Ik ben ook nog druk bezig met een andere auto dus ik heb nog niet heel veel tijd gehad om met de t3 aan de slag te gaan.
Ik heb vooral even gekeken of ik een beter beeld kan krijgen van de staat van de motor. Hierbij zijn mij de volgende dingen opgevallen:
- Er ontbreken een aantal dingetjes zoals de veer in de gasbedieningsstang en de bevestigings plaatjes voor de luchtfilterbak.
- Ik ben ook niet helemaal tevreden over de bougiekabels die ze gebruikt hebben voor cilinders 1 en 2. Deze zien er een beetje goedkoop uit en sluiten de gaten voor de bougies niet goed af.
- Met wat schoonmaken valt er al wat winst te behalen. Vooral de carburateurs zitten onder de olie.
- Tot mijn verbazing zat het luchtfilter ook onder de olie en daar onder in de luchtfilterbak stond zelfs een laagje olie. Iemand toevallig een idee hoe hier zo veel olie in kan komen?
- De compressie van de cilinders was op zich niet heel verkeerd alleen cilinder 1 bleef achter. Gemeten met koude motor (1: 6.4, 2: 8.5, 3: 9.2, 4: 9.2 bar).
- Volgens mij zit de verdeler verkeerd om. Als je achter de bus staat zit cilinder 1 links aangesloten in plaats van rechts. (Zie foto hieronder).
- Het meest opvallende was de oliedruk. Met een koude motor kwam hij na het starten nog op de 2 bar maar na één of twee minuten was de druk weg.
Ik heb inmiddels de olie vervangen in de hoop dat dit misschien wat positieve invloed zou hebben op de oliedruk. Helaas heeft dit weinig verschil gemaakt. Ik heb hierbij ook het oliezeefje van het carter vervangen. Hier zat redelijk wat rotzooi onder maar uiteindelijk bleek dat hiervan maar drie stukjes reageerde op een magneetje. (Zie foto hieronder). Dit in combinatie met het ontbreken van de oliedruk doet mij toch twijfelen aan de staat van de lagers in de motor.
Nu is het de vraag of ik gelijk de hele motor uit de bus ga halen om de kleppen en cilinders te bekijken of dat ik eerst de carburateurs ga schoonmaken en ga kijken of ik nog wat informatie kan verzamelen met het afstellen van de carburateurs en de tijdsinstellingen.
Groet, Ivo
Hier nog even de overzichtsfoto's van hoe de bus er nu bij staat:
Olie in de luchtfilterbak

Aansluiting verdeler:
Wat uit de olie kwam. De stukjes op mijn hand waren van ijzer.