T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?
T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?
Ik heb een VW T3 DoKa uit 1984, met de niet veel voorkomende 1.7 Diesel motor.
Heeft iemand ervaring om deze motor uit te rusten met een Turbo?
Bijvoorbeeld de Turbo van een 1.6 k14 diesel?
Ik overweeg ook stuurbekrachtiging op de T3 te zetten; heeft iemand daar ervaring mee?
Groet Nico
Heeft iemand ervaring om deze motor uit te rusten met een Turbo?
Bijvoorbeeld de Turbo van een 1.6 k14 diesel?
Ik overweeg ook stuurbekrachtiging op de T3 te zetten; heeft iemand daar ervaring mee?
Groet Nico
Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?
De 1.7 kan worden uitgerust met een turbo, wel een andere carterpan nodig en nog wat zaken maar het is eerder gedaan.
Stuurbekrachtiging kun je 2 kanten op, origineel en elektrisch. Waarvan het laatste goedkoper is. Ik heb zelf bijna alles voor de originele liggen (voor mezelf) en dan is het schroeven.
Nog even geduld en dan kan ik je vertellen hoe de schroef ervaring was.
Groeten Michiel
Stuurbekrachtiging kun je 2 kanten op, origineel en elektrisch. Waarvan het laatste goedkoper is. Ik heb zelf bijna alles voor de originele liggen (voor mezelf) en dan is het schroeven.
Nog even geduld en dan kan ik je vertellen hoe de schroef ervaring was.
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?
Waarom een andere carterpan?
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?
Retourleiding turbo moet daar toch in? Sorry ik zal het wel compleet mishebben. Maar de 1.7 heeft zuigerbodemkoeling en dat is bij turbo motoren voor de levensduur prettig.
Groeten Michiel
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3736
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?
Zou kunnen Michiel is al weer een tijd geleden gaat om deze ![Positive [[thumbup]]](./images/smilies/thumpup.gif)
![Positive [[thumbup]]](./images/smilies/thumpup.gif)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
1 x Honda transalp 600 en nu ook 1x Suzuki gsx 1100 g
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=10770 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
1 x Honda transalp 600 en nu ook 1x Suzuki gsx 1100 g
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=10770 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306
Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?
Klinkt logisch idd. ![Positive [[thumbup]]](./images/smilies/thumpup.gif)
![Positive [[thumbup]]](./images/smilies/thumpup.gif)
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
- vwt3fan
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
- Locatie: Hoogezand
Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?
Hoi Nico.
Vroeger, toen er nog bosjes T3 busjes waren, kocht je een sloopbus met 1,6TD jx motor. En daar haalde je de delen af die je nodig hebt om de 1,7D ky motor om te bouwen naar een TurboDiesel. De handige klusser doet de ombouw in twee dagen, mits je alle benodigde onderdelen hebt. Je hebt de volgende zaken nodig van de donor 1,6TD bus met jx motor:
Brandstofpomp
Spruitstuk
Uitlaatpijp uit de turbo
Turbo
Turbo steun
Olieleidingen (2x) van en naar de Turbo
complete uitlaat met ophangbeugels
Carter
Oliefilterhouder flens
Koelwaterslangen
Kleppendeksel met TD ontluchtingspotje + slangen
Luchtfilter met alle bijbehorende pijpen
verstuivers
brandstofleidingen gewei naar de verstuivers
het extra elektrische waterpompje*
* Dit pompje is niet essentieel mits je de motor altijd goed de tijd geeft om af te koelen na vette turbo prestaties.
Dus niet meteen de motor uitzetten na stevige turbolast, even laten nadieselen en olie in de turbo en gehele motorblok laten afkoelen.
Door in toeren terug te schakelen zonder gas te geven, koelt alles sowieso al en is dit ook een te adviseren rijwijze bij dik turbo genot.
Als je volle bak gaat en bv de snaar knapt van de waterpomp.... kun je een probleem krijgen...
Maar dan heb je ook wat! Tenminste, in vergelijking met je ouwe suffe 1,7D of een ietwat tamme 1,6TD.
Het rijdt bijzonder aangenaam. Het lijkt door de hoge toeren diesel qua rijden beetje tussen benzine en diesel motor in
Inhalen op de provinciale weg is geen zelfmoordpoging meer.
Ik heb een 1,7D omgebouwd naar TD en er ook een extra oliekoeler op en een intercooler.
Een Polo G40 intercooler is fraai pas te krijgen naast de Vbak.
En kom daarmee tegen de 90pk en een top van rond de 140 (met mijn extreem hoge niet aerodynamische dak)
De motor lijkt vooral de intercooler erg fijn te vinden door de koude lucht die hij ervan in zijn kop geblazen krijgt.
De bedrijfstemperatuur blijft daardoor gewoon in het midden, bij vrijwel volgas in de koelere seizoenen.
Bij 30 graden buiten temperatuur gaat de temperatuur dan wel iets omhoog, maar tweede stand van de fan haalt hij niet.
Ik heb vaak met mijn bus met 130 echte kmh's uren lang aan 1 stuk op de snelweg in Frankrijk gereden met temperaturen boven de 30 graden.
De KY TD LLK (LadeLuftKühler) geeft geen krimp !
Het is wel belangrijk dat je een goed functionerende radiator hebt! Want je 1,7D radiator is wellicht kleiner formaat dan de 1,6TD heeft.
Het gaat prima met die wat kleinere, maar dan moet ie nog wel flink wat van zijn originele capaciteit hebben.
Vroeger, toen er nog bosjes T3 busjes waren, kocht je een sloopbus met 1,6TD jx motor. En daar haalde je de delen af die je nodig hebt om de 1,7D ky motor om te bouwen naar een TurboDiesel. De handige klusser doet de ombouw in twee dagen, mits je alle benodigde onderdelen hebt. Je hebt de volgende zaken nodig van de donor 1,6TD bus met jx motor:
Brandstofpomp
Spruitstuk
Uitlaatpijp uit de turbo
Turbo
Turbo steun
Olieleidingen (2x) van en naar de Turbo
complete uitlaat met ophangbeugels
Carter
Oliefilterhouder flens
Koelwaterslangen
Kleppendeksel met TD ontluchtingspotje + slangen
Luchtfilter met alle bijbehorende pijpen
verstuivers
brandstofleidingen gewei naar de verstuivers
het extra elektrische waterpompje*
* Dit pompje is niet essentieel mits je de motor altijd goed de tijd geeft om af te koelen na vette turbo prestaties.
Dus niet meteen de motor uitzetten na stevige turbolast, even laten nadieselen en olie in de turbo en gehele motorblok laten afkoelen.
Door in toeren terug te schakelen zonder gas te geven, koelt alles sowieso al en is dit ook een te adviseren rijwijze bij dik turbo genot.
Als je volle bak gaat en bv de snaar knapt van de waterpomp.... kun je een probleem krijgen...
Maar dan heb je ook wat! Tenminste, in vergelijking met je ouwe suffe 1,7D of een ietwat tamme 1,6TD.
Het rijdt bijzonder aangenaam. Het lijkt door de hoge toeren diesel qua rijden beetje tussen benzine en diesel motor in
Inhalen op de provinciale weg is geen zelfmoordpoging meer.
Ik heb een 1,7D omgebouwd naar TD en er ook een extra oliekoeler op en een intercooler.
Een Polo G40 intercooler is fraai pas te krijgen naast de Vbak.
En kom daarmee tegen de 90pk en een top van rond de 140 (met mijn extreem hoge niet aerodynamische dak)
De motor lijkt vooral de intercooler erg fijn te vinden door de koude lucht die hij ervan in zijn kop geblazen krijgt.
De bedrijfstemperatuur blijft daardoor gewoon in het midden, bij vrijwel volgas in de koelere seizoenen.
Bij 30 graden buiten temperatuur gaat de temperatuur dan wel iets omhoog, maar tweede stand van de fan haalt hij niet.
Ik heb vaak met mijn bus met 130 echte kmh's uren lang aan 1 stuk op de snelweg in Frankrijk gereden met temperaturen boven de 30 graden.
De KY TD LLK (LadeLuftKühler) geeft geen krimp !
Het is wel belangrijk dat je een goed functionerende radiator hebt! Want je 1,7D radiator is wellicht kleiner formaat dan de 1,6TD heeft.
Het gaat prima met die wat kleinere, maar dan moet ie nog wel flink wat van zijn originele capaciteit hebben.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?
Rob, goed verhaal.
Ik vroeg mij wel 1 ding af. Je zorg om het type radiator. Dat hij goed moet functioneren spreekt voor zich. Ik dacht nl. Dat er maar 2 tupes in t3 bussen werden gebruikt en dat alleen de vroege diesels (1.6d) tot/m ca. 1981 gebruik maakte van het kleinere type. Maar ik kan mij vergissen.
Groetjes Rolf
Ik vroeg mij wel 1 ding af. Je zorg om het type radiator. Dat hij goed moet functioneren spreekt voor zich. Ik dacht nl. Dat er maar 2 tupes in t3 bussen werden gebruikt en dat alleen de vroege diesels (1.6d) tot/m ca. 1981 gebruik maakte van het kleinere type. Maar ik kan mij vergissen.
Groetjes Rolf
- wouth
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1375
- Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
- Locatie: arnhem
Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?
Ik heb de stuurbekrachtiging uit een T3 gesloopt en die in mijn eigen T3 ingebouwd. De originele stalen leidingen heb ik laten zitten en in mijn T3 vervangen door flexibele olieleidingen (die roesten niet) . Als je handig bent, is dat allemaal goed te doen. Zorg wel voor de goede ophangbeugels en natuurlijk de juiste 2e poelie voor op de krukas.
I am Wouth and I approve this message
Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?
Prachtig gedetailleerd verhaal Rob!
Dank je wel!
Dank je wel!
vwt3fan schreef: ↑03 mar 2021 21:47 Hoi Nico.
Vroeger, toen er nog bosjes T3 busjes waren, kocht je een sloopbus met 1,6TD jx motor. En daar haalde je de delen af die je nodig hebt om de 1,7D ky motor om te bouwen naar een TurboDiesel. De handige klusser doet de ombouw in twee dagen, mits je alle benodigde onderdelen hebt. Je hebt de volgende zaken nodig van de donor 1,6TD bus met jx motor:
Brandstofpomp
Spruitstuk
Uitlaatpijp uit de turbo
Turbo
Turbo steun
Olieleidingen (2x) van en naar de Turbo
complete uitlaat met ophangbeugels
Carter
Oliefilterhouder flens
Koelwaterslangen
Kleppendeksel met TD ontluchtingspotje + slangen
Luchtfilter met alle bijbehorende pijpen
verstuivers
brandstofleidingen gewei naar de verstuivers
het extra elektrische waterpompje*
* Dit pompje is niet essentieel mits je de motor altijd goed de tijd geeft om af te koelen na vette turbo prestaties.
Dus niet meteen de motor uitzetten na stevige turbolast, even laten nadieselen en olie in de turbo en gehele motorblok laten afkoelen.
Door in toeren terug te schakelen zonder gas te geven, koelt alles sowieso al en is dit ook een te adviseren rijwijze bij dik turbo genot.
Als je volle bak gaat en bv de snaar knapt van de waterpomp.... kun je een probleem krijgen...
Maar dan heb je ook wat! Tenminste, in vergelijking met je ouwe suffe 1,7D of een ietwat tamme 1,6TD.
Het rijdt bijzonder aangenaam. Het lijkt door de hoge toeren diesel qua rijden beetje tussen benzine en diesel motor in
Inhalen op de provinciale weg is geen zelfmoordpoging meer.
Ik heb een 1,7D omgebouwd naar TD en er ook een extra oliekoeler op en een intercooler.
Een Polo G40 intercooler is fraai pas te krijgen naast de Vbak.
En kom daarmee tegen de 90pk en een top van rond de 140 (met mijn extreem hoge niet aerodynamische dak)
De motor lijkt vooral de intercooler erg fijn te vinden door de koude lucht die hij ervan in zijn kop geblazen krijgt.
De bedrijfstemperatuur blijft daardoor gewoon in het midden, bij vrijwel volgas in de koelere seizoenen.
Bij 30 graden buiten temperatuur gaat de temperatuur dan wel iets omhoog, maar tweede stand van de fan haalt hij niet.
Ik heb vaak met mijn bus met 130 echte kmh's uren lang aan 1 stuk op de snelweg in Frankrijk gereden met temperaturen boven de 30 graden.
De KY TD LLK (LadeLuftKühler) geeft geen krimp !
Het is wel belangrijk dat je een goed functionerende radiator hebt! Want je 1,7D radiator is wellicht kleiner formaat dan de 1,6TD heeft.
Het gaat prima met die wat kleinere, maar dan moet ie nog wel flink wat van zijn originele capaciteit hebben.
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?
Hoi Hylke
De 1.9 sdi die draait toch minder toeren en heeft toch ook maar 47 Kw wat voor V bak heb je.
En je hebt dan toch ook de ecu nodig ect.
De 1.9 sdi die draait toch minder toeren en heeft toch ook maar 47 Kw wat voor V bak heb je.
En je hebt dan toch ook de ecu nodig ect.
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak