Bus weer fris in de lak krijgen

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
Rusty
Komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2021 14:24
Locatie: Kampen

Bus weer fris in de lak krijgen

Ongelezen bericht door Rusty »

IMG-20210507-WA0004 (2).jpeg
Hoi,
Wij zijn sinds kort trotse eigenaar van deze T3.
Nu willen wij eigenlijk de buitenkant opfrissen en in zijn geheel over laten spuiten in dezelfde kleur als dat hij is.
Het demonteren van de ramen, roosters, spiegels etc doen we zelf, maar het schuren, plamuren en spuiten willen we uitbesteden.
Natuurlijk willen wij dit het liefst zo goedkoop mogelijk :D
Hebben jullie nog tips, trucs of goede adresjes?

Groeten,
Ardy
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
YT-88
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 55
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:30

Re: Bus weer fris in de lak krijgen

Ongelezen bericht door YT-88 »

Heb je overwogen te beginnen met een poetsbeurt ? Onze witte knapte daar erg van op. Misschien spaar je een spuitbeurt uit.
Harry
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Bus weer fris in de lak krijgen

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Harry heeft wel een punt. Op de foto is het niet goed te beoordelen wat de staat van de lak is, maar de ouderwetse 2K-lak laat zich goed polijsten. Dit is op de randjes wel een delicaat klusje, maar hij frist er wel van op. Ik zie achter je bumper een aantal grote roestblaasjes. Dit moet je eerst goed aanpakken voor je hem laat spuiten, want anders is het zonde. Mocht je alsnog gaan spuiten, dan zou ik de spuiter de laatste werkgang voor het spuiten ook laten doen. Als het voorwerk niet 100% goed is, wordt het resultaat ook nooit goed. En een spuiter beschikt over de vaardigheid en het gereedschap om dat tot in de finesses te doen. Kost wat, maar het is echt zonde om een bus te spuiten die niet goed voorbewerkt is. (Vind ik althans).
Verder schrijven jullie dat je sinds kort eigenaar van de bus bent. Ik zou adviseren om eerst een paar jaar avonturen te beleven met de bus. Die gaan niet altijd zonder krassen. Maar laten je wel inzien of je het belangrijk vindt wat een ander van je bus vindt (showrijden) of dat je van belevenissen houdt... En beide mag ook natuurlijk. ;)
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
YT-88
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 55
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:30

Re: Bus weer fris in de lak krijgen

Ongelezen bericht door YT-88 »

Met de hand met commandant ! Ik ben een dag bezig geweest, maar was erg tevreden met het resultaat. 15 jaar “viezigheid” verdween als sneeuw voor de zon ! Niet te vaak doen, want je schuurt de lak eigenlijk een beetje af/op. Daarna in de boenwas en hij kan weer even mee.
Harry
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Bus weer fris in de lak krijgen

Ongelezen bericht door René »

Ha Ardy,

Bezint eer ge begint: meestal eindigt de start van even opnieuw spuiten in een totale restauratie omdat bij het ontmantelen vaak overal roest onder vandaan komt. De sponningen, de dakgoten bij een hoogdakcamper, boven de kriksteunen, bij de schuifdeur, de dorpels, de achterspatborden en zoals ik bij jou bus zie op de balk achter de voorbumper.
Ik heb er inmiddels meer dan 10 gerestaureerd en heb nog geen bus gezien welke je zo even over kon spuiten.
Het heeft zeker de voorkeur om zo'n busje weer helemaal netjes te maken maar pak het dan ook goed aan. Hiervoor is een behoorlijk budget en wat meer tijd voor nodig. Je kunt het ook deel voor deel aanpakken en als je helemaal rond bent de nieuwe laklaag aanbrengen. Aan nieuwe onderdelen is er ook nogal wat nodig, alleen al alle nieuwe raamrubbers rondom lopen flink in de papieren.
Als je alles aangepakt hebt is dat eigenlijk nooit weggegooid geld bij een T3 omdat je de investeringen altijd weer terugvindt in een hoger taxatiebedrag en dat geld voor veel restauraties van andere auto's niet.
syncr16.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Bus weer fris in de lak krijgen

Ongelezen bericht door René »

syncr16a.jpg
Dit is de 16" syncro met 112pk waterboxer waar ik nu mee bezig ben, dat is helemaal een serieuze klus geworden omdat dit een Finse ambulance betreft en de lak welke daarop zit is zo bikkelhard dat het alleen te verwijderen is door zware fysieke arbeid en doorzettingsvermogen, Het voordeel is dat hij niet morgen af hoeft te zijn :wink: en het komt goed.
Bij deze bus heb ik links een originele raamsponning ingebouwd, beide achterspatborden met de rand er boven, de linker dorpel met een deel van de zijwand en de rechter achterhoek waar normaal de reservewieldrager hangt. Allemaal veel werk, veel kosten en veel tijd maar als hij straks klaar is dan heb je ook iets.

René
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
YT-88
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 55
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:30

Re: Bus weer fris in de lak krijgen

Ongelezen bericht door YT-88 »

Wow. Wat een klus joh.
Harry
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Bus weer fris in de lak krijgen

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ja, het is maar goed dat er dit soort 'mafkezen' zijn die hun ziel en zaligheid in zo'n project steken. Dan zie je nog eens wat leuks op de weg rijden. [[thumbup]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie