behandeling Owatrol olie ivm Patina look

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
Gebruikersavatar
Louis
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 831
Lid geworden op: 17 aug 2006 20:34

behandeling Owatrol olie ivm Patina look

Ongelezen bericht door Louis »

Hallo, mijn T3 Enka zit nog in de originele lak. Deze heeft wat vliegroest, met maar heel weinig laswerk.
Verder zijn de naden roestvrij.
Nu ben ik in dubio:
1. Ik kan de bus opnieuw lakken. Nadeel is dat dit veel werk is en ik de patina look kwijt ben.
2. Ik kan de bus behandelen met Owatrol olie. voordeel is behoud van patina look en met een ochtend werk is de auto klaar. Nadeel is dat de auto dan niet meer met 2k lak kan worden overgeschilderd (mocht dat ooit nodig zijn) en de behandeling moet je jaarlijks herhalen. Behandeling is gewoon met lappen de olie aanbrengen en evenredig inpoetsen.

Ik neig om optie 2 te gaan hanteren, maar voordat ik ermee aan de slag ga wil ik toch even polsen of iemand ervaringen hiermee heeft. Ik weet dat dit op oldtimer brommers wordt gebruikt, maar ervaringen met auto's kan ik nauwelijks terugvinden.

gr, Louis
T3 Enka 1981 D
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: behandeling Owatrol olie ivm Patina look

Ongelezen bericht door hippie »

Car s.o.s. met fuzz townsent heeft het een keer gedaan , kan deze niet weer vinden .
Wel deze https://youtu.be/aeZQHVlUWmo
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: behandeling Owatrol olie ivm Patina look

Ongelezen bericht door Ewout »

Hi Louis, hangt er een beetje vanaf wat je doel is/ welke doelgroep je tzt wil aanspreken:
Owatrol is een prima conservator, dus als je het doet om je bus te behouden, vooral doen. In de oldtimerwereld wordt preserved steeds meer gewaardeerd tov gerestaureerd.
Opnieuw lakken is een forse investering en is wellicht een nog betere manier om je bus te behouden (mits het voorwerk goed wordt uitgevoerd). Een vers gelakte bus spreekt uiteindelijk een breder publiek aan.

Optie 1 is de snelste/goedkoopste. Mochten T3 bussen ooit extreme collector items worden, dan is er vast wel een liefhebber die de bus tzt helemaal kaal wil halen.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Louis
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 831
Lid geworden op: 17 aug 2006 20:34

Re: behandeling Owatrol olie ivm Patina look

Ongelezen bericht door Louis »

Op dit moment heb ik geen doelgroep om later de bus aan te verkopen. Daar wil ik ook helemaal niet aan denken, want het is de bedoeling om de bus gewoon lekker zelf te houden. En als ie dan echt weg moet, dan hebben mijn jongens eerste keus :D

Eerst maar wachten tot het warmer wordt, zodat het spulletje erop kan.

Ik heb wat filmpjes op YouTube bekeken en moet zeggen dat ik er wel enthousiast van wordt.

Gr, Louis
T3 Enka 1981 D
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: behandeling Owatrol olie ivm Patina look

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik heb een aantal jaren een kaal geslepen fiat500 zo bewaard. Je moet de behandeling regelmatig herhalen, afhankelijk de stalling en condities. Tenminste jaarlijks voor het natte seizoen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: behandeling Owatrol olie ivm Patina look

Ongelezen bericht door luizenbos »

Ik zelf had een aantal roest plekken gewoon in de auto was gezet en eigenlijk ging dat tot mijn verbazing gewoon goed net als gewoon 2 x per jaar in de auto was :idea:
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: behandeling Owatrol olie ivm Patina look

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Owatrol is mooi spul. Een Patinalook vind ik bij een werkbus ook erg mooi. Het wel steeds een werkje, maar over een toekomstige spuitbeurt zou ik me niet druk maken.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: behandeling Owatrol olie ivm Patina look

Ongelezen bericht door Kire »

Of een middeltje gebruiken op basis van lanoline (wolvet): https://www.stoproestnu.nl/ratlook-cree ... erma-film/

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: behandeling Owatrol olie ivm Patina look

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik zou wel even opletten dat sommige producten sommige rubbers kunnen aantasten. Gaat langzaam en op verschillende manieren. Van plakkend rubber tot oplossen en uitdrogen. Ik had dat op de oude raamrubbers en deurrubbers van de fiat, ook vloermat loste op met ingepapte bodemplaat.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: behandeling Owatrol olie ivm Patina look

Ongelezen bericht door Kire »

Naar ik gelezen heb, zou dit ook kunnen gebeuren met Perma-Film of Fluid-Film. Het spul trekt 'overal' in (ook in oude uitgedroogde underbody coating, die daardoor weer 'soepel' wordt). Maar natuurrubber, nitrielrubber als ook polyurethaan kan worden aangetast. Dit dient dan ook afgeplakt te worden voor behandeling.

Groet,

Erik

p.s. ik had een tondeuse die omgeven was met rubber (voor de grip), maar na lekkage van het flesje bijgeleverde 'naaimachineolie' (in de verpakking), was die rubberlaag vies en plakkerig geworden. Ding maar bij de gemeentewerf ingeleverd.
Gebruikersavatar
Louis
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 831
Lid geworden op: 17 aug 2006 20:34

Re: behandeling Owatrol olie ivm Patina look

Ongelezen bericht door Louis »

Ok. Dus het beste Rubbers afplakken of verwijderen indien mogelijk.
T3 Enka 1981 D
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: behandeling Owatrol olie ivm Patina look

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Owatrol is redelijk stabiel, zeker als je goed laat drogen. Probleem was dat ik eerst met een paardenmiddel gewerkt heb, weet even niet meer of het leerolie of dat het ongekookte lijnolie was. Gekookte lijnolie zou moeten werken als het goed kan drogen. Ik heb daar liters van verspoten op hout en heb daar bij mousserubber en andere kunststoffen geen bijwerkingen gezien. Dus tot druipens toe, ik zou het vandaag de dag wat beter inwrijven/afvegen....
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: behandeling Owatrol olie ivm Patina look

Ongelezen bericht door RVB »

Owatrol is een prima product om roest waar je niet bij kan... dus tussen de naden bij een t3 ... maximaal te vertragen. Maar of het geschikt is voor wat jij voor ogen hebt? Al ben ik wel erg benieuwd naar de.youtube fimpjes. Ik ben daar wel fan van.

Ik heb een vlekkenbus. Dwz dat als ik ergens een plekkie roest heb ik er iets wat voor handen is er op smeer. Bij owatrol verkleurde mijn lichte lak sterk. Dus ik zou altijd een proef doen. Bij gekookte lijnolie ook iets. Owatrol is btw niks meer of minder dan lijnolie + visolie + sikatief(droogtijdverkorter) Ik vrees dat die patina look tegenvalt met een laag olie op je bus.

Je zou ook kunnen overwegen om die vliegroest wel aan te vallen met een roestomvormer. En daaroverheen een blanke lak te spuiten. Dat verandert de kleur, maar het patina karakter blijft. Volgens mij dan.

Fluid film op basis van wolvet lijkt mij een slechte keuze. Dat droogt namelijk niet. Ook prima voor het kruipen id naden. Tevens goed om je bodembescherming te verbeteren.. het werkt als een soort weekmaker voor uitgedroogde gebarste bodembescherming. Maar niet voor de lak. Het zal vuil verzamelen en er uiteindelijk toch af gaan.

Ik ben wel benieuwd naar het vervolg....

Vriendelijke groet, Rolf
Gebruikersavatar
Louis
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 831
Lid geworden op: 17 aug 2006 20:34

Re: behandeling Owatrol olie ivm Patina look

Ongelezen bericht door Louis »

Inmiddels heb ik de bus in de Owatrol olie gezet. Uiteraard goed uitgeveegd om zo’n goed mogelijk effect te creëren.

Nu afwachten hoe het zich houd.

Gr Louis
T3 Enka 1981 D
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: behandeling Owatrol olie ivm Patina look

Ongelezen bericht door RVB »

Mooi. Fototjes lijkt mij leuk.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Louis
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 831
Lid geworden op: 17 aug 2006 20:34

Re: behandeling Owatrol olie ivm Patina look

Ongelezen bericht door Louis »

T3 Enka 1981 D
Plaats reactie