Gezocht: dynamo poulie 1.6 diesel

Plaats hier advertenties voor zaken die je zoekt.
casss
Heeft het instructie boekje gevonden

Gezocht: dynamo poulie 1.6 diesel

Ongelezen bericht door casss »

Hoi,

Heeft iemand nog een gebruikte dynamo poulie liggen voor een 1.6 diesel motor?

Mvg

Cas
gr, Cas
motnamol

Re: Gezocht: dynamo poulie 1.6 diesel

Ongelezen bericht door motnamol »

Die heb ik wel.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
casss

Hoi Tom,

Hoe kan ik hem van je overnemen? Ik heb je eerder een pb gestuurd.

Mvg

Cas
gr, Cas
casss

Hoi Tom,
Kan je mij een berichtje sturen met je telefoonnummer? Dan kunnen we wat makkelijker communiceren. Ik heb mijn nr via pb gestuurd.
gr, Cas
René Vis

Ongelezen bericht door René Vis »

welk type zoek je ?
Rene
casss

Ik heb het eigenlijk nodig voor mijn golf 2 gtd. Ik heb ooit ( een jaar of 4 gelden) de dynamo laten reviseren. Toen hebben ze ook aangegeven de poulie te hebben vervangen ivm slijtage. Kort daarna heb ik de auto stilgezet. Een half jaar geleden ben ik hem
weer gaan gebruiken. Echter; sindsdien lijkt de snaar uit te rekken; telkens na 2 of 3 ritjes moet ik hem verder opspannen. Dat heb ik nu een keer of 5 gedaan en ook verschillende snaren geprobeerd zonder succes. Daarom wil ik het proberen met een andere (originele) poulie.
gr, Cas
René Vis

zijn alle poelie,s vrij van roest waar de riem loopt ? als die roestig zijn verslijt dat de nieuwe riem snel , ook even meten of de dynamo niet te veel laad , dat trekt ook teveel aan de riem .
Rene
casss

Hoi Rene,

Hoeveel mag de dynamo laden? Heb je het over het voltage of het amperage?

Vanmiddag heb ik er sinds lange tijd weer eens naar gekeken, en de snaar weer eens opgespannen. Ik zag dat het draagbeeld van de snaar in de poulie er prima uitziet, geen corrosie en hij ligt ook niet te diep. Ik weet nu ook zeker dat het aan de dynamo ligt; de poulie was namelijk aardig warm geworden nadat de motor een minuutje had gelopen. Verder geen merkbare speling op de waterpomp en de dynamo zelf loopt ook mooi soepel rond.
gr, Cas
RVB
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door RVB »

Hallo Cas, Teruglezend kan ik niet een helder beeld krijgen wat je probleem is. Dus waar krijg je last van opdat je steeds weer die motorkap open doet.

Ik kan je een paar mogelijke problemen opnoemen die bij busjes regelmatig aan de orde zijn. Wellicht kun je er wat mee. .
Soms heb je een 1.6d met twee snaren en soms met 1. Deze zijn niet zomaar uit te wisselen... want de uitlijning is dan niet goed. Een andere dynamo met andere poelie kan daar ook invloed op hebben. Dat is met het blote oog aardig te zien.
Busdynamo's kunnen ook scheef staan. Een ovaal gat van de bout waar de dynamo om draait als je hem op spanning zet is een indicatie. Maar met name als de dynamo te los staat in de dynamohouder (imitatiedynamo's of slijtage kan de oorzaak zijn) zorgt dat hij steeds scheef wordt getrokken. Als het goed is kost het wat moeite om de dynamo in de houder te plaatsen. Zonder bout die hem fixeert zou hij niet mogen kantelen.
(De laadspanning is maximaal ca. 14.4V. )

Groetjes Rolf
casss

Hi Rolf,

Ik krijg telkens last van een slippende v-snaar. Dit uit zich in een gillend geluid onder de motorkap, en op mijn toerenteller (die gevoed wordt door her w-signaal op de toerenteller) blijft rond de 800 a 900 toeren hangen, terwijl de motor 1000 tot 1200 toeren draait.

Het is dus niet dat hij af en toe slipt, maar juist doorlopend. Alsof de dynamo extra weerstand heeft om meer dan 900 toeren te draaien. Vervolgens, meestal na een minuut of 3-5, dan gaat de dynamo wél meelopen in het hele toerengebied.

Er zijn toevallig ook een paar dagen geweest dat hij het wél in een keer goed deed.

De dynamo is een gereviseerde originele, waarvan het revisiebedrijf aangaf een andere poulie te hebben gemonteerd wegens slijtage. Hij zit strak, stevig en recht gemonteerd. Misschien is de diameter van de ‘nieuwe’ poulie wel kleiner.

Het betreft hier een golf 2 turbo diesel, maar die heeft dezelfde poulie als een t3 diesel.
gr, Cas
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers

Ongelezen bericht door Coen »

Belasting te groot? Iets dat heel veel stroom trekt?
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 365.000 km op de teller!
Kire

Ongelezen bericht door Kire »

Is de accu nog wel goed?
Trekt die niet 'te veel' stroom direct na het starten om weer 'vol' te geraken?

Bij mijn Land Rover Defender 300 Tdi piept de v-riem ook (af en toe). Onlangs met een slechte vrij lege accu piepte die wat uitbundiger.
En daar zit nog wel een multi V-riem op (5 tandjes). Dit gebeurt al 20 jaar lang en wat ik ook probeer, nieuwe poelie, anders uitlijnen, het maakt geen verschil. Een grotere diameter poelie heb ik nog niet geprobeerd. Dan kan het zijn dat de dynamo de accu niet genoeg vol laad bij rijden van kleine stukjes. In het begin (van de 300 Tdi) had Land Rover namelijk een grotere poelie op de dynamo, maar dit hebben ze snel gewijzigd naar een kleinere diameter poelie. De accu werd, bij veel stationair en langzaam draaien, onvoldoende opgeladen.
Origineel zat er een 100 Ah dynamo op en ik heb, nadat die defect raakte, altijd een 75 Ah dynamo gemonteerd. Is iets kleiner en makkelijker te monteren. Voor montage van die grotere dynamo moet je veel meer dingen loshalen.

Groet,

Erik.
RVB
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door RVB »

Ah helder.

Sluit mij aan bij anderen. Dus Idd check de accu, of de spanning waarmee de dynamo wil laden. Ik had ooit een kapotte spanningsregelaar. Mijn dynamo wilde met 17V gaan laden. Dus in de ogen van mijn dynamo had ik een hele lege accu. Dat zorgt voor meer weerstand.

Verder ben ik benieuwd naar de lengte van de V-snaar... want wellicht dat een te korte of te lange zorgt dat je hem niet goed op spanning kan brengen. Ook de dikte. Ik dacht af fabriek 9.5mm maar omdat die maat niet meer gangbaar is 10mm de norm. Wat ik mij verder afvroeg. Je zei dat je hem steeds weer op spanning moet brengen. Omdat ik meen dat een V snaar minimaal kan oprekken, is het mss de fixeerbout die iets doet wat niet moet.

Mss heb je een foto van de poelie...

Over V-snaar lengte is een en ander te vinden op t3-info.de.

Groetjes Rolf
Roerdomp
Bus guru

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Het is soms wel lastig om met een nieuwe V riem de 'sweet spot' te vinden. 1 keer naspannen is bij mij standaard. Ik heb vanuit gemak vaak de Contitech. Niet een bijzondere riem qua levensduur, maar ook niet heel duur.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY

Beter duur dan niet te krijgen
René Vis

graag even een paar foto,s van alle poelie,s
Rene
Plaats reactie