Na contact verbreken motor niet uit (en andere elektrische problemen)

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Simon te voet
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2019 17:44

Na contact verbreken motor niet uit (en andere elektrische problemen)

Ongelezen bericht door Simon te voet »

Ha,

Ik heb een vw t3 camper met 1.9 D motor.
Bij verwijderen van de sleutel uit contactslot gaat de motor niet uit. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Er lijken een voor een elektrische apparaten stuk te gaan:
De witte lampjes bij het dashboard die normaal aangaan als het je het licht aandoet doen het allemaal niet.
Het groot licht lampje gaat niet aan als je groot licht aan doet.
De lichtschakelaar ging kapot, werkt na vervanging wel weer.
De accu laadde niet op, monteur heeft het anders aangesloten, nu werkt het maar loopt het niet via acculampje voor en heb je die controle dus niet meer.

Voor nu wil ik in de eerste plaats het probleem met het contactslot oplossen. Maar zou het kunnen dat er een onderliggende oorzaak is van deze verschillende problemen?

Alle zekeringen lijken nog goed te zijn.

Groet,
Simon
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Na contact verbreken motor niet uit (en andere elektrische problemen)

Ongelezen bericht door Kire »

Dat de motor niet uit gaat bij 'contact uit' zou kunnen komen doordat de elektronische 'uitzetter' op de inspuitpomp blijft hangen (en de dieseltoevoer niet afsluit), dan wel continue stroom krijgt.
Bij mijn bus zit een dimmer (draaiwieltje) voor de dashboardverlichting (die kan mogelijk op 'uit' staan).
En een dynamo heeft een startstroom (beginstroom) nodig om te kunnen werken en die startstroom wordt doorgaans geleverd via het controlelampje....

Groet,

Erik.
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Na contact verbreken motor niet uit (en andere elektrische problemen)

Ongelezen bericht door krisg »

1. zoek een andere monteur
2. vraag aan de nieuwe monteur om het na te kijken.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Simon te voet
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2019 17:44

Re: Na contact verbreken motor niet uit (en andere elektrische problemen)

Ongelezen bericht door Simon te voet »

Dank Erik,

Ik heb even gemeten bij de brandstofpomp. Er lopen twee gele draadjes (zie foto) naartoe die aftakken van dezelfde draad, bij motor aan en sleutel contact aan, staat op de rechter 13.6V, zelfde als accu . Als ik de sleutel van contact af draai, springt de spanning omhoog naar 16v en loopt dan langzaam naar ong 15v . Klopt het dat hij juist naar 0v zou moeten gaan?

Gek vind ik trouwens ook dat ik over het linker draadje überhaupt geen spanning meet terwijl hij dus direct verbonden is met de recht draad.
IMG_20210626_133847~2.jpg
Simon
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Na contact verbreken motor niet uit (en andere elektrische problemen)

Ongelezen bericht door Coen »

Het is natuurlijk een conversie. Op een originele brandstofpomp zit maar 1 draad. Weet niet waarom er bij een 1.9 twee draden naar de pomp gaan.
16 volt lijkt mij een meetfout. Normaal komt er spanning op te staan bij omdraaien contact. Daarmee wordt een elektrisch ventiel geopend. Contact uit, spanning 0.
Ik denk dat je in ieder geval een slecht contact hebt tussen beide draden. Zou wel op allebei spanning moeten staan.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Na contact verbreken motor niet uit (en andere elektrische problemen)

Ongelezen bericht door krisg »

Het moertje op de linkse lijkt los te staan op de wazige foto, maar beide losmaken opschuren en terug vast zetten. Kan nooit kwaad.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Na contact verbreken motor niet uit (en andere elektrische problemen)

Ongelezen bericht door Coen »

Ik zie op de foto ook een los contact bij de oliekoeler. Hangt daar niks los? Met welke motor is de bus oorspronkelijk uitgerust? (Heeft niks met storing te maken).
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Na contact verbreken motor niet uit (en andere elektrische problemen)

Ongelezen bericht door RVB »

Je hebt een flinke uitdaging voor de boeg.
Een nieuwe contactschakelaar lijkt mij idd te adviseren. Ver meen ik dat de alternatieve methode van je monteur slechts als noodoplossing kan dienen. Je moet weten wat er mis is, eer je genoegen neemt dat iets struktureel anders loopt.

Als je metingen goed zijn, dan is je dynamo toe aan een nieuwe spanningsregelaar. Anders molt je accu minimaal. En misschien wel andere zaken (waardoor je de klachtem n krijgt die je nu hebt?)

Laadspanning van je dynamo mag maximaal 14.4V bedragen. (Al hoor ik mensen die spreken over 14.7... ik zou dat zelf te hoog vinden) Loodaccus gaat koken bij een te hoge spanning. Het zuur.. of ander spul tussrn de platrn gast er aan)

Je hele dash schijnt er mee op te houden. Ik zou die ook meenemen in je onderzoek. Folie achterop.. stekker.. kortsluiting.

Als jij meent dat er op 1 draad spanning staat en op een draad die er aan vast zit niet juist niet... dan kan dat niet.

Zoek het ook in de aansluiting van de niruwe lichtschakelaar. Of bedenk je dat die wel eens een rol kan spdlen. Je bus is blijkbaar in de war of je nu je sleutel ern slag draaide (x contact) of niet. Anders zou de motor wel uit gaan. X contact zorgt ook voor ander gedrag van verlichting(parkeerlicht . Geen dimlicht) Net als het verbreken van x contact ervoor zorgt dat de ruitenwissets stoppen.

Het is een klus die je systematisch moet aanpakken, en wasrbij enige kennis van elektra van belang is.

Zit met dikke vingers op mijn mobiel.. dus sommige letters gasn mis..

Succes. Rolf
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Na contact verbreken motor niet uit (en andere elektrische problemen)

Ongelezen bericht door luizenbos »

Simon

je schrijft niet wat voor motor code je hebt is het 1y motor dan staat me bij dat er 2 draden van de pomp 3 samen gebonden moet worden om de af sluit te activeren
ergen heb ik nog een foto en is hier ook beschreven maar de foto's zijn verdwenen na een probleem gebruik dus even de zoek functie :D

ben nu niet thuis om voor je te kijken
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Simon te voet
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2019 17:44

Re: Na contact verbreken motor niet uit (en andere elektrische problemen)

Ongelezen bericht door Simon te voet »

Ha,

Dank allemaal voor jullie nuttige reacties! Ik heb gister weer naar de bus kunnen kijken en een aantal ontdekkingen gedaan.

Nog wat extra info over bus en motor: Het bouwjaar is 1981 en motor is inderdaad niet origineel. Volgens mij is de huidige motor een 1.9 1Y.
Op basis van het bouwjaar denk ik dat er een 1.6 CS in zat.

De ontdekking is dat de monteur bij de brede witte stekker achter het dashboard een zwart draadje (dat naar het contactslot loopt) en een blauw draadje (dat naar de dynamo loopt) direct met elkaar heeft verbonden (zie foto). Als ik die directe verbinding verbreek slaat de bus wel weer af! De contactschakelaar lijkt dus wel goed te werken en het probleem zal hem ook niet in het contact met brandstofpomp zitten (na dubbelcheck bleek toch op beide schroeven hetzelfde voltage te staan, sorry voor het slechte meten :-? )
brede witte stekker.jpeg
Nu ben ik weer terug bij af, namelijk het probleem dat de dynamo niet aanslaat. Het dynamo lampje doet het trouwens wel en blijft de hele tijd branden. Er moet dus blijkbaar spanning komen op het blauwe draadje maar dat gebeurt niet. Heeft iemand een idee waar het mis zou kunnen gaan, waarom de dynamo niet geactiveerd wordt?

Groet,
Simon
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Na contact verbreken motor niet uit (en andere elektrische problemen)

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

dat zwarte draadje zorgt voor de hele stroom toevoer voor het dashboard. het blauwe draadje hoort ook aan de stekker te komen. als je spanning zet op de plek waar het blauwe draadje hoort te zitten zou het dynamolampje uit moeten gaan.
de blauwe draad hoort idd de dynamo te bekrachtigen. doet ie dat niet zal de draad ergens onderbroken zijn, of, hij zit niet goed aangesloten. zit ie niet toevallig op het W contact?
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Simon te voet
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2019 17:44

Re: Na contact verbreken motor niet uit (en andere elektrische problemen)

Ongelezen bericht door Simon te voet »

Ha allemaal, dank voor jullie reacties.
Uiteindelijk zijn de problemen opgelost door het vervangen van de dynamo.

Het was wat verwarrend want de dynamo leek in eerste instantie wel bij te laden en ik (en de monteur) zochten het in de bedrading.

Na mijn vorige post leek het geheel op een radio die aan en uitsprong na, redelijk te functioneren en zijn we op vakantie veetrokken. Toch toen in de buurt van Parijs het acculampje weer fel ging branden en hij niet meer startte na het tanken en de dynamo niet bijlaadde zelfs met spanning op het blauwe draadje was het duidelijk dat er toch echt iets met de dynamo mis is.

Uiteindelijk bij een zeer vriendelijke Franse monteur geholpen die binnen twee werkdagen een nieuwe dynamo kon regelen. De gekke radio problemen zijn ook verdwenen en de reis kan vervolgd worden.

Groet!
Simon
Plaats reactie