Ik heb inmiddels het overdruk ventiel weer gemonteerd. Ik heb een andere drukmeter aangeschaft (dit keer met het correcte schroefdraad waardoor deze lekvrij aangesloten is). En ik heb dit keer iets zorgvuldiger de motor gevuld met olie door de aansluiting van de oliedruk meter/schakelaar.
Na het starten van de motor had ik direct 4-6 bar oliedruk dus ik dacht dat het daarmee goed zat maar helaas daalde de oliedruk weer tot (bijna) nul toen de motor warm was.
Na goed nadenken ben ik bang dat het verstandig is om de motor weer te splitsen. Alle andere oorzaken die ik kan bedenken lijken meer op excuses om dit niet te doen. Ik verdenk de nokkenas namelijk sterk van te veel speling op de lagers.
Bij het teruglezen van mijn noties kwam ik namelijk het volgende tegen:
Afmetingen nokkenas geteld vanaf het tandwiel
lager: 25,00 mm
nok 1 (uitlaat 4 en 2): min: 29,90 max: 35,96 kleplift: 6.06
nok 2 (inlaat 4 en 2): min: 30,30 max: 37,20 kleplift: 6,90
lager: 25,00 mm
nok 3 (inlaat 1 en 3): min: 30,35 max: 37,25 kleplift: 6,90
nok 4 (uitlaat 1 en 3): min: 30,55 max: 36,33 kleplift: 5,98
lager: 25,00 mm
Dit heb ik gemeten met een digitale schuifmaat dus de honderdste millimeters vertrouw ik niet blind maar de lager afmetingen liggen buiten de specificatie van 25,02 tot 25,04 mm. Ik denk dat het valse hoop is om te denken dat dit misschien een meetfout is geweest.
Daarnaast is de eerste nok duidelijk afgesleten. En volgens de volgende specificaties
Paruzzi nokkenas zou de kleplift van een nieuwe nokkenas voor de inlaat 8,357 mm en voor de uitlaat 7,925 mm zijn.
Als dat klopt dan lijkt mij een nieuwe nokkenas geen overbodig luxe maar in het volgende topic
Re: welke nokkenas voor een CU zie ik weer waardes die meer op mijn nokkenas lijken.
Als ik het goed begrijp dan moet ik de nokvolgers ook vervangen bij een nieuwe nokkenas ivm gelijke hardheid?
De krukas vertrouw ik wel. Hier heb ik metingen van 49,75 mm en zelfs een paar honderdste meer (waarschijnlijk een meetfout/precisie van de schuifmaat) dit komt overeen met de bovengrens van de tolerantie met overmaats lagers van 0,25.
De oliepomp is lastig te meten maar ik zag hier geen overdreven slijtage. Voor de zekerheid zou ik de tandwielen kunnen vervangen.
Is het verstandig om een nieuwe pakkingset te gebruiken als ik het blok weer ga splitsen? Lijkt me een gevalletje "better safe then sorry"?
Mocht iemand nog andere ideeën of tips hebben dan hoor ik het graag.
Groet, Ivo