Dakgoot kit herstel
Dakgoot kit herstel
Hoi Allemaal,
Ik heb op het forum al wat items zitten lezen over het herstellen van de dakgoot. Onze goot is op dit moment voorzien van kit maar deze is slecht en uitgedroogd. Wij hebben de camper pas een half jaar dus ik heb geen idee welke kit erin is gegaan. Aan het uiteinde begint de roest te komen. Nu wil ik de kit eruit gaan halen en voorzien van de Sikaflex 515. Maar nu zie ik ook een primer van sika, namelijk de Sika primer 207. Voor betere hechting van de kit.
Heb ik dit echt nodig? En wat is het voor/nadeel om zoiets te gebruiken? Er staat alleen door professional te gebruiken. Is er een alternatief voor betere hechting?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt!
Groetjes, Mijke
Ik heb op het forum al wat items zitten lezen over het herstellen van de dakgoot. Onze goot is op dit moment voorzien van kit maar deze is slecht en uitgedroogd. Wij hebben de camper pas een half jaar dus ik heb geen idee welke kit erin is gegaan. Aan het uiteinde begint de roest te komen. Nu wil ik de kit eruit gaan halen en voorzien van de Sikaflex 515. Maar nu zie ik ook een primer van sika, namelijk de Sika primer 207. Voor betere hechting van de kit.
Heb ik dit echt nodig? En wat is het voor/nadeel om zoiets te gebruiken? Er staat alleen door professional te gebruiken. Is er een alternatief voor betere hechting?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt!
Groetjes, Mijke
Groetjes, Mijke
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2695
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Dakgoot kit herstel
Beste Mijke
Je zal veel meer tegenkomen dan enkel kit vervangen. Zeker als je nu al roest ziet.
Wat voor dak heb je. Origineel of aftermarket. Omdat origineel met een gevouwen stakrand geklemd zit.
Kit eruit betekend goot 100% ontroesten en behamdelen. Dan dus de goede opbouw in lagen ook voor de kit.
Ter informatie wat met weinig roest zichtbaar erachter kan zitten
https://schrauberlaube.de/?page_id=473
Je zal veel meer tegenkomen dan enkel kit vervangen. Zeker als je nu al roest ziet.
Wat voor dak heb je. Origineel of aftermarket. Omdat origineel met een gevouwen stakrand geklemd zit.
Kit eruit betekend goot 100% ontroesten en behamdelen. Dan dus de goede opbouw in lagen ook voor de kit.
Ter informatie wat met weinig roest zichtbaar erachter kan zitten
https://schrauberlaube.de/?page_id=473
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: Dakgoot kit herstel
Kit dient om het hoogdak te verlijmen. Er hoeft geen kit in de goot te liggen. Maar wanneer er roest is wordt de kit vaak gebruikt om het af te sluiten. Maar roest werkt. Roest neemt 5x zoveel ruimte in beslag dan metaal. Ergens kan de kit niet meer afsluiten en er kan een lek ontstaan. En dan ben je er zeker van dat het altijd nat blijft. Het is behelpen. Ik behelp mij al 10 jaar. Mijn bus staat dag en nacht buiten.
Maar ik weet noet hoe het bij jou is natuurlijk. Plaats maar edns wat fotos anders. Gebruik nooit siliconenkit. Het laat altijd een vettig goedje achter wat vrijwel niet weg te halen is en je beperkt wanneer je gaat lakken oid. Gebruik ook niet een hele dure kit voor lapwerk. En mocht het met de roest meevallen. Gebruik een dun laagje om evenfuele kieren af te sluiten. Pas als je restaureerd zou ik kiezen voor een duurdere kit.
Groetjes Rolf.
Op het forum zijn dakgootproblemen vsn mij en anderen te vinden.
Maar ik weet noet hoe het bij jou is natuurlijk. Plaats maar edns wat fotos anders. Gebruik nooit siliconenkit. Het laat altijd een vettig goedje achter wat vrijwel niet weg te halen is en je beperkt wanneer je gaat lakken oid. Gebruik ook niet een hele dure kit voor lapwerk. En mocht het met de roest meevallen. Gebruik een dun laagje om evenfuele kieren af te sluiten. Pas als je restaureerd zou ik kiezen voor een duurdere kit.
Groetjes Rolf.
Op het forum zijn dakgootproblemen vsn mij en anderen te vinden.
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2695
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Dakgoot kit herstel
Rolf
Origineel zit een hoogdak geklemd met een staalprofiel gevouwen in de goot. De afwerking is met kit. En dat is niet om te lijmen. Origineel zit de goot ook altijd vol dan.
Aftermarket zitten de daken veelal wel gelijmd.
Wat meer info of foto van de goot zou meer duidelijkheid geven.
Origineel zit een hoogdak geklemd met een staalprofiel gevouwen in de goot. De afwerking is met kit. En dat is niet om te lijmen. Origineel zit de goot ook altijd vol dan.
Aftermarket zitten de daken veelal wel gelijmd.
Wat meer info of foto van de goot zou meer duidelijkheid geven.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: Dakgoot kit herstel
Ik heb begrepen dat de oudere westfaliabussen zo'n randje hebben(gehad(omdat ze wegrotten)),(mijn bus). De daken hebben ook een grotere wenkbrauw. (Rand boven de voorruit) . Zover ik heb gezien zit er echt kit tussen goot en dak. Dat zag ik aan de binnenkant. Er zal inderdaad kit in de afwerking zijn gebruikt, maar kit in de dakgoot klonk voor mij als kit die de goot voor een deel vult. 1 voordeel van veel vocht achter de kit.. dat rotproces maakt het makkelijk om repen kit te verwijderen....
Hier fotos. 10 jaar terug.
Schrik? Ja!
Erg? Ja, maar toch.. Al die tijd niks wezenlijks aan kunnen doen (dus niet gelast) 10 jaar mijn bus elk seizoen gebruikt....
Groetjes Rolf

Hier fotos. 10 jaar terug.
Schrik? Ja!
Erg? Ja, maar toch.. Al die tijd niks wezenlijks aan kunnen doen (dus niet gelast) 10 jaar mijn bus elk seizoen gebruikt....
Groetjes Rolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Dakgoot kit herstel
Bedankt voor de reacties!
De camper staat nu voor onderhoud bij de garage, van de week komt ie terug en dan zal ik wat foto's maken. De goot is nog helemaal zo slecht niet, vooral de kit is nu slecht en ik wil voorkomen dat er onder ellende komt dus snel de kit weghalen en dan weer dichtzetten. Ik heb al eerder de berichten gelezen op het forum over wel of geen kit erin. Er zijn voor en tegenstanders. Bij ons zit ie er nou eenmaal al in dus houd ik het maar zo.
Wanneer ik foto's heb zal ik die plaatsen. Maar eigenlijk gaat het me vooral om of die primer een goede toevoeging is bij het gebruik van deze werkzaamheden. Zorgt zo'n primer er inderdaad voor dat de kit beter hecht? Of kan ik beter iets anders gebruiken?
Groetjes, Mijke
De camper staat nu voor onderhoud bij de garage, van de week komt ie terug en dan zal ik wat foto's maken. De goot is nog helemaal zo slecht niet, vooral de kit is nu slecht en ik wil voorkomen dat er onder ellende komt dus snel de kit weghalen en dan weer dichtzetten. Ik heb al eerder de berichten gelezen op het forum over wel of geen kit erin. Er zijn voor en tegenstanders. Bij ons zit ie er nou eenmaal al in dus houd ik het maar zo.
Wanneer ik foto's heb zal ik die plaatsen. Maar eigenlijk gaat het me vooral om of die primer een goede toevoeging is bij het gebruik van deze werkzaamheden. Zorgt zo'n primer er inderdaad voor dat de kit beter hecht? Of kan ik beter iets anders gebruiken?
Groetjes, Mijke
Groetjes, Mijke
Re: Dakgoot kit herstel
Carrosseriekit van Sika hecht prima, maar droogt langzaam, dus wacht zo lang mogelijk met aflakken. In de naden is een primer niet nodig, dus ik verwacht dat jij ook zonder kan.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Dakgoot kit herstel
Er zijn zoveel Sika' s sat ik er niks over durf te zeggen. Op zich is de fabrikant volgen geen gek idee. Wat ook van belang is, iets wat ook bij lakken wel een wordt vergeten is de ondergrond ontvetten.
Kit verwijderen kan erg lastig zijn. Succes.
Vr.gr. rolf
Kit verwijderen kan erg lastig zijn. Succes.
Vr.gr. rolf
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Dakgoot kit herstel
Heb je toevallig ook ervaring met aflakken van 1k lak icm de Sikaflex? Ik had vorig jaar een naad met polymeer kit van Colad gedaan en die bleef weken plakken na aflakken met 1k ondanks dat dit volgens de gebruiksaanwijzing zou moeten kunnen.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Re: Dakgoot kit herstel
Sika 515 kun je al snel overspuiten met een gangbare autolak, maar hij droogt nog verder waardoor je vaak een krimpscheur in je lak krijgt. Dit is alleen esthetisch, maar hoe langer de droogtijd voor je aflakt, hoe beter.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Dakgoot kit herstel
Ok, bedankt. Ik zal er tzt eens een mee bestellen voor een test.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- TheoT3
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 26 dec 2007 18:18
- Locatie: Leuven
Re: Dakgoot kit herstel
Als je een proper oppervlak primerd dan hecht de lijm in dit geval Sikaflex veel beter. Op roest haalt dat natuurlijk weinig of niks uit.
Heb veel gewerkt met ruiten kit van Sikaflex en anderen. Al wat geprimerd werd hecht veel beter ook op lakwerk. Wij maakten de ruiten en de koetswerklak ook licht ruw met een schuursponsje of fijn schuurpapier. In de industrie wordt weinig geprimerd ! Met als gevolg dat de ruiten sneller los kwamen. 2 Keren werk is duur werk.
Bij twijfel een testproef maken. Onder slecht hechtende kit wordt het de HEL !
succes
Groeten
theo
Heb veel gewerkt met ruiten kit van Sikaflex en anderen. Al wat geprimerd werd hecht veel beter ook op lakwerk. Wij maakten de ruiten en de koetswerklak ook licht ruw met een schuursponsje of fijn schuurpapier. In de industrie wordt weinig geprimerd ! Met als gevolg dat de ruiten sneller los kwamen. 2 Keren werk is duur werk.
Bij twijfel een testproef maken. Onder slecht hechtende kit wordt het de HEL !
succes
Groeten
theo
Theo
Volkswagen T3 bus 1982 1600 Diesel 4-bak | VW 1200 Jeans Kever 1973
Volkswagen T3 bus 1982 1600 Diesel 4-bak | VW 1200 Jeans Kever 1973