Upgraden 1.6 diesel naar 2.3 benzine
Upgraden 1.6 diesel naar 2.3 benzine
Hallo allemaal.
Na een tijdje meegelezen te hebben en wat hebben lopen snuffelen in de archieven had ik even een vraag waar ik niet echt duidelijk antwoord op kan vinden.
Ik rij nu een tijdje rond met onze 1.6 diesel, maar zit nu sterk over te denken om hier een 2.3 5 cilinder uit mijn oude cabrio te schroeven. Ik weet dat dit wel mogelijk is, maar mijn grootste vraagteken is welke versnellingsbak hier het beste bij kan.
Ik heb al iets gelezen om een versnellingsbak op zn kop te monteren, of kan ik beter een originele 5 bak monteren.
En wie weet een geschikte bak of heeft er toevallig 1 liggen.
Ik ga de zomer benutten om stap voor stap de ophanging en remmen te verbeteren en waar nodig upgraden aangezien er wat meer vermogen in komt lijkt mij ook wel fijn dat ik ook sneller kan stoppen en de stabiliteit op snelweg goed is. De winter word gebruikt om de motorswap te gaan realiseren. Om alle onderdelen al bij elkaar te sparen stel ik nu al deze vraag.
Ik ben niet van plan om er sneller mee te gaan rijden, maar dat vind ik juist het grote pluspunt van die 5 cilinders je kan hier met relatief weinig toeren heerlijk met verkeer mee oprijden. Heb met de cabrio heerlijk in de bergen kunnen toeren zonder dat je boven de 2000rpm uit komt.
In het half jaar dat ik met deze bus rijd is mijn liefde voor de t3 alleen maar toegenomen. Mijn grote droom was altijd een t1 doka maar de droom van een t3 doka was niet veel kleiner.... en als ik een keer een leuke tegen kom dan kan deze zo maar eens bij mij op de dam komen staan.
Groeten Arie
Na een tijdje meegelezen te hebben en wat hebben lopen snuffelen in de archieven had ik even een vraag waar ik niet echt duidelijk antwoord op kan vinden.
Ik rij nu een tijdje rond met onze 1.6 diesel, maar zit nu sterk over te denken om hier een 2.3 5 cilinder uit mijn oude cabrio te schroeven. Ik weet dat dit wel mogelijk is, maar mijn grootste vraagteken is welke versnellingsbak hier het beste bij kan.
Ik heb al iets gelezen om een versnellingsbak op zn kop te monteren, of kan ik beter een originele 5 bak monteren.
En wie weet een geschikte bak of heeft er toevallig 1 liggen.
Ik ga de zomer benutten om stap voor stap de ophanging en remmen te verbeteren en waar nodig upgraden aangezien er wat meer vermogen in komt lijkt mij ook wel fijn dat ik ook sneller kan stoppen en de stabiliteit op snelweg goed is. De winter word gebruikt om de motorswap te gaan realiseren. Om alle onderdelen al bij elkaar te sparen stel ik nu al deze vraag.
Ik ben niet van plan om er sneller mee te gaan rijden, maar dat vind ik juist het grote pluspunt van die 5 cilinders je kan hier met relatief weinig toeren heerlijk met verkeer mee oprijden. Heb met de cabrio heerlijk in de bergen kunnen toeren zonder dat je boven de 2000rpm uit komt.
In het half jaar dat ik met deze bus rijd is mijn liefde voor de t3 alleen maar toegenomen. Mijn grote droom was altijd een t1 doka maar de droom van een t3 doka was niet veel kleiner.... en als ik een keer een leuke tegen kom dan kan deze zo maar eens bij mij op de dam komen staan.
Groeten Arie
Laatst gewijzigd door Pieperdak op 21 apr 2020 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Upgraden 1.6 diesel
Dat is een mooie swap. Omdat je het blok al hebt, kunt je mooi opmeten of hij aan je eigen bak kan. Dat zou ik mooi doen. Kan later altijd nog anders. Qua motordeksel past dat?
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Upgraden 1.6 diesel naar 2.3 benzine
Ik ben bang dat ik spijt ga krijgen van de 4 bak. Dan zal de motor best veel toeren moeten maken bij snelheden boven de 80 km/h en dat is nou net een grote rede dat ik de 5 cilinder in de bus wil.
Groeten Arie
Groeten Arie
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: Upgraden 1.6 diesel
inderdaad mooie swap maar wel zonde van je cabrio kun je niet beter passat v5 doen daar is redelijk goed koop aan te komen
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
- 7rider
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
- Locatie: Enschede
Re: Upgraden 1.6 diesel
Een zelfde project staat bij mij ook nog op de agenda, maar zal nog wel even duren. Welke 5 cilinder heb je, welke motorcode?
En heb je een passend belhouse? Je gaat er volgens mij van uit dat een 5 bak automatisch een langere bak is dan een 4 bak. Dat is volgens mij niet zo. Vijfbak is eigenlijk een vierbak waar ze een kortere eerste versnelling in hebben gebouwd en niet een langere vijfde.
Je motordeksel moet trouwens omhoog, daar past de 5 cilinder niet onder
En heb je een passend belhouse? Je gaat er volgens mij van uit dat een 5 bak automatisch een langere bak is dan een 4 bak. Dat is volgens mij niet zo. Vijfbak is eigenlijk een vierbak waar ze een kortere eerste versnelling in hebben gebouwd en niet een langere vijfde.
Je motordeksel moet trouwens omhoog, daar past de 5 cilinder niet onder
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!
groet,
Herman
groet,
Herman
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Upgraden 1.6 diesel
Hier een 5 cilinder 2 liter TD in een doka gebouwd.
Dit in combinatie met een Audi bak ondersteboven.
Nog niet mee gereden, tijd tijd tijd
Dit in combinatie met een Audi bak ondersteboven.
Nog niet mee gereden, tijd tijd tijd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Upgraden 1.6 diesel
https://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdf
hier kun je zien dat niet alleen de AAP de 'langste' bak is.
Verschil in tandwielen zijn er praktisch niet, het verschil zit in het differentieel.
hier kun je zien dat niet alleen de AAP de 'langste' bak is.
Verschil in tandwielen zijn er praktisch niet, het verschil zit in het differentieel.
Bob
2.5 TDI 2008
2.5 TDI 2008
Re: Upgraden 1.6 diesel
Met dat 'grote' gat tussen 3 en 4 is prima te leven in de praktijk. Het was mij het geld en gehannes niet waard, ervan uitgaande dat de 5 cilinder geen dagelijkse snelwegkilometervreter wordt.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Upgraden 1.6 diesel
Maar dat rustig cruisen met 2000 toeren wordt nog wel een dingetje, ongeacht de bakcode.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Re: Upgraden 1.6 diesel
Ik rijd qua auto een 6 cilinder die ook best veel toeren maakt. 4000 bij 140 km/h. Dus of die 2000 toeren realistisch is met een bus van 1800 kg....
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Upgraden 1.6 diesel
Hallo.
Bedankt voor alle reacties.
Mijn bedoeling is niet zo zeer om 120 te gaan rijden, maar meer om lekker rustig die kruissnelheid van 90 te kunnen aanhouden met zo min mogelijk toeren.
Degene die wel eens een 5 cilinder 10v (NG) van audi heeft gereden weet hoeveel koppel (186nm) deze heeft waarvan de meeste al vanaf zeer laag toeren beschikbaar zijn. De cabrio heeft een eigengewicht van 1350kg als ik me niet vergis. En mijn t3 zal geen 500kg meer aangeven op de weegschaal. Dus ik ben niet bang dat de motor dit niet aan kan
Ik was er van op de hoogte dat de motordeksel iets hoger moet maar dat vind ik geen probleem.
Het omkeren van een audi bak had ik ook al eens gelezen. Maar ik weet niet of het met mijn bak ook kan. Dit ga ik nog even verder uitzoeken.
Voor degene die het zonde vinden van de cabrio. Deze heeft al een keer schade gehad welke nog nooit helemaal is gerepareerd (een vrouwtje zag mijn niet aankomen toen ze even snel dochterlief naar tennis moest brengen en ik reed 30 waar ik 50 mocht) en de kap is helemaal versleten, zeker nu na 3 jaar stil staan. Dus moet veel tijd en aandacht in gestoken worden voor deze weer de weg op kan. De motor daarin tegen kan nog prima mee ondanks zijn 280000 km ervaring.
De bellhouse heb ik nog niet eerst kijken welke bak ik er achter hang.
Groeten Arie
Bedankt voor alle reacties.
Mijn bedoeling is niet zo zeer om 120 te gaan rijden, maar meer om lekker rustig die kruissnelheid van 90 te kunnen aanhouden met zo min mogelijk toeren.
Degene die wel eens een 5 cilinder 10v (NG) van audi heeft gereden weet hoeveel koppel (186nm) deze heeft waarvan de meeste al vanaf zeer laag toeren beschikbaar zijn. De cabrio heeft een eigengewicht van 1350kg als ik me niet vergis. En mijn t3 zal geen 500kg meer aangeven op de weegschaal. Dus ik ben niet bang dat de motor dit niet aan kan
Ik was er van op de hoogte dat de motordeksel iets hoger moet maar dat vind ik geen probleem.
Het omkeren van een audi bak had ik ook al eens gelezen. Maar ik weet niet of het met mijn bak ook kan. Dit ga ik nog even verder uitzoeken.
Voor degene die het zonde vinden van de cabrio. Deze heeft al een keer schade gehad welke nog nooit helemaal is gerepareerd (een vrouwtje zag mijn niet aankomen toen ze even snel dochterlief naar tennis moest brengen en ik reed 30 waar ik 50 mocht) en de kap is helemaal versleten, zeker nu na 3 jaar stil staan. Dus moet veel tijd en aandacht in gestoken worden voor deze weer de weg op kan. De motor daarin tegen kan nog prima mee ondanks zijn 280000 km ervaring.
De bellhouse heb ik nog niet eerst kijken welke bak ik er achter hang.
Groeten Arie
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Upgraden 1.6 diesel naar 2.3 benzine
Als je met een bus versnellingsbak verder wilt dan zou ik voor een SA bellhouse kiezen.
Met een flipped Audi bak moet je er een pasplaat tussen maken.
Met een flipped Audi bak moet je er een pasplaat tussen maken.
- wouth
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
- Locatie: arnhem
Re: Upgraden 1.6 diesel
Ik heb ook wel eens nagedacht over een 5-bak, maar krijg de indruk dat als iemand met stukken staat, het bijna altijd 5-bakken zijn die de geest geven.hylkeanne schreef: ↑19 apr 2020 23:20 De 5-bakken zijn langer dan de 4-bakken die bij dezelfde motor horen. Alleen de lange 4-bak van een benzine komt overeen met een 5-bak van een turbo diesel. De langste 5-bak is van een 1.9 benzine met code DV/DW.
5 versnellingen rijdt veel fijner, het gat tussen 3 en 4 is anders juist vrij groot. Dat er slechts een kortere extra 1 is toegevoegd is niet waar.
Hylke
Of heb ik last van vooroordelen???
I am Wouth and I approve this message
Re: Upgraden 1.6 diesel naar 2.3 benzine
Knap asociaal om 50km/u te hard te gaan rijden. En dan ook nog met een auto van een ander. En het dan ook op een openbaar forum neerpennen. Die maximum snelheid is niet voor niks verlaagd hè. Ik dacht dat jij altijd zo duurzaam bezig was. Foei Hylke
Tinus
Tinus