR te hebben. Ik las dat die laatste drie op electronisch gebied wat meer ombouw behoeven. Ik heb ook al een complete shoppinglist gevonden voor wat je allemaal moet hebben; een complete Golf3 GTI lijkt het handigst en de benodigde jx onderdelen haal ik dan van mijn sloopbus.
En heb op Mobile.de al flink wat leuke GTI'tjes zien staan voor nog geen €1000,-. O.a. eentje voor maar 600,- met 126.000km en 1 voor 750,- vraagprijs met slechts 86.000km. Dus dat zou te doen zijn, mits ik mijn vrouw er niets van zeg, want die wil vast niet nog een auto op het terrein. [[feuer]] Het mag van haar wel, maar moet eerst een andere verkocht worden. En daar begin ik natuurlijk niet aan, je gaat toch geen T3 verkopen! :shock:


En hoe zit het in combinatie met de Vbak?
De standaardbak past er dus zo op, maar heeft het meerwaarde om een T3 3H 5bak speciaal op die GTI te modificeren?
Vanmiddag al wandelend met de hond, zat ik zo te overdenken dat nu mijn vlucht naar Spanje voorlopig toch niet doorgaat, ik ook alle tijd voor de Witte heb. En als ik een GTI uit Duitsland ophaal, kan ik er dan 1 uitkiezen op de route langs Frank Booten, die VW V-bakken reviseert.
En dan ga ik de bak die eigenlijk nu onder de witte bus zou komen, bewaren voor het T3 Joker project, die ik nog in een stalling heb. Daar kan dan ook de CS motor in die nu nog in de Bruine ligt. De Vbak die nu onder de Witte ligt, breng ik dan naar Frank om hem op te knappen en modificeren voor de 1,7TDLLK en laat ik er meteen een sper bij opzetten. En heb ik nog die andere 3H bak, die weliswaar uitstekend schakelt, maar lawaai maakt in de lagers in zijn 3e, 4e en 5e versnelling. Die kan Frank dan ook fixen en meteen helemaal op een GTI voorbereiden.

Of ik moet de Bruine Bus helemaal grondig aanpakken, daar een mooie knalrooie of diamantzwarte Multivan van maken, de Redstar of Blackstar, met de 170PK sterke Golf4 TDI motor, die ik al uitgebouwd klaar heb staan. En hem tot zijn Oldtimertijd als Taxi te gaan rijden en maak ik daar elke zaterdagnacht Stad en Ommeland mee onveilig :twisted: Maarja, zul je zien dat tegen de tijd ik dat klaar heb, er alleen nog maar electrische taxis mogen rondrijden in Groningen [[sad]] Dus dat kan maar beter fantasie blijven.
Trouwens, mijn verroeste en verrotte zwart, blauw, gele sloopbus zou wel eens mijn duurste busje kunnen blijken, nadat ik wat prijzen van stoeltjes op het forum voorbij zag komen. Want in de laadruimte ligt een complete Multivan uitvoering: piloenstoelen, bankjes, beplanking, bumpers, spoilers etc.
En omdat ik graag wat achter de hand heb, ligt het allemaal al jaren in tweevoud in de laadruimte gepropt van de sloopbus.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Plaats reactie