t3 CU ombouw tot camper

Deel je werk met het forum,
ivokh
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

Ik loop wat achter met het plaatsen van een update hier.
Inmiddels zit de motor weer in elkaar en de oliedruk is goed. +- 3 bar bij 1000 toeren met een warme motor.
De goede maat lagers voor de krukas hebben dus het probleem opgelost en het probleem zat hem dus niet in de nokkenas.
De motor hangt ook al weer even in de bus. Dit was een paar dagen voor het eind van november waardoor ik er nog even twee dagen mee kon rijden.
Hij zit namelijk nog in de oldtimer overgangsregeling dus ik mag er vanaf 1 december tot 1 maart niet de weg mee op.
Dit in combinatie met het ontbreken van een verwarmde werkplaats betekent dat het project de komende maanden even op een laag pitje komt te staan.
Ik ga deze tijd vooral stoppen in een goed ontwerp maken voor de camper inbouw.

Groet, Ivo
Groet, Ivo
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door Kire »

Mooi dat de motor weer in elkaar zit EN goed is.

Groet,

Erik
ivokh
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

De winter is weer voorbij en het mooie weer komt weer om de hoek zetten dus tijd om weer verder te gaan aan mijn bus.
Ik heb mijn tijd in de winter besteed aan het ontwerp voor de camper inbouw. Ik moet nog een laatste versie afronden om hier te delen. Deze komt eraan.

Ondertussen heb ik ook al wat puntjes opgepakt die voor de winter waren blijven liggen.

Als eerste heb ik de binnenbekleding die eerder gemaakt was uit de bus gehaald. Ik wou namelijk het tussenschot er uit halen en ik wist niet wat voor isolatie ze gebruikt hadden.
Ik heb het bovenste gedeelte van het tussenschot er uit gehaald wat heel veel scheelt in de ruimtelijke beleving van de bus.
Voor de isolatie hadden ze alleen wat bubbeltjes folie gebruikt. Dit wil ik zeker beter gaan doen.

Verder heb ik nieuwe busjes gemaakt voor de bevestiging van de gaskabel aan de gasstang (bij de motor). Deze vielen uit elkaar en ik kon niet zomaar nieuwe vinden.

Daarna heb ik de leidingen en slangen van de koppeling vervangen. Achteraan zet deze door een beugeltje die aan de versnellingsbak zit. Bij het loshalen van de motor durfde ik deze niet onder de bus los te halen omdat het boutje in de versnellingsbak er erg slecht aan toe was.
Ik heb toen de doorgang voor de koppeling leiding door geslepen. Deze had ik weer netjes aan elkaar gelast zonder me te herinneren waar dit precies voor was. Toen ik de motor weer in de bus ging hangen kwam ik er dus achter dat ik die er niet meer op kreeg zonder de koppeling leiding los te halen.
Aangezien dit allemaal behoorlijk vast geroest was heb ik besloten om alle leidingen (op het laatste stukje aan de voorkant na) en slangen te vervangen.

Verder leek de gaskabel te lang. Om dit op te lossen hadden ze een opvul busje gebruikt bij de aansluiting aan de gasstang (bij de motor).
Ik heb de gaskabel uit de huls gehaald en deze zag er niet dusdanig goed uit dat ik wel bereid was om een paar euro's uit te geven aan een nieuwe. De lengte bleek wel te kloppen alleen het laatste stukje van de huls achter was ingekort. Deze heb ik dus ook maar vervangen.

De twee laatste puntjes waren het vastzetten van de kabels voor de verwarmingskleppen en het oplossen van de spanningsloze kabel voor het rechter achterlicht.

Toen ik de verwarmingskabels wou aansluiten kwam ik er achter dat het afstelbusje achter zodanig vast geroest zat dat ik de kabels brak voordat ik er ook maar enige beweging in kreeg.
Deze moesten dus vervangen worden. Ik had het idee dat dit een stuk makkelijker zou zijn als het dashboard er uit is.
Toen ik naar de kabel voor het achterlicht ging kijken kwam ik er achter dat ze extra draden aangesloten hadden bij de zekeringkast met snijclipjes.
Volgens mij is het gebruiken van snijclipjes vragen om de meest vage elektra problemen. Dit wou ik dus weer herstellen.
Om deze redenen heb ik besloten om het dashboard te demonteren.

Bij het loshalen van de verwarming kabels was het even puzzelen om te ontdekken hoe deze vast zaten. Ze zitten namelijk achter geborgd met een slangklemmetje om de binnenhuls in de buitenhuls.
Toen ik de oude kabels er eenmaal uit had was het nog even pielen met het vastmaken van de nieuwe slangklemmetjes. Ik had namelijk slangklemmetjes die eigenlijk net een maatje te groot waren waardoor ze niet zomaar in de buitenhuls paste.
Maar de kabels zijn vervangen en ik heb weer verwarming in de cabine.

De isolatie van de draad van het rechter achterlicht bleek volledig gesmolten en de kabel zelf was op een aantal punten gebroken. Ik heb de hele kabelboom die van de cabine naar de motorruimte loop los gehaald.
Toen heb ik het omhulsel opengesneden en deze heb ik vervangen met een nieuwe kabel voor het rechter achterlicht.
Om de kabelboom los te kunnen halen moest ik de brandstoftank loshalen. Toen deze gedemonteerd was heb ik besloten om maar gelijk de slangen en leidingen die naar de overloop tankjes lopen te vervangen.

Na het inbouwen van de kabelboom en de brandstoftank doet alle verlichting het weer. Op het mistlicht na. Het linker achterlicht is namelijk vervangen voor een ULO module zonder fitting voor het mistlicht. Ik kwam er achter dat ook één van de koplampen ooit vervangen is voor een H4 uitvoering terwijl de ander nog een oude duplo fitting had. Aangezien deze lampen een verschillend vermogen hebben heb ik een tweede H4 koplamp gemonteerd die ik via marktplaats kon vinden.
Ik moet nog kijken of ik de achterlicht module ook wil vervangen.

Bij het loshalen van het dashboard kwam ik wat beschadigingen tegen aan de behuizing van de tellers. De flexibele printplaat was gescheurd, deze was gesoldeerd en met wat tapejes ingepakt. Ik had nog wat silicone over van het gieten van de verwarmingsbuis bussen dus daarmee heb ik de tapejes vervangen.
De beschadigingen aan de behuizing heb ik met epoxyhars en wat plastic busjes gerepareerd.

Op dit moment ben ik bezig met het afstellen van de motor waarbij het help om af en toe wat te rijden met de bus. Even genieten van het werk dat ik afgelopen half jaar in de bus heb gestoken. Ook ben ik bezig met het maken van een nieuw dakraam want wat er nu in zit stelt weinig voor en is helaas dusdanig slecht gemonteerd dat er behoorlijk wat roest rond het dakraam zit. Hierover zal ik later wat meer vertellen.

Groet, Ivo

En natuurlijk weer wat fototjes:

Binnenkant zoals hij was met bekleding
Afbeelding
Binnenkant nu 1
Afbeelding
Binnenkant nu 2
Afbeelding
Bovenkant tussenschot verwijderd
Afbeelding
Busjes voor gasstang 1
Afbeelding
Busjes voor gasstang 2
Afbeelding
Busjes voor gasstang 3
Afbeelding
Koppeling koppelingslang die los moest om ophanging te bevestigen
Afbeelding
Tellerbehuizing beschadiging 1
Afbeelding
Tellerbehuizing beschadiging 2
Afbeelding
Tellerbehuizing beschadiging 3
Afbeelding
Tellerbehuizing beschadiging 4
Afbeelding
Tellerbehuizing beschadiging 5
Afbeelding
Reparatie tellerbehuizing 1
Afbeelding
Reparatie tellerbehuizing 2
Afbeelding
Resultaat tellerbehuizing reparatie 1
Afbeelding
Resultaat tellerbehuizing reparatie 2
Afbeelding
Resultaat tellerbehuizing reparatie 3
Afbeelding
Resultaat tellerbehuizing reparatie 4
Afbeelding
Resultaat tellerbehuizing reparatie 5
Afbeelding
Resultaat tellerbehuizing reparatie 6
Afbeelding
Resultaat tellerbehuizing reparatie 7
Afbeelding
Tellerbehuizing weer in elkaar
Afbeelding
Groet, Ivo
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door Coen »

Die tellerhuizen zijn standaard kapot op de hoeken. Als je op EBay Kleinanzeigen zoekt op ‘DZM T3’ dan zie je dat ze vrijwel allemaal gescheurd zijn op de hoeken met de schroeven. Durven ze er overigens nog steeds een hoop geld voor te vragen… Mooi opgelost zo.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door motnamol »

Ik heb nog een hele complete teller unit liggen van een lucht gekoelde T3. Met hele bevestiging hoeken, die wil ik wel verkopen. Laat maar weten.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
ivokh
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

Bedankt voor het aanbod maar ik heb die van mij nu al herstelt tot waar ik er tevreden mee ben.
Groet, Ivo
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door leof »

Mooi werk!
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door Ewout »

Kijk, dit wordt met oog voor detail gedaan. Netjes hoorhoe je die afgebroken hoekjes weer herstelt.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
ivokh
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

Bedankt voor de positieve reacties.

Zoals eerder aangegeven was het dakraam aan vervanging toe. Het dakraam bleek met popnagels zonder onderframe bevestigd te zijn. Dan vind ik het geen wonder dat hij is gaan lekken.
Ik heb besloten om zelf een dakraam te maken zodat ik dit steviger kon maken dan de plastic raampjes die te koop zijn en zodat het eenvoudig is om het te repareren mocht er iets kapot gaan.
Ik heb eerst in 3D een ontwerp gemaakt. De animatie hiervan kan je via de link hieronder bekijken.

Ik heb vervolgens staalprofielen op maat besteld en deze tot frames aan elkaar gelast. Om de kans op lekkages zo klein mogelijk te houden heb ik besloten om de bevestigingen te maken met draadeinde die ik in het frame gelast heb.
Als glas heb ik polycarbonaat gebruikt die ik aan de randen heb ingefreesd zodat de bovenkant gelijk ligt met het stalen frame waar hij in valt.
Dit is een helder plaat. Op de foto's zit er nog een beschermfolie op die ik er pas af haal als hij definitief gemonteerd is.

Omdat ik de staalprofielen zo klein mogelijk wou houden had ik weinig ruimte voor sluitingen. Daarom heb ik gekozen voor sluitingen met knevelschroeven en vleugelmoeren. Op deze manier kan de klep dichtgetrokken worden zonder een precieze passing bij de montage.

Ik kon de meeste roest uit het dak slijpen omdat het nieuwe dakraam groter is dan wat er in zat. Alleen bij de kant richting de achterkant van de bus had ik niet genoeg ruimte omdat ik weg wou blijven bij de ophoging in het dak.
De frames hebben een breedte van drie centimeter die voor een waterdichte bevestiging moet zorgen. Dit is volgens mij genoeg om het geroeste stuk (na behandeling) te gebruiken.

Hij moet nog een likje verf krijgen. Dit ga ik doen als ik ook de rest van de bus ga spuiten.

De volgende stap is het zo veel mogelijk verwijderen van de roest en het klaarmaken van de bus voor het spuiten.

Groet, Ivo

Via de volgende link is het ontwerk van het nieuwe dakraam te bekijken:
https://ivokleinhofmeijer.nl/vw_bus/For ... akraam.mp4

Bus met oud dakraam buitenkant
Afbeelding

Oud dakraam van binnen
Afbeelding

Nieuw dakraam gelaste frames zonder bevestigingsschroefdraad
Afbeelding

Nieuw dakraam in elkaar buiten de bus
Afbeelding


Filmpje van het dakraam in elkaar buiten de bus
https://ivokleinhofmeijer.nl/vw_bus/For ... de_bus.mp4


Roest schade na verwijderen oud dakraam buitenkant
Afbeelding

Na het boren van bevestigingsgaten
Afbeelding

Montage frame om maat gat te bepalen buitenkant
Afbeelding

Resterende roest na uitslijpen groter gat
Afbeelding

Gat dakraam na roestbehandeling en primer
Afbeelding

Test montage dakraam dicht
Afbeelding

Test montage dakraam open 1
Afbeelding

Test montage dakraam open 2
Afbeelding

Test montage dakraam dicht binnenkant
Afbeelding

Test montage dakraam open binnenkant
Afbeelding
Groet, Ivo
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door Ewout »

Lekker bezig!
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
ivokh
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

Het is weer even geleden dat ik hier wat gepost heb. Dit komt omdat ik de afgelopen maanden heel druk bezig ben geweest met werken aan de bus.
Inmiddels is de bus helemaal opnieuw gespoten maar ik zal het werk tot nu toe opsplitsen in een paar forum posts.

Na het maken van het dakraam ben ik voor het verwijderen van de roest begonnen met het vervangen van het voorpaneel. De onderrand (bekende plek) had behoorlijk wat roest en om het mezelf niet te moeilijk te maken heb ik besloten om het hele paneel te vervangen.
De onderrand was redelijk vol gestopt met plamuur waardoor ik niet zo goed wist hoe het er aan toe was. Toen ik wat ging graven bleek dat er weinig over was van de onderrand en dat er ook al gaten in de kokerbalk voor de bumper zaten.
Om het paneel te verwijderen ben ik begonnen met het loshalen van de puntlasjes aan de bovenkant. Tot mijn verbazing kon ik de meeste puntlasjes zo los trekken. Toen ik de drie puntlassen die vast zaten los geboord had kon ik het hele paneel zo los halen. Het enige wat hem toen nog een beetje op zijn plek hield was de plamuur aan de onderrand maar dat stelde natuurlijk niet zo veel voor.

Om de kokerbalk weer te herstellen heb ik een strip van 2.5mm bij 40mm in stukken geslepen van ongeveer 15 cm lang. Na het slijpen van elk stuk heb ik een zelfde maat gat in de kokerbalk geslepen om het nieuwe stuk daar in te lassen. En zo heb ik stukje bij stukje de meeste roest uit de kokerbalk gehaald. Wat is lassen dan ineens een stuk makkelijk ten opzichten van plaatmateriaal van soms nog geen millimeter dikte. Alle nieuw ingelaste stukken heb ik aan de onderkant (binnenkant van de koker) gespoten met inox lasspray van Mahotec. Na het inlassen van alle stukken heb ik de bovenkant ook ingespoten omdat hier het nieuwe voorpaneel bovenop gelast moest worden. Ook alle stukken nieuwe platen die tegen een andere plaat aan kwam heb ik ingespoten.

Bij het plaatsten van het nieuwe paneel was het vooral een uitdaging om het nieuwe paneel in de goede vorm te krijgen. Na het vast zetten van één van de zijkanten moest ik redelijk wat kracht op het paneel zetten om hem aan de andere kant uit te lijnen met het paneel ernaast. Aangezien ik dit alleen deed moest ik flink zoeken naar plekken om hem met klemmen in zijn vorm te houden zodat ik mijn handen vrij had om hem te lassen. En toen kwam nog de uitdaging om goed bij de zijkanten te komen met het lasapparaat. Met wat zoeken van onder, door het gat van de richtingaanwijzer en van boven lukte dit aardig. Bij de eerste las kwam ik alleen tot de conclusie dat ik de naad aan die kant volledig dicht geklemd had waardoor de naad aan de andere kant veel verder open stand. Gelukkig bleef de eerste puntlas na het uitboren net genoeg hangen om de ruimte tussen de naden wat beter te kunnen verdelen zonder dat het paneel weer naar buiten boog.
Toen ik beide zijkanten vast had zitten was het een kwestie van de boven en onderkant met puntlassen vast lassen. Bij de bovenkant kwam ik er achter waarom bij het vorige paneel deze puntlassen niet goed vast zaten. Er bleek een coating op de koker te zitten waardoor het niet wou lassen. Dit was snel opgelost door hier even kort doorheen te boren.

Na het voorpaneel waren de voorruit sponningen aan de beurt. Hiervoor moest de voorruit er uit. Omdat ik van plan was om de bus in Amsterdam (bij een dhz-garage) te spuiten wou ik graag het oude rubber van de voorruit heel houden zodat ik deze terug kon zetten om met de bus naar Amsterdam te rijden. Bij het voorzichtig terug wippen van het rubber over de sponningrand scheurde helaas al vrij snel de voorruit. Dus uiteindelijk had ik de ruit eruit zonder het rubber te beschadigen maar wel met een kapotte voorruit. Maar ook met een gescheurde voorruit kon ik wel naar Amsterdam rijden.
De meeste roest zat in de onderhoeken van de voorruit sponning. Verder zaten er nog wat kleine gaatjes in de onderrand. Ik had reparatie delen gekocht voor de sponning wat het redelijk eenvoudig maakte om delen uit te slijpen en weer nieuwe delen terug te lassen. Alleen het dichtlassen van de wat kleine gaatjes was een beetje gepriegel omdat je denkt dat je dat wel dicht kan lassen maar zodra je begint te lassen brand het materiaal om het gat weg. Dit is niet het laswerk waar ik het meest trots op ben. Maar het zat weer dicht en het was een goede oefening. Vervolgens moet ik de lassen nog netjes bijslijpen. Met voldoende slijp opzet stukjes voor de dremel ging dit prima. De roest die niet volledig door was heb ik zoveelmogelijk weggehaald met een staalbostel op de boormachine. En de hele onderkant van de sponning heb ik vervolgens in de Fertan gezet. Daarna heb ik de sponning ingesmeerd met een 2k primer, de naden afgekit en toen kon de voorruit er weer in.

De rest van het verhaal zal volgen in de volgende post.

Groet, Ivo

En dan de foto's nog:

Kokerbalk na verwijderen voorpaneel
Afbeelding

Kokerbalk schoongemaakt
Afbeelding

Eerste stukje gelast aan kokerbalk
Afbeelding

Laatste laswerk aan kokerbalk
Afbeelding

Kokerbalk volledig gelast
Afbeelding

Kokerbalk na afslijpen lassen
Afbeelding

Kokerbalk in inox lasspray
Afbeelding

Nieuwe voorpaneel gemonteerd
Afbeelding

Roest hoek rechts onder voorruitsponning
Afbeelding

Roest hoek links onder voorruitsponning
Afbeelding

Hoek rechts onder voorruitsponning na schoonmaken
Afbeelding

Hoek links onder voorruitsponning na schoonmaken
Afbeelding

Deel van de overige gaatjes in voorruitsponning
Afbeelding

Roest uitgeslepen en reparatiedeel op maat
Afbeelding

Reparatiedeel ingelast
Afbeelding

Hoek rechts onder in Fertan
Afbeelding

Hoek links onder in Fertan
Afbeelding

Hoek rechts onder na afwassen Fertan
Afbeelding

Hoek links onder na afwassen Fertan
Afbeelding

Voorruitspanning in de primer
Afbeelding
Groet, Ivo
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Wat een klus! Respect. [[thumbup]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 837
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

Netjes en dat allemaal voor de deur .
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door servicebus »

Netjes gedaan!
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
AdeK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 mei 2009 20:52
Locatie: Sneek

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door AdeK »

Prachtig,dat wordt weer een puntgaaf busje!
Groeten Arnold

1987 voorheen 1.6 CS nu gereviseerde 1.7 KY
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door Ewout »

Strakke lasrupsen op de kokerbalk, netjes!
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Plaats reactie