De Bastaard Bus
De Bastaard Bus
Na een jaar in het bezit te zijn van mijn T3 kwamen er tijdens de kampeer tripjes een aantal aandachtspunten naar boven, een paar missende plastic delen etc. Tijdens de winterslaap van de bus was het tijd om een plan te maken en onderdelen te verzamelen.
Choke hendel, aanjager knoppen en zekeringen cover waren snel gevonden en vervangen. Een grotere uitdaging was de relais deksel uit de motor ruimte, maar ook die is uit eindelijk gevonden!
In oktober tijdens een vrij stormachtig weekend op de camping bleek dat er ook een aantal lekkage plekken waren rondom het dak. Deze zou dus opnieuw gekit moeten worden. Dit was in april ook prioriteit één samen met het uitvoeren van een grote beurt & het inbouwen van een nul schakelaar.
Stap 1 Het demonteren van luifel, fietsendrager en ladder. Daarbij was bij het demonteren van het luifel al te zien dat daar het een en ander had doorgelekt. Stap 2 Het verwijderen van de oude kit en het opschuren van de gootjes. Dit werk had ik een beetje onderschat en was ik twee complete dagen mee bezig. Maar ja, goed voorbereiden is 50% van het werk. Stap 3 De roest aanpakken (daar waar nodig). Dit heb ik gedaan met Rustyco wat boven verwachting werkte! Stap 4 Het kale metaal beschermen, dit heb ik gedaan met Hammerite Anti roest. Stap 5 Het opnieuw kitten van de dakrand, dit heb ik gedaan met SikaFlex 552-AT. Kitten is toch wel een vak apart, ik ben blij dat ik er weer een aantal jaar vanaf ben & mag niet klagen over het optische resultaat! (Nu nog een flinke bui afwachten en hopen dat alles droog blijft!)
De stalling waar ik mijn bus onderbreng heeft sinds dit jaar “verplicht” een nul schakelaar in te bouwen voor de motor accu. (HH accu moet sowieso los en stalde ik thuis met het oog op behoud van de accu. Dit heb ik gedaan achter het wel bekende inspectie luikje. Het resultaat ben ik erg tevreden mee!
Dit was het dan voor een eerste update, de volgende zal spoedig volgen omtrent de APK werkzaamheden van afgelopen week.
Groet, Martijn
Choke hendel, aanjager knoppen en zekeringen cover waren snel gevonden en vervangen. Een grotere uitdaging was de relais deksel uit de motor ruimte, maar ook die is uit eindelijk gevonden!
In oktober tijdens een vrij stormachtig weekend op de camping bleek dat er ook een aantal lekkage plekken waren rondom het dak. Deze zou dus opnieuw gekit moeten worden. Dit was in april ook prioriteit één samen met het uitvoeren van een grote beurt & het inbouwen van een nul schakelaar.
Stap 1 Het demonteren van luifel, fietsendrager en ladder. Daarbij was bij het demonteren van het luifel al te zien dat daar het een en ander had doorgelekt. Stap 2 Het verwijderen van de oude kit en het opschuren van de gootjes. Dit werk had ik een beetje onderschat en was ik twee complete dagen mee bezig. Maar ja, goed voorbereiden is 50% van het werk. Stap 3 De roest aanpakken (daar waar nodig). Dit heb ik gedaan met Rustyco wat boven verwachting werkte! Stap 4 Het kale metaal beschermen, dit heb ik gedaan met Hammerite Anti roest. Stap 5 Het opnieuw kitten van de dakrand, dit heb ik gedaan met SikaFlex 552-AT. Kitten is toch wel een vak apart, ik ben blij dat ik er weer een aantal jaar vanaf ben & mag niet klagen over het optische resultaat! (Nu nog een flinke bui afwachten en hopen dat alles droog blijft!)
De stalling waar ik mijn bus onderbreng heeft sinds dit jaar “verplicht” een nul schakelaar in te bouwen voor de motor accu. (HH accu moet sowieso los en stalde ik thuis met het oog op behoud van de accu. Dit heb ik gedaan achter het wel bekende inspectie luikje. Het resultaat ben ik erg tevreden mee!
Dit was het dan voor een eerste update, de volgende zal spoedig volgen omtrent de APK werkzaamheden van afgelopen week.
Groet, Martijn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Martijn
1986 Volkswagen T3 Joker 1.6 TD
1986 Volkswagen T3 Joker 1.6 TD
Re: De Bastaard Bus
Ha Steven,
Op het moment is het alleen ontroest, in de verf gezet en gekit. Ik heb de doorgerotte plek (zitten er 3 van rondom het dak) op dit moment dus alleen geconserveerd en niet gerepareerd. Het plan is voor de 40e verjaardag de bus opnieuw te laten spuiten. Dan zal dus ook het dak eraf gaan en alle plekken aangepakt worden. (Op deze manier heb ik ook tijd om geld voor deze ingreep te sparen)
Groet, Martijn
Op het moment is het alleen ontroest, in de verf gezet en gekit. Ik heb de doorgerotte plek (zitten er 3 van rondom het dak) op dit moment dus alleen geconserveerd en niet gerepareerd. Het plan is voor de 40e verjaardag de bus opnieuw te laten spuiten. Dan zal dus ook het dak eraf gaan en alle plekken aangepakt worden. (Op deze manier heb ik ook tijd om geld voor deze ingreep te sparen)
Groet, Martijn
Groet, Martijn
1986 Volkswagen T3 Joker 1.6 TD
1986 Volkswagen T3 Joker 1.6 TD
Re: De Bastaard Bus
Nog een kleine bezigheid van afgelopen winter.
Van de winter was het tijd voor onderdelen zoeken & gordijnen naaien.
Qua gordijnen moest er iets “authentieks” inkomen. Uiteindelijke een mooi stofje gevonden en het resultaat mag er zijn al zeg ik zelf!
Per toeval een originele krik tegen gekomen op marktplaats!
Netjes schoon gemaakt & in het vet gezet, klaar voor gebruik.
Groet, Martijn
Van de winter was het tijd voor onderdelen zoeken & gordijnen naaien.
Qua gordijnen moest er iets “authentieks” inkomen. Uiteindelijke een mooi stofje gevonden en het resultaat mag er zijn al zeg ik zelf!
Per toeval een originele krik tegen gekomen op marktplaats!
Netjes schoon gemaakt & in het vet gezet, klaar voor gebruik.
Groet, Martijn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Martijn
1986 Volkswagen T3 Joker 1.6 TD
1986 Volkswagen T3 Joker 1.6 TD
- Ewout
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1573
- Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
- Locatie: Utrecht
Re: De Bastaard Bus
Mooi van lelijkheid, die retrogordijnen!
Groet, Ewout
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Re: De Bastaard Bus
Welkom!
Die krik noemen ze soms de “suicide jack”. Leuk om origineel te hebben , maar veiligheid is dan weer een ander aspect. Normaal gezien zit er ook de bredere voet bij, maar die ontbreekt vaak. Ik zou er een bredere voet aanmaken maar dan vern*uk je de originaliteit natuurlijk
Edit: aardig idee/plek voor de nul switch!
Die krik noemen ze soms de “suicide jack”. Leuk om origineel te hebben , maar veiligheid is dan weer een ander aspect. Normaal gezien zit er ook de bredere voet bij, maar die ontbreekt vaak. Ik zou er een bredere voet aanmaken maar dan vern*uk je de originaliteit natuurlijk
Edit: aardig idee/plek voor de nul switch!
groet,
Geert
1986 Volkswagen T3 1.9TD (camper project)
Geert
1986 Volkswagen T3 1.9TD (camper project)
Re: De Bastaard Bus
Toch vind ik de krik heel makkelijk in gebruik! En lekker handzaam. Ik gebruik hem liever dan mn garagekrik.
gr, Cas
Re: De Bastaard Bus
Die krik is super. De kriksteunen soms niet...
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: De Bastaard Bus
Haha! De kriksteunen zijn toch wel een bekend euvel. Daar heb ik ook op één punt las sporen gevonden toen hij op de brug stond.
Het is inderdaad een handig en compact ding voor spoed reparaties, maar dat is een krik altijd mits je geen pot of garage krik bij je hebt.
Het is inderdaad een handig en compact ding voor spoed reparaties, maar dat is een krik altijd mits je geen pot of garage krik bij je hebt.
Groet, Martijn
1986 Volkswagen T3 Joker 1.6 TD
1986 Volkswagen T3 Joker 1.6 TD
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: De Bastaard Bus
Ik heb er ook altijd een potkrik inliggen.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
- insomnia
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2988
- Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
- Locatie: Dordrecht, Nederland
Re: De Bastaard Bus
Welkom..
Ik heb die krik alleen maar gebruikt om de bus level op zijn campingplek te zetten
Ik heb die krik alleen maar gebruikt om de bus level op zijn campingplek te zetten
Groet,
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Re: De Bastaard Bus
How about last week?
Afgelopen week had ik ‘s maandags afgesproken bij een garage waar ik altijd het onderhoud van mijn auto’s doe en waar ik zelf de werkzaamheden kan uitvoeren. De Eigenaar wie ik al ken vanaf mijn geboorte heeft zelf twee Caravelle busjes 2.1 WBX en heeft een hele lijst aan T3’s gehad, een echte liefhebber dus.
Het plan zou zijn het vervangen van de distributieriem (omdat ik niet exact weer wanneer dit gebeurt is) en APK. Ik ging er met de verwachting heen dat de APK niet veel zou voor gaan stellen. Helaas kwam ik toch thuis van een koude kermis. De grotere ingrepen die gedaan zouden moeten worden waren:
- Veerschotels achter
- Banden
- Remcilinder RA
- Versnellingsbak steun
- Achteras hoezen rechts
Maandag dus gelijk een rits aan onderdelen besteld om woensdag de werkzaamheden op te kunnen pakken op de brug.
Het probleem van de veerschotels is vrij bekend, maar nooit opgevallen. Het zou mij ook verbazen als dat gevonden is bij de vorige keuring. Beide kanten waren aangetast door roest en moesten vervangen worden.
De schotels er afgebikt met een beitel: Met de slijptol de arm schoongemaakt: De schotels zijn gekocht bij Boelm en ik moet zeggen dat ik enorm te spreken ben over de dikte en kwaliteit van de schotels. Ik heb ze doorboord op de aangegeven punten om vast te lassen. Schotel op de arm gelast: En met tectyl afgewerkt. Het plan is van de zomer om alle armen te behandelen met tectyl gezien deze er nu nog goed uit zien.
Afgelopen week had ik ‘s maandags afgesproken bij een garage waar ik altijd het onderhoud van mijn auto’s doe en waar ik zelf de werkzaamheden kan uitvoeren. De Eigenaar wie ik al ken vanaf mijn geboorte heeft zelf twee Caravelle busjes 2.1 WBX en heeft een hele lijst aan T3’s gehad, een echte liefhebber dus.
Het plan zou zijn het vervangen van de distributieriem (omdat ik niet exact weer wanneer dit gebeurt is) en APK. Ik ging er met de verwachting heen dat de APK niet veel zou voor gaan stellen. Helaas kwam ik toch thuis van een koude kermis. De grotere ingrepen die gedaan zouden moeten worden waren:
- Veerschotels achter
- Banden
- Remcilinder RA
- Versnellingsbak steun
- Achteras hoezen rechts
Maandag dus gelijk een rits aan onderdelen besteld om woensdag de werkzaamheden op te kunnen pakken op de brug.
Het probleem van de veerschotels is vrij bekend, maar nooit opgevallen. Het zou mij ook verbazen als dat gevonden is bij de vorige keuring. Beide kanten waren aangetast door roest en moesten vervangen worden.
De schotels er afgebikt met een beitel: Met de slijptol de arm schoongemaakt: De schotels zijn gekocht bij Boelm en ik moet zeggen dat ik enorm te spreken ben over de dikte en kwaliteit van de schotels. Ik heb ze doorboord op de aangegeven punten om vast te lassen. Schotel op de arm gelast: En met tectyl afgewerkt. Het plan is van de zomer om alle armen te behandelen met tectyl gezien deze er nu nog goed uit zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Martijn
1986 Volkswagen T3 Joker 1.6 TD
1986 Volkswagen T3 Joker 1.6 TD
Re: De Bastaard Bus
De volgende klus was het vervangen van de achteras hoezen, daar kon je nu mooi bij gezien alles toch open lag. Dit is echt een klusje voor een goede slag moersleutel en ik had ook niet geweten hoe ik het anders had moeten doen. Het was goed kijken omdat er inbus en veeltand door elkaar waren gebruikt. Ik heb de dop er met een plastic hamer goed in getikt voor ik de slag moersleutel erop heb gezet. Uiteraard ging dit bij 9 van de 10 goed en moest bij de laatste toch de grip tang eraan te pas komen.
Gezien ik nu toch de achteras los had, heb ik gelijk maar beide kanten gedaan.
Verder was de versnellingsbak steun compleet door, en is uitgevuld met moeren. Dit lijkt me niet een heel propere oplossing en hier moet ik nog iets op verzinnen. Ik heb geen idee nog hoe dit origineel zit. (Wellicht iemand een idee??)
Voor: Na: Verder zijn er 4 nieuwe banden op gegaan, twee waren er versleten en één was er APK advies punt, dus wat doe je dan? Exact, gewoon 4 nieuwe sloffen eronder. Als laatste punt kwam de remcilinder rechts niet meer mooi terug, deze is dus ook vervangen en vervolgens getest op de rem bank.
Met opgeheven hoofd kon ik dus op weg naar huis om aankomende week fijn op vakantie te gaan! Na aankomst deed ik de schuifdeur open en daar stond ik plots met de schuifdeur in m’n handen en een nieuwe kras op de zijkant. Wat er gebeurde is dat het lager door was gesleten. Met behulp van de foto reportage van Leo Menge het lager vervangen (Bedankt Floris voor alle informatie op Beakerbus.nl).
Nou zal er gedacht worden, maar je zou toch je distributieriem gaan doen? Klopt, maar daar is nog niks van gekomen. Dat zal van de zomer gebeuren, na een klein kampeertripje in Nederland (gezien de hele corona situatie).
Gezien ik nu toch de achteras los had, heb ik gelijk maar beide kanten gedaan.
Verder was de versnellingsbak steun compleet door, en is uitgevuld met moeren. Dit lijkt me niet een heel propere oplossing en hier moet ik nog iets op verzinnen. Ik heb geen idee nog hoe dit origineel zit. (Wellicht iemand een idee??)
Voor: Na: Verder zijn er 4 nieuwe banden op gegaan, twee waren er versleten en één was er APK advies punt, dus wat doe je dan? Exact, gewoon 4 nieuwe sloffen eronder. Als laatste punt kwam de remcilinder rechts niet meer mooi terug, deze is dus ook vervangen en vervolgens getest op de rem bank.
Met opgeheven hoofd kon ik dus op weg naar huis om aankomende week fijn op vakantie te gaan! Na aankomst deed ik de schuifdeur open en daar stond ik plots met de schuifdeur in m’n handen en een nieuwe kras op de zijkant. Wat er gebeurde is dat het lager door was gesleten. Met behulp van de foto reportage van Leo Menge het lager vervangen (Bedankt Floris voor alle informatie op Beakerbus.nl).
Nou zal er gedacht worden, maar je zou toch je distributieriem gaan doen? Klopt, maar daar is nog niks van gekomen. Dat zal van de zomer gebeuren, na een klein kampeertripje in Nederland (gezien de hele corona situatie).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Martijn
1986 Volkswagen T3 Joker 1.6 TD
1986 Volkswagen T3 Joker 1.6 TD
Re: De Bastaard Bus
Ha Steven,Steven V schreef: ↑19 mei 2020 10:08 Mooie verhalen Martijn. Die distributieriem komt zo te lezen wel goed.
Recent topic over de versnellingsbaksteun: viewtopic.php?f=15&t=30461
Ik denk dat je daar je antwoorden wel vindt.
De versnellingsbak steun zelf is het probleem niet, de steun is gevuld met moeren zoals aangegeven in rood op de volgende foto: Het lijkt of mijn versnellingsbak korter is dan op de exploded view waar de steun wel direct op de bak zit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Martijn
1986 Volkswagen T3 Joker 1.6 TD
1986 Volkswagen T3 Joker 1.6 TD
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
- Locatie: Texel
Re: De Bastaard Bus
De versnellingsbak is vervangen door het oude type , en dan moet de steun iets verlengt worden , en dat hebben ze op deze manier gedaan , ik verleng de steun altijd door 2 stripjes er op te lassen waar dan de bout van het rubber weer door gaat
Rene
Rene
Laatst gewijzigd door René Vis op 20 mei 2020 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
- Locatie: Texel
Re: De Bastaard Bus
Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.