t3 CU ombouw tot camper

Deel je werk met het forum,
ivokh
Komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

Zoals belooft in mijn voorstel post hier deze post om jullie op de hoogte te houden van mijn werk aan de t3.
Ik ben ook nog druk bezig met een andere auto dus ik heb nog niet heel veel tijd gehad om met de t3 aan de slag te gaan.
Ik heb vooral even gekeken of ik een beter beeld kan krijgen van de staat van de motor. Hierbij zijn mij de volgende dingen opgevallen:
  • Er ontbreken een aantal dingetjes zoals de veer in de gasbedieningsstang en de bevestigings plaatjes voor de luchtfilterbak.
  • Ik ben ook niet helemaal tevreden over de bougiekabels die ze gebruikt hebben voor cilinders 1 en 2. Deze zien er een beetje goedkoop uit en sluiten de gaten voor de bougies niet goed af.
  • Met wat schoonmaken valt er al wat winst te behalen. Vooral de carburateurs zitten onder de olie.
  • Tot mijn verbazing zat het luchtfilter ook onder de olie en daar onder in de luchtfilterbak stond zelfs een laagje olie. Iemand toevallig een idee hoe hier zo veel olie in kan komen?
  • De compressie van de cilinders was op zich niet heel verkeerd alleen cilinder 1 bleef achter. Gemeten met koude motor (1: 6.4, 2: 8.5, 3: 9.2, 4: 9.2 bar).
  • Volgens mij zit de verdeler verkeerd om. Als je achter de bus staat zit cilinder 1 links aangesloten in plaats van rechts. (Zie foto hieronder).
  • Het meest opvallende was de oliedruk. Met een koude motor kwam hij na het starten nog op de 2 bar maar na één of twee minuten was de druk weg.
Er valt in ieder geval genoeg winst te behalen.
Ik heb inmiddels de olie vervangen in de hoop dat dit misschien wat positieve invloed zou hebben op de oliedruk. Helaas heeft dit weinig verschil gemaakt. Ik heb hierbij ook het oliezeefje van het carter vervangen. Hier zat redelijk wat rotzooi onder maar uiteindelijk bleek dat hiervan maar drie stukjes reageerde op een magneetje. (Zie foto hieronder). Dit in combinatie met het ontbreken van de oliedruk doet mij toch twijfelen aan de staat van de lagers in de motor.

Nu is het de vraag of ik gelijk de hele motor uit de bus ga halen om de kleppen en cilinders te bekijken of dat ik eerst de carburateurs ga schoonmaken en ga kijken of ik nog wat informatie kan verzamelen met het afstellen van de carburateurs en de tijdsinstellingen.

Groet, Ivo

Hier nog even de overzichtsfoto's van hoe de bus er nu bij staat:
bus01.jpg
bus02.jpg

Olie in de luchtfilterbak :???:
olie_in_luchtfilterbak.jpg

Aansluiting verdeler:
overzicht_motor.jpg

Wat uit de olie kwam. De stukjes op mijn hand waren van ijzer.
rotzooi_oliezeefje.jpg
metaal_deeltjes_olie.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Ivo
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 285
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door casss »

Hi Ivo,

De onderste steuntjes om de luchtfilterbak vast te klemmen ontbreken ook als ik het zo zie.

De rubbers om je bougiekabels; volgens mij is dit hetgeen wat er momenteel verkrijgbaar is, en is er niet zo veel anders beschikbaar.

Olie: volgens mij kan dit komen door te veel bovendruk. Ofwel is het dusdanig erg dat hij heel veel gas langs de zuigerveren (cilinder 1?) drukt waardoor er buitensporig veel carterdamp (en olie terecht) komt in de luchtfilter, of er is dusdanig lang niets aan gedaan dat de hoeveelheid olie over lange tijd is verzameld.

Stukjes in de olie; ik zie goud/koperkleurige stukjes. Volgens mij is dat je lagerwerk wat uiteen aan het vallen is.

Tijd om je blok te gaan splitsen. Ervaringstip;
Haal de motor en bak er als 1 geheel onderuit, scheelt veel gepiel en maakt het ook makkelijker km de motor buiten de auto testen na het opnieuw opbouwen.

Succes!
gr, Cas
Plaats reactie