Pagina 1 van 1

T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?

Geplaatst: 03 mar 2021 07:58
door Tall-198
Ik heb een VW T3 DoKa uit 1984, met de niet veel voorkomende 1.7 Diesel motor.
Heeft iemand ervaring om deze motor uit te rusten met een Turbo?
Bijvoorbeeld de Turbo van een 1.6 k14 diesel?

Ik overweeg ook stuurbekrachtiging op de T3 te zetten; heeft iemand daar ervaring mee?

Groet Nico

Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?

Geplaatst: 03 mar 2021 08:20
door Mitch
De 1.7 kan worden uitgerust met een turbo, wel een andere carterpan nodig en nog wat zaken maar het is eerder gedaan.
Stuurbekrachtiging kun je 2 kanten op, origineel en elektrisch. Waarvan het laatste goedkoper is. Ik heb zelf bijna alles voor de originele liggen (voor mezelf) en dan is het schroeven.

Nog even geduld en dan kan ik je vertellen hoe de schroef ervaring was.

Groeten Michiel

Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?

Geplaatst: 03 mar 2021 08:47
door Roerdomp
Waarom een andere carterpan?

Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?

Geplaatst: 03 mar 2021 09:00
door Mitch
Retourleiding turbo moet daar toch in? Sorry ik zal het wel compleet mishebben. Maar de 1.7 heeft zuigerbodemkoeling en dat is bij turbo motoren voor de levensduur prettig.

Groeten Michiel

Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?

Geplaatst: 03 mar 2021 20:15
door luizenbos
Zou kunnen Michiel is al weer een tijd geleden gaat om deze [[thumbup]]

Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?

Geplaatst: 03 mar 2021 20:19
door Roerdomp
Klinkt logisch idd. [[thumbup]]

Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?

Geplaatst: 03 mar 2021 21:47
door vwt3fan
Hoi Nico.
Vroeger, toen er nog bosjes T3 busjes waren, kocht je een sloopbus met 1,6TD jx motor. En daar haalde je de delen af die je nodig hebt om de 1,7D ky motor om te bouwen naar een TurboDiesel. De handige klusser doet de ombouw in twee dagen, mits je alle benodigde onderdelen hebt. Je hebt de volgende zaken nodig van de donor 1,6TD bus met jx motor:

Brandstofpomp
Spruitstuk
Uitlaatpijp uit de turbo
Turbo
Turbo steun
Olieleidingen (2x) van en naar de Turbo
complete uitlaat met ophangbeugels
Carter
Oliefilterhouder flens
Koelwaterslangen
Kleppendeksel met TD ontluchtingspotje + slangen
Luchtfilter met alle bijbehorende pijpen
verstuivers
brandstofleidingen gewei naar de verstuivers
het extra elektrische waterpompje*

* Dit pompje is niet essentieel mits je de motor altijd goed de tijd geeft om af te koelen na vette turbo prestaties.
Dus niet meteen de motor uitzetten na stevige turbolast, even laten nadieselen en olie in de turbo en gehele motorblok laten afkoelen.
Door in toeren terug te schakelen zonder gas te geven, koelt alles sowieso al en is dit ook een te adviseren rijwijze bij dik turbo genot.
Als je volle bak gaat en bv de snaar knapt van de waterpomp.... kun je een probleem krijgen...

Maar dan heb je ook wat! Tenminste, in vergelijking met je ouwe suffe 1,7D of een ietwat tamme 1,6TD.
Het rijdt bijzonder aangenaam. Het lijkt door de hoge toeren diesel qua rijden beetje tussen benzine en diesel motor in
Inhalen op de provinciale weg is geen zelfmoordpoging meer.

Ik heb een 1,7D omgebouwd naar TD en er ook een extra oliekoeler op en een intercooler.
Een Polo G40 intercooler is fraai pas te krijgen naast de Vbak.
En kom daarmee tegen de 90pk en een top van rond de 140 (met mijn extreem hoge niet aerodynamische dak)

De motor lijkt vooral de intercooler erg fijn te vinden door de koude lucht die hij ervan in zijn kop geblazen krijgt.
De bedrijfstemperatuur blijft daardoor gewoon in het midden, bij vrijwel volgas in de koelere seizoenen.
Bij 30 graden buiten temperatuur gaat de temperatuur dan wel iets omhoog, maar tweede stand van de fan haalt hij niet.
Ik heb vaak met mijn bus met 130 echte kmh's uren lang aan 1 stuk op de snelweg in Frankrijk gereden met temperaturen boven de 30 graden.
De KY TD LLK (LadeLuftKühler) geeft geen krimp !

Het is wel belangrijk dat je een goed functionerende radiator hebt! Want je 1,7D radiator is wellicht kleiner formaat dan de 1,6TD heeft.
Het gaat prima met die wat kleinere, maar dan moet ie nog wel flink wat van zijn originele capaciteit hebben.

Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?

Geplaatst: 04 mar 2021 08:10
door RVB
Rob, goed verhaal.

Ik vroeg mij wel 1 ding af. Je zorg om het type radiator. Dat hij goed moet functioneren spreekt voor zich. Ik dacht nl. Dat er maar 2 tupes in t3 bussen werden gebruikt en dat alleen de vroege diesels (1.6d) tot/m ca. 1981 gebruik maakte van het kleinere type. Maar ik kan mij vergissen.

Groetjes Rolf

Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?

Geplaatst: 04 mar 2021 13:06
door wouth
Tall-198 schreef: 03 mar 2021 07:58
Ik overweeg ook stuurbekrachtiging op de T3 te zetten; heeft iemand daar ervaring mee?

Groet Nico
Ik heb de stuurbekrachtiging uit een T3 gesloopt en die in mijn eigen T3 ingebouwd. De originele stalen leidingen heb ik laten zitten en in mijn T3 vervangen door flexibele olieleidingen (die roesten niet) . Als je handig bent, is dat allemaal goed te doen. Zorg wel voor de goede ophangbeugels en natuurlijk de juiste 2e poelie voor op de krukas.

Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?

Geplaatst: 10 apr 2021 10:37
door Tall-198
Prachtig gedetailleerd verhaal Rob!
Dank je wel!
vwt3fan schreef: 03 mar 2021 21:47 Hoi Nico.
Vroeger, toen er nog bosjes T3 busjes waren, kocht je een sloopbus met 1,6TD jx motor. En daar haalde je de delen af die je nodig hebt om de 1,7D ky motor om te bouwen naar een TurboDiesel. De handige klusser doet de ombouw in twee dagen, mits je alle benodigde onderdelen hebt. Je hebt de volgende zaken nodig van de donor 1,6TD bus met jx motor:

Brandstofpomp
Spruitstuk
Uitlaatpijp uit de turbo
Turbo
Turbo steun
Olieleidingen (2x) van en naar de Turbo
complete uitlaat met ophangbeugels
Carter
Oliefilterhouder flens
Koelwaterslangen
Kleppendeksel met TD ontluchtingspotje + slangen
Luchtfilter met alle bijbehorende pijpen
verstuivers
brandstofleidingen gewei naar de verstuivers
het extra elektrische waterpompje*

* Dit pompje is niet essentieel mits je de motor altijd goed de tijd geeft om af te koelen na vette turbo prestaties.
Dus niet meteen de motor uitzetten na stevige turbolast, even laten nadieselen en olie in de turbo en gehele motorblok laten afkoelen.
Door in toeren terug te schakelen zonder gas te geven, koelt alles sowieso al en is dit ook een te adviseren rijwijze bij dik turbo genot.
Als je volle bak gaat en bv de snaar knapt van de waterpomp.... kun je een probleem krijgen...

Maar dan heb je ook wat! Tenminste, in vergelijking met je ouwe suffe 1,7D of een ietwat tamme 1,6TD.
Het rijdt bijzonder aangenaam. Het lijkt door de hoge toeren diesel qua rijden beetje tussen benzine en diesel motor in
Inhalen op de provinciale weg is geen zelfmoordpoging meer.

Ik heb een 1,7D omgebouwd naar TD en er ook een extra oliekoeler op en een intercooler.
Een Polo G40 intercooler is fraai pas te krijgen naast de Vbak.
En kom daarmee tegen de 90pk en een top van rond de 140 (met mijn extreem hoge niet aerodynamische dak)

De motor lijkt vooral de intercooler erg fijn te vinden door de koude lucht die hij ervan in zijn kop geblazen krijgt.
De bedrijfstemperatuur blijft daardoor gewoon in het midden, bij vrijwel volgas in de koelere seizoenen.
Bij 30 graden buiten temperatuur gaat de temperatuur dan wel iets omhoog, maar tweede stand van de fan haalt hij niet.
Ik heb vaak met mijn bus met 130 echte kmh's uren lang aan 1 stuk op de snelweg in Frankrijk gereden met temperaturen boven de 30 graden.
De KY TD LLK (LadeLuftKühler) geeft geen krimp !

Het is wel belangrijk dat je een goed functionerende radiator hebt! Want je 1,7D radiator is wellicht kleiner formaat dan de 1,6TD heeft.
Het gaat prima met die wat kleinere, maar dan moet ie nog wel flink wat van zijn originele capaciteit hebben.

Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?

Geplaatst: 10 apr 2021 12:58
door motnamol
Hoi Hylke
De 1.9 sdi die draait toch minder toeren en heeft toch ook maar 47 Kw wat voor V bak heb je.
En je hebt dan toch ook de ecu nodig ect.