Zoals hier: viewtopic.php?f=23&t=30694 te lezen vroeg ik me een paar weken geleden af of je 'zomaar' met een T3 2.0 CU uit 1981 de bergen in kon, of dat je toch echt rekening met bepaalde zaken moest houden. Inmiddels zijn mijn vriendin en ik ruim een week terug van onze eerste 'verre' trip met Barry, onze gele T3. Hieronder wat bevindingen, opmerkingen en vragen!
Ten eerste: we waren van plan om via Duitsland naar Zwitserland te rijden, daar de Alpen te doorkruisen en vervolgens koers te zetten naar de Dolomieten (Italië dus), om via Frankrijk en België terug te rijden. Niet alleen voortschrijdende corona gooide roet in het eten, ook de weersvoorspelling zorgde voor gewijzigde plannen. En: ook Barry deed dat!
NB: Barry rijdt zowel op benzine (luchtgekoelde 2.0) als op gas.
Bij onze tweede tankbeurt op dag 1, ergens halverwege Duitsland, startte Barry opeens niet meer. Als in, bij het omdraaien van de sleutel gebeurde er helemaal niets. Geen geluid van de startmotor die het moeilijk had, geen klik van een relais... echt helemaal niets. Stroom hadden we wel, getuige werkende verlichting, radio, etc. Na 20 pogingen hadden we net besloten om dan maar te gaan duwen, toen Barry opeens, alsof er niets aan de hand was, zijn startmotor liet klinken en de motor na wat moeite ook weer startte. Wij blij, wij verder rijden. Volgende tankstop geen enkel probleem.
Aangekomen bij de eerste camping (Terrassencamping Schlierbach, fijne plek 30 km onder Frankfurt), eerst aangemeld, alles klar, terug naar Barry die al klaarstond voor de slagboom... en niet meer aan wilde. Helemaal niet. Wederom: geen enkel geluid bij het omdraaien van de sleutel.
Campingeigenaar, zeer vriendelijk en behulpzaam, schoot te hulp en belde aan bij de buurman, toevallig Volkswagen-monteur

Ook monteur 1 meldde zich. Beide mannen aan het werk. Diagnose 1, na wat kijken, overleggen, en twee keer een stukje rijden (na aanduwen): dit is ofwel de bekabeling naar de startmotor, of de startmotor zelf. Volgende ochtend ADAC bellen voor definitieve diagnose.
Zo gezegd, zo gedaan, ADAC was pünktlich om 08:00 bij ons, tezamen met wederom (hoe aardig) één van genoemde monteurs. Nog wat overleg, doormeten en met een stok op de startmotor tikken - waarna Barry, die eerst niets deed, direct startte - en wederom dezelfde conclusie (2): startmotor kaduuk. Wat wil het toeval (al kan je in Schlierbach blijkbaar niet van toeval spreken): nog geen 8 kilometer verderop bevond (bevindt, eigenlijk) zich een man... die zich specialiseert in het reviseren van startmotoren, vooral die van Volkswagens. What are the odds?
Een lang verhaal vanaf nu iets korter: omdat deze diagnose op zaterdag werd gesteld en we het weekend moesten overbruggen, moest dat op deze camping. En bleek maar weer eens: als je 'gedwongen' wordt tot rusten, rust je het meest. Heerlijk!
Maandagochtend, na een tik met de tak op de startmotor, reed Barry met ons naar de startmotor-man. Die heeft, onder het genot van rond de 15 sigaretten (in een uur), nog meer gevoeld, getikt, 100 keer gestart, enkele kabels op weg naar de startmotor vervangen... ons Barry even goed warm laten rijden... hierna nog 100 keer gestart. En ja hoor... allemaal probleemloos. Geen enkele keer geen geluid. Conclusie 3: het is niet de startmotor. Waarschijnlijk waren het geoxideerde kabels. Jullie kunnen verder, succes!
Gedurende de rest van de trip heeft Barry ongeveer net zo vaak wél gestart, als totaal niet gestart. Overigens: met een helemaal koude motor, dus in de ochtend, elke keer probleemloos en binnen een paar slingers aan de krukas. Wanneer hij het niet op eigen kracht deed, hielp de trouwe tak direct. Conclusie 4: het is toch echt de startmotor. Toch?
Onze vragen aan jullie, niet alleen hierover maar ook over verdere ontdekkingen tijdens de trip:
1) Wat denken jullie?
2) Wij wonen in Groningen. Wat is in onze buurt / windrichting 'the place to be' om Barry langs te brengen voor verdere diagnose en reparatie?
3) Als de startmotor het wél doet, start Barry. Alleen: bij koude motor start hij makkelijker (vaak binnen 3 'zwengels') dan wanneer hij warm is (soms duurt het wel een seconde of 5, 6 goed hard 'zwengelen'). Is dit normaal? Volgens de startmotor-man niet. Hij zei dat Barry eigenlijk altijd direct of vrijwel direct zou moeten starten (bij een werkende startmotor). Waar kan dit aan liggen? Dit lijkt me te zitten in het brandstofsysteem, of is dit een te snelle conclusie?
4) Voor diagnose van deze situatie, kunnen we dan ook terecht op de door jullie bij 2) aangegeven plek?
5) Boven de 70, en bij wind van voren, begint het witte deel van de Westfalia-opbouw (boven de cockpit) te klapperen tegen de bus zelf. Barry zijn voorhoofd, zeg maar. Dit maakt heel veel lawaai (als in, oorverdovend) en hoewel het opgelost kan worden door een paar sokken tussen de overgang van opbouw naar voorhoofd te drukken, is dit natuurlijk niet de eindoplossing. Hebben jullie hier ervaring mee, en tips / advies?
6) Is het normaal dat Barry bij steile hellingen een stúk meer vermogen had wanneer we op benzine reden, dan op gas? Dit verschil was behoorlijk!
7) Gelet op punt 6: bij volgas op gas (haha) maakt Barry geluid. Het is het best te omschrijven als een laag, klaaglijk gehuil. Alsof er door te hoge druk iets ontsnapt. Gas wat terugnemen, geluid weg. Meer gas, geluid terug. Is dit bekend? Schadelijk? Herleidbaar? Moet dit opgelost worden? Hoe?

Een hele lap proza, hopelijk licht verteerbaar, maar her en der toch gevuld met serieuze informatie c.q. vragen. Wij zijn heel benieuwd naar jullie meningen en kennis. Vraag vooral verder als je dat wilt!
Als laatste nog een foto van Barry op reis als bijlage!
Groet, Vincent (en Anja) (en Barry zelf)