oliebuzzer oliedruk

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: oliebuzzer oliedruk

Ongelezen bericht door krisg »

Het lampje gaat gewoon uit bij het starten.
De 0.3bar sensor verandert ook niet meer van status tijdens het rijden.
We verdenken nu ook de oil overpressure valve.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: oliebuzzer oliedruk

Ongelezen bericht door leof »

Hoe je volgens Bentley de werking van de oliedrukschakelaars controleert:
Oliedruk.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: oliebuzzer oliedruk

Ongelezen bericht door leof »

Misschien heb je hier nog iets aan. Dit artikel is afkomstig van de site T3-infos. en vertaald via Google translate (maar ik denk dat dit allemaal al bekend is):

Dynamische oliedrukregeling

De vanaf modeljaar 1985 ingebouwde dynamische oliedrukregeling zorgt ervoor dat het waarschuwingssignaal voor een te lage oliedruk afhangt van het motortoerental. Bij stationair draaien is de minimale oliedruk lager dan bij hogere snelheden. Dit wordt gerealiseerd met behulp van twee onafhankelijke oliedrukschakelaars en elektronica die naast de twee oliedrukschakelaars ook een snelheidssignaal evalueert. Bij dieselmotoren komt het snelheidssignaal van klem W van de dynamo, bij benzinemotoren van de bobine. Deze elektronica bevindt zich op een L-vormige printplaat in de cockpitbehuizing achter de snelheidsmeter. Bij de diesel zit de 0,3 bar schakelaar in rijrichting voor op de cilinderkop, de 0,9/1,4 bar schakelaar op de oliefilterflens.

De oliedrukschakelaar voor lage toerentallen heeft bij alle motoren een schakeldrempel van 0,3 bar; die voor hogere snelheden schakelt bij 0,9 bar voor de benzinemotoren en de turbodiesel (JX) en bij 1,4 bar voor de atmosferische diesels (CS, KY).


Hoe dynamische oliedrukregeling werkt:

De 0,3 bar oliedrukschakelaar is een opener. Bij minder dan 0,3 bar wordt het contact dus gesloten en knippert de oliedrukwaarschuwingslamp. Boven 0,3 bar staat de schakelaar open en is de waarschuwingslamp uit. Met deze oliedrukschakelaar wordt rekening gehouden bij toerentallen onder de 2000 tpm.

Test: Trek bij stationair draaien de kabel van de encoder en houd deze tegen de grond -> de lamp moet knipperen. Koppel de kabel los en houd hem in de lucht -> de lamp moet uit zijn.


De 0,9/1,4 bar oliedrukschakelaar is een maakcontact. Er wordt rekening mee gehouden bij snelheden boven de 2000 tpm. Als het contact gesloten is, d.w.z. er is meer dan 0,9/1,4 bar, betekent dit "alles in orde" voor de besturingseenheid en blijft het waarschuwingslampje uit. Als het contact wordt geopend bij minder dan 0,9/1,4 bar, knippert de lamp en klinkt de zoemer.

Test: Trek bij een snelheid van meer dan 2000 tpm de kabel van de sensor en houd deze in de lucht -> de lamp moet knipperen en de zoemer moet klinken. Koppel de kabel los en houd deze tegen aarde -> lamp en zoemer moeten uit zijn.



Overzicht regeleenheden voor dynamische oliedrukregeling

De regelmodule is de L-vormige printplaat achter de snelheidsmeter.
Bij dieselmotoren komt het snelheidssignaal van klem W van de dynamo. Door de V-riemaandrijving is het toerental van de dynamo niet gelijk aan het motortoerental. De code geeft de overbrengingsverhouding aan tussen de riemschijven op de krukas en de dynamo. Afhankelijk van de uitrusting en het modeljaar zijn er verschillende riemschijven en dus verschillende codenummers.
Bij benzinemotoren is het snelheidssignaal afkomstig van de frequentie van de ontstekingspulsen, er is dus maar één regeleenheid voor.

ET-nr. Chassis NR. codenummer / opmerking
251 919 064 A G 000 001 tot K 030 000 2,75 / diesel zonder stuurbekrachtiging
251 919 064 B alle 2.01 / diesel met airco, airco en stuurbekrachtiging, 2e dynamo of hydraulische pomp
251 919 064 C alle 2.39 / diesel met stuurbekrachtiging
251 919 064 D vanaf K 030 001 2.2 / diesel zonder stuurbekrachtiging
321 919 064 M alle - / benzine alle modellen


Regeleenheden voor diesel- en benzinemotoren:
Afbeelding
Afbeelding

[Foto's: Meikel]
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: oliebuzzer oliedruk

Ongelezen bericht door René »

Ha Kris, ik zou eerst de werkelijke oliedruk willen weten omdat ze bij zogenaamde revisie van de motor de krukas nog wel een willen overslaan. Dan is de buzzer de melding voor een te lage oliedruk zoals het bedoeld is.
Oliedrukmeter sluit je aan door de drukschakelaar tussen de stoterpijpjes te vervangen door een drukslangetje met een banjoboutje M10x1 op de plaats waar eerst de schakelaar zar. Slangetje lang genoeg om boven het blik op de motor te komen en daar een T-stuk waar de originele drukschakelaar weer terug in gaat en aan de andere kans de variabele druksensor voor de meter.
Grotere oliepomp lost dit probleem op maar dan in de vorm van symptoombestrijding waar ook mee te leven is en nog dikkere olie bijv. 10W60 kan ook nog een beetje brengen.
De drukregelplunjer welke je zelf aangeeft kan ook oorzaak zijn, deze heb ik bij dieseltjes al meermaals vervangen, het zuigertje daar van gaat dan klemmen waardoor hij net niet meer goed dicht gaat.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: oliebuzzer oliedruk

Ongelezen bericht door krisg »

Eergisteren heb ik een 'rondel' bij de veer van het overdrukventiel gestoken en het is al beter nu. Een oliedrukmeter krijg ik op korte termijn niet te pakken, dus voorlopig zullen we het hier mee moeten doen. wordt ongetwijfeld ooit wel vervolgd.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
cjhage
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 166
Lid geworden op: 15 nov 2013 22:20

Re: oliebuzzer oliedruk

Ongelezen bericht door cjhage »

Ik heb hier ook zon soort probleem.
Bij mij gaat het oliedruk lampje knipperen en de buzzer zoemen gelijk met het aanzetten van het contact.
Ik denk dat dit komt omdat ik met lassen aan de bus massa gemaakt heb via de sensoren omdat ik met een andere Vbak bezig ben geweest en een nieuwe steun hiervoor moest maken en daarom was de massa draad van het motorblok en carrosserie eraf

Na het starten blijft de oliedruk lampje knipperen en de buzzer zoemen

Heeft iemand een idee waar ik dat moet zoeken want ik ben niet zon electra techneut

Groetjes Cornelis
Gebruikersavatar
cjhage
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 166
Lid geworden op: 15 nov 2013 22:20

Re: oliebuzzer oliedruk

Ongelezen bericht door cjhage »

Het is een diesel van 86


Mvg Cornelis
Plaats reactie