
Ai, roest...
- Ewout
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1515
- Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
- Locatie: Utrecht
Re: Ai, roest...
Als je alle gaten dichtmaakt en de balken vervolgens met water vult, kan er ook geen water meer bij... 

Groet, Ewout
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Rode Volvo 245 estate 1992
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Rode Volvo 245 estate 1992
Rode Peugeot 205 CTI 1991
- Kire
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Ai, roest...
Dan kun je er beter olie in doen i.p.v. water.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
- insomnia
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2983
- Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
- Locatie: Dordrecht, Nederland
Re: Ai, roest...
Groet,
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
- Ewout
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1515
- Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
- Locatie: Utrecht
Re: Ai, roest...

Groet, Ewout
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Rode Volvo 245 estate 1992
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Rode Volvo 245 estate 1992
Rode Peugeot 205 CTI 1991
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 698
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Ai, roest...
Ik wilde alleen maar de kou uit de lucht halen, of de boel preventief te koelen, maar net hoe je het bekijkt.
Neemt niet weg dat ik beide standpunten serieus neem. Ik heb er ook over nagedacht hoe met de holle ruimtes om te gaan.
Het blijft een dilemma; gat open houden zodat vocht er altijd uit kan of gat dicht zodat er geen grote hoeveelheid water in kan komen.
Ik neig iets meer naar de boel dichthouden zoals de bus van de fabriek komt. En af en toe luchten. In de constructiebalken zie je inderdaad wel gaten zitten. Dat zou er voor pleiten om ook in de kokerbalk gaten te laten zitten. Het kan een lange discussie worden...feit blijft dat de bus roest
.
Groeten,
Arjan
Neemt niet weg dat ik beide standpunten serieus neem. Ik heb er ook over nagedacht hoe met de holle ruimtes om te gaan.
Het blijft een dilemma; gat open houden zodat vocht er altijd uit kan of gat dicht zodat er geen grote hoeveelheid water in kan komen.
Ik neig iets meer naar de boel dichthouden zoals de bus van de fabriek komt. En af en toe luchten. In de constructiebalken zie je inderdaad wel gaten zitten. Dat zou er voor pleiten om ook in de kokerbalk gaten te laten zitten. Het kan een lange discussie worden...feit blijft dat de bus roest

Groeten,
Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: Ai, roest...
Niet meer als je alle droge(!) holle ruimtes flink vol met cavitatiewax spuit.



Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14866
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Ai, roest...
Ja dat zit er bij mij ook in gespoten, dat was volgens mijn broer goed spul.
En hij kan het weten, is er voor naar school geweest
Theo
En hij kan het weten, is er voor naar school geweest

Theo
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 698
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Ai, roest...
Ok, weer iets voor op het verlanglijstje...
Groeten, Arjan
Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 698
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Ai, roest...
Dag busgenoten,
Tussen de dagelijkse bezigheden door heb ik wat aan de bus kunnen doen.
Soms denk je dan wel eens dat het bezitten van een T3 een sadomasochistische bezigheid is.
Ik had het plan om dit paneel er even tussen te lijmen... Maar wat je tegen beter weten hoopt om niet tegen te komen, ontdek je natuurlijk wel wanneer je wat plaatwerk verwijdert.
Onderkant b-stijl was wat verrot, heb ik weggeslepen. Beter laten lassen denk ik?
Dan blijkt stuk dat aan de b-stijl vast zit ter ondersteuning van wielkastrand ook rot te zijn. Achter de carrosseriekit. Ik heb een roterende straler besteld om de kit te verwijderen. Kan iemand mij vertellen of dat “driehoekje” dat doorgerot is b-stijl zelf is of niet officieel deel uitmakend van de b-stijl? Het vormt een geheel met het smalle paneel aan de buitenkant van de b-stijl (het is dus in feite deel van het smalle paneel). Dit is denk ik wel te verhelpen met carrosserielijm.
Maar ik ben bang dat ik de wielkastrand ook moet vervangen.
En dat ik het smalle paneel op de b-stijl tot bovenkant wielkastrand moet vervangen.
Het nieuwe stuk paneel dat ik kocht is dan nutteloos. Dat bekijk ik nog even.
En dan is er aan de c-stijl ook wat rot. Is dit c-stijl zelf, of zit het rotte stuk aan c-stijl vast?
Rand met de naad heb ik zolang laten zitten om later de afstand tussen vloerrand en nieuwe paneel goed te krijgen. Ik ben inmiddels een beetje van de schrik bekomen en wil deze plekken goed aanpakken. Echt gelukkig voel ik me nog niet
.
Groeten,
Arjan
Tussen de dagelijkse bezigheden door heb ik wat aan de bus kunnen doen.
Soms denk je dan wel eens dat het bezitten van een T3 een sadomasochistische bezigheid is.
Ik had het plan om dit paneel er even tussen te lijmen... Maar wat je tegen beter weten hoopt om niet tegen te komen, ontdek je natuurlijk wel wanneer je wat plaatwerk verwijdert.
Onderkant b-stijl was wat verrot, heb ik weggeslepen. Beter laten lassen denk ik?
Dan blijkt stuk dat aan de b-stijl vast zit ter ondersteuning van wielkastrand ook rot te zijn. Achter de carrosseriekit. Ik heb een roterende straler besteld om de kit te verwijderen. Kan iemand mij vertellen of dat “driehoekje” dat doorgerot is b-stijl zelf is of niet officieel deel uitmakend van de b-stijl? Het vormt een geheel met het smalle paneel aan de buitenkant van de b-stijl (het is dus in feite deel van het smalle paneel). Dit is denk ik wel te verhelpen met carrosserielijm.
Maar ik ben bang dat ik de wielkastrand ook moet vervangen.
En dat ik het smalle paneel op de b-stijl tot bovenkant wielkastrand moet vervangen.
Het nieuwe stuk paneel dat ik kocht is dan nutteloos. Dat bekijk ik nog even.
En dan is er aan de c-stijl ook wat rot. Is dit c-stijl zelf, of zit het rotte stuk aan c-stijl vast?
Rand met de naad heb ik zolang laten zitten om later de afstand tussen vloerrand en nieuwe paneel goed te krijgen. Ik ben inmiddels een beetje van de schrik bekomen en wil deze plekken goed aanpakken. Echt gelukkig voel ik me nog niet

Groeten,
Arjan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
- Ewout
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1515
- Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
- Locatie: Utrecht
Re: Ai, roest...
Maar wel goed bezig! Een haakse slijper is een levensgevaarlijk apparaat als het op meerwerk aankomt, maar je lost het wel structureel op. Douwe cs weten vast alle antwoorden op je vragen.
Groet, Ewout
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Rode Volvo 245 estate 1992
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Rode Volvo 245 estate 1992
Rode Peugeot 205 CTI 1991
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 698
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Ai, roest...
Over de b-stijl; wat hier is weggeslepen maakt uit van de b-stijl. De b-stijl heeft een binnenzijde en een buitenzijde. Die zijn aan elkaar gepuntlast (neem ik aan). Je kunt de naad zien tussen voorkant en achterkant. Dat weet iedereen natuurlijk, maar ik niet... Zo’n buitenkant van de stijl kun je nog in zijn geheel kopen. Moet je wel behoorlijk wat voor neerleggen.
Hier een afbeelding van de buitenkant b-stijl; Ik ga aan de b-stijl niet lijmen, maar laten lassen.
Als reparatiestuk wil ik dit nemen (50 cm. hoog, tot aan de wielkastrand). Dit is een vb. afb. van een deel voor de rechterkant van de auto. Er zal dan een stuk ijzer bijgeknutseld moeten worden om roeststukken aan de b-stijl te vervangen.
De reden zie je hieronder. Ik heb naar beneden en naar boven gefotografeerd. Van bovenaf kan iedereen een kijkje nemen bij zijn eigen bus door het rooster van de luchtsleuf te verwijderen. Naar beneden gefotografeer door sleuf: Naar boven gefotografeerd vanuit onderkant die weggeslepen is: Aan buitenzijde b-stijl had ik de roest in feite al geconstateerd. Toen ik de stijl van binnenuit bekijk snapte ik pas hoe het in elkaar stak. Zie foto van bericht eerder: download/file.php?id=46475
Groeten, Arjan
Hier een afbeelding van de buitenkant b-stijl; Ik ga aan de b-stijl niet lijmen, maar laten lassen.
Als reparatiestuk wil ik dit nemen (50 cm. hoog, tot aan de wielkastrand). Dit is een vb. afb. van een deel voor de rechterkant van de auto. Er zal dan een stuk ijzer bijgeknutseld moeten worden om roeststukken aan de b-stijl te vervangen.
De reden zie je hieronder. Ik heb naar beneden en naar boven gefotografeerd. Van bovenaf kan iedereen een kijkje nemen bij zijn eigen bus door het rooster van de luchtsleuf te verwijderen. Naar beneden gefotografeer door sleuf: Naar boven gefotografeerd vanuit onderkant die weggeslepen is: Aan buitenzijde b-stijl had ik de roest in feite al geconstateerd. Toen ik de stijl van binnenuit bekijk snapte ik pas hoe het in elkaar stak. Zie foto van bericht eerder: download/file.php?id=46475
Groeten, Arjan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14866
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Ai, roest...
foto's van deze reparatie aan de Rooie, staan in het topic van de Rooie is weer wakker.
Ook hoe dit gerepareerd is.
Theo
Ook hoe dit gerepareerd is.
Theo
- VW_Sk8r
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
- Locatie: Delft
Re: Ai, roest...
Als je gaat laten lassen kun je beter met de lasser bespreken welk plaatwerk hij wil gebruiken. Niet al het plaatwerk is dezelfde kwaliteit. Goedkoop plaatwerk pas maken etc. Kost meer tijd en dan win je dus weinig tot niks op de kosten.
Mvg Klaas.
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 698
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Ai, roest...
@Theo; dank je, daar krijg ik zeker een goede indruk: viewtopic.php?p=280833#p280833 . Bij jou was de b-stijl net even wat beter dan bij mij, maar wel ongeveer zelfde aanpak nodig.
B-stijl is gelast, wielkast-rand verlijmd als ik het goed zie.
@Klaas; neem ik mee.
Groeten, Arjan
B-stijl is gelast, wielkast-rand verlijmd als ik het goed zie.
@Klaas; neem ik mee.
Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 698
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Ai, roest...
Hoi, hier een kleine update.
Het karwei was te ingewikkeld om zelf te doen. B-stijl moest aan gelast worden, dus ik dacht een schadehersteller hiervoor te vragen. Die hier om de hoek wilde het wel doen.
Helaas duurde en duurde het maar. Uiteindelijk had hij denk ik te weinig tijd en is het afgeraffeld met het idee er later weer mee verder te gaan. Hij moest op vakantie. Een sympathieke jongen die ik wel vertrouw, maar ik denk dat hij van roestoreren weinig kaas gegeten heeft. Dat is toch een andere tak van sport dan uitdeuken zonder spuiten. Daar ben ik jammer genoeg te laat achter gekomen.
Dit allemaal niet om deze schadehersteller af te branden. Prima jongen die zich denk ik verkeken heeft op de job. Hij is nu op vakantie, we hadden het beiden erg druk bij het ophalen van de bus. Later even rustig over praten over hoe hij het ziet. Is misschien wel heel verhelderend, wie weet.
T.z.t. zal ik meer plaatjes laten zien van hoe het ziet.
Hier alvast een plaatje van het aanzicht dat wel mooi is. Moet natuurlijk nog afgewerkt worden, wat naderhand nog een keer gaat gebeuren. Echter erachter zitten een paar dingen die mij niet helemaal lekker zitten.
Groeten, Arjan
Het karwei was te ingewikkeld om zelf te doen. B-stijl moest aan gelast worden, dus ik dacht een schadehersteller hiervoor te vragen. Die hier om de hoek wilde het wel doen.
Helaas duurde en duurde het maar. Uiteindelijk had hij denk ik te weinig tijd en is het afgeraffeld met het idee er later weer mee verder te gaan. Hij moest op vakantie. Een sympathieke jongen die ik wel vertrouw, maar ik denk dat hij van roestoreren weinig kaas gegeten heeft. Dat is toch een andere tak van sport dan uitdeuken zonder spuiten. Daar ben ik jammer genoeg te laat achter gekomen.
Dit allemaal niet om deze schadehersteller af te branden. Prima jongen die zich denk ik verkeken heeft op de job. Hij is nu op vakantie, we hadden het beiden erg druk bij het ophalen van de bus. Later even rustig over praten over hoe hij het ziet. Is misschien wel heel verhelderend, wie weet.
T.z.t. zal ik meer plaatjes laten zien van hoe het ziet.
Hier alvast een plaatje van het aanzicht dat wel mooi is. Moet natuurlijk nog afgewerkt worden, wat naderhand nog een keer gaat gebeuren. Echter erachter zitten een paar dingen die mij niet helemaal lekker zitten.
Groeten, Arjan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.