Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door Roerdomp »

LG20 en de door Steven genoemde Blockpower gaan prima met een compressorkoelbox van Waeco (50 liter). Zal wel niet modern en goed zijn, maar het voldoet mij uitstekend. Dit jaar wel voor het eerst na 2 dagen op de dezelfde plek de accu leeg gehad. Dat is wel heel erg... maar gelukkig heb ik het ternauwernood overleefd. [[bye]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
7rider
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
Locatie: Enschede

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door 7rider »

De red top is volgens mij ontwikkeld als Start Accu en niet voor gebruik als huishoudaccu.
De prijzen die ik zo snel even zie voor een 20 ah li-ion Accu maken mij ook niet echt blij , rond de 350 euro
Voor 600 euro heb ik bij 50% ontladen ruim 100 ah beschikbaar.
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!

groet,
Herman
timeaa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:16

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door timeaa »

Een gebruikte accu van een Tesla kost iets meer dan 1000 euro en dan heb je een vermogen van 5 kilowatt tot je beschikking ook iets om over te denken als je perse veel capaciteit wil
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door Bob »

3000 x ontladen. Dan denk ik, hoe vaak ontlaad een accu bij recreatief gebruik?
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik ben nog steeds aan het overdenken hoe mijn gereedschap onderweg te laden. Dacht eerst aan zonnepanelen met bufferaccu van 150+Ah maar wat kosten betreft zou ik net zo goed een LifePo4 accu'generator' aanschaffen met een 100Ah erin. Prestatie hetzelfde als een 200+Ah AGM en alle electronica al aan boord voor 220V laden, DC-DC laden en MPT regelaar voor zonnepanelen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door Bob »

Gaat mij er om dat ik niet weet hoe vaak een accu ontlaadt. Denk dat mijn bus allang overleden is voordat de accu er mee ophoudt. Kun je dus net zo goed een goedkopere kopen
Bob

2.5 TDI 2008
timeaa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:16

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door timeaa »

Nou nee dan kan je ook net zo goed een gloeilamp kopen maar ik hoop dat je dat ook niet doet. Die accu kan je gewoon meenemen als je een andere bus neemt die pak je er zo uit. Gevalletje cognitieve dissonantie hier (fout gedrag goedpraten). Zelfs voor ieder dagje weg gebruik ik de accu zodra je stil staat en de motor uit zet heb je direct stroom tot je beschikking voor alles wat je maar wilt. Van koffie zetten tot de standkachel inschakelen
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door krisg »

Dat heb ik nu ook. En voldoende, het gaat om een T3 bus met een pompje, een opstart van een koelkast en een opstart van een standverwarming, niet om een powerplant...
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door Johannus »

hylkeanne schreef: 01 mei 2020 22:22
Zonder al te kritisch te willen overkomen, het type band dat je noemt is bedoeld voor personenauto's. Betekent niet dat ze niet onder een bus kunnen, maar ik heb liever een versterkte band met 8PR aanduiding. De laadindex is in principe oké, 2800 kilo in totaal. Maar af fabriek leverde VW 102/100R (volgens mijn originele boek).

De accu kost niet het vijfvoudige. Als je 200 oké vindt, waarom dan geen 58 euro extra uitgeven? Hier staat 159mm hoog en dat past bij mij.

Hylke
Banden: Ik had keiharde C banden op de bus. Ik wilde iets meer comfort, iets meer grip en veiligheud en iets minder bestelbus gedrag. Hoe hoger de loadindex hoe stugger en vaak ook slijtvaster. Daarom pak ik specifiek dus personenauto banden. Die bestaan tegenwoordig gewoon in deze maten. Met voldoende loadindex (93 is voldoende voor de aslast van een 2WD T3). Iets met minerale olie VS volsyntetische olie ;-)

Acupressuur: jouw link stuurt mij naar een 100Ah accu van rond de 1000 euro. Dat is nogal wat. Als het voor 250 euro kàn,.. Ik kom met een vraag hier en laat volgens mij duidelijk weten dat ik van capaciteiten géén idee heb. Of wat óók. Dus ik ga ervanuit dat je bedoeld dat die van 100Ah geschikt is voor in m'n bus voor koelkastje kraan lampjes standkachel en radio. Op Google kom ik veelal accu's tegen voor caravans met movers. Die heb ik natuurlijk niet. Een mover op elektriciteit. Die van mij draait op diesel. M'n standkachel ook trouwens. Maar de ventilator in de standverwarming draait wel op stroom.

Misschien moest ik eens verder zoeken naar vermogens enzo.

Wat ik niet wil, is na gebruik van wat lampjes de volgende dag of na het weekend niet meer kunnen starten. Lauw bier is óók niet lekker maar al minder een probleem. Met één lampje van de binnenverlichting aan in een personrnauto loopt soms de accu overnacht al leeg,. Hoe moet de accu in een camper dan lampjes radio en koelkast opvangen?
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door insomnia »

Een topic over accu's kan altijd leerzaam zijn... Leuk!

ik heb op einde van de restauratie (en zakgeld :roll: ) een gratis "afgeschreven" startaccu van mijn automonteurbedrijfbuurman gekregen. De eigenaar van de auto waar hij in zat had keer lichten aan laten staan en had nu gaan vertrouwen meer in de accu...

Tsja.. daar zit ik nu dan, al 4 jaar met een afgeschreven startaccu van 45ah waar eigenlijk wel een keer vervanging voor moet komen maar die het nog perfect naar mijn wens doet... wat moet ik nou toch...

En waarom ik dit schrijf? Pffff een beetje omdat een leuk topic weer snel weer niet te harden was
Theo Postma schreef: 01 mei 2020 19:07 Ik vermoed dat er weer een topic naar de knoppen is?

Theo
Maarrrrrr gelukkig weer on track

En of ik een nieuwe accu ga kopen? Nou ja, aan ene kant eigenlijk wel, maar ja, als hij doet wat hij moet doen? Ik heb nog nooit zonder stroom gezeten al moet ik daar wel eerlijk tegenover zetten dat afgelopen jaar ik de bus op elke camping op 220v heb gezet en de beide accu's direct weer werder gevoed en op volle sterkte gehouden.

Mijn MENING: kijk naar je verbruik en ook hoe je kampeert, sta je niet of weinig aan de paar? Zorg voor een ruime capaciteit accu. Een accu die tegen leegstand kan heeft natuurlijk een grote pré

Zet dat ook af tegen de manier van laden (type lader) en beschikbare budget.

En maak dan een keuze.. :)

En als je hebt gekozen, laat graag weten wat het is geworden en wat je ervaringen zijn, wie weet laat iedereen je dan wel in je waarde over je keuze [[bye]]
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik denk dat je nu in theorie veel hebt bijgeleerd, maar zoals Ralph, een aantal anderen en ik proberen aan te geven, is dat het originele Westfaliasysteem met een kleine deepcycle of semitractie loodzuuraccu prima voldoet, en dat zelfs een gewone, niet daarvoor ontworpen startaccu prima voldoet, mits je koelkast er niet op hoeft te werken. Ik ben naar de kleine semitractie gegaan toen ik een compressorkoelbox kreeg ipv de Electrolux 184EGI. Deze kost weinig i.t.t. Li-ion, past onder de stoel, en is bijna volledig recyclebaar i.t.t. de moderne Li-ions. Zeer cognitief dissonant heb ik begrepen, hoewel ik daar ooit een andere definitie van had geleerd, maar ja... de ontwikkeling van de mens zullen we maar zeggen. Veel succes met een goede keuze, maar vergeet vooral niet om zelf ook ee beetje na te denken en je eigen overwegingen te maken. [[thumbup]] Oja, mijn lampjes zitten nog origineel op de startaccu en dat is nog nooit een probleem geweest.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door RVB »

Wat een hot topic dit. Ik werd wel getriggerd om even te reageren. Jaap vroeg zich wat af en ik ben er niet achter of zijn vraag is beantwoord. Vandaar dat ik maar even direct reageer op zijn vraag en misschien wel dubbel antwoord. En voor de goede orde. Ik betrek in mijn verhaal niet de laatste generatie energieopslagbronnen. Ik kom jaarlijks 10tallen t3 rijders tegen. En omdat ik van 0% een succesverhaal hoorde over het gebruik van iets als lithiumaccus betrek ik dat er niet bij.
Nu wil ik weer een accu plaatsen. En wel meteen veilig en goed
- Welke afmetingen moet de accu hebben?
- Een huishoud accu is iets anders dan een startaccu
- Hoe zet je die accu (origineel?) vast? 
- Ik lees hier en daar iets over accu deksels? Ik heb geen deksels of kappek of wat dan ook kunnen vinden. Gewoon een vierkant bak waar de stoel op staat. 

Heeft iemand dus:
- De juiste afmetingen voor een huishoud accu ( voor 12v koelkast, lampjes, en stroom voor de diesel gestookte standverwarming ) 
- Misschien heeft iemand wel een pracht link naar een pracht product?
- Hoe zet je zo'n accu vast? (wat is origineel? ) 
- Hoe ziet zo'n accu deksel eruit, en hoe kom ik daaraan?
Afmetingen weet ik niet uit mijn hoofd. Maar het is vaak de hoogte die een probleem is. De hoogte wordt beperkt door een klepje, dus het us de vraag of je dat klepje wil, en of je bijvoorbeeld een draaiplateau hebt. Veel campers hebben dat.

Een startaccu is gemaakt om snel heel veel energie te leveren. En om dan weer snel opgeladen te worden. Een huishoudaccu is goed om geleidelijk stroom te leveren. Grofweg kan je zeggen dat startaccus slecht tegen langzame ontlading kunnen en slecht niet volledig geladen kunnen zijn. En een huishoudaccu kan niet kortstondig veel energie genereren. Als een accu ergens slecht in is en wel wotdt gedwongen dat te doen, dan wil dat zeggen dat hij vroegtijdig kapot gaat. De indeling startaccu en huishoudaccu heeft te maken met de functionaliteit, niet met de technische opbouw van een accu. Sommige accu kunnen beide functies aan. Die accus zijn doorgaans wat duurder.

Ik zet mijn huishoudaccu vast met een klem met bout er dooor die de onderste rand van de accu klem zet. Zo zit ook mijn startaccu vast btw. Het beperkt wel de keuzevrijheid in accus als je alleen wilt varen op die manier van vastzetten. Probleem is dat het formaat van de bak erg beperkt is. Of je kunt ook zeggen dat de modellen huishoudaccu veelal afwijken van het formaat startaccu... daarvoor is de bak primair ontworpen. De benzine modellen hebben namelijk onder de voorstoel hun startaccu zitten.

Maar voordat je een accu aanschaft is het belangrijk om te weten wat je er nu mee wil. Lampjes, je dieselkachel laten draaien en je tablet opladen kan al snel goed gaan. Maar je doet er goed aan om eens te berekenen wat je verbruikt. En ook is het handig om te bepalen hoe je stroombeleid is; zo is het echt handig om al je oplaadbare spullen tijdrns het rijden op te laden. Accus verouderen namelijk door ze te gebruiken en ze houden er doorgaans niet van flink ontladen te worden.

Maar ... een koelkast op 12v is een gebruiker die je heel kritisch moet benaderen. Ik durf de bewering wel aan dat geen enkele absorbtie koelkast mbv een accu kan worden voorzien van stroom. En ik durf ook te beweren dat een kleine accu die in de bak past zich flink moet inspannen om een hele dure efficiente compressorkoelkast te voorzien van stroom. O.a. t4 wordt geleverd met een 140ah accu(a-merk) om die efficiente koelbox ze hebben te voeden. Die kunnen max 4 dagen staan.

De meeste t3 rijders die ik ken hebben een koelkast op gas of ze staan vrijwel overal aan de stroom. Tijdens het rijden kan 12v overigens wel weer, masr daarvoor wordt niet energie uit de accu onttrokken.


Succes.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door Bob »

timeaa schreef: 02 mei 2020 00:20 Die accu kan je gewoon meenemen als je een andere bus neemt die pak je er zo uit. Gevalletje cognitieve dissonantie hier (fout gedrag goedpraten).
En dan zadel je de volgende eigenaar gewoon op met een lekker goedkope loodaccu als vervanger? [[head]] Over goed gedrag gesproken.
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door Kire »

hylkeanne schreef: 02 mei 2020 13:25Na 5 jaar een nieuwe wordt als slecht beoordeeld terwijl dit voor loodzuur normaal is. Het wordt een dure accu genoemd en dat is het inderdaad.
Och, ik heb geen slechte ervaringen met lood accu's (ook niet met LiFePo4 accu's overigens). Je moet loodaccu's wel af en toe laden (2 x per jaar met een goede acculader).
In 2010 heb ik in mijn bus een nieuwe accu geplaatst van ik meen zo'n € 75,-. Er moest een bepaald formaat onder de bijrijdersstoel, dus het is deze geworden:
IMG_1957.jpeg
Deze accu (68 Ah) is niet 'op' en heeft vorige week nog een Toyota Yaris gestart. Ik heb 11 jaar geleden zo'n zelfde accu in een minishovel (3 cil. diesel) geplaatst en die accu doet het nog steeds. De accu wordt als startaccu gebruikt (zo ook de accu in de bus).
Vorig jaar heb ik deze accu in de bus vervangen voor een zelfde model accu: Profparts accu 57113 van 71 Ah. Prijs € 67,76.
In mijn Land Rover Td5 staat een YellowTop (tractie accu) van 75 Ah, omdat ik geen slechte ervaringen had met de RedTop (55 Ah) start accu's (ik heb een 10 jaar oude RedTop als hulpstartaccu achterin mijn LR 300 Tdi staan.
Als het laadsysteem in orde is kan een accu lang mee, ook al is een wisselstroom dynamo niet het ideale laadapparaat (en zeker niet voor een LiFePo4 accu vanwege de niet stabiele spanning) een loodaccu heeft hier niet veel problemen mee.
Voor de Td5 Land Rover heb ik een Nanocom (uitlezen ecu) en dan kan ik ook realtime de accuspanning aflezen (tijdens het rijden). Terwijl het extra ingebouwde Voltmetertje een mooi stabiel voltage geeft, wisselt in werkelijkheid het voltage nogal (dit met een bijna nieuwe dynamo).
Een kennis heeft een LiFePo4 accu als startaccu gebruikt in zijn Land Rover en dat heeft nog geen jaar goed gefunctioneerd, toen kwamen de (start)problemen, dus nu ligt er weer een normale lompe loodaccu in van 110 Ah. De LiFePo4 accu gaat naar zijn broer en wordt als huishoudaccu in zijn camper geplaatst, daar is ie wel geschikt voor (hopelijk heeft ie niet te veel geleden in de Land Rover).

In een elektrische fiets waar drie 12V 9Ah (lood)accu's in lagen (€ 25,- /stuk) heb ik zelf samengestelde LiFePo4 accu's geplaatst van 13 Ah (totaal € 180,- <Ali>). Dat gaat uitstekend, veel groter bereik, minstens 45 km fietsen, waarbij het voorheen amper 25-30 km was. Maar zo'n fiets trekt regelmatig stroom en de accu's worden ook regelmatig met niet al te veel ampères via het lichtnet opgeladen.

Groet,

Erik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Kire op 02 mei 2020 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door Kire »

Gemeten (met koude motoren) hoeveel ampère een startmotor gebruikt tijdens starten, je moet wel goed opletten hoever de meter uit slaat in het begin van het starten (dan trekt die het meest). Maar geen van de geteste motoren kwam boven de 250 A uit (bij temperaturen net boven het vriespunt), ik heb alleen diesels getest. Opvallend was dat de ouderwetse startmotoren minder ampères trokken dan de moderne startmotoren met eindvertraging. Dat had ik anders verwacht.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
7rider
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
Locatie: Enschede

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door 7rider »

Mijn keus voor de optima yellow top is alweer drie jaar geleden. Daarbij heeft de publicatie van deze test een belangrijke rol gespeeld.
http://caravanaccushop.nl/docs/movertes ... emobil.pdf

De yellow top van optima van 75 Ah kwam als winnaar uit de bus in een vergelijking met concurrenten die allemaal rond de 100 ah aan boord hadden. Dat de capaciteit die de fabrikant opgeeft niet alles zegt blijkt dan ook duidelijk. Ook blijkt uit de test dat de optima aanmerkelijk meer laadcycli aan kan Dan door de fabrikant wordt opgegeven. Daarbij is t laadvermogen via de dynamo erg goed. Destijds waren de Li- ion voor zover ik me kan herinneren behoorlijk kostbaar. Hoe dan ook ik heb na drie jaar geen spijt van mijn keus. Maar ieder heeft zijn eigen prioriteiten en voorkeuren
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!

groet,
Herman
Plaats reactie