Dikte kabel scheidingsrelais & hh-batterij
Dikte kabel scheidingsrelais & hh-batterij
Is 25mm^2 dik genoeg voor volgende connecties (<3m):
Startbatterij naar scheidingsrelais
Scheidingsrelais naar hh-batterij
Hh-batterij naar zekeringsblok
(Zowel + als -).
Reeds verschillende bronnen geraadpleegd, maar ene zegt 25, ander 35... Ter info, er zal geen zwaar verbruik op zitten.
Startbatterij naar scheidingsrelais
Scheidingsrelais naar hh-batterij
Hh-batterij naar zekeringsblok
(Zowel + als -).
Reeds verschillende bronnen geraadpleegd, maar ene zegt 25, ander 35... Ter info, er zal geen zwaar verbruik op zitten.
groet,
Geert
1986 Volkswagen T3 1.9TD (camper project)
Geert
1986 Volkswagen T3 1.9TD (camper project)
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Dikte kabel scheidingsrelais & hh-batterij
Ik heb 16 kwadraat genomen maar 10 zat er standaard in.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Re: Dikte kabel scheidingsrelais & hh-batterij
Hallo Geert,
Bijgevoegd een diagram van Volkswagen zelf mbt tot een 2e accu bij een vw diesel. Zoals je ziet zit aan de min polen een 25mm2 kabel. Dat zijn de korte kabels, soms niet geisoleerd. Ze lopen van de Startaccu naar de motor of en van de HH accu naar het chassis. De overige bedrading is dus maximaal 6mm. 25mm is dus niet nodig. Dat scheidingsrelais zelf is een klein ding. Leg daar een 25mm2 kabel naast en dan zie je vanzelf dat ze niet voor elkaar gemaakt zijn.
Wat er wel aan forse bedrading zit, betreft de gebruikers van de startaccu. Maar dat zit op elke bus. Denk aan de startstroom, het voorgloeien bij diesels en een koelventilator vraagt ook een boel.
Grote gebruikers van de huishoudaccu, mocht je daar in de toekomst voor kiezen, verdienen hun eigen dikke kabel en dikke zekering. Als je een (grote) omvormer er op zet bijvoorbeeld, dan wordt er veelal voorgeschreven hoe dik de kabels moeten zijn en welke zekering je moet plaatsen. (En die dikte heeft veel meer te maken met de gevoeligheid van de omvormer. Die gaat protesteren als de weerstand te hoog zou zijn door een te dunne kabel.)
Ten aanzien van het laden hoef je je ook geen zorgen te maken. Of je nu een 90 ampere dynamo hebt of niet. De accus in onze busjes kunnen al die amperes niet wijt. Er gaat veel minder stroom door de draad en 6mm is prima.
Succes, groetjes, Rolf
Bijgevoegd een diagram van Volkswagen zelf mbt tot een 2e accu bij een vw diesel. Zoals je ziet zit aan de min polen een 25mm2 kabel. Dat zijn de korte kabels, soms niet geisoleerd. Ze lopen van de Startaccu naar de motor of en van de HH accu naar het chassis. De overige bedrading is dus maximaal 6mm. 25mm is dus niet nodig. Dat scheidingsrelais zelf is een klein ding. Leg daar een 25mm2 kabel naast en dan zie je vanzelf dat ze niet voor elkaar gemaakt zijn.
Wat er wel aan forse bedrading zit, betreft de gebruikers van de startaccu. Maar dat zit op elke bus. Denk aan de startstroom, het voorgloeien bij diesels en een koelventilator vraagt ook een boel.
Grote gebruikers van de huishoudaccu, mocht je daar in de toekomst voor kiezen, verdienen hun eigen dikke kabel en dikke zekering. Als je een (grote) omvormer er op zet bijvoorbeeld, dan wordt er veelal voorgeschreven hoe dik de kabels moeten zijn en welke zekering je moet plaatsen. (En die dikte heeft veel meer te maken met de gevoeligheid van de omvormer. Die gaat protesteren als de weerstand te hoog zou zijn door een te dunne kabel.)
Ten aanzien van het laden hoef je je ook geen zorgen te maken. Of je nu een 90 ampere dynamo hebt of niet. De accus in onze busjes kunnen al die amperes niet wijt. Er gaat veel minder stroom door de draad en 6mm is prima.
Succes, groetjes, Rolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Dikte kabel scheidingsrelais & hh-batterij
Dus 25 mm2 is voldoende. Ruim voldoende. Ik vind het verheugend dat iemand hier over na denkt.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Dikte kabel scheidingsrelais & hh-batterij
Ik heb inderdaad ook 25mm2
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Re: Dikte kabel scheidingsrelais & hh-batterij
dit was het idee (klein beginnen).
vraag me af of de eerste 120A zeker juist staat? of kan deze best achter de relais? of eentje ervoor en eentje erachter?
vraag me af of de eerste 120A zeker juist staat? of kan deze best achter de relais? of eentje ervoor en eentje erachter?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet,
Geert
1986 Volkswagen T3 1.9TD (camper project)
Geert
1986 Volkswagen T3 1.9TD (camper project)
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: Dikte kabel scheidingsrelais & hh-batterij
Voor of achter het scheidingsrelais maakt niet uit, de stroom gaat door de aansluitingen van de plus-polen van de accu's.
Vanaf aansluiting 86 loopt toch geen hoge stroom?
Die is toch om de plus-polen (een beperkte tijd) kort te sluiten?
Dan moet daar een maakcontact in de cabine tussen gezet worden om dit te activeren, zie R in mijn schema.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
Re: Dikte kabel scheidingsrelais & hh-batterij
Een cyrix relais heeft andere eigenschappen dan een standaard scheidingsrelais!
Je kunt namelijk bij een lege startaccu de hh accu inzetten om te helpen met starten. Je moet daar dus wél de bekabeling op afstemmen!. Maar ... omdat zoiets errug weinig voorkomt kan je die functie ook bereiken met (lange) startkabels. Het plaatsen van een zekering is om het relais te beschermen tegen te hoge stromen.
Mbt zekeringen verder. Ik had een tijdje twee hh accus. Ik moest ook draden gaan aanpassen. Dus onder mijn voorstoelen en er tussen liepen draden. Maar met die draaiplateaus onder andere koos ik er voor een zekeringen te plaatsen. Vlak bij de pluspolen.
Groetjes Rolf
Je kunt namelijk bij een lege startaccu de hh accu inzetten om te helpen met starten. Je moet daar dus wél de bekabeling op afstemmen!. Maar ... omdat zoiets errug weinig voorkomt kan je die functie ook bereiken met (lange) startkabels. Het plaatsen van een zekering is om het relais te beschermen tegen te hoge stromen.
Mbt zekeringen verder. Ik had een tijdje twee hh accus. Ik moest ook draden gaan aanpassen. Dus onder mijn voorstoelen en er tussen liepen draden. Maar met die draaiplateaus onder andere koos ik er voor een zekeringen te plaatsen. Vlak bij de pluspolen.
Groetjes Rolf