Ai, roest...
Re: Ai, roest...
Ik keek nog eens naar je foto... maar het paneel ziet er nog best ok. Uit. Ook de naden. Een tussenstap om die gaatje gewoon diccht te lassen is best te overwegen. Binnenkant(bovenkant dorpel, zwaar in de lijnolie oid. Het zou zomaar kunnen dat je met die ingreep jaren plezier hebt. En na die paar jaar kan je het werk alsnog doen. Bij dd kriksteun is het wat kritischer...
Re: Ai, roest...
O shit, groetjes Rolf 

- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Ai, roest...
Ziet er op de foto toch best goed uit Steven!
Jammer dat je zo ver weg woont anders had je die van mij ook wel een keer mogen doen [[thumbup]] .
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 698
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Ai, roest...
@Rolf; kijk dat relativeert alles een beetje.
Toch denk ik met het oog op evt. spuiten volgend jaar om dit gedeelte nu maar goed aan te pakken. Er zijn nog genoeg delen die ook gedaan moeten worden ter voorbereiding...dat kan volgend jaar of na de vakantie.
Ik twijfel nu of ik het stuk bij de b-stijl toch helemaal open moet maken en dat stukje paneel ook vervangen. Dan is er meer zicht op de stand van zaken in dat vakje.
En dit is voor het onderste stuk aan de zijkant de perfecte vervanging toch?
Kan ik daarmee meteen een stuk van de bovenkant (zie foto’s binnenkant) vervangen? Of zit dit onder de plaat met roest waar je hier tegenaan kijkt? Ik herken het niet wanneer ik in de bus kijk. Groeten, Arjan
Toch denk ik met het oog op evt. spuiten volgend jaar om dit gedeelte nu maar goed aan te pakken. Er zijn nog genoeg delen die ook gedaan moeten worden ter voorbereiding...dat kan volgend jaar of na de vakantie.
Ik twijfel nu of ik het stuk bij de b-stijl toch helemaal open moet maken en dat stukje paneel ook vervangen. Dan is er meer zicht op de stand van zaken in dat vakje.
En dit is voor het onderste stuk aan de zijkant de perfecte vervanging toch?
Kan ik daarmee meteen een stuk van de bovenkant (zie foto’s binnenkant) vervangen? Of zit dit onder de plaat met roest waar je hier tegenaan kijkt? Ik herken het niet wanneer ik in de bus kijk. Groeten, Arjan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 698
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Ai, roest...
Goed gezien, geërfd van vorige eigenaar en het is alweer 14 jaar geleden dat we de bus kochten. Ik weet niet hoe lang het er toen al op zat. Het zit er nu nog prima op, lijkt wel gerold. Niet supernetjes maar het heeft het al die tijd goed gedaan.
Groeten, Arjan
Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Re: Ai, roest...
Open deur: er zijn verschillende wegen....
Mbt vervangplaatwerk. Als je dat stuk gebruikt heb je volgens mij ook het/een stuk erboven nodig. (Zijpaneel) Want van de fotos aan de binnenkant is te zien dat dat paneel ook niet meer fris is. Ik zou kiezen voor de nep (goedkopere) buitendorpel + deel van het zijpaneel boven de naad. De naad is kunstmatig. Binnen kan je zoals je eerst van plan was zelf wat fabrieken.(bovenkant dorpel)
Als je gaat spuiten moet je zeker dat onderste deel vd B stijl vervangen. Al die onregelmatigheden op de alleronderste rand alleen al duiden op gevorderd roestproces waar de panelen elkaar overlappen. (Binnendorpel/buitendorpel) en/of binnenkant B stijl en buitenkant inclusief binnenspatbord en andere zaken die in die hoek bijeen komen. Als je spuit is roest laten zitten funest voor het mooie spuitwerk. Volgens mij is er ook plaatwerk wat buitenkant Bstijl, en buitdndorpel overlapt....
Groetjes Rolf
Mbt vervangplaatwerk. Als je dat stuk gebruikt heb je volgens mij ook het/een stuk erboven nodig. (Zijpaneel) Want van de fotos aan de binnenkant is te zien dat dat paneel ook niet meer fris is. Ik zou kiezen voor de nep (goedkopere) buitendorpel + deel van het zijpaneel boven de naad. De naad is kunstmatig. Binnen kan je zoals je eerst van plan was zelf wat fabrieken.(bovenkant dorpel)
Als je gaat spuiten moet je zeker dat onderste deel vd B stijl vervangen. Al die onregelmatigheden op de alleronderste rand alleen al duiden op gevorderd roestproces waar de panelen elkaar overlappen. (Binnendorpel/buitendorpel) en/of binnenkant B stijl en buitenkant inclusief binnenspatbord en andere zaken die in die hoek bijeen komen. Als je spuit is roest laten zitten funest voor het mooie spuitwerk. Volgens mij is er ook plaatwerk wat buitenkant Bstijl, en buitdndorpel overlapt....
Groetjes Rolf
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 698
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Ai, roest...
Plaat met onderste stukje van b-stijl eraan heb ik ontdekt. Prijs is maar 48 euro. Bij dezelfde winkel is het onderste stukje bij b-stijl los: 54 euro. Staat ook een ander soort foto bij. Zal wel van twee verschillende fabrikanten zijn?
Is het verschil in kwaliteit groot? Pasvorm kan iets minder zijn, maar de kwaliteit van het ijzer, is dat wel ok? Hopelijk zijn beide overkomelijk bij een zorgvuldige verwerking. Anders geef ik liever iets meer uit aan beter spul en dan kost het me maar war meer werk om stukje bij b-stijl apart te bevestigen.
Groeten, Arjan
Is het verschil in kwaliteit groot? Pasvorm kan iets minder zijn, maar de kwaliteit van het ijzer, is dat wel ok? Hopelijk zijn beide overkomelijk bij een zorgvuldige verwerking. Anders geef ik liever iets meer uit aan beter spul en dan kost het me maar war meer werk om stukje bij b-stijl apart te bevestigen.
Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14866
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 698
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Ai, roest...
VWbusshop / gunzl classics.
48,50 zo goedkoop dat het bijna te mooi is om waar te zijn...
Groeten, Arjan
48,50 zo goedkoop dat het bijna te mooi is om waar te zijn...
Groeten, Arjan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Re: Ai, roest...
Maßaproduktion fur die scheiße bulli's... 

Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Ai, roest...
Ja, ik zal binnenkort wel moeten. Inmiddels begonnen met voorzichtig wat roestblazen op een naad open te krabben. Gelukkig wel hard metaal en geen gaten.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Ai, roest...
Inderdaad van hetzelfde soort, met name de naden en binnenkanten licht geroest. Die plekken onder de raamrubbers heb ik nog niet (althans niet zichtbaar). Alleen op de achterklep een lelijke plek weggewerkt vorig jaar.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- wouth
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1377
- Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
- Locatie: arnhem
Re: Ai, roest...
Ik wil niet "de kont tegen de krib gooien", maaaarrrr......is dit echt zo??
En dan bedoel ik de gaten die binnen in de bus zichtbaar zijn bovenin de kokerbalk.
Daar waar nu het gat zit, is ooit vocht geweest en dat vocht heeft dankzij het gat een weg naar buiten gevonden en toekomstig vocht zal dat dus ook doen.
Als je de roest zelve met methoden zoals hierboven beschreven tot stilstand weet te brengen, dan ben je toch al een heel eind?
Het rijden met de bus veroorzaakt tocht in de kokerbalken en dat onttrekt juist vocht!
Ik heb zeer bewust alle afdekdoppen die in mijn kokerbalken zitten daarom verwijderd.
Dat de gaten aan de buitenzijde worden dicht gelast snap ik (uit esthetische overwegingen) heel goed.
I am Wouth and I approve this message
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: Ai, roest...
Er mag geen water in kokerbalken (condens) blijven staan, daarom zijn er afwateringsgaten bedacht.wouth schreef: ↑24 mei 2020 12:07 Ik wil niet "de kont tegen de krib gooien", maaaarrrr......is dit echt zo??
En dan bedoel ik de gaten die binnen in de bus zichtbaar zijn bovenin de kokerbalk.
Daar waar nu het gat zit, is ooit vocht geweest en dat vocht heeft dankzij het gat een weg naar buiten gevonden en toekomstig vocht zal dat dus ook doen.
Als je de roest zelve met methoden zoals hierboven beschreven tot stilstand weet te brengen, dan ben je toch al een heel eind?
Het rijden met de bus veroorzaakt tocht in de kokerbalken en dat onttrekt juist vocht!
Ik heb zeer bewust alle afdekdoppen die in mijn kokerbalken zitten daarom verwijderd.
Dat de gaten aan de buitenzijde worden dicht gelast snap ik (uit esthetische overwegingen) heel goed.
Daarvan moet je wel zorgen dat die open zijn.
Met gaten als deze in de kokerbalk komt er juist veel (nat) vuil in, waardoor er een grotere kans op roest is, het blijft immers heel lang nat.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
Re: Ai, roest...
Ik volg Wouth's zienswijze. Water moet weglopen en ventilatie is een goede zaak. Waar die gaten dan handig zijn is iets waar ieder zijn eigen voorkeur aan geeft. Ik heb tot dusver altijd alle doppen uit de bodem verwijderd, en bij de bus zelfs twee gaten extra geboord in het paneel voor het achterwiel.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 698
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Ai, roest...
Ik pak de popcorn erbij
.
Groeten, Arjan

Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.