De winter is weer voorbij en het mooie weer komt weer om de hoek zetten dus tijd om weer verder te gaan aan mijn bus.
Ik heb mijn tijd in de winter besteed aan het ontwerp voor de camper inbouw. Ik moet nog een laatste versie afronden om hier te delen. Deze komt eraan.
Ondertussen heb ik ook al wat puntjes opgepakt die voor de winter waren blijven liggen.
Als eerste heb ik de binnenbekleding die eerder gemaakt was uit de bus gehaald. Ik wou namelijk het tussenschot er uit halen en ik wist niet wat voor isolatie ze gebruikt hadden.
Ik heb het bovenste gedeelte van het tussenschot er uit gehaald wat heel veel scheelt in de ruimtelijke beleving van de bus.
Voor de isolatie hadden ze alleen wat bubbeltjes folie gebruikt. Dit wil ik zeker beter gaan doen.
Verder heb ik nieuwe busjes gemaakt voor de bevestiging van de gaskabel aan de gasstang (bij de motor). Deze vielen uit elkaar en ik kon niet zomaar nieuwe vinden.
Daarna heb ik de leidingen en slangen van de koppeling vervangen. Achteraan zet deze door een beugeltje die aan de versnellingsbak zit. Bij het loshalen van de motor durfde ik deze niet onder de bus los te halen omdat het boutje in de versnellingsbak er erg slecht aan toe was.
Ik heb toen de doorgang voor de koppeling leiding door geslepen. Deze had ik weer netjes aan elkaar gelast zonder me te herinneren waar dit precies voor was. Toen ik de motor weer in de bus ging hangen kwam ik er dus achter dat ik die er niet meer op kreeg zonder de koppeling leiding los te halen.
Aangezien dit allemaal behoorlijk vast geroest was heb ik besloten om alle leidingen (op het laatste stukje aan de voorkant na) en slangen te vervangen.
Verder leek de gaskabel te lang. Om dit op te lossen hadden ze een opvul busje gebruikt bij de aansluiting aan de gasstang (bij de motor).
Ik heb de gaskabel uit de huls gehaald en deze zag er niet dusdanig goed uit dat ik wel bereid was om een paar euro's uit te geven aan een nieuwe. De lengte bleek wel te kloppen alleen het laatste stukje van de huls achter was ingekort. Deze heb ik dus ook maar vervangen.
De twee laatste puntjes waren het vastzetten van de kabels voor de verwarmingskleppen en het oplossen van de spanningsloze kabel voor het rechter achterlicht.
Toen ik de verwarmingskabels wou aansluiten kwam ik er achter dat het afstelbusje achter zodanig vast geroest zat dat ik de kabels brak voordat ik er ook maar enige beweging in kreeg.
Deze moesten dus vervangen worden. Ik had het idee dat dit een stuk makkelijker zou zijn als het dashboard er uit is.
Toen ik naar de kabel voor het achterlicht ging kijken kwam ik er achter dat ze extra draden aangesloten hadden bij de zekeringkast met snijclipjes.
Volgens mij is het gebruiken van snijclipjes vragen om de meest vage elektra problemen. Dit wou ik dus weer herstellen.
Om deze redenen heb ik besloten om het dashboard te demonteren.
Bij het loshalen van de verwarming kabels was het even puzzelen om te ontdekken hoe deze vast zaten. Ze zitten namelijk achter geborgd met een slangklemmetje om de binnenhuls in de buitenhuls.
Toen ik de oude kabels er eenmaal uit had was het nog even pielen met het vastmaken van de nieuwe slangklemmetjes. Ik had namelijk slangklemmetjes die eigenlijk net een maatje te groot waren waardoor ze niet zomaar in de buitenhuls paste.
Maar de kabels zijn vervangen en ik heb weer verwarming in de cabine.
De isolatie van de draad van het rechter achterlicht bleek volledig gesmolten en de kabel zelf was op een aantal punten gebroken. Ik heb de hele kabelboom die van de cabine naar de motorruimte loop los gehaald.
Toen heb ik het omhulsel opengesneden en deze heb ik vervangen met een nieuwe kabel voor het rechter achterlicht.
Om de kabelboom los te kunnen halen moest ik de brandstoftank loshalen. Toen deze gedemonteerd was heb ik besloten om maar gelijk de slangen en leidingen die naar de overloop tankjes lopen te vervangen.
Na het inbouwen van de kabelboom en de brandstoftank doet alle verlichting het weer. Op het mistlicht na. Het linker achterlicht is namelijk vervangen voor een ULO module zonder fitting voor het mistlicht. Ik kwam er achter dat ook één van de koplampen ooit vervangen is voor een H4 uitvoering terwijl de ander nog een oude duplo fitting had. Aangezien deze lampen een verschillend vermogen hebben heb ik een tweede H4 koplamp gemonteerd die ik via marktplaats kon vinden.
Ik moet nog kijken of ik de achterlicht module ook wil vervangen.
Bij het loshalen van het dashboard kwam ik wat beschadigingen tegen aan de behuizing van de tellers. De flexibele printplaat was gescheurd, deze was gesoldeerd en met wat tapejes ingepakt. Ik had nog wat silicone over van het gieten van de verwarmingsbuis bussen dus daarmee heb ik de tapejes vervangen.
De beschadigingen aan de behuizing heb ik met epoxyhars en wat plastic busjes gerepareerd.
Op dit moment ben ik bezig met het afstellen van de motor waarbij het help om af en toe wat te rijden met de bus. Even genieten van het werk dat ik afgelopen half jaar in de bus heb gestoken. Ook ben ik bezig met het maken van een nieuw dakraam want wat er nu in zit stelt weinig voor en is helaas dusdanig slecht gemonteerd dat er behoorlijk wat roest rond het dakraam zit. Hierover zal ik later wat meer vertellen.
Groet, Ivo
En natuurlijk weer wat fototjes:
Binnenkant zoals hij was met bekleding
Binnenkant nu 1
Binnenkant nu 2
Bovenkant tussenschot verwijderd
Busjes voor gasstang 1
Busjes voor gasstang 2
Busjes voor gasstang 3
Koppeling koppelingslang die los moest om ophanging te bevestigen
Tellerbehuizing beschadiging 1
Tellerbehuizing beschadiging 2
Tellerbehuizing beschadiging 3
Tellerbehuizing beschadiging 4
Tellerbehuizing beschadiging 5
Reparatie tellerbehuizing 1
Reparatie tellerbehuizing 2
Resultaat tellerbehuizing reparatie 1
Resultaat tellerbehuizing reparatie 2
Resultaat tellerbehuizing reparatie 3
Resultaat tellerbehuizing reparatie 4
Resultaat tellerbehuizing reparatie 5
Resultaat tellerbehuizing reparatie 6
Resultaat tellerbehuizing reparatie 7
Tellerbehuizing weer in elkaar