ombouw naar een "maatschappelijk geaccepteerde" Diesel

Deel je werk met het forum,
Zebedeus
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 aug 2020 12:36

ombouw naar een "maatschappelijk geaccepteerde" Diesel

Ongelezen bericht door Zebedeus »

hallo,

ik ben een kleine zelfstandige die een T3 als bedrijfsautootje heeft en daar hèèl trots op is ;-). Echter het beestje heeft last van erge koppijn nadat de distributieriem is gesneuveld. (Zeeuwse zuunigheid van garage Poppe door geen spanrol te vv) en deze ondernemer kan zich geen leasebus veroorloven die hem pakweg 350-400 euro iedere maand uit zijn kassa slurpt.
De wintermaanden zijn voor mij altijd komkommertijd en de gedachte is nu om er een 1.4 TDI Blue motion euro 5 of euro 6 norm er in te bouwen. Motorvermogen 75pk dus voldoende. Meer vermogen is alleen maar vragen om ellende voor de versnellingsbak van de JX
Of die motor te monteren is is niet zozeer de vraag maar wel of de versnellingsbak past aan dit type motoren.
Is er hier iemand die daar genoeg technisch wetenschap van VW heeft om daar een zinnig antwoord op te kunnen geven.
Het mij bekende alternatief nu is een 1.6SDI, daar past de bak van een JX wel aan. Maar die optie is voor wel een van de laatste omdat ik dan nog liever (niet) de overstap maak naar een benzinemotor.

Ieder informatie of aanzet is welkom ;-)

Ben heelbenieuwd en uiteraard worden de ombouw ervaringen hier gedeeld want uiteindelijk willen we toch zo lang mogelijk van onze T3-dieseltjes genieten, niet dan?

Groet en sleutelfun,
Hans
Zebedeus
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 aug 2020 12:36

Re: ombouw naar een "maatschappelijk geaccepteerde" Diesel

Ongelezen bericht door Zebedeus »

Dat is nieuw voor mij Hylke.

Gelukkig heb ik meer verstand van digitaliseren ;-). Maar vertel eens meer; wat voor soort filters moet ik dan toepassen en ga je dan uit van een recent type 1.9 TDI ?
Hoe is de reactie van de RDW als je daar dan mee op een keuring verschijnt. De willekeur kan wel eens erg irritant zijn weet ik uit ervaring. ik heb in het verleden eens een kitkar gebouwd op basis van een 2CV/Diane en moest de keurmeester terecht wijzen op zijn 'persoonlijke' interpretatie van de regelgeving om dat in zijn belevingswereld Kitcars een gevaar voor de mensheid waren.
En gelukkig wist ik uit jarenlange ervaring in bezit en gebruik de kenmerken van de 2CV ha,haa.

Overigens moest ik destijds voor de 1.6SDI ook de uitlaat op maat maken dus dat hoeft het belemmerende obstakel niet te zijn. Het zal eerder de ruimte zijn om eea onder te kunnen brengen want zo groot is het motorcompartiment ook weer niet van een bus.

Dus als je mij wat meer kan/wil vertellen over de benodigde filters en van welk type 1.9TDI jij dan uit zou gaan. Volgens mij (maar wie ben ik ?? ;-)) ) past de versnellingsbak van een JX alleen op de TDI's uit een Golf/Polo van voor 2001. Óòk hier sta ik voor suggestie open omdat er van dat type genoeg te koop staat. Zelfs een Euronorm 4 kom je al tegen voor 750 tot 1000 euro uit een rijdende Golf.
Dus qua donor zou het natuurlijk prettig zijn om zo iets te kunnen gebruiken.

Ik kijk uit naar je aanvullende ideeën want je hebt je zeker mijn aandacht !! ;-)

Fijne dag!
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 837
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: ombouw naar een "maatschappelijk geaccepteerde" Diesel

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

Hans , is een 2.0 VW GTI op gas geen optie , groener kan bijna niet . Maar ik denk dat een diesel eenvoudiger te realiseren is en minder complex.
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: ombouw naar een "maatschappelijk geaccepteerde" Diesel

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Als het idee is om Euro IV of beter op kenteken te krijgen, mag je de RDW wel eens bellen of dat wel kan.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: ombouw naar een "maatschappelijk geaccepteerde" Diesel

Ongelezen bericht door Coen »

Voor de de RDW geldt datum afgifte kenteken voor zover ik weet. En toen de T3 op de markt kwam waren er nog geen milieu-classificaties.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: ombouw naar een "maatschappelijk geaccepteerde" Diesel

Ongelezen bericht door Mitch »

De classificatie kun je denk ik vergeten. Ik wilde zeer graag mijn geregelde katalysator op kenteken hebben maar daarvan zei de rdw in Nieuwegein dat het een classificatie is die de importeur aangeeft en niet naar aanleiding van de keuring bij een ombouw. Maar dat was in 2013 of 2014...

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: ombouw naar een "maatschappelijk geaccepteerde" Diesel

Ongelezen bericht door Kire »

De RDW gaat uit van uitgifte eerste kenteken, dat is het bouwjaar en een euro 5 of 6 motor op kenteken lukt niet. Misschien als je de bus laat keuren als nieuwe auto, maar dan heb je nog veel meer eisen waaraan je T3 dient te voldoen.
Maar je mag er wel een euro 6 dieselmotor inbouwen als je zo begaan bent met het milieu.
Maar het moet wel zo'n beetje dezelfde motor zijn als wat er in hoort (en goed gedocumenteerd).
Iemand heeft zo'n 30 jaar geleden eens een 6 cilinder Mercedes diesel in zijn (van origine 2,5 l, 4 cilinder) Land Rover pick-up gebouwd en de auto tevens omgebouwd tot camper. De laatste 4 jaar werd het ding al niet meer APK goedgekeurd omdat de motor niet op kenteken stond. Daarvoor wisten ze altijd nog een keurmeester te vinden die een oogje dicht kneep.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: ombouw naar een "maatschappelijk geaccepteerde" Diesel

Ongelezen bericht door Mitch »

De rdw gaat die Land Rover echt wel goedkeuren met die motor. Ze willen alleen weten wat de specs zijn van de motor en uit welke auto hij komt. Als de ombouw deugdelijk is gedaan is er geen probleem. Qua camper gaat het ook lukken als de eisen ook daarvan nageleefd zijn.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: ombouw naar een "maatschappelijk geaccepteerde" Diesel

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Wees je ervan bewust dat bij het aanbieden voor een 'wijzigingskeuring' de RDW ook visueel op permanente eisen toetst. Als ze wat afwijkend opvalt krijg je daar een opmerking voor en uitnodiging tot herkeuring. Dat kan van olielekkage zijn tot een door een vorige eigenaar aangebrachte aanpassing.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Zebedeus
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 aug 2020 12:36

Re: ombouw naar een "maatschappelijk geaccepteerde" Diesel

Ongelezen bericht door Zebedeus »

Wat het RDW verhaal betreft moet ik mij duidelijk oriënteren op wat de regels zijn en hen daar mee confronteren zodat er geen discussie over mogelijk is. Dus daar geef ik de moed op voorhand nog niet op. Met mijn kitcar heb ik daar al ervaring mee. ;-)
Wat mij meer zorgen baart is om een goede vervanger voor de motor te vinden in een dieseltype en waarbij ik de versnellingsbak aan kan gebruiken.' Extremen' zoals een ander fabricaat /leverancier dan VW voor een motor is natuurlijk bij de RDW al smeken om een oeverloze discussie dus dat is geen optie.
Laten we bij het begin beginnen; op welke motortypen van VW kan ik de originele versnellingsbak van de T3 gebruiken. Dat is al een primair uitgangspunt. Mijn ervaring met VW is dat ontwerpen die betrouwbaar zijn gebleken in het verleden niet veel veranderd worden in maatvoering.
Uit het aanbod van type motoren in voorkeur van diesel en dan benzine (gas is geen optie vanwege heel slechte ervaringen met gas-ombouw) kan ik verder gaan selecteren.
Bestaat er een soort van crossreference-list van motoren en versnellingsbakken?? Misschien dat ik daar bruikbare informatie uit kan halen. Tekeningen met maten van het koppelingshuis van diverse bakken is ook bruikbaar voor het zoeken naar de juiste combinatie.

er is ook een overweging geweest om 'tijdelijk' een 1.6 of 1.9 diesel zonder enig milieu keurmerk om de tijd te overbruggen voor in de toekomst een ombouw te doen met een TESLA-kit. Maar dan moet eerst het schip met geld aanmeren en wij hebben in Westdorpe maar een heek kleine K..-haventje ;-)

Ik verwachtte hier geen pasklare oplossing maar een goede onderbouwing voor een oplossing is, nogmaals, van harte welkom. Hoewel ik soms ook mijn bedenkingen over de RDW heb is mijn ervaring met de kitcarclub-keuringen dat hoe meer je je ontwerp of ombouw kan onderbouwen met originele onderdelen en specificatie van (in dit geval) Volkswagen des te meer kans je maakt de RDW erkenning te verkrijgen.
Als ik kans zie in het verleden om van een AcaDiane met een bedrijfswagenregistratie en 1e toelating naar een Personenwagen registratie te krijgen (die bij de RDW nooit bestaan heeft) zonder aan het chassis of motor iets te wijzigen moet dat met een ombouw naar een schone aandrijflijn ook lukken.
Een van de redenen waarom ik een 70 a 75 pk motor zoek. Dat is de eerste wind die ik hen al uit de zeilen neem. De JX motoren zijn ook maar 70pk en ik zoek geen scheurmonster maar een bruikbaar geaccepteerd voertuig.;-)

to be continued ha,haa.........
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: ombouw naar een "maatschappelijk geaccepteerde" Diesel

Ongelezen bericht door Coen »

Je kunt eventueel de omweg nemen om je bus om te bouwen en naar Duitsland uit te voeren, Tüv laten keuren en weer invoeren. Duitsland kent wél de milieu-classificaties. Bij weer invoeren moet de RDW de wijzigingen overnemen.
Alle motoren die gebouwd zijn rondom het motorblok 4 in lijn van tussen globaal 1980 en 2000 kun je gebruiken, zowel diesel als benzine, zonder pasplaten, omgekeerde versnellingsbakken etc. Problemen die je tegen kunt komen zijn meestal gelegen in het maximum koppel dat de versnellingsbak aan kan zonder aanpassingen bij een dieselmotoren en versnellingsbakverhoudingen in relatie met het optimale toerental.
Ik heb zelf dus de 2.0 benzinemotor uit een GTI. Omdat de aanschaf van de motor zo’n beetje de kleinste kostenpost is bij een ombouw heb ik gekozen voor een sterke en robuuste versie van de lijnmotoren. In combinatie met een 3H bak heb ik een lekker soepel rijdende bus.
In andere Topics kun je lezen dat er echter geen garantie is voor pechvrij rijden 😉
Gezien het feit dat je in de warmste plaats van Zeeland woont zou je eens bij Ronald langs kunnen gaan. Hij is bijzonder goed ingevoerd.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: ombouw naar een "maatschappelijk geaccepteerde" Diesel

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik denk dat je wat door elkaar haalt. Ten eerste in het verleden behaalde resultaten gelden niet voor de toekomst. Ook zo bij de RDW.

Zoals ik vroeger in Axel bij de busremise door de RDW ging is allang niet meer als de dag van vandaag in Roosendaal.

Ook de duitse route geeft geen soelaas.

Exoten aan motoren zijn makkeljkker door de keuring te krijgen. Ook de moderne euro 6 wel maar dan zonder de classificatie.

Het 827 onderblok van 4 cil benzine/ diesel is 1 op 1 op het dieselkoppelingshuis te gebruiken. Je hebt zuidafrika versies voor de 5 cilinder benzine/diesel. Op de waterboxerkoppelingshuis past alleen de waterboxer. Verder zijn er de nodige conversies met nieuw gegoten koppelingshuis voor de subaru of tussenplaten.

Documentatie is sowieso belangrijk onderdeel voor bij de RDW keuring.

Keuren van een ombouw moet je beoordelen op zijn afzonderlijke aspecten en regels. Ombouw andere motor wordt technisch beoordeeld volgens eisen datum eerste toelating. Indien meer dan x % vermogenstoename ook kans op test in Lelystad. Wat milieuklasse betreft, dat gaat volgens hedendaagse eisen, of vanaf datum ingang eisen. Zie jij maar een wagen van voor deze datums te laten voldoen aan de milieueisen. Voor wat jij aanbied ter keuring ben jij 'producent' en ze nemen enkel iets over als je een conformiteit hebt van een gecertificeerde voertuigfabrikant voor de wagen zoals jij aanbied in de hoedanigheid zoals jij aanbied. Alle afwijkingen van de normale toelating vragen weer een aparte berekening wltp. Daarom hebben voertuigbouwers aparte berekeningen/rekenmodules voor de verschillende mogelijke carosserie varianten en voertuiggewichten. Aangezien er voor de T3 geen berekeningen zijn vermoed ik dat je ook niet door een moderne wltp test komt.

Dat wordt nog opletten wanneer je een bedrijfswagen koopt die volgens wltp op de weg staat. (vanaf 2018?) Zodra je ombouwt en wil keuren moet je als het goed is ook de wltp eisen aantonen. https://www.wltp-info.nl/
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Zebedeus
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 aug 2020 12:36

Re: ombouw naar een "maatschappelijk geaccepteerde" Diesel

Ongelezen bericht door Zebedeus »

Uit de reactie van Coen maak ik op dat er een breed "aanbod" van motortype is wat gebruikt kan worden. Het is en blijft een gegeven dat een een bak uit de ene serie van automodellen nooit geen ideale combinatie vormt met een motor uit een ander serie van modellen. Dat begrijp zelfs ik(!) nog. Maar dat wil niet zeggen dat er geen relatief betrouwbare mogelijkheden zijn. De 1.6SDI uit de polo was ook geen standaard combinatie maar werkte voor mijn situatie wel goed.
Uit de reactie van RoonT3 proef ik een ondertoon van ontmoediging tav de RDW. Mijn bus komt van origine uit Duitsland en het kostte geen enkel probleem bij de keuring in R'daal voor een NL registratie maar ik moet er wel bij zeggen dat ik met een bus verscheen die mechanisch ook 100% in orde was waarover geen discussie mogelijk was ondanks zijn leeftijd. Ik had zelfs niet de kans om mijn koffie op te drinken ;-)

Ook realiseer ik mij dat mijn voorliefde voor diesel (het is nog steeds een van de minst belastende brandstoffen voor de mens en zijn omgeving) misschien wel moet laten varen en overstappen op benzine. Het anti dieselbeleid van oa. de EU is voor mij een raadsel tov de benzine/gas verbrandingmotoren maar ik moet er wel mee leven dus er zijn in de diesel'hoek' maar weinig mogelijke varianten.

En ik ontkom niet aan het allesziend oog van de RDW dat besef ik ook maar daar wil ik mij niet door laten ontmoedigen.

Het feit dat ik mij geen dure lease bus kan veroorloven ben ik verplicht mij te oriënteren op alle mogelijkheden. En outside de box denken is mij niet vreemd ;-) En vergeet niet dat het een bedrijfsauto betreft en geen personenauto. Ook daar gelden weer andere regels voor.

Huiswerk voor de komende dagen voor mij is om te zien welke motor het best past voor de huidige situatie. De RDW regels blijven nog even in de achtergrond. Éèn probleem tegelijk tackelen. Ook bij een wiskundige vergelijking met meerdere onbekenden begint de oplossing met de bepaling van de 1e onbekende ..........
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: ombouw naar een "maatschappelijk geaccepteerde" Diesel

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik wil je zeker niet ontmoedigen wat betreft de RDW maar je moet de regels (willen) kennen. keuren motorombouw is 1 ding, weet dat ze wellicht ook andere zaken tegenkomen.

Er is al sinds 1980 ervaring met inbouw van andere motoren. Genoeg na te zoeken op fora.....

https://nl.qwe.wiki/wiki/Volkswagen_EA827_engine is bijna universeel. sommige blokken met dwarsligging hebben bepaalde gaten voor motorophanging niet opgeboord/getapt.

Wil je goedkoop rijden beter een andere bus zoeken dan een T3 waar je in blijft pompen. Dat is liefhebberij en daar is geld mee gemoeid. Ik zou zakelijk ook beter een andere bus rijden dan de Dangel maar goed, ik heb die 4x4 en ruimte echt wel nodig :-)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: ombouw naar een "maatschappelijk geaccepteerde" Diesel

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik hoop niet dat hier iemand van het Ministerie meeleest die de blits wil maken... Ik ben overtuigd eindgebruiker van auto's.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: ombouw naar een "maatschappelijk geaccepteerde" Diesel

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Roerdomp schreef: 06 aug 2020 21:55 Ik ben overtuigd eindgebruiker van auto's.
joh.... tot de draad :buiken:

Maar goed, 50 of 60K voor een nieuwe 4x4 werkbus met euro 6 zit er ook voor mij even niet in. :roll:
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie