D+
D+
Ik heb een bus gekocht nog zonder huishoudaccu. Inmiddels heb ik van een kennis een 1,5 jaar oude 75 ah agm accu gekregen (hij is overgestapt op Lipo) en een "ouderwets" scheidingsrelais. Inmiddels heb ik al een schema gevonden en kan ik dus niet gewoon de pluspolen verbinden als bij een victron slim relais. Ik kan natuurlijk even naar Schijndel rijden en een slim relais halen, maar is het ook mogelijk om ergens d+ te vinden in de bus?
Het betreft een 1.9 wbx uit '90.
Groeten Maarten
PS. Al gezocht op d+ en relais, maar d+ mag niet en relais vind ik zoveel dingen dat ik er niet helemaal wijs uit kom.
Het betreft een 1.9 wbx uit '90.
Groeten Maarten
PS. Al gezocht op d+ en relais, maar d+ mag niet en relais vind ik zoveel dingen dat ik er niet helemaal wijs uit kom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: D+
Ik heb hier een random plaatje van een dynamo gepakt.
Hier zie je dus de D+ connector op de dynamo. Die moet je hebben om dingen aan te sturen.
Hier zie je dus de D+ connector op de dynamo. Die moet je hebben om dingen aan te sturen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: D+
Mijn dynamo geeft een prima voltage af voor de AGM accu’s. Dus het kan wel.
Hoe zie je dan een omvormer voor je?
Hoe zie je dan een omvormer voor je?
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Re: D+
Bedankt voor het compliment over de bus. De scheidingsrelais heb ik erbij gekregen, maar twijfel nu toch wel of ik hem ga gebruiken.
Ik heb net even gekeken naar de dynamo en ik heb iig de d+ aansluiting gevonden. Zag dat er een kabel al vandaan liep. Iemand enig idee waar die in de bus uitkomt?
Ik heb net even gekeken naar de dynamo en ik heb iig de d+ aansluiting gevonden. Zag dat er een kabel al vandaan liep. Iemand enig idee waar die in de bus uitkomt?
Re: D+
Dit waag ik te betwijfelen. Een intelligente laaadstroomverdeler is heel wat duurder dan een simpel scheidingsrelais. En hoeveel accu's je dan zou uitsparen is gissen.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2735
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: D+
Dat is echt niet gissen hoor. Het sluipt erin en pas als het echt niet meer werkt vraagt men zich af wat er nu mis is gegaan. Ik laad mijn AGM's nu volledig op 220V smartlader en niet meer met de dynamo en zie daar veel beter resultaat (langer gebruik voor de omvormer uitschakelt). Om met een dc/dc lader te werken die 15A kan leveren wordt het ook een gedoe en meestal rij je niet lang genoeg om volledig te laden. Tenzij je vakantie 8 uur per dag op de weg bent.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1284
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: D+
Vraag is natuurlijk wat je met een huishoudaccu gaat doen?
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: D+
Mee eens. Ik heb al 4 jaar twee start accu's gekoppeld via een "slim" scheidingsrelais zonder problemen. Ik gebruik de hh-accu alleen voor een lampje en laden van de telefoons. Tevens zie ik de hh-accu als backup voor de start accu en dat gaat met de meeste echte hh-accu's weer niet.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: D+
Deze start accu was gratis dus goedkoper zal het niet worden. Ik heb hem ook al een keer kunnen gebruiken als backup toen de gewone accu leeg was. Tot nu toe nog steeds tevreden dus zie ik geen redenen voor aanpassingen. Dat komt wel als ik ooit een nieuwe accu nodig heb.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Re: D+
Toch heeft Hylke wel een punt dat de moderne accu's, specifiek voor hun taak geselecteerd, beter presteren (en langer) dan de loodzuurvarianten. Met het huidige prijsniveau komen ze ook in beeld bij de normale burger, maar omdat het laadproces wel wat aanpassingen vraagt, maakt ieder zijn afweging. Mijn simpele semitractie werkt nog prima in de originele configuratie maar als ik (nog) meer dagen 'los' kan staan met een LiFePo4, dan wordt dat wel mijn volgende accu, inclusief aanpassingen.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: D+
Daar ben ik het ook zeker mee eens. Op het moment dat het niet meer naar wens voldoet zal ik ook zeker andere opties bekijken maar voorlopig volstaat dit nog voor het doel.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Re: D+
Bedankt voor de reacties allemaal. Zag deze discussie ook al in een eerder topic. Maar als ik dan toch m’n Agm accu wil laden tijdens het rijden, dan kan ik dus beter een lader achter een omvormer hangen. Ik heb een 300 watt waeco omvormer en een 20ah lader. Gaat dat werken?