Vervangen schokdempers, rubbers en remmen
- hadeve
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 04 apr 2011 20:52
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Vervangen schokdempers, rubbers en remmen
Hoi,
Ik ben opzoek naar mensen die hun schokbrekers / veren een upgrade hebben gegeven.
Ik heb een hoogdak camper die ernstig last heeft van zijwind, en niet erg koersvast is.
Ik ga ervanuit dat alles onder de bus nog origineel is, en dus toe is aan vervanging.
Om de weggedrag van de camper aanzienlijk te verbeteren wil ik de dempers en veren vervangen. Ik ben niet opzoek naar een sportieve wegligging, maar alles wat de koersvastheid verbetert zonder on comfortabel te worden is prima. Daarom dacht ik aan Bilstein dempers. Daar heb ik 4 varianten van gevonden:
B4 Vergelijkbaar met origineel? https://tk-carparts.de/stossdaempfer-hi ... 513031g-b4
B6: https://tk-carparts.de/satz-stossdaempf ... 51-b6-satz
B6 versterkt (TK en Günzl en GoWesty): Door TK aangeprezen voor campers in samenwerking met verlaagde Eibach veren, harder dan de standaard B6.
https://tk-carparts.de/satz-stossdaempf ... rne-hinten
B8 (custom voor Brickwerks): iets verlaagd en door Brickwerks aangebrezen als het beste compromis
https://www.brickwerks.co.uk/t3-parts/t ... o-kit.html
Nu zijn er natuurlijk ook nog Koni dempers en andere merken. Zijn er forummers die de b6 versterkt met iets verlaagde vergen gebruiken? Hebben jullie advies voor mij?
Tevens wil ik alle rubber bussen aanpakken en vervangen door Powerflex. Inclusief die van de ophanging van het stuurhuis. Hardy schijven nieuw. Remmen nieuw met gebruik van stahlflex slangen om zo een (hopelijk) minder sompig en wat directer rem gedrag te creëren.
Als ik zover ben zal ik regelmatig een update posten van het klussen en de ervaring over het rijgedrag daarna.
Ik ben opzoek naar mensen die hun schokbrekers / veren een upgrade hebben gegeven.
Ik heb een hoogdak camper die ernstig last heeft van zijwind, en niet erg koersvast is.
Ik ga ervanuit dat alles onder de bus nog origineel is, en dus toe is aan vervanging.
Om de weggedrag van de camper aanzienlijk te verbeteren wil ik de dempers en veren vervangen. Ik ben niet opzoek naar een sportieve wegligging, maar alles wat de koersvastheid verbetert zonder on comfortabel te worden is prima. Daarom dacht ik aan Bilstein dempers. Daar heb ik 4 varianten van gevonden:
B4 Vergelijkbaar met origineel? https://tk-carparts.de/stossdaempfer-hi ... 513031g-b4
B6: https://tk-carparts.de/satz-stossdaempf ... 51-b6-satz
B6 versterkt (TK en Günzl en GoWesty): Door TK aangeprezen voor campers in samenwerking met verlaagde Eibach veren, harder dan de standaard B6.
https://tk-carparts.de/satz-stossdaempf ... rne-hinten
B8 (custom voor Brickwerks): iets verlaagd en door Brickwerks aangebrezen als het beste compromis
https://www.brickwerks.co.uk/t3-parts/t ... o-kit.html
Nu zijn er natuurlijk ook nog Koni dempers en andere merken. Zijn er forummers die de b6 versterkt met iets verlaagde vergen gebruiken? Hebben jullie advies voor mij?
Tevens wil ik alle rubber bussen aanpakken en vervangen door Powerflex. Inclusief die van de ophanging van het stuurhuis. Hardy schijven nieuw. Remmen nieuw met gebruik van stahlflex slangen om zo een (hopelijk) minder sompig en wat directer rem gedrag te creëren.
Als ik zover ben zal ik regelmatig een update posten van het klussen en de ervaring over het rijgedrag daarna.
Groeten,
Karel
T3 1.9 DF
Karel
T3 1.9 DF
- hadeve
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 04 apr 2011 20:52
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Vervangen schokdempers, rubbers en remmen
Ja ik heb al zitten kijken naar een 21mm stabilisator stang. Volgens mij is dat de dikste die origineel geleverd is. Maar ik heb deze nog niet kunnen vinden, ook niet bij VW classic parts. Heb jij een adres? 23mm is dat origineel, of ook al een upgrade?
Groeten,
Karel
T3 1.9 DF
Karel
T3 1.9 DF
Re: Vervangen schokdempers, rubbers en remmen
Als het van Eibach is, is het toch niet origineel? Is toch gewoon een upgrade?
Bob
2.5 TDI 2008
2.5 TDI 2008
- hadeve
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 04 apr 2011 20:52
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Vervangen schokdempers, rubbers en remmen
Mooi spul, mooie prijs Heb je er zelf ervaring mee?hylkeanne schreef: ↑07 apr 2020 16:25 Is origineel. Zijn te koop van het merk Eibach.
https://www.brickwerks.co.uk/front-anti ... -23mm.html
Hylke
Groeten,
Karel
T3 1.9 DF
Karel
T3 1.9 DF
Re: Vervangen schokdempers, rubbers en remmen
Blijft een upgrade. Tenzij er een VW parts number van is. Volgens onderdelencatalogus is er maar 1 versie.
Bob
2.5 TDI 2008
2.5 TDI 2008
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Vervangen schokdempers, rubbers en remmen
Hoi Bob,
de 23mm is wel origineel geleverd maar op speciale voertuigen. Staat niet in de boeken zover ik weet. Dus de maat van originele geleverde zijn de 19mm op 2wd de 21mm op syncro, ambulances en optioneel 2wd en 23mm optioneel speciale voertuigen.
Die van brickwerks is dan niet origineel maar wel aftermarket.
Ik denk zelf dat je met een goede inrichting (laag zwaartegewicht dus) en iets breder spoor beter resultaat hebt dan met een zwaardere stabilisator. Vergeet niet dat hierdoor slecht wegdek ook beter doorkomt in je cabine. (
Bij mijn syncro ambulance met 21mm stabilisator was het verschil in bandenmaat/velgmaat enorm op het rijgedrag. 215/75R15 op 7Jx15 ET23 rijdt zeer goed. De 205/80R14 op origineel 6Jx14 ook maar banden stuk harder en daarmee meer gevoel van het wegdek. Op 208/80R16 op origineel 5,5Jx16 ET34 werd erg zwabberig in bochten en bij zijwind.
Componenten als vering, schokbrekers en stabilisator zal je goed moeten afstemmen als je het helemaal netjes wil hebben en dat kan onmogelijk voor in alle situaties. Zelfs met de beschikbare onderdelen is het al lastig om iets te vinden/samen te stellen dat aan je verwachting voldoet.
de 23mm is wel origineel geleverd maar op speciale voertuigen. Staat niet in de boeken zover ik weet. Dus de maat van originele geleverde zijn de 19mm op 2wd de 21mm op syncro, ambulances en optioneel 2wd en 23mm optioneel speciale voertuigen.
Die van brickwerks is dan niet origineel maar wel aftermarket.
Ik denk zelf dat je met een goede inrichting (laag zwaartegewicht dus) en iets breder spoor beter resultaat hebt dan met een zwaardere stabilisator. Vergeet niet dat hierdoor slecht wegdek ook beter doorkomt in je cabine. (
Bij mijn syncro ambulance met 21mm stabilisator was het verschil in bandenmaat/velgmaat enorm op het rijgedrag. 215/75R15 op 7Jx15 ET23 rijdt zeer goed. De 205/80R14 op origineel 6Jx14 ook maar banden stuk harder en daarmee meer gevoel van het wegdek. Op 208/80R16 op origineel 5,5Jx16 ET34 werd erg zwabberig in bochten en bij zijwind.
Componenten als vering, schokbrekers en stabilisator zal je goed moeten afstemmen als je het helemaal netjes wil hebben en dat kan onmogelijk voor in alle situaties. Zelfs met de beschikbare onderdelen is het al lastig om iets te vinden/samen te stellen dat aan je verwachting voldoet.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Vervangen schokdempers, rubbers en remmen
Nou dat zou ik maar niet doen De zorg is overbelast dus ongevallen vermijden. Juist bij code oranje heb ik geen last van de (rij of zij)wind, blijf ik lekker thuis.
Ik deel je mening over origineel niet, 23mm is origineel leverbaar geweest, echter zeer zeldzaam. In de OEM ook niet beschikbaar enkel door een enthousiaste firma nagemaakt. Misschien als VW-parts het opneemt in hun systeem dat we over enige mate van 'origineel' kunnen spreken. Dat de firma ze namaakt in 23mm is 'als het origineel' en gezien hun enthousiasme ga ik er wel van uit dat de kwaliteit hetzelfde of beter gaat zijn.
dus 23mm is 'origineel' leverbaar geweest maar de torsiestang van eibach is aftermarket.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Vervangen schokdempers, rubbers en remmen
Laatste woord voor Hylke. Kan niet zeggen dat hij geen humor heeft
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Vervangen schokdempers, rubbers en remmen
Ik denk dat Hylke er nog wel ff is en zijn laatste woord nog niet gezegd heeft.
Dat gezegd hebbende, de onderdeel boeken/lijsten/websites zijn niet zaligmakend. In je aangehaalde voorbeeld staat bv de maat van de rubber bussen aan het chassis en niet van de torsiebar zelf. Dat verschilt bij de bouwjaren nog al eens. Zo heb je ook 21mm op positie 5 met M384. En dan nog staat er 19mm bij de M136 en ik heb met mijn M136 toch echt 21mm. Verderop staat 21mm bij ambulance maar M136 is ook compleet ingerichte ziekenwagen...... Meten is weten. Er van uit gaan dat onder je bus wel/niet een onderdeel zit kan je echt niet van op aan op basis van algemeenheden. Dat moet je na 30 tot 40 jaar even goed onderzoeken.
Dat gezegd hebbende, de onderdeel boeken/lijsten/websites zijn niet zaligmakend. In je aangehaalde voorbeeld staat bv de maat van de rubber bussen aan het chassis en niet van de torsiebar zelf. Dat verschilt bij de bouwjaren nog al eens. Zo heb je ook 21mm op positie 5 met M384. En dan nog staat er 19mm bij de M136 en ik heb met mijn M136 toch echt 21mm. Verderop staat 21mm bij ambulance maar M136 is ook compleet ingerichte ziekenwagen...... Meten is weten. Er van uit gaan dat onder je bus wel/niet een onderdeel zit kan je echt niet van op aan op basis van algemeenheden. Dat moet je na 30 tot 40 jaar even goed onderzoeken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Vervangen schokdempers, rubbers en remmen
Ehhhh, even iets mee on topic weer . Loont het de moeite om de stabilisator te vervangen door een dikkere? Ik heb nu 19mm en heb wel eens gedacht aan vervangen door 21 of 23mm. Heeft iemand hier praktijk ervaring mee? Betreft in dit geval een lage bus.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- hadeve
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 04 apr 2011 20:52
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Vervangen schokdempers, rubbers en remmen
Genieten [[toast]]
We zijn ondertussen enigszins afgedwaald, tot en met afsluiten met je naam aan toe
Stabi lijkt dus wel invloed te hebben, maar er is geen bus ervaring, er is ook een 23mm geleverd blijkbaar, ik ga zoeken naar een 21mm variant, waar wat makkelijker rubbers ed voor te krijgen zijn, en hopelijk tegen een wat vriendelijkere prijs dan de Eibach versie.
Kreeg net bericht de bij Brickwerks de B12 set (B8 Bilstein, met iets verlaging Eibach) weer binnen is, website is er zelf lierisch over, wij van WC Eend, lijkt me wel wat, is ook iets vriendelijker geprijsd ten opzichte van de B6 versterkt met Eibach van TK:
B8 + Eibach Brickwerks: 564 * 1,14 = 642 euro
B6HD + Eibach TK: 577 + 329 = 906 euro
Echter is de verlaging bij de B8 dempers -40mm, en bij de B6HD -20 tot -30 mm. Ik ben niet opzoek naar een buikschuiver bus en heb eigenlijk geen gevoel of -40mm veel is of niet. Weet iemand wat de standaard verlaging is die VW zelf toepaste op sommige modellen?
Geloven we SJ Baxter, of toch Thomas Koch? Iemand ervaring met dit spul onder een T3?
We zijn ondertussen enigszins afgedwaald, tot en met afsluiten met je naam aan toe
Stabi lijkt dus wel invloed te hebben, maar er is geen bus ervaring, er is ook een 23mm geleverd blijkbaar, ik ga zoeken naar een 21mm variant, waar wat makkelijker rubbers ed voor te krijgen zijn, en hopelijk tegen een wat vriendelijkere prijs dan de Eibach versie.
Kreeg net bericht de bij Brickwerks de B12 set (B8 Bilstein, met iets verlaging Eibach) weer binnen is, website is er zelf lierisch over, wij van WC Eend, lijkt me wel wat, is ook iets vriendelijker geprijsd ten opzichte van de B6 versterkt met Eibach van TK:
B8 + Eibach Brickwerks: 564 * 1,14 = 642 euro
B6HD + Eibach TK: 577 + 329 = 906 euro
Echter is de verlaging bij de B8 dempers -40mm, en bij de B6HD -20 tot -30 mm. Ik ben niet opzoek naar een buikschuiver bus en heb eigenlijk geen gevoel of -40mm veel is of niet. Weet iemand wat de standaard verlaging is die VW zelf toepaste op sommige modellen?
Geloven we SJ Baxter, of toch Thomas Koch? Iemand ervaring met dit spul onder een T3?
Groeten,
Karel
T3 1.9 DF
Karel
T3 1.9 DF
Re: Vervangen schokdempers, rubbers en remmen
Iemand in Nederland dit al eens geprobeerd? https://www.bulliforum.com/viewtopic.php?t=70795
Bob
2.5 TDI 2008
2.5 TDI 2008
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Vervangen schokdempers, rubbers en remmen
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Vervangen schokdempers, rubbers en remmen
Nee, ik heb mij verkeken op positie 5 en 3. Sorry daarvoor. Maatvoering voor positie 5 en 3 is hetzelfde. En ik bedoel daarmee nog steeds hetzelfde.
Kijk eerst ff wat je onder de bus hebt zitten en ga niet blind af op de onderdeellijsten of DIY sleutel boeken. Het zijn hulpmiddelen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik