V snaar zit los
Re: V snaar zit los
Ik zou wel graag de mogelijkheid hebben om hem te spannen en 3 vulplaatjes opsnorren. En ik zou inderdaad ook de imbussen vervangen voor gewone boutjes. Onderweg is de kans groter dat je met een gewone sleutel genoeg moment krijgt om ze los te krijgen, dan met een imbussleutel.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: V snaar zit los
Is bij onze bus ook zo , had een nieuwe v-snaar gekocht maar die was te ruim dus de oude weer terug geplaatst .WouterGroot schreef: ↑13 mei 2021 21:20 Eindelijk! Ze zijn los gekomen, wat een pokke dingen! Maaaar, eenmaal los zie ik dat er helemaal géén vulplaatjes tussen zitten, ook niet achter het achterste deel van de poelie...
Die zouden er naar mijn weten wel moeten zitten dus toch? What to do??
Kan het zijn dat de band dus gewoon uitgerekt en oud is?
E75D073A-C9E6-491E-B0F9-C08E0D243B81.jpeg
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: V snaar zit los
Waarschijnlijk heb je ook de vulplaatjes nodig als je de orginele maat v snaar gaat monteren.
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
- WouterGroot
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29
Re: V snaar zit los
Aah tof! Dank u wel! Zijn die vulplaatjes moeilijk te vinden?Roerdomp schreef: ↑13 mei 2021 22:24 Ik zou wel graag de mogelijkheid hebben om hem te spannen en 3 vulplaatjes opsnorren. En ik zou inderdaad ook de imbussen vervangen voor gewone boutjes. Onderweg is de kans groter dat je met een gewone sleutel genoeg moment krijgt om ze los te krijgen, dan met een imbussleutel.
Mijn telefoon nummer is +31612252602. Voor wellicht verder contact

VW T3 1.6TD 1986
- WouterGroot
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29
Re: V snaar zit los
Toch heb ik het idee dat de vulringen de boel niet strakker zouden zetten maar eerder losser toch? Er zitten immers nu helemaal geen vulplaatjes tussen, wat hem op z’n strakst zou moeten zetten. (Zo heb ik het begrepen althans)
VW T3 1.6TD 1986
Re: V snaar zit los
Zo is het.
Maar als je een juiste maat V-riem monteert, heb je in eerste instantie waarschijnlijk toch vulringen nodig. Tenminste bij mij wel. Als de boel wat slapper wordt kun je dan alsnog een of meer vulringen weghalen.
Maar als je een juiste maat V-riem monteert, heb je in eerste instantie waarschijnlijk toch vulringen nodig. Tenminste bij mij wel. Als de boel wat slapper wordt kun je dan alsnog een of meer vulringen weghalen.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Re: V snaar zit los
Volgens het onderdelenboek wel.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Re: V snaar zit los
Nee:WouterGroot schreef: ↑14 mei 2021 08:54 Aah tof! Dank u wel! Zijn die vulplaatjes moeilijk te vinden?
https://www.vagpro.nl/product/onderlegring-068121185b/
https://www.ebay.nl/itm/Distanzscheibe- ... 4036365858
http://www.vag24.de/Distanzscheibe-fuer-Pumpenrad-30-mm
Volgens mij bestaan er twee varianten met verschillende diameters. Ik kom er op terug.
Edit: er zijn poelies met een gat van 30 en van 40mm. Volgens het onderdelenboek moet je die van 30mm hebben. Maar check zelf even wat je op je motor hebt zitten. De links hierboven zijn allemaal 30mm. Het onderdeelnummer van deze vulring is 068121185B.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
- WouterGroot
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29
Re: V snaar zit los
Top! Klopt inderdaad dat ik de 30mm nodig heb. Hoeveel zal ik er van bestellen?
VW T3 1.6TD 1986
Re: V snaar zit los
Hallo Wouter,
Dit is n aardige link:
https://www.t3-infos.de/t3-infos_b.html#zahnr
Daar staat ergens het volgende:
Keilriemen-Übersicht
KW=Kurbelwelle, WaPu=Wasserpumpe, LiMa=Lichtmaschine
Diesel bis 08/1988 ohne Servolenkung (zwei Keilriemen für WaPu und LiMa)
KW - WaPu: 9,5 x 643
WaPu - LiMa (65 A): 9,5 x 600
WaPu - LiMa (90 A): 9,5 x 623
Diesel ab 09/1988 und alle mit Servolenkung (ein Keilriemen für WaPu und LiMa)
KW - WaPu - LiMa (65 A ohne Servo): 9,5 x 875
KW - WaPu - LiMa (65 A mit Servo, 90 A ohne/mit Servo): 9,5 x 910 (kann manchmal etwas zu lang sein, dann 900 oder 905 nehmen)
KW - Servopumpe: 9,5 x 763
Mbt productiedata; altijd controleren, want veel bussen zijn uitgerust met vervangende motoren. Gewoon hetzelfde er op zetten als er op zat, tenzij iemand dat voor jou niet heeft gedaan....
9.5 bestaat niet meer. 10 mm wel. Volgens mij kan je dezelfde maten aanhouden. Dat er geen vulplasatjes worden gebruikt vind ik vreemd. Is de riemmaat idd verkeerd? (Groter dan 643?)
Je kan ook niet zomaar van 2 riemen naar 1 gaan. Dat heeft met de uitlijning te maken van de poelies.
Mbt vulplaatjes...ik heb er nog wat liggen volgens mij... al zijn ze nieuw niet al te duur... aan 5 heb je er wel genoeg toch... (of weet iemand een beter antwoord)
Groetjes Rolf
Dit is n aardige link:
https://www.t3-infos.de/t3-infos_b.html#zahnr
Daar staat ergens het volgende:
Keilriemen-Übersicht
KW=Kurbelwelle, WaPu=Wasserpumpe, LiMa=Lichtmaschine
Diesel bis 08/1988 ohne Servolenkung (zwei Keilriemen für WaPu und LiMa)
KW - WaPu: 9,5 x 643
WaPu - LiMa (65 A): 9,5 x 600
WaPu - LiMa (90 A): 9,5 x 623
Diesel ab 09/1988 und alle mit Servolenkung (ein Keilriemen für WaPu und LiMa)
KW - WaPu - LiMa (65 A ohne Servo): 9,5 x 875
KW - WaPu - LiMa (65 A mit Servo, 90 A ohne/mit Servo): 9,5 x 910 (kann manchmal etwas zu lang sein, dann 900 oder 905 nehmen)
KW - Servopumpe: 9,5 x 763
Mbt productiedata; altijd controleren, want veel bussen zijn uitgerust met vervangende motoren. Gewoon hetzelfde er op zetten als er op zat, tenzij iemand dat voor jou niet heeft gedaan....

Je kan ook niet zomaar van 2 riemen naar 1 gaan. Dat heeft met de uitlijning te maken van de poelies.
Mbt vulplaatjes...ik heb er nog wat liggen volgens mij... al zijn ze nieuw niet al te duur... aan 5 heb je er wel genoeg toch... (of weet iemand een beter antwoord)
Groetjes Rolf
- WouterGroot
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29
Re: V snaar zit los
Bedankt Rolf! Ik denk dat ik dan toch een 10 x 623 nodig heb. Ik heb even gecheckt en wat er nu om ligt is een 10 x 638mm, volgens mij dus gewoon een compleet verkeerde band.
Ik ga dan dus denk ik even een 623 versie halen, en zou ik van jou dan die plaatjes kunnen overnemen? Zou ik ze kunnen komen ophalen en waar?
Groetjes,
Wouter
Ik ga dan dus denk ik even een 623 versie halen, en zou ik van jou dan die plaatjes kunnen overnemen? Zou ik ze kunnen komen ophalen en waar?
Groetjes,
Wouter
VW T3 1.6TD 1986
Re: V snaar zit los
Ik stuur je n pb- tje.
Rolf
Rolf
- WouterGroot
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29
Re: V snaar zit los
Via Rolf heb ik nu dan ook de vulplaatjes, super bedankt Rolf! Ik ga vandaag de boel vervangen. Gewoon beginnen met alle 5 er tussen en dan kijken hoe strak het staat? Zo niet gewoon ertussen uit halen en achter de boutjes ertussen zetten toch?
Bedankt voor alle hulp so far!
Bedankt voor alle hulp so far!
VW T3 1.6TD 1986
Re: V snaar zit los
Graag gedaan. Of het past merk je snel genoeg. (Theoretisch is het slimmer om met 2 of 3 tebeginnen... maar das een detail.)
Succes Rolf
Succes Rolf
Re: V snaar zit los
Vandaag onder weg naar huis de v-snaar van de dynamo vervangen .
Ben er achter gekomen dat ik ook geen vulplaatjes heb bij de poelie op de waterpomp .
Ga morgen alles nog eens nalopen en nieuwe v-snaren en vulpaatjes bestellen , is 5 van die plaatjes genoeg ?
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2475
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: V snaar zit los
Meestal begin je bij een nieuwe Vsnaar met 2 vulplaatjes.