De originele VW motor was aan het einde van zijn leven. Ergens kreeg ik het wilde idee om een Subaru motor in te bouwen. Na 5 minuten googlen bleek dat helemaal geen gek idee.
Dus oude motor er uit;
VW_motor.jpg
Nieuwe motor gevonden, een EJ20MUB uit een Subaru Legacy. Een andere enthousiaste T3-eigenaar had deze al uit de auto gesloopt inclusief 4 verhuisdozen vol aan kabelboom. De complexiteit van de ombouw en het geld wat er nog ingestoken moest worden maakte dat het project bij hem strandde.
subaru_motor.jpg
De motor was hard toe aan wat liefde. De kleppen en zitting zijn opnieuw geslepen, de kop gevlakt etc. nieuwe pakkingen overal, nieuwe klepseals (of hoe dat ook in het nederlands heet) en de hydraulische klepstoters gecontroleerd en vervangen waar nodig. Nieuwe oliekeerring en koppeling natuurlijk.
De cylinderwanden in het onderblok zagen er nog goed uit, dus daar hoefde weinig aan te gebeuren.
motor_kop_voor.jpg
Dit was voor, van na heb ik geen foto meer helaas.
Verder natuurlijk een nieuwe distributie riem, spanrol en waterpomp geplaatst.
motor_klaar.jpg
Voor het aanpassen van de kabelboom was het vooral een uitdaging om een passend schema te vinden. Een die exact overeen komt met mijn kabelboom. Uiteindelijk heb ik dit stappenplan gevolgd;
https://www.shoptalkforums.com/viewtopi ... 9&t=136053
Wat goed te begrijpen en volgen was en werkbaar voor verschillende kabelbomen. De plaatjes missen helaas inmiddels. Ik heb de site destijds als PDF bewaard, mocht iemand belang er bij hebben.
wiring.jpg
Alle bekabeling heb ik door hittebestendig glasvezel versterkte beschermkous (Thermotubix) getrokken. Op die manier is het beschermd tegen vibraties en warmte.
Voor de conversie ga ik uit van RJES plan. Dus een RJES belhousing, omdat dit zo origineel mogelijk er uit ziet. De andere onderdelen zoals RJES die kan leveren heb ik zelf gemaakt, zoals de motor steun en reversed cooling manifold. Ik heb de engine bay in een licht groen geschilderd. Op die manier zijn vloeistoflekkages makkelijker op te sporen. Eigenlijk had ik wit moeten gebruiken zodat je aan de kleur nog kan zien wát het is, maar ik vond wit niet zo mooi
RJES_belhousing.jpg
Na het plaatsen van de motor in de bus, wou hij niet lekker lopen. Stationair redelijk prima, maar als jet het gas opende smoorde de motor. Het klonk alsof de vacuum vervroeging niet goed werkte. Maar ja, elektrische ontsteking heeft geen ouderwetse vacuum vervroeging
Ondanks de select monitor / EvoScan was een diagnose niet eenvoudig te stellen. Uiteindelijk begonnen met het vervangen van de nokkenassensor. Dit was een gok, maar het was wel de juiste.
Ik had alleen het spruitstuk met katalysator gemonteerd. De motor loopt als een ongedempte boxer . Tijd voor een uitlaat. Dat is waar ik 6 jaar geleden gestrand ben wegens gebrek aan tijd.
Nieuwe fase;
Sinds de verhuizing en de verbouwing probeer ik af en toe wat aan de bus te doen. De kinderen beginnen ook aan het idee te wennen en dat makat dat ik langer dan een half uur achter elkaar wat kan doen
Simpel beginnen; de uitlaat
Het standaard spruitstuk past qua hoogte niet. Deze heeft er wel 6 jaar opgezeten, wat voor de nodige problemen zorgde bij het transport tijdens mijn verhuizing.
uitlaat_origineel.jpg
Om het passend en eenvoudig te houden heb ik het uitlaatspruitstuk gesplitst en een dubbele uitlaat gemaakt. De uitlaat heb ik gewrapt met uitlaadband om alles tegen de hitte van de uitlaat te beschermen en de uitlaat zelf tegen roest. En het ziet er nog cool uit ook (denk ik).
uitlaat.jpg
uitlaat_gemonteerd.jpg
De motor klinkt nog steeds als een ongedempte boxer. Er zitten natuurlijk ook eigenlijk geen restricties in de uitlaat. De volgende stap is om er DB-killers in te zetten. Zal de RDW blij van worden.
elekta
Hoewel de motor liep en te starten was, was hij nog niet goed in de kabelboom van de bus ingevlochten. Er moest nog een hoop draadjes naar het dashboard gelegd te worden. Omdat door de vorige eigenaren er zoveel in de elektra geknutseld en geprutst was, moest alles nagelopen worden. En eigenlijk gewoon vervangen. Kroonsteentjes in een auto...
Om het werkbaar voor mijzelf (en degenen na mij) te houden heb ik een nieuw gecombineerd elektrisch schema gemaakt;
wire_diagram.jpg
koelsysteem
De laatste hobbel is het koelsysteem. Ik krijg het koelsysteem nog niet werkend. De thermostaat gaat niet open helaas, en dus niet ontlucht. Volgens mij gaat de thermostaat niet open omdat er lucht in het systeem zit :’-)
Het koelsysteem is volgens dit schema van RJES gemaakt;
Willy_cooling_diagram.jpg
De waterpomp had ik al vernieuwd toen ik de motor herbouwde.
Nu heb ik ook een nieuwe radiator geplaatst, de oude viel na afblazen echt uit elkaar;
radiator.jpg
De koelslangen van de Subaru heb ik gemaakt met deze slangen
https://www.wildkamp.nl/product/optimit ... 0-m/756213
Deze kunnen maximaal 100 graden aan, maar voor de time-being is het goed genoeg.
Verlopen heb ik gemaakt met VSH Xpress koppelingen van RVS waarbij ik de slang over de buitenkant geduwd heb en met slangenklemmen vastgezet. De meeste officiele verlopen en T-stukken zijn niet geschikt voor hoge temperaturen of passen niet op de benodigde slangen.
Verder is het druktankje nieuw en de ‘blue cap’ ook.
Na het vullen van het koelsysteem volgens de RJES methode (met een vat koelvloeistof op het dak het via de radiator naar binnen laten lopen) heb ik gekeken of het systeem werkt. Met de truc om water op het motor te gieten is duidelijk dat de motor heet wordt, maar de thermostaat niet open gaat.
Als ik naar het koelschema van de Subaru motor kijk begin ik te snappen waarom. Althans, ik denk te weten waarom.
EJ20_cooling_diagram.jpg
De aanvoer van water naar de waterpomp komt uit het verwarmingscircuit. Omdat dat niet gevuld wordt of ontlucht kan worden zonder draaiende motor (toch?) hapt de waterpomp lucht en komt er nooit heet water bij de thermostaat. Zelfs ondanks de shunt uit het RJES schema.
De T3 heeft geen ontluchting op het verwarmingscircuit nodig;
VWt3_cooling_diagram.jpg
Dus hier ben ik even gestrand aan het einde van de zomer...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.