t3 CU ombouw tot camper

Deel je werk met het forum,
ivokh
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

Nadat ik de bus weer thuis had moesten er nog een aantal dingen gemonteerd worden. Zoals Arjan al aangaf moesten het vw logo en de wieldoppen er weer op en zo ook de emblemen aan de achterkant. Wat betreft de buitenkant moesten verder alleen de afwerkingsstrips van de a-stijl dakgoten nog geplaatst worden.
In de cabine moest nog wat meer gebeuren. Ik ben daar begonnen met het terug vast lijmen van de rubberen matten op de wielkasten/stoelsteunen. Dit heb ik met spuitlijm gedaan. Het was even oppassen om te zorgen dat ik hem aan alle kanten recht er op kreeg. Ik heb ze er eerst opgelegd. Toen aan één kant met wat tapejes vast gezet om vervolgens bij de bolling te beginnen met vast lijmen. Daarna kon ik het horizontale deel vast lijmen en toen het deel rond de stoelsteunen.
Vervolgens heb ik de vloermat nog eens goed schoongemaakt on deze geplaatst. Toen kon de passagiersbank er weer in en kon ik de laatste dingen rond het dashboard monteren.

Voor de voordeuren had ik nieuwe beschermfolie en nieuw schuim voor de deuropeners. Het leek mij verstandig om ook schuim rond de aansluiting van de raamslingers te doen aangezien hier anders een opening zou zitten. Met wat schuim wat ik toevallig had liggen heb ik deze provisorisch gemaakt. Het schuim en de beschermfolie heb ik ook vastgeplakt met spuitlijm. Het beschermfolie heb ik op zijn plek getapet om vervolgens eerst de bovenste helft vast te lijmen en daarna de onderste helft. Uiteindelijk moest ik aan de onderkant het folie nog een beetje bijknippen.
Na het plaatsen van de beschermfolie konden de deuren volledig verder afgemonteerd worden.

In Amsterdam had ik trouwens alle holle ruimtes nog een keer voorzien van wax. Dit was door een vorige eigenaar al een keer gedaan maar sommige plekken had ik weer schoongemaakt voor het spuiten.

De bus is nu klaar om te beginnen aan de ombouw tot camper. Hiervoor heb ik het volgende ontwerp gemaakt tijdens de wintermaanden.

Animatie interieur ontwerp

Ik merk dat het weer even tijd kost om opgang te komen voor deze nieuwe fase. Ik denk dat ik ga beginnen met de hemel die ik zelf wil maken van nepleer/skai. Hier moet ik een keuze maken voor de kleur. Verder wil ik gaan isoleren met schaapswol waarvoor ik moet bepalen hoeveel ik nodig ga hebben en welke diktes. Voor het plaatmateriaal wil ik populieren multiplex gebruiken omdat dat licht is. Dit is bij de Karwei te halen maar niet in de dunnere maten die ik ook nodig heb. Ik moet dus ook goed inventariseren hoeveel plaatmateriaal ik nodig ga hebben voordat ik een bestelling kan plaatsen. De verzendkosten van platen van 122 bij 250cm is namelijk niet niks.

Ik ben nu weer bij met de verslagen hier. Ik hou jullie op de hoogte bij nieuwe vorderingen.

Groet, Ivo

En nog wat fototjes:

Vastlijmen matten wielkast
Afbeelding

Matten en bank gemonteerd
Afbeelding

Schuim in deur
Afbeelding

Beschermfolie in deur
Afbeelding

Cabine volledig gemonteerd 1
Afbeelding

Cabine volledig gemonteerd 2
Afbeelding

Bus met logo en wieldoppen
Afbeelding
Groet, Ivo
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door Ewout »

Complimenten voor je animatie van het interieur, knap gedaan. Enige waar je wellicht nog even over na moet denken is de bereikbaarheid van je accus’s onder de voorstoelen. Stoelen/bank kan je relatief makkelijk naar voren schuiven, maar dan kan je er nog niet echt lekker bij. Tenzij je de hele stoel/bank natuurlijk er uit haalt.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
ivokh
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

Ewout schreef: 18 jul 2022 20:35 Complimenten voor je animatie van het interieur, knap gedaan. Enige waar je wellicht nog even over na moet denken is de bereikbaarheid van je accus’s onder de voorstoelen. Stoelen/bank kan je relatief makkelijk naar voren schuiven, maar dan kan je er nog niet echt lekker bij. Tenzij je de hele stoel/bank natuurlijk er uit haalt.
Bedankt voor de tip. Aangezien het een bestelbus was heb ik nog geen huishoud accu. Ik ben van plan om deze achter het tussenschot achter de bestuurdersstoel te maken. In de zoektocht om alle ruimte zo efficiënt mogelijk te kunnen gebruiken zakt de bereikbaarheid van de accu's wel in de prioriteitenlijst.

Tijdens het nadenken over een kleur voor de hemel en het bestellen van stalen hiervoor kwam de datum voor een nieuwe APK aardig in zicht dus toen heb ik besloten om hem daar maar eerst voor weg te brengen. Ik had inmiddels het nazien van de wielophangingen wel op mijn todo lijst staan maar ik had er geen probleem mee om dat nog even uit te stellen.
Voor de APK dachten ze daar iets anders over. Een gat in een achterste draagarm, speling op de fuseekogels en een gescheurde stuurhuishoes zorgde ervoor dat ik het aanpakken van de wielophangingen boven aan mijn prioriteitenlijst ging zetten.

Onder het motto "als je het doet kan je het maar beter goed doen" heb ik besloten om de hele wielophangingen te demonteren zodat ik alle rubbers en fuseekogels kon vervangen. En dan kon ik gelijk de andere draagarmen beschermen met een laagje verf.
De eerste uitdaging was het los halen van de kroonmoeren aan de achteras. Dit was een kwestie van zorgen voor het goede gereedschap. Alhoewel ik wel even raar stond te kijken toen ze met een wringijzer van een meter verlengd met een stijgerpijp van een dikke meter nog niet zomaar los kwamen.
Maar een beetje doorzetten en de goed hoek vinden was hiervoor de oplossing.

Toen de volledige wielophangingen aan de achterkant los waren kwam ik erachter dat er ook een gat in de andere draagarm zat. Dus beide draagarmen heb ik vervangen.
Ook in de ankerplaten van de achterremmen vielen de gaten dus deze heb ik ook vervangen. Toen ik wou beginnen aan het omzetten van het remmechaniek kwam ik er achter dat de onderste bevestiging van de remschoenen deels ook overgezet moet worden. Deze zaten volledig vast geroest in de oude ankerplaat.
Maar de slijptol kon uitkomst bieden bij het los halen van deze.
De remkabels zaten ook vast in de ankerplaten en die heb ik dus ook maar vervangen.
Verder waren de remschoenen nog goed en de veren vervang ik wel als de remschoenen toe zijn aan vervanging.

Voor de achterste wiellagers kon ik geen manier vinden om ze te demonteren zonder het risico op beschadigingen. Volgens mij is het namelijk niet mogelijk om een doorslag of iets op de buitenste ring van de lagers te zetten. Dus voor het demonteren moet je op de binnenste ring van de lagers tikken waardoor je een afdruk kan krijgen van de kogels.
Omdat ik op zijn minst het vet wou vervangen heb ik besloten om ze er uit te tikken waarna ik ze niet opnieuw durfde te gebruiken. Deze heb ik dus vervangen ondanks dat ik na ze schoongemaakt te hebben concludeerde dat ze waarschijnlijk nog wel even mee hadden kunnen gaan.

Bij de vooras had ik twee uitdagingen; het los en vast persen van de onderste fuseekogels en het los maken van de fuseekogel adapters aan de onderste draagarmen.

Omdat het een oud type bus is heeft hij losse adapters die met drie bouten aan de onderste draagarm vast zitten waar de onderste fuseekogels in vast zitten. Met deze drie bouten zitten ook de reactiestangen vast. Met de reactiestangen wordt het caster afgesteld.
Ik was in de veronderstelling dat deze bouten los moesten maar deze zaten muurvast. Achteraf realiseer ik me dat dat waarschijnlijk was omdat deze bouten alleen los hoeven als je de adapters los wil halen van de draagarmen wat eigenlijk zelden voorkomt. De reactiestangen kan je na het loshalen van de moeren gewoon van de bouten af schuiven.
Dit betekent dat de bouten waarschijnlijk al 40 jaar op dezelfde plek zitten wat ze genoeg tijd heeft gegeven om volledig vast te roesten in de adapters.
Het was waarschijnlijk een stuk makkelijker geweest om ze lekker te laten zitten maar voordat ik dat als optie overwoog ik ze al dusdanig beschadigd dat dat niet meer ging.
Twee van de zes bouten kon ik er met een flinke hamer en wat geweld uit slaan. Met een brander erbij wou er nog één los komen. De laatste drie heb ik in eerste instantie vergenoeg uitgeboord zodat de adapters uit de draagarmen konden.
Daarna heb ik ze met steeds een iets grotere boor helemaal doorgeboord waarbij het oppassen was dat ik er recht doorheen ging. Toen ik uiteindelijk met boor 9.5mm er doorheen was kon ik het laatste schilletje dat over was van de bout eruit slaan met de hamer.
Achteraf gezien was het best wat werk maar ik hou er niet van om zulke problemen te laten zitten.

De onderste fuseekogels kon ik met een beetje warmte en een zware hamer redelijk makkelijk uit de fuseestukken slaan. Voor het persen van de nieuwe fuseekogels heb ik een handpers (groot uitgevallen c-klem) gekocht. Hier zat een bus bij die over de fuseekogel past als steun aan de bovenkant.
Door de kromming van het fuseestuk paste de steunplaat voor de pers hier alleen niet bovenop. Maar daar kon ik zelf iets voor fabriceren met een stukje staal van ik gok ongeveer een centimeter dikte. Aan de onderkant dacht ik een passende bus te hebben om het fuseestuk te kunnen ondersteunen waar het laatste stukje fuseekogel in kon vallen.
Eigenlijk wist ik dat deze bus niet paste maar met de fuseekogel in het fuseestuk leek het toch mogelijk om hem op zijn minst een klein stukje er in te persen. Maar de hoop om niet opzoek te hoeven naar een goede oplossing leidde tot een fuseekogel waarvan de kraag was omgebogen.
Dus toen ben ik toch maar naar de metaalwinkel gegaan om een stukje buis te halen waar de fuseekogel wel in paste en daarmee kon ik de tweede en een nieuwe fuseekogel in de fuseestukken persen.

Tussendoor heb ik alle onderdelen voorzien van een laagje Hammerite en daarbij heb ik de velgen ook maar meegenomen.
Het chassis bij de bevestiging van de reactiestangen was wat geroest. Dit heb ik grof ontroest, in de Fertan gezet en ook een laagje Hammerite gegeven.
Voor de voorremmen had ik al een tijde nieuwe stofkappen liggen. Deze heb ik ook maar meegenomen in het verven aangezien ik niet helemaal vertrouw op het zinklaagje bij deze toepassing.
De voorremmen zijn volgens mij al eens vervangen en daar heb ik alleen wat kopervet op de remblokken gedaan omdat deze volgens de garage wat stroef liepen.

De voorste wiellagers kon ik eenvoudig uit elkaar halen om ze goed schoon te maken en te inspecteren. Ik kon geen reden vinden om deze te vervangen dus deze heb ik met nieuw vet weer in elkaar gezet.

Het monteren ging redelijk eenvoudig. Ik heb hierbij alle rubbers vervangen.
Voor de achterremmen ging ik er vanuit dat deze zichzelf weer zouden stellen maar na wat zoeken in de historie op dit forum begreep ik dat ik daar zelf toch nog wat werk in moest stoppen.

Bij de garage waren ze te spreken over mijn werk en de bus mag voor de komende twee jaar weer de weg op.
Ik wil zelf nog kijken naar de uitlijning van de bus.

Ik merk nu dat ik niet heel royaal geweest ben met het maken van foto's maar hieronder de foto's die ik wel heb gemaakt.

Groet, Ivo

Wielophanging voor zoals het was
Afbeelding

Wat er over was van een stofkap
Afbeelding

Alleen de bovenste draagarm nog
Afbeelding

Marking van de bovenste draagarm positie
Afbeelding

Ook geen bovenste draagarm meer
Afbeelding

Halverwege demonteren achterste ophanging
Afbeelding

Geen ophanging achter meer
Afbeelding

Arme bus
Afbeelding

Fusee adapters en wat er over was van de bouten
Afbeelding

Verven eerste deel
Afbeelding

Velgen klaar voor verf
Afbeelding

Bus om te persen past net
Afbeelding

Achterste draagarm gemonteerd
Afbeelding

Voorste draagarmen gemonteerd
Afbeelding

De bus weer op zijn wielen
Afbeelding

Eindresultaat vooras
Afbeelding

Eindresultaat achteras
Afbeelding
Groet, Ivo
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door leof »

Altijd mooi om te zien! Top!
Vraagje: rijdt hij nu ook een stuk prettiger?
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ReneK »

Goed bezig geweest Ivo [[thumbup]] .
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
ivokh
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

leof schreef: 05 sep 2022 17:30 Altijd mooi om te zien! Top!
Vraagje: rijdt hij nu ook een stuk prettiger?
Ik heb nog niet echt een verschil gemerkt. Het rijgedrag was ook niet de aanleiding om de boel aan te pakken.
Groet, Ivo
ivokh
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

Nu de bus technisch bijna helemaal in orde is wordt het tijd om aan de camper ombouw te beginnen. Ik ben begonnen met de hemel bekleding. De originele hemel heb ik verwijderd voor het spuiten en hier was een gat ingemaakt voor een uitlaat voor de gaskachel die in de bus zat toen ik hem kocht. Ik heb nog even getwijfeld of ik een harde hemel van houd of een ander board wou maken maar na me te realiseren dat de kans groot is dat ik regelmatig mijn hoofd ga stoten tegen de hemel leek me dat een minder geschikte oplossing. Ik wou dus een nieuwe stoffen hemel gebruiken. Aangezien een voorgemaakte hemel best aan de prijs is wou ik kijken of ik er zelf een kon maken. Hiervoor moest ik opzoek naar imitatie leer. Ik heb hiervoor verschillende stalen opgevraagd bij een aantal webwinkels. Voor de kleur heb ik gekeken naar dezelfde kleur als de buitenkant (licht groen) of eventueel een lichte blauw tint maar uiteindelijk kwam ik toch op een lichte kleur uit. Het is uiteindelijk grijswit geworden en voor de kwaliteit ben ik niet voor het aller goedkoopste gegaan maar hierin heb ik ook niet overdreven.

Om de hemel te kunnen bevestigen moesten er lussen in gemaakt worden waar de baleinen door konden om de hemel op te hangen. Aangezien de baleinen op een afstand van 45 centimeter zitten heb ik de lussen ook op 45 centimeter afstand gemaakt. Dit heeft mijn moeder trouwens gedaan omdat die wat meer ervaring met een naaimachine heeft dan ik. Later bleek dat ik wat langer na had moeten denken of deze afstand. Ik zag de mogelijkheid om 4 centimeter isolatie boven de hemel te doen dus de lussen hebben we 4 centimeter lang gemaakt.

Aangezien de hemel permanent bevestigd wordt moest ik goed nadenken over waar ik al rekening mee moest houden. De verlichting wil ik waarschijnlijk met led strips aan de zijkant maken dus daar hoefde ik geen rekening mee te houden. Voor de zonnepanelen moet er een doorvoer door het dak (en de hemel) maar die kan ik er later in maken. Waar ik wel rekening mee moest houden was dat ik graag de cabine wil kunnen scheiden van de ruimte achterin met een doek. Ik moest dus een manier bedenken om daar een doek op te kunnen hangen. Ik heb besloten om dat met magneetjes te doen. Dus in de hemel heeft mijn moeder een rij magneetjes gestikt boven het tussenschot van de cabine.

Voordat ik de hemel kon bevestigen moest ik er voor zorgen dat ik isolatie geplaatst had op alle plekken waar ik later niet meer bij kon. Voor de isolatie heb ik gekozen voor schaapswol. Ik ben begonnen bij de verstevigingskokers voor het dak. Tot mijn verbazing kon ik hier redelijk makkelijk een strook schaapswol in trekken met een touwtje. Vervolgens had ik goede hoop voor de kokers bij de dakrand. Het was hierbij even zoeken naar van waar tot waar ik isolatie kon trekken. Mijn plan was om isolatie vanuit de dakkoker in de b- en c-stijlen te trekken maar bij de b-stijlen was het lastig om de hoek om te trekken en de c-stijlen zijn aan de bovenkant afgesloten. Bij de koken aan de achterkant bleken verstevigingsribben te zitten waar ik mijn strook schaapswol op stuk trok voordat ik het er volledig in getrokken had. Met wat puzzelen en soms accepteren dat het te lastig was om het beter te doen heb ik alle kokers van schaapswol kunnen voorzien. De rest van het dak kon ik eenvoudig isoleren met matten schaapswol tussen de lussen van de hemel die ik tijdens het monteren van de hemel heb geplaatst.

Toen was het tijd om de hemel te bevestigen. Ik ben aan de voorkant begonnen. Het dakraam heb ik met een houten frame uitgevuld tot de 4 centimeter hoogte. Origineel zat er een balein die precies door mijn dakraam zou lopen. Dus hier heb ik bij het houten frame extra bevestigingen gemaakt zodat ik twee korte stukjes balein naast het dakraam kon maken. Ik ben met het bevestigen van de hemel begonnen bij het dakraam en dan richting de voorkant. Ik heb als eerste de stukjes balein bij het dakraam met de hemel er aan bevestigd en toen heb ik de hemel vast gelijmd op het frame van het dakraam aan de voorkant van de stukjes balein. Daarna heb ik de twee baleinen aan de voorkant gemonteerd en toen heb ik de hemel achter de voorruit in het midden vast gelijmd en vanuit daar ben ik naar de zijkanten gaan werken. Dit was vooral goed nadenken over de beste aanpak maar uiteindelijk ging dit goed. Alleen de hoeken aan de voorkant waren lastig en hier zit het dan ook niet helemaal strak maar dat had ik ook niet verwacht aangezien dit de eerste keer is dat ik een hemel bevestig. Aan de zijkanten (boven de zijdeuren) zaten nog de originele bevestigingsclipjes waar ik de hemel mee vast kon zetten. Voor het lijmen heb ik 3M spuitlijm met nummer 08090 gebruikt.

Vervolgens was het tijd voor de achterkant. Hier ben ik weer begonnen met het vast lijmen van de hemel bij het dakraam. Vervolgens heb ik de rest van de baleinen gemonteerd en toen begonnen de eerste tekenen van het probleem met mijn hemel zichtbaar te worden. Als ik de hemel namelijk strak naar achter trok dan had vooral de achterste balein de neiging om niet naar boven te blijven. De balans tussen de hemel netjes opspannen en het omhoog blijven van de achterste balein was krap. In eerste instantie heb ik geprobeerd de achterste balein naar boven te houden door touwtjes te spannen tussen de achterste en de een naar achterste balein. In de hoop dat dit voldoende zou zijn heb ik toen de hemel in het midden voor de achterklep vastgelijmd. Uiteindelijk bleken de touwtjes niet de oplossing. Dus toen heb ik geprobeerd om de achterste balein aan de zijkanten naar voren te spannen met touwtjes tot eerste balein achter het dakraam. Dit leek te werken dus toen heb ik besloten om de rest van de hemel vast te lijmen. In mijn enthousiasme heb ik toen gelijk de hemel aan de achterkant op de juiste maat afgesneden en heb ik de openingen voor de originele interieur verlichting uitgesneden.

Ik dacht toen dat ik klaar was met de hemel maar de achterste balein had nog steeds de neiging om naar beneden te komen. Ik kon hem wel omhoog drukken en dan bleef hij zitten maar na het eerste ritje met de nieuwe hemel kwam de achterste balein natuurlijk direct naar beneden en het was nog erger wat hij tok hierbij de volgende twee baleinen ook mee naar beneden. Dus toen zat er niks anders op dat de hemel aan de achterkant weer los te halen. Voordat ik dat deed heb ik nog wat dingen na gemeten. En wat bleek de stof tussen de baleinen was uitgerekt tot 47 centimeter. Ik had de ruimte tussen de lussen dus een aantal centimeter krapper moeten maken maar aangezien de hemel aan de voorkant strak gemonteerd zat was het geen optie meer om hier wat aan te doen. De oplossing die ik bedacht had was om de achterste baleinen strakker naar voren te spannen. Ik heb in het frame van het dakraam een oogje geschroefd. Daar heb ik perlondraad (soort van dikke visdraad) aan gemaakt en deze heb ik aan de baleinen bevestigd door hem er een aantal keer omheen te wikkelen en door hem aan de achterste balein de knopen. Hierdoor konden de baleinen niet meer naar achter waardoor ze naar boven blijven. Het lastige was dat tijdens het testen het allemaal goed gaat totdat je de hemel daadwerkelijk op spanning bevestigd hebt. Uiteindelijk heeft de achterste balein nu nog steeds de neiging om naar beneden te komen maar ik heb er wel vertrouwen in dat hij de volgende baleinen niet zomaar meeneemt. Uiteindelijk komt er een hoge kast rechts achter waarmee ik de hemel nog wat naar boven kan houden en hiermee hoop ik dat het allemaal goed komt.

Al met al was het een mooi geval van "van je fouten moet je leren". Los van de achterste balein ben ik zeer tevreden met het resultaat.

Groet, Ivo

Innaaien magneetjes
Afbeelding

Frame uitvulling dakraam
Afbeelding

Isolatie trekken in kokers dak
Afbeelding

Isolatie trekken in kokers dak 2
Afbeelding

Eerste test passing hemel
Afbeelding

Hemel deels bevestigd aan frame dakraam
Afbeelding

Hemel bij voorruit deels vastgelijmd
Afbeelding

Hemel aan voorkant bijna helemaal bevestigd
Afbeelding

Hemel aan voorkant helemaal bevestigd
Afbeelding

Hemel verder bevestigd bij dakraam
Afbeelding

Hemel eerste keer aan de achterkant bevestigd
Afbeelding

Hemel de eerste keer volledig bevestigd
Afbeelding

Hemel omlaag gezakt na eerste rit met hemel
Afbeelding

Oogje aan dakraam frame
Afbeelding

Perlondraad bevestiging aan balein
Afbeelding

Achterkant hemel tweede keer bevestigd met tijdelijke ondersteuning totdat de kast daar af is
Afbeelding
Groet, Ivo
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Mooi hoor
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie