hylkeanne schreef: ↑22 mei 2021 01:27
Zo'n standaard automaat genereert veel slip door de koppelomvormer.
Die slip is vooral bij het optrekken en lagere snelheden. Hoe harder je rijdt, hoe minder de slip.
hylkeanne schreef: ↑22 mei 2021 01:27
Het toerental is bij een benzinemotor veel hoger dan bij een diesel.
Het toerental heeft niets te maken met benzine of diesel, maar is 1:1 afhankelijk van de overbrengingsverhouding van de v-bak icm het differentieel. Overigens hebben alle automaatbakken een hogere eindoverbrenging dan veel van hun geschakelde neefjes. De NJ-automaatbak in mijn huidige bus heeft bv. exact dezelfde eindoverbrenging als de fameuze AAP-schakelbak.
hylkeanne schreef: ↑22 mei 2021 01:27
Traag en hoog verbruik.
Traag? Ik schat dat mijn bus van 0 tot 40km/u de snelste (standaard) T3 is - vanwege een hele lange 1e versnelling icm de slipkoppeling. Qua topsnelheid doet 'ie niet onder voor m'n vorige bus (DJ-motor met AAP-bak). Alleen tussen 40 en 100km/u, en in de bergen, mis je wel een paar versnellingen om de racer uit te hangen.
Het verbruik is inderdaad wel hoger - zo'n 10 à 15%.